Gå til innhold
Hundesonen.no

Ungdommer og kjøp av hund/valp


tm100021

Recommended Posts

ikke alle oppdrettere spør etter alder heller da! jeg er 17 og kjøpte min hund på avbetaling og oppdretteren stolte på oss!! å hun visste at valpen ville få det godt hos oss! alder har ikke mye og si men hjerte!! tror dere oppdrettere er oppi så pass mye folk at dere vet hvem som er perfekt for hunden og ikke!!!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 291
  • Created
  • Siste svar

Nå må jeg blande meg inn. jeg blir litt provesert av det du skrev her. Mener du at de ungdommene som har hund er usæriøse da ?

Den eneste grunnen til å ikke selge til ungdommer er at alle er usæriøse ? Det er jo det du sitter å skriver..

Jeg er usæriøs jeg da, enda værre, jeg har blandings hund, og det er usæriøst det ! - I følge deg

Jeg synes du bør lese litt bedre før du taster vilt omkring deg, evt. sett deg på hendene dine.

Jeg har ikke sagt at det er de unge som er useriøse, det er oppdretterne jeg skriver at er useriøse når de selger til umyndige mennesker. De unge er bare uvitende, etter min mening, de vet jo ikke bedre, kjenner ikke sin egen begrensning, og vet sannsynligvis heller ikke at man må være 18 år for å signere en kontrakt. Men her burde oppdretterne og foreldrene vite bedre.

Dessuten heter det *useriøs* ikke *usæriøs*.

Jeg har aldri skrevet at det er useriøst å eie en blandingshund. Du får jammen meg slutte å tillegge meg ting jeg aldri har skrevet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ikke alle oppdrettere spør etter alder heller da! jeg er 17 og kjøpte min hund på avbetaling og oppdretteren stolte på oss!! å hun visste at valpen ville få det godt hos oss! alder har ikke mye og si men hjerte!! tror dere oppdrettere er oppi så pass mye folk at dere vet hvem som er perfekt for hunden og ikke!

Hvis det var du som ringte til oppppdretteren og du er 17 år slik du skriver, så var noe av det første oppdretteren burde spurt om hvor gammel du er. Du høres neppe ut som en godt voksen person, og hvis du har signert kontrakten så er den ugyldig.

Jo, alderen har veldig mye å si.

En 17 åring vil i hvertfall aldri være perfekt kjøper for noen valp fra meg, og ikke fra mine oppdrettervenner heller.

Hvordan kunne oppdrettern vite at valpen ville få det godt hos dere? Hvem er dere(Jeg mener ikke navn), er det du og foreldrene dine, i så fall er det jo sannsynligvis foreldrene dine som står ansvarlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, jeg tror de fleste er uenig med deg her - inkludert etablerte, voksne mennesker. Så hva du mener er fornuftig som oppdretter må du stå for selv. Hva med Handler91 forresten? Tror du virkelig at en hund ikke ville hatt det bra hos henne, fordi hun er 15 og ikke 35 år?

Feil, de som er ansvarsbevisste oppdrettere er helt enig med meg i at alderen er vesentlig når man skal selge valper. En 15 åring har ikke den samme korrekte vurderingsevnen som en som er dobbelt så gammel, og mangler også livserfaring. Ofte tar festing, videre skolegang, reproduksjon av seg selv over for hundeinteressen, i tillegg til at valg av bolig kan påvirke hundeholdet. Mange steder er det uønsket med hund, og mange velger da den lettvinte veien, å kvitte seg med hunden, fremfor å lete etter et sted man har lov å ha hund. Det er helt vanvittig etter min mening å overlate hele ansvaret for et levende vesen til en så ung person.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I løpet av, ja si de fem siste årene, har to hunder som kom fra 3 hunder som kom fra oss blitt omplassert. 2 colliehanner og ei shelitie tispe. De to colliehannene var begge eiet av par i 40-åra, sheltietispa av ei dame i 60-åra.

Der er ofte de valpekjøperne som er i 20 åra som starter å jobbe aktivt med hunden innen en eller annen hundesport, noe som vi ser på som positivt (selvom ikke nødvendig),

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan godt sette meg på hendene jeg.. Åssen kan du være sikker på at jeg skrev det? Mulig jeg fikke en annen til å skrive for meg ? :):D

Jeg har ikke sagt at det er de unge som er useriøse, det er oppdretterne jeg skriver at er useriøse når de selger til umyndige mennesker.

Ja ? og da er jo de unge så usæriøse at det er usæriøst å selge til unge! Det er jo det du sier hele tiden ...

De unge er bare uvitende, etter min mening, de vet jo ikke bedre, kjenner ikke sin egen begrensning, og vet sannsynligvis heller ikke at man må være 18 år for å signere en kontrakt. Men her burde oppdretterne og foreldrene vite bedre.

Da kjenner ikke du mange unge hunde mennesker. Alle unge hundemennesker jeg kjenner vet bedre, de har begrensninger og De fleste vet at em kontrakt er ugyødig dersom man er under 18, sånt har man jo om på skolen.

klart det, ingen 17 åring som bor hjemme kan skaffe seg hund om ikke det er greit for familien og de foresatte. Det har jeg også sagt tidligere (kanskje du også bør lese litt igjennom?? :D )

Dessuten heter det *useriøs* ikke *usæriøs*.

Du er ganske uvitende du også! Jeg har faktisk svak grad av dysleksi. At jeg skriver enkelte ord feil er noe jeg ikke kan noe for! Og det er uansett ikke ditt problem.

Jeg har aldri skrevet at det er useriøst å eie en blandingshund. Du får jammen meg slutte å tillegge meg ting jeg aldri har skrevet.

Nei, men du sier jo at unge er så usæriøse at man ikke kan selge hunder til dem, jeg er ung og har hund, får faktisk en til snart .. Automatisk usæriøs !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

helt enig, noe så latterlig har jeg aldri lest B)

Og som jeg sa i stad--dette var et så saklig innlegg at jeg blir helt imponert... :rolleyes:

I tilfelle noen ikke har skjønt det, så mener jeg ikke det jeg sa om de to gruppene, for DET ville være fjollete. Jeg synes bare ikke det er rett å sette merkelapper på folk før man i det hele tatt har hilst på dem eller sett dem, og DET var poenget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis en som jeg vet at jeg ikke vil selge valp til ringer meg, så gidder jeg heller ikke å høre på hva vedkommende har å si. Jeg kaster ikke bort tiden min på slikt.

En person på 18 har sjelden etablert seg, men det er det større sjanse for at en person på 35 med mann og barn har gjort. Uansett alder så er det endel spørsmål fra meg som må besvares riktig. Feil svar-------null hund fra meg, uansett alder og erfaring.

Det er greit du ikke kaster bort tiden på folk du ikke vil selge valp til, det er jo bare naturlig. Det jeg ikke skjønner er hvorfor du ikke vil høre på en på 18 (altså ikke umyndig) bare pga. alder. Jeg synes det er spesielt viktig at unge, uerfarene valpekjøpere blir tatt godt hånd om sånn at de kan lære å bli en god hundeeier, for det er faktisk noe som må læres.

Du har massevis av erfaring å dele med andre, Aud, og det er lett å høre at du tar hundene dine og oppdrett på alvor. Kjempeflott! Selv blir jeg glad av å høre om oppdrettere som er så nøye med hvem de selger valp til, for jeg vet at det er altfor mange som ikke er det. Men du, med all din erfaring, må jo være en av de som lettere kan finne fram til de ungdommene som passer til å ha hund, nettopp pga. din erfaring. Er det noe som skurrer, svarer de ikke rett på spørsmålene dine, ja, da skal du selvfølgelig ikke selge til akkurat den personen. H*n klarer dessverre nesten garantert å skaffe seg hund likevel, og kanskje det hadde fått personen til å tenke seg litt bedre om hvis den snakket med en oppdretter som deg som har tenkt igjennom og sikkert sett mange av de fallgruver som nettopp unge hundeeiere ofte faller i. Som regel har nok ikke den unge hundeeieren tenkt på alle problemer det å ha hund vil føre med seg, i allefall ikke sånt som boforhold i fremtiden, skolegang og forhold.

Men som sagt så klarer de fleste å skaffe seg hund, og den ansvarlige ungdommen som ikke får kjøpe valp hos deg, finner seg nok noen andre, men jeg mener likevel at det er synd. Du har så mye å lære andre, og noen må jo lære opp de unge hundeeierne også. De er jo tross alt fremtidens oppdrettere. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo bra at du baserer meningene dine på noe. Si meg, drev du med omplassering lenge? Hvor mange hunder omplasserte du, sånn cirka? Var det omplassering av hunder fra eget oppdrett?

Min erfaring både fra omplassering av hunder fra eget oppdrett og andre er stikk i strid med det du skriver. Jo, jeg skjærer gjerne alle unge over en kam, som jeg har skrevet før, bedre å si nei til en for mye enn å være slepphendt og si ja til en for mye. Jeg taler av erfaring, det er ikke noe jeg bare har tatt ut av lufta.

Foreningen ble startet i 1980, og jeg har vært med i ca 6 år på fast. Og nei, det er ikke eget oppdrett, da hadde det vært rasedyr og de hadde blitt solgt til full pris. Hvor mange pr år? Dre har jeg faktisk ikke tallet på, men vi får inn hele valpekull, og ofte er moren med. Og så får vi en god del andre hunder og. Det har vært hunder på vel 8 år som og har vært inne til omplassering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OT. Mener du for ramme alvor at denne foreningen utsetter en hund på vel 8 år å måtte forholde seg til et nytt hjem?

Hva mener du man skal gjøre da - avlive bikkja? En hund i den alderen har jo ganske mange år igjen å leve, og er den ellers frisk ville det jo være synd om den måtte bøte med livet. Omplassert i de rette hender så vil bikkja få et godt liv.

En forening som driver med omplassering har nok ganske høye krav til hvem som overtar bikkjene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva mener du man skal gjøre da - avlive bikkja? En hund i den alderen har jo ganske mange år igjen å leve, og er den ellers frisk ville det jo være synd om den måtte bøte med livet. Omplassert i de rette hender så vil bikkja få et godt liv.

En forening som driver med omplassering har nok ganske høye krav til hvem som overtar bikkjene.

Jeg mener absolutt at en hund på vel 8 år skal få slippe å måtte forholde seg til en ny familie/eier.

Og å si at en hund som er så gammel har mange år igjen stemmer bare i noen få tilfeller. Ja, jeg er så brutal at jeg mener at den bør avlives, hvis alternativet er å omplassere den til et helt nytt miljø med en eier og/eller familie den ikke kjenner fra før.

Jeg har absolutt ikke den samme erfaring som deg om at en omplasseringsforening har høye krav til de som overtar hundene. Hos endel omplasseringsinstitusjoner går jo hundene inn og ut som noen kasteballer, for omplassere hundene det skal de jo gjøre for enhver pris.

I en del tilfeller er det faktisk mere humant å avlive hunden, selv om det lyder kvalmt i manges ører.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OT. Mener du for ramme alvor at denne foreningen utsetter en hund på vel 8 år å måtte forholde seg til et nytt hjem?

Jaja, så fikk du noe å henge deg opp i her og.. :)

Jeg har absolutt ikke den samme erfaring som deg om at en omplasseringsforening har høye krav til de som overtar hundene. Hos endel omplasseringsinstitusjoner går jo hundene inn og ut som noen kasteballer, for omplassere hundene det skal de jo gjøre for enhver pris.

Litt rart du skriver dette Aud, driver ikke du med omplassering selv? (mener du har skrevet det.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt rart du skriver dette Aud, driver ikke du med omplassering selv? (mener du har skrevet det.)

Jeg drev med omplassering til Mattilsynet lagde noen nye regler, som sier at man må ha godkjennelse som dyrepensjonat for å drive med omplassering, så her er det nok mange som synder mot denne "nye" regelen.

Da jeg drev med omplassering ble aldri noen hunder kasteballer og jeg tok aldri inn hunder som jeg mente var for gamle til å bli omplassert eller ikke egnet seg til å bli omplassert på andre måter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg drev med omplassering til Mattilsynet lagde noen nye regler, som sier at man må ha godkjennelse som dyrepensjonat for å drive med omplassering, så her er det nok mange som synder mot denne "nye" regelen

ja jeg kjenner til den regelen. Vi var den første omplasseringsforeningen i Norge som fikk godkjenning etter det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm.. Skjønner at jeg er veldig unormal..

For jeg takket nemmelig nei til et flott hus nå,fordi jeg har hund. Jeg har måttet si fra meg en jobb(eller to),fordi jeg har hund.

Jeg dro ikke i bursdagsfesten til svogeren min (som også hadde blitt huseier) fordi jeg har hund.

Jeg sitter hjemme store deler av uka fordi jeg har hund.

Jeg har ikke samboer/partner fordi jeg har hund.

Jeg har ikke et ønske om barn,fordi jeg har hund.

En skikkelig raring jeg tror jeg.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener du at det hadde vært galt om oppdretterne ble litt flinkere til å sile valpekjøpere og ikke solgte til ungdom uten at det er helt tydelig at det egentlig er foreldrene som kjøper hunden? Husk også at majoriteten av hundeeierne ikke er på sonen.

Og etter min mening hadde det slett ikke vært noen tragedie om det hadde vært færre hundeiere i den årsklassen som jeg helst ikke selger hund til.

Jeg tok hundesonen som et eksempel, jeg sier ikke de er majoritetenav hundeeiere.

Jeg blir utrolig provosert når du sier slikt, synes du heller ungdommer skulle sitti på ræva si å røyka hasj eller hva ****? Synes du virkelig det hadde vært bra om færre ungdommer hadde hatt hund?

Jeg kjenner jeg blir så utrolig provosert av sånnt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm.. Skjønner at jeg er veldig unormal..

For jeg takket nemmelig nei til et flott hus nå,fordi jeg har hund. Jeg har måttet si fra meg en jobb(eller to),fordi jeg har hund.

Jeg dro ikke i bursdagsfesten til svogeren min (som også hadde blitt huseier) fordi jeg har hund.

Jeg sitter hjemme store deler av uka fordi jeg har hund.

Jeg har ikke samboer/partner fordi jeg har hund.

Jeg har ikke et ønske om barn,fordi jeg har hund.

En skikkelig raring jeg tror jeg.. :)

Hehe, nei synes ikke du er en raring... :D Men du har tatt valg om hva som passer deg og ditt liv best, og det er bra!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt og høre. For nå begynte jeg og lure her.. :unsure:

Du har tatt dine valg, og står for dem. Og det gjer mange unge og. Det er ikke alle som prioriterer fest og uteliv eller reprodukjon av seg selv. Men må jo legge til her, at det går meget godt ann å ha både hund og barn. :) Er ikke slik at det er enten eller. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Avlive åtte år gamle hunder istedet for å omplassere høres dumt ut for meg... Har hatt hunder som alltid er blit 13, 14 og 15 år. Og det vil jo si at i en alder av åtte år hadde de hatt igjen 5, 6, og 7 år av livet sitt. Hvorfor kan dem ikke få lov til å bli gamle i ett nytt hejm?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Avlive åtte år gamle hunder istedet for å omplassere høres dumt ut for meg... Har hatt hunder som alltid er blit 13, 14 og 15 år. Og det vil jo si at i en alder av åtte år hadde de hatt igjen 5, 6, og 7 år av livet sitt. Hvorfor kan dem ikke få lov til å bli gamle i ett nytt hejm?

Det innebærer som oftest mange mnd i kennel og stress før de får seg nytt hjem. Det er ikke akuratt ideelt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det innebærer som oftest mange mnd i kennel og stress før de får seg nytt hjem. Det er ikke akuratt ideelt

Som oftest? Er jo mange som drar rett til nytt hjem. altså at ny og gammel eier har kontakt og ny eier henter hund hos gammel eier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...