Gå til innhold
Hundesonen.no

Ungdommer og kjøp av hund/valp


tm100021

Recommended Posts

  • Svar 291
  • Created
  • Siste svar

De som er seriøst interessert i rasen Kaukasisk Ovcharka klarer helt sikkert å kontakte meg privat. Hvis du ikke hadde ventet noen forklaring så ser jeg på det som bortkastet energi å spørre, særlig siden du har null interesse av rasen K.O.

Siden du ikke kjenner meg , så vet du jo ikke om jeg har null interesse for KO eller ikke ;) Siden jeg driver en del med forskjellige ting i hundeverden, interesserer jeg meg for alle raser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne tråden begynner rett og slett og bli for dum.

Men jeg kan da prøve og holde meg til topic. For DET er egentlig et intressangt tema. :P

En ting jeg har lagt merke til med mange her er at når dere skryter av hvor flinke ungdommer er så refererer dere til LP,AG osv osv(beklager om forkortelsene ble feil men jeg bryr meg heller lite om slike ting).

Hvorfor det?

Man kan vel være fantastisk dyktig med hunden sin fordi om man ikke har en diplom på alt mulig rart?

Jada,jeg kan strekke meg så langt som til og si at jeg synes det er gøy og se på folk(i alle aldre!9 med en dyktig AG hund,men det beviser ikke for meg at denne personen er en dyktig hundeeier.

Det jeg ser på som en dyktig hundeeier er at de har en godt fungerende hund,som viser at den er hengiven mot sin eier og handler deretter.

En "sofasliter" kan være en vel så dyktig hundeeier som en proff ag trener.

(ag står forresten for agility i mitt hode).

Jeg mener at alder har lite og si.

På en sjelden og spesiell rase som kanskje ikke fungerer helt på samme måte som en del av de andre. Så vil jeg tørre og påstå at med tanke på kunnskap har alder veldig lite og si,da (i følge min erfaring),enkelte ungdommer følger oppdretters råd og tips langt bedre en en person som har hatt hund i 20 år og mener de kan alt.

Men jeg vil også si at dette i stor grad er individuelt. Majoriteten av de jeg kjenner(ungdommer) er så kalte bedre vitere. Men så er også majoriteten av de voksene jeg kjenner. (en av de mener faktisk fortsatt at "kadaver disiplinen" er veien og gå for og få en lydig hund).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Hyper_Bærta

Denne tråden begynner rett og slett og bli for dum.

Men jeg kan da prøve og holde meg til topic. For DET er egentlig et intressangt tema. :P

En ting jeg har lagt merke til med mange her er at når dere skryter av hvor flinke ungdommer er så refererer dere til LP,AG osv osv(beklager om forkortelsene ble feil men jeg bryr meg heller lite om slike ting).

Hvorfor det?

Man kan vel være fantastisk dyktig med hunden sin fordi om man ikke har en diplom på alt mulig rart?

Jada,jeg kan strekke meg så langt som til og si at jeg synes det er gøy og se på folk(i alle aldre!9 med en dyktig AG hund,men det beviser ikke for meg at denne personen er en dyktig hundeeier.

Det jeg ser på som en dyktig hundeeier er at de har en godt fungerende hund,som viser at den er hengiven mot sin eier og handler deretter.

En "sofasliter" kan være en vel så dyktig hundeeier som en proff ag trener.

(ag står forresten for agility i mitt hode).

Jeg mener at alder har lite og si.

På en sjelden og spesiell rase som kanskje ikke fungerer helt på samme måte som en del av de andre. Så vil jeg tørre og påstå at med tanke på kunnskap har alder veldig lite og si,da (i følge min erfaring),enkelte ungdommer følger oppdretters råd og tips langt bedre en en person som har hatt hund i 20 år og mener de kan alt.

Men jeg vil også si at dette i stor grad er individuelt. Majoriteten av de jeg kjenner(ungdommer) er så kalte bedre vitere. Men så er også majoriteten av de voksene jeg kjenner. (en av de mener faktisk fortsatt at "kadaver disiplinen" er veien og gå for og få en lydig hund).

Kunne ikke vært mer enig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne tråden begynner rett og slett og bli for dum.

Men jeg kan da prøve og holde meg til topic. For DET er egentlig et intressangt tema. :P

En ting jeg har lagt merke til med mange her er at når dere skryter av hvor flinke ungdommer er så refererer dere til LP,AG osv osv(beklager om forkortelsene ble feil men jeg bryr meg heller lite om slike ting).

Hvorfor det?

Min grunn er at det er her jeg ser flesteparten av ungdommene. Snakker da ikke om konkurranser, men trening. Treffer dem både på Agilitytrening, lydighetstrening og eksteriørtrening. Kontakten mellom hund og disse unge førerene er som regel fantastisk god. Finnes selvfølgelig unntak her også. Det er jo ingen regel uten unntak, vet du :P

Man kan vel være fantastisk dyktig med hunden sin fordi om man ikke har en diplom på alt mulig rart?

Enig med deg, det er ikke diplom, sløyfer og Cert som teller mest men kontakten mellom eier og hund.

Jada,jeg kan strekke meg så langt som til og si at jeg synes det er gøy og se på folk(i alle aldre!9 med en dyktig AG hund,men det beviser ikke for meg at denne personen er en dyktig hundeeier.

Det jeg ser på som en dyktig hundeeier er at de har en godt fungerende hund,som viser at den er hengiven mot sin eier og handler deretter. Glimrende sagt :P

En "sofasliter" kan være en vel så dyktig hundeeier som en proff ag trener.

(ag står forresten for agility i mitt hode). Får jo da håpe at den sofasliteren kommer opp av sofaen og går turer med hunden sin da

På en sjelden og spesiell rase som kanskje ikke fungerer helt på samme måte som en del av de andre. Så vil jeg tørre og påstå at med tanke på kunnskap har alder veldig lite og si,da (i følge min erfaring),enkelte ungdommer følger oppdretters råd og tips langt bedre en en person som har hatt hund i 20 år og mener de kan alt.

Litt enig, men kanskje ikke begynne med en vanskelig rasehund som førstegangseier. Det kan ofte bli litt feil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener du at ved å lese på den siden, så leser man en facit om rasen?

neineinei var ikke sånn jeg mente det! ikke i det hele! Søkte bare på google og da kom den opp og den virket som om den hadde en hel del info om rasen så da kan di som ikke kan så mye om denne rasen (meg inkludert) lese litt om den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

neineinei var ikke sånn jeg mente det! ikke i det hele! Søkte bare på google og da kom den opp og den virket som om den hadde en hel del info om rasen så da kan di som ikke kan så mye om denne rasen (meg inkludert) lese litt om den.

Det står faktisk endel opplysninger om rasen på en viss bruker av hundesonen sin hjemmeside også. Det er bare å kikke på signaturen til undertegnede, så kan man klikke på en viss hjemmeside. Hvis man først skal ha informasjon, så kan det jo være greit å få korrekt informasjon og ikke bare lese ting som har blitt kopiert opp fra andre steder.

Undertegnede er faktisk den som har mest erfaring med rasen her i landet og som også innehar den største kompetansen ang. rasen her i landet.

Nei, jeg føler meg ikke snurt fordi du ikke nevnte min hjemmeside, men hvis du først skal nevne noen andre sider om rasen så mener jeg at det bør vare informasjon på den siden som er korrekt og skrevet av en person med lang erfaring med rasen, og det er jo ikke tilfellet her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det står faktisk endel opplysninger om rasen på en viss bruker av hundesonen sin hjemmeside også. Det er bare å kikke på signaturen til undertegnede, så kan man klikke på en viss hjemmeside. Hvis man først skal ha informasjon, så kan det jo være greit å få korrekt informasjon og ikke bare lese ting som har blitt kopiert opp fra andre steder.

Undertegnede er faktisk den som har mest erfaring med rasen her i landet og som også innehar den største kompetansen ang. rasen her i landet.

Nei, jeg føler meg ikke snurt fordi du ikke nevnte min hjemmeside, men hvis du først skal nevne noen andre sider om rasen så mener jeg at det bør vare informasjon på den siden som er korrekt og skrevet av en person med lang erfaring med rasen, og det er jo ikke tilfellet her.

Såvidt jeg kan se så er siden en portal som peker til 175 andre informative sider om rasen, så da finnes det sikkert mye korrekt informasjon der. Også fra oppdrettere som har holdt på litt lenger en deg. Du har jo heller ingen informasjon på din side som kan gi en pekepinn på hvordan det er å leve med en KO som ikke lever i flokk bak et to meter høyt gjerde. Altså info som kan være interessant for de fleste som skal ha hund i Norge idag. Såvidt jeg kan se så skrives det en lang artikkel om hvordan det er å leve med en KO her: http://home.no.net/cindya/zoot.htm , og den kan vel umulig være kopiert?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Såvidt jeg kan se så er siden en portal som peker til 175 andre informative sider om rasen, så da finnes det sikkert mye korrekt informasjon der. Også fra oppdrettere som har holdt på litt lenger en deg. Du har jo heller ingen informasjon på din side som kan gi en pekepinn på hvordan det er å leve med en KO som ikke lever i flokk bak et to meter høyt gjerde. Altså info som kan være interessant for de fleste som skal ha hund i Norge idag. Såvidt jeg kan se så skrives det en lang artikkel om hvordan det er å leve med en KO her: http://home.no.net/cindya/zoot.htm , og den kan vel umulig være kopiert?

Nå har jeg vært inne og lest på det du henviste til, og må jo si at det gir ett litt annet og mer "normalt" syn på denne rasen. Det viser jo at den faktisk kan fungere i familiesammenheng og..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg vært inne og lest på det du henviste til, og må jo si at det gir ett litt annet og mer "normalt" syn på denne rasen. Det viser jo at den faktisk kan fungere i familiesammenheng og..

Skal man ha en vokterhund av denne rasen, så kan man nok gjøre lurt i å kontakte Aud. Men man bør også kontakte flere som har greie på bruk av vokterhund her i Norge, og da kan jeg anbefale Randi Helene Tillung fra Fjellanger hundeskole. Om man skal ha en KO som familehund så gjør man lurt i å gjøre grundige undersøkelser først, kjøp gjerne bøkene det reklameres for på siden omtalt her. Ta kontakt med flere oppdrettere og be om flere referanser fra tidligere valpekjøpere.

Ang. temaet her. Den største oppdretter av KO på verdensbasis pr. idag var 16 år gammel da hun oppdrettet sin første champion. Passer rasen da for de under 20??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Per Olav
Nå har jeg vært inne og lest på det du henviste til, og må jo si at det gir ett litt annet og mer "normalt" syn på denne rasen. Det viser jo at den faktisk kan fungere i familiesammenheng og..
Selvfølgelig kan den det, men dersom du leser på Cindy's side legger hun ganske konkrete føringer m h t det å eie og håndtere en KO. Ungdomshund eller hund for en førstegangseier- tja? :)

--

Per Olav

PS. Hundemiljøet er ikke stort.

http://home.online.no/~perolav/freestyle.htm

Klikk på Vis intro :D

God morgen, forresten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gir meg ende over jeg ;)

Mye god lesning her da, for ei som kjeder seg litt på morraskvisten ;)

Må bare si det at jeg er glad jeg har det jeg har jeg. Jeg er "bare" 20 år (fyller 21 i år), har 2 hunder, hvorav den yngste er eget oppdrett (ja, jeg synes jeg kan kalle meg oppdretter selv om jeg "bare" er 20 og ikke engang har kennelnavn, fy og fysj), jeg er samboer, og har vært forlovet i 2 år med ham (2 år idag faktisk), og sammen har vi en herlig gutt på snart 6 mnd. Jeg er heldig jeg!

Litt nærmere topic: Ingen individer er like, hverken mennesker eller hunder. Så bare fodi en potensiell valpekjøper er under en viss "magisk" aldersgrense, fortjener de allikevel å bli vurdert av oppdretter hvorvidt de er eller ikke er en passende eier for en av valpene de skal selge. Det kan jo være at akkurat den personen er et av "utskuddene", som faktisk vil ta vare på hunden og gi den oppmerksomhet og alt den trenger ut livet dens. En hund er jo ment å være en kompis så lenge den lever (ihvertfall i mine øyne), uansett hva man velger å bruke den til.

Tror ikke jeg behøver å utdype mer.

Ja, da tror jeg faktisk ikke jeg gidder å engasjere meg mer her :)

Til alle unge hundeeiere her; bare vær fornøyd med at dere har en hund dere :D Så får bare de som ikke vil selge til unge mennesker bare ha det så godt. Dere vet best selv om hunden har det bra hos dere eller ikke, og har de det er det jo ikke noe problem?

Ha en god dag alle sammen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Per Olav
Ang. temaet her. Den største oppdretter av KO på verdensbasis pr. idag var 16 år gammel da hun oppdrettet sin første champion. Passer rasen da for de under 20??
Herreminhatt. Sier det noe annet enn at "ungen" hadde et dyktig hjelpeapparat rundt seg?

Oppdrett av hunder sånn generelt er vel neppe en alenehobby for skoleelever?

--

Per Olav

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herreminhatt. Sier det noe annet enn at "ungen" hadde et dyktig hjelpeapparat rundt seg?

Oppdrett av hunder sånn generelt er vel neppe en alenehobby for skoleelever?

--

Per Olav

En av de mestvinnende oppdrettere av rasen sentralasiatis ovtcharka i Polen er faktisk bare 17 år gammel også :)

Dog, dette er nok unntakene, mer en regelen. Men det viser jo at flere under 20 år får det til også med de litt mer spesielle rasene. Derfor, i IMHO det er individet som teller og selvsagt at individet har et solid nettverk rundt seg. Å avskrive de unge helt som valpekjøpere blir derfor feil i mine øyne.

God morgen forresten :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig kan den det, men dersom du leser på Cindy's side legger hun ganske konkrete føringer m h t det å eie og håndtere en KO. Ungdomshund eller hund for en førstegangseier- tja? :)

--

Per Olav

PS. Hundemiljøet er ikke stort.

http://home.online.no/~perolav/freestyle.htm

Klikk på Vis intro :D

God morgen, forresten

God morgen til deg og!

ja jeg har lest det og synes det er god info, og så får man litt mer innblikk i det å skulle eie en KO.

Men du, den PS. du la til... Hva mente du med den...? og jeg klikket på intro..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Per Olav
Å avskrive de unge helt som valpekjøpere blir derfor feil i mine øyne.
Nei nå tuller du fælt, Breeze. Imho bør en valpekjøper minst har rundet de førti og ha forsvart minst to akademiske grader.

God morgen forresten :D
Hrmf. Det vet du fælt lite om :)

--

Per Olav

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Per Olav
Men du, den PS. du la til... Hva mente du med den...? og jeg klikket på intro..
Klikk en gang til da. Hundemiljøet er ikke større enn at folk kjenner folk :)

--

Per Olav

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei nå tuller du fælt, Breeze. Imho bør en valpekjøper minst har rundet de førti og ha forsvart minst to akademiske grader.

Fra nå av skal jeg sende med et slikt drag til å ha forran på rullatoren når jeg selger valper til de over 40, om jeg hiver inn et par rulleskøyter så går turen rundt kvartalet som en lek :)

God morgen forresten :D
Hrmf. Det vet du fælt lite om ;)

--

Per Olav

Alle morgener som begynner med sol er gode ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det står faktisk endel opplysninger om rasen på en viss bruker av hundesonen sin hjemmeside også. Det er bare å kikke på signaturen til undertegnede, så kan man klikke på en viss hjemmeside. Hvis man først skal ha informasjon, så kan det jo være greit å få korrekt informasjon og ikke bare lese ting som har blitt kopiert opp fra andre steder.

Undertegnede er faktisk den som har mest erfaring med rasen her i landet og som også innehar den største kompetansen ang. rasen her i landet.

Nei, jeg føler meg ikke snurt fordi du ikke nevnte min hjemmeside, men hvis du først skal nevne noen andre sider om rasen så mener jeg at det bør vare informasjon på den siden som er korrekt og skrevet av en person med lang erfaring med rasen, og det er jo ikke tilfellet her.

for ikke og tråkke på dine noe ømfintelige tær så kan di som vil gå in på http://www.littlemerlin.com/ og lese alt det di trenger og vite om K.O ifølge Aud. Dette er hennes hjemmeside.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke særlig dristig av meg da kanskje, å påpeke at h*n neppe har gjentatt den bragden særlig mange ganger...

En svale gjør ingen sommer... :rolleyes:

Tja, hun som oppdrettet sin første champion som 16 åring har vel oppdrettet fler championer enn jeg har tall på i ettertid Link. Hun på 17 år har også en jevn fin kvalitet på sitt oppdrett Link. Hun eier forøvrig sitt kennelnavn sammen med en av foreldrene, så det er klart at hele familien er hundeinteressert her. Uansett poenget mitt er fortsatt at det finnes unntak, også innen de sjeldne og mer krevende rasene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det står faktisk endel opplysninger om rasen på en viss bruker av hundesonen sin hjemmeside også. Det er bare å kikke på signaturen til undertegnede, så kan man klikke på en viss hjemmeside. Hvis man først skal ha informasjon, så kan det jo være greit å få korrekt informasjon og ikke bare lese ting som har blitt kopiert opp fra andre steder.

Da har jeg lest infoen på denne hjemmesiden, og det jeg leser ut av det er at :

1. KO skal ikke sosialiseres for mye med mennesker fordi den skal læres opp til å tro den er en sau (skal bo sammen med sauene og vokte dem)

2. KO er en asosial hund med sterkt vokterinstinkt

3. Man må helst ha sauer som KO kan vokte på

4. KO må steriliseres/kastreres før de blir kjønnsmodne fordi de ellers ikke vil bli gode vokterhunder

5. KO må ha et inngjerdet område, helst med strøm nede for å unngå utgraving

Hvem er da en potensiell valpekjøper av en slik bikkje? En som bor langt fra folk, med digert område, sauer og helst liten kontakt med andre mennesker...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Det kan ikke være en brist i en tå eller noe sånt da? Små sår har jeg også oppdaget at de blir fryktelig utilpass av, selv om de nærmest er mikroskopiske. Min hund ble tilnærmet invalid når hun hadde et bittelite gnagsår mellom to tær, ville ikke legge vekt på den foten i det hele tatt 🙈
    • Jeg forstår hva du mener, og jeg kan sette meg inn i situasjonen din. Om det hadde vært en hunderase som ikke var tallrik; der foreldredyr og linjer bakover utmerket seg, f.eks ved å ha god mentalitet og fantastiske brukshundsegenskaper ville jeg kanskje kunne ha firet noe på krava. Men om det er en tallrik rase (som schæfer, rottweiler, belgisk fårehund, golden eller labrador) ville det måtte en god del overtalelse til for at jeg hadde takket meg til en hund med potensielle leddsjukdommer eller mentale brister.  Hunder er levende vesener og vi er selvfølgelig ikke garantert at de holder seg friske. Og det kan jo hende at du uansett ender opp med en hund med både HD og svak mentalitet for det jeg vet. Men hvorfor ta sjansen? Om det så skjer, kan du i minste trøste deg med at du gjorde det du kunne for å få en frisk hund, og at bare har hatt uflaks. 
    • Det er en vanskelig balanse. Jeg er godt i gang med å analysere alt han gjør for å unngå skader og slikt. Går han rart, virker han mer sliten enn normalt. Spiser han som han burde? Hvis han begynner å røyte mer enn vanlig, er det tegn på stress og at han har ondt, eller er det på grunn av årstidsskifte? Mange krisetanker etter hvert, ja 😪 Enn så lenge tror jeg at jeg trykte på alarmknappen unødvendig.. Sikkert ikke siste gangen, i og med at han ikke er noe ungdom lengre.  Tusen takk svar, setter pris på at dere setter av tid til å hjelpe meg ❤️ 
    • Det er skummelt med godt voksne hunder. Hva er filleting og hva er viktig å legge merke til, liksom. God bedring, håper dette bare var en filleting!
    • Takk for svar, @simira❤️ er veldig nøye på å ta på ulldekken når vi har vært på trening/tur og han skal i bilen. han ligger mjukt og varmt inne buret. skal se på back on track dekken. Har jo lest og hørt mye bra om disse dekkene gjennom årene.  6 tenner er en del, men merker at han er mye mer oppesen etter operasjonen. Han virker mye mer fornøyd med livet   Den gode nyheten nå er at jeg *kan* ha vært en smuuule hysterisk. Etter tannoperasjonen nå i april ser jeg etter tegn til vondter på ham, jeg er kjemperedd for å overse ett eller annet. som jeg gjorde med tennene.. Jeg mistenker at det "kun" er våteksem som har oppstått innimellom tredepotene 😅 Kan hende et eller annet har vært kilt innimellom der, som jeg ikke har sett. Jeg syntes det gir mening i og med at vi har gått i mye vått terreng, og at jeg ikke har vært spesielt flink til å tørke ham. Pluss, han er allergiker og får fort sår og eksem av tilsynelatende ingenting. Har begynt behandling og håper det fort går over 😊 Har en bulldog med utypisk smerteterskel for kan ikke skjønne at det lille greiene kan gjøre *så* vondt. Blir om eieren: Dramaqueen!! Tusen takk for gode ønsker ❤️  Enn så lenge puster jeg letta ut. Men, vil fortsatt begynne med tilskudd til leddene. Noen forslag? Hva skal jeg se etter i et godt tilskudd, eller er det bortkasta pæng? 🤷‍♂️
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...