Gå til innhold
Hundesonen.no

Ungdommer og kjøp av hund/valp


tm100021

Recommended Posts

Funksjonen til en KO kan ikke sammenlignes med hverken Leonberger, Newfoundlander eller Schäferhund. Å snakke om KO i LP- eller Agilityringen er imho rene vissvas.

--

Per Olav

Nå var det vel ungdommenes innsats i LP og AG ringen det ble siktet til her, uavhengi av hunderase.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 291
  • Created
  • Siste svar

Jaja, men det gjelder ikke bare nå, men jeg synes aldri jeg har sett deg nevne noen av de andre rasene "dine", men det er kanskje bare meg..? ;)

Det er sikkert fordi at K.O. er yndlingsrasen min. Det hjertet er full av osv..........vettu. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Per Olav

Ja det gjer nok det Per Olav, men det er vel da meningen at alle skal følge det og ikke bare enkelte...?
Det hadde sikkert vært en fordel ;)
Tror du meget godt vet hva jeg snakker om, så pass oppegående er du.

Sølvi

Jeg? Nå overdriver du kraftig. ;)

--

Per Olav

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor står det at du har solgt en hund til en 19 åring? Jeg vet at det er en 19 åring som HAR en KO fra deg, hun har sagt det selv. Kullet er forøvrig ikke registrert.

Siden du mener det er så spesielle hensyn å ta ved valg av valpekjøper til denne rasen, så lurer jeg på hvordan det er mulig å finne denne type "kvalifiserte" valpekjøpere til hele 3 KO kull på en gang?

Er forøvrig enig med Scarlet i at det finnes mange ungdommer som er vel så egnet til å ha hund som de over 30 år.

Ang. tilgang til eierinformasjon så har jeg det.

Hva du tror du vet og hva du ikke vet får bli din egen hodepine. Hvis du har tilgang til eierinformasjon, så håper jeg du skjønner at du gjør klokt i å ikke misbruke den informasjonen.

Mulig jeg har litt dårlig hukommelse, men hvor har jeg skrevet at jeg har 3 K.O. kull på en gang?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helledussen Per Olav, det jeg mener er at KO kan jo ikke være den MEST spesielle hunden her på jord. Hvis den er det, så må jo AUd kunne definere det for meg.

Den er faktisk svært så spesiell, så spesiell at de som kjøper denne rasen og ikke følger mine råd får en problemhund. Siden dette ikke er en tråd om Kaukasisk Ovcharka, så ser jeg ingen grunn til å utdype dette nærmere her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva du tror du vet og hva du ikke vet får bli din egen hodepine. Hvis du har tilgang til eierinformasjon, så håper jeg du skjønner at du gjør klokt i å ikke misbruke den informasjonen.

Mulig jeg har litt dårlig hukommelse, men hvor har jeg skrevet at jeg har 3 K.O. kull på en gang?

Hva jeg gjør med informasjon jeg har tilgang til vedkommer faktisk ikke deg. Det sto i et annet forum at du nå venter 3 KO kull og 2 EB kull.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Per Olav

Helledussen Per Olav, det jeg mener er at KO kan jo ikke være den MEST spesielle hunden her på jord. Hvis den er det, så må jo AUd kunne definere det for meg.
Helledussen Per Olav? Ovcharka'en er vel ikke den mest spesielle hunden her på jord, men jeg vet sannerlig ikke om det ville være den mest egnede rasen for relativt unge mennesker.

Jeg har ikke nevnt at KO skal brukes i LP eller AG, det var min "hyllest" til ungdommer som jobber med hunden sin. Du burde gjerne også vite at det er utrolig mange ungdommer som gjør en Jæ.......bra jobb med hundene sine uansett hvilken rase de har.

Det forsto jeg - og jeg tolket utsagnet ditt dithen av disse utrolige mange ungdommene som gjør en Jæ... bra jobb med hundene sine, ville være full kvalifisert til å kjøre et LP eller Agilityprogram med en KO. Hvilket jeg ikke betviler at de klarer - de har jo hele livet foran seg til å forsøke.

--

Per Olav

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den er faktisk svært så spesiell, så spesiell at de som kjøper denne rasen og ikke følger mine råd får en problemhund. Siden dette ikke er en tråd om Kaukasisk Ovcharka, så ser jeg ingen grunn til å utdype dette nærmere her.

Dæven, da må det være mange problemhunder rundt omkring i verden av denne rasen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den er faktisk svært så spesiell, så spesiell at de som kjøper denne rasen og ikke følger mine råd får en problemhund. Siden dette ikke er en tråd om Kaukasisk Ovcharka, så ser jeg ingen grunn til å utdype dette nærmere her.

Det var jo du selv som dro frem dette med at den er så spesiell, da bør du vel utdype dette for oss andre her som ikke er så oppdatert på din rase. Forstår utav dine tidligere innlegg at denne rasen ligger ditt hjerte nærmest. Da må det jo være utrolig kjekt å kunne fortelle oss andre om dens spesielle kvaliteter.

Det er jo også mange andre raser som valpekjøperne trenger råd fra oppdretter, slik at de ikke gjør feil under oppdragelsen av hunden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helledussen, alle oppegående folk vet jo at det går an å enten ringe eller maile NKK. Det er ingen hemmelighet hvem som eier hunden, og folkeregisteret er heller ikke hemmelig. Idag kan man faktisk finne ut av det meste, hvis man bare vet hvor man skal lete.

En annen ting jeg fant ut var veldig lett det var å se hvor få av dine KO som var HD testet. DET var ikke mange du.

For å begynne med det siste. Jeg kan ikke tvinge mine valpekjøpere til å røntge sine hunder. Dessuten har vi heller ikke noe krav om kjent HD status for å avle på K.O., i likhet med mange andre raser. Hunder kan faktisk også bli røntget uten at man sender inn bildene til offisiell avlesning.

Nei, det er ikke så enkelt lenger at men kan ringe/maile NKK og få oppågitt hvem som eier hvilken hund, hvis de følger reglementet. Jeg har selv prøvd dette, og fikk da beskjed om at p.g.a. påpakk fra datatilsynet så var det ikke lov.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helledussen Per Olav? Ovcharka'en er vel ikke den mest spesielle hunden her på jord, men jeg vet sannerlig ikke om det ville være den mest egnede rasen for relativt unge mennesker.

Det forsto jeg - og jeg tolket utsagnet ditt dithen av disse utrolige mange ungdommene som gjør en Jæ... bra jobb med hundene sine, ville være full kvalifisert til å kjøre et LP eller Agilityprogram med en KO. Hvilket jeg ikke betviler at de klarer - de har jo hele livet foran seg til å forsøke.

--

Per Olav

Da tolket du feil. Jeg kjenner ikke til KO, men jeg forstår at du gjør det ;)

Det med ungdommene var ment som et eksempel på at de kan jobbe med hund. Dette har jeg sett mange ganger postive innslag på, både i LP trening og eksteriørtrening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Per Olav

Da tolket du feil. Jeg kjenner ikke til KO, men jeg forstår at du gjør det ;)

Til en viss grad - jeg har i hvert fall "handlet" en i ringen
Det med ungdommene var ment som et eksempel på at de kan jobbe med hund. Dette har jeg sett mange ganger postive innslag på, både i LP trening og eksteriørtrening.
Er ikke uenig med deg, men det kan være utrolig slitsomt å håndtere en hund som det finns få av (det er ikke så mange å rådføre seg med m h t rasen) , som er spesielle i funksjonen, og siden folk flest mener at en hund er en hund kan det være vanskelig å vinne gehør for at den har en atferd som skiller den fra mange andre hunder.

--

Per Olav

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, du gjør vel ikke det, hadde egentlig ikke ventet noen forklaring heller. Får finne utav det selv da, de som er interessert i denne rasen ;)

De som er seriøst interessert i rasen Kaukasisk Ovcharka klarer helt sikkert å kontakte meg privat. Hvis du ikke hadde ventet noen forklaring så ser jeg på det som bortkastet energi å spørre, særlig siden du har null interesse av rasen K.O.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Det kan ikke være en brist i en tå eller noe sånt da? Små sår har jeg også oppdaget at de blir fryktelig utilpass av, selv om de nærmest er mikroskopiske. Min hund ble tilnærmet invalid når hun hadde et bittelite gnagsår mellom to tær, ville ikke legge vekt på den foten i det hele tatt 🙈
    • Jeg forstår hva du mener, og jeg kan sette meg inn i situasjonen din. Om det hadde vært en hunderase som ikke var tallrik; der foreldredyr og linjer bakover utmerket seg, f.eks ved å ha god mentalitet og fantastiske brukshundsegenskaper ville jeg kanskje kunne ha firet noe på krava. Men om det er en tallrik rase (som schæfer, rottweiler, belgisk fårehund, golden eller labrador) ville det måtte en god del overtalelse til for at jeg hadde takket meg til en hund med potensielle leddsjukdommer eller mentale brister.  Hunder er levende vesener og vi er selvfølgelig ikke garantert at de holder seg friske. Og det kan jo hende at du uansett ender opp med en hund med både HD og svak mentalitet for det jeg vet. Men hvorfor ta sjansen? Om det så skjer, kan du i minste trøste deg med at du gjorde det du kunne for å få en frisk hund, og at bare har hatt uflaks. 
    • Det er en vanskelig balanse. Jeg er godt i gang med å analysere alt han gjør for å unngå skader og slikt. Går han rart, virker han mer sliten enn normalt. Spiser han som han burde? Hvis han begynner å røyte mer enn vanlig, er det tegn på stress og at han har ondt, eller er det på grunn av årstidsskifte? Mange krisetanker etter hvert, ja 😪 Enn så lenge tror jeg at jeg trykte på alarmknappen unødvendig.. Sikkert ikke siste gangen, i og med at han ikke er noe ungdom lengre.  Tusen takk svar, setter pris på at dere setter av tid til å hjelpe meg ❤️ 
    • Det er skummelt med godt voksne hunder. Hva er filleting og hva er viktig å legge merke til, liksom. God bedring, håper dette bare var en filleting!
    • Takk for svar, @simira❤️ er veldig nøye på å ta på ulldekken når vi har vært på trening/tur og han skal i bilen. han ligger mjukt og varmt inne buret. skal se på back on track dekken. Har jo lest og hørt mye bra om disse dekkene gjennom årene.  6 tenner er en del, men merker at han er mye mer oppesen etter operasjonen. Han virker mye mer fornøyd med livet   Den gode nyheten nå er at jeg *kan* ha vært en smuuule hysterisk. Etter tannoperasjonen nå i april ser jeg etter tegn til vondter på ham, jeg er kjemperedd for å overse ett eller annet. som jeg gjorde med tennene.. Jeg mistenker at det "kun" er våteksem som har oppstått innimellom tredepotene 😅 Kan hende et eller annet har vært kilt innimellom der, som jeg ikke har sett. Jeg syntes det gir mening i og med at vi har gått i mye vått terreng, og at jeg ikke har vært spesielt flink til å tørke ham. Pluss, han er allergiker og får fort sår og eksem av tilsynelatende ingenting. Har begynt behandling og håper det fort går over 😊 Har en bulldog med utypisk smerteterskel for kan ikke skjønne at det lille greiene kan gjøre *så* vondt. Blir om eieren: Dramaqueen!! Tusen takk for gode ønsker ❤️  Enn så lenge puster jeg letta ut. Men, vil fortsatt begynne med tilskudd til leddene. Noen forslag? Hva skal jeg se etter i et godt tilskudd, eller er det bortkasta pæng? 🤷‍♂️
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...