Gå til innhold
Hundesonen.no

Allsafe-sele VS ikke-testet bur


Recommended Posts

Har et lite dilemma:icon_confused:

Jeg og pappa snakker for tiden om at vi kanskje kunne skaffet bilbur til Sydney istedenfor Allsafe-selen hun har nå. Det er få standardbur som passer bilen vår (hybrid, batteripakken tar litt plass sånn sett), men vi har sett selv at Dogman sitt aluminiumbur passer fint, da vi kjenner noen som har bruker dette og har samme bilmodell som oss. Hva burde vi egentlig velge? Selen har jo dokumentasjon på at den holder i en kollisjon, men samtidig så tenker jeg at enhver sele uansett vil legge trykket på en liten del av hunden, og dermed fungerer mer som en beskyttelse for passasjerene og ikke hunden, mtp. at hunden ikke slenges rundt i bilen. Jeg har også alltid tenkt at bur er det tryggeste med tanke på trykket som er mer jevnt fordelt, men samtidig så er jo ikke dette buret testet og man vet jo ikke om det skulle holde i en kollisjon. Likevel så har jeg kun lest positive tilbakemeldinger om det og at det virker veldig solid.

Hva tenker dere vi burde gå for? 

Edit; Tittelen var litt misvisende, er liksom ikke et tilfeldig sprinkelbur vi vurderer:sleep:

Endret av sidnajse
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville heller brukt ei krasjtestet sele hvis alternativet er et ikke-testet bur. Er ikke buret testet risikerer man at det klapper i sammen eller brytes i stykker ved en kollisjon. Hadde buret vært helsveiset hadde jeg følt meg tryggere, men det er vel ikke dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@simira Tenkte det samme, med mindre det er europris-bur vs Allsafe, da. Nå har jo jeg liten hund, hadde vært mye mer skeptisk til sele hvis jeg hadde hatt en på over 50 kg, hvis du skjønner.

@Tyttebæra Tror det er helsveiset, eller det er iallfall ikke et sammenleggbart et (sånt kommer aldri inn i vår bil!). Hvis du googler Dogman aluminiumbur så kan du se.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På siden deres står det at buret er enkelt å montere/sette sammen, men jeg får ikke helt tak i hva. Har du mulighet til å se på buret i butikk eller høre med de du kjenner som har det? Er hele buret sveiset sammen i ett uten løse deler er det sikkert greit nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Tyttebæra skrev:

På siden deres står det at buret er enkelt å montere/sette sammen, men jeg får ikke helt tak i hva. Har du mulighet til å se på buret i butikk eller høre med de du kjenner som har det? Er hele buret sveiset sammen i ett uten løse deler er det sikkert greit nok.

Kjenner noen, men de bor på andre siden av landet så det hjelper vel ikke:P Er ikke i butikk heller.

Vurderer Kelabur også, kanskje det er et bedre alternativ? Har stalket rundt i tidligere tråder og sett at mange er fornøyde med det, selv om det ikke er kollisjonstestet, da. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kela er "kollisjonstestet" nok for meg. En instruktør vi hr hatt. Varebil med to rottweilere i (adskilt) kelabur, 160 km/t på autobahn i Tyskland. Både folk og dyr ble ganske forslåtte, ikke noe mer (fordi de satt høyt), buret en liten bulk.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@simira Oi:| Da burde det være ganske så solid, ja! Tror nok kanskje at vi ender opp med et sånt:)

En ting jeg lurer på er at vi har jo hybrid, noe som medfører en del ting, deriblant endringer i bagasjerommet. Rett bak baksetene så er det liksom en liten forhøyning hvis dere skjønner, pga. batteriet eller elmotor eller noe sånt (er ikke så veldig innpå dette her:P). Kan buret bare plasseres foran forhøyningen, eller må gulvet i bagasjerommet bygges opp slik at buret kan stå helt inntil baksetet?

(Ga det mening?:whistle:)

Edit; skriveleif

Endret av sidnajse
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kela er helsveiset og et veldig godt alternativ.

Så lenge dere får stroppet buret fast på noe vis kan dere sikkert ha det foran forhøyningen. Alternativet er å bygge en ramme buret kan stå på slik at det er hevet over.
Ville kanskje undersøkt litt hva som gir minst risiko for å skade det som er under den forhøyningen ved et sammenstøt. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir nok å snakke med kelamannen om det der hvis det blir et slikt bur:)

Hvor mye bør lastestropper brukt til bilbur tåle? Det veier jo voldsomt mye i en eventuell krasj, hunden veier ca. 8 kg. Forventer ikke noe som helst avansert matematikk her, bare litt generelt svar:)

 Har en tendens til å gå inn på detalj, btw...:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kela er billigere enn de fleste ferdigbur, så det tror jeg du gjør lurt i :) Ang. lastestropper, så har jeg kjøpt mine på biltema og har festa en i hvert hjørne på buret og deretter i lastekroker i bagasjerommet. Vi har varebil da, vet ikke hvordan det evt. fungerer i en fem-seter.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar, alle!

Men det der kelaburet, det har jo bunn av furufinér som standard. Kan ikke helt forestille meg at det er like trygt som med metallbunn i en kollisjon. Kan hende jeg tar feil selvfølgelig, men hvilke fordeler er det ved å velge trebunn fremfor metall?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, sidnajse said:

Takk for svar, alle!

Men det der kelaburet, det har jo bunn av furufinér som standard. Kan ikke helt forestille meg at det er like trygt som med metallbunn i en kollisjon. Kan hende jeg tar feil selvfølgelig, men hvilke fordeler er det ved å velge trebunn fremfor metall?

Det gjør et allerede tungt bur lettere, og gir mulighet for å ta ut/bytte bunn. Og så sklir ikke matter/madrasser så lett. Jeg ser ikke hvorfor det skulle være mindre sikkert enn metall?

Endret av simira
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, simira skrev:

Det gjør et allerede tungt bur lettere, og gir mulighet for å ta ut/bytte bunn. Og så sklir ikke matter/madrasser så lett. Jeg ser ikke hvorfor det skulle være mindre sikkert enn metall?

Tenkte bare at det skal mindre til for å ødelegge en treplate enn en metallplate, liksom, men det er vel en ramme av metall rundt bunnen uansett så det har vel ikke noe særlig å si (ser iallfall slik ut på bilder). 

Men ja, blir sikkert finérbunn om vi velger kelabur, da.

Endret av sidnajse
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flere av sidene i Herkules-buret er også av tre, og det er vel jevnt over kjent for å være et godt bur. Sånn som jeg forstår det er det konstruksjonen (hvordan buret påvirkes i en kollisjon) som er det viktigste for at hunden skal overleve en ulykke, ikke materialet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

52 minutter siden, Wilhelmina skrev:

Flere av sidene i Herkules-buret er også av tre, og det er vel jevnt over kjent for å være et godt bur. Sånn som jeg forstår det er det konstruksjonen (hvordan buret påvirkes i en kollisjon) som er det viktigste for at hunden skal overleve en ulykke, ikke materialet.

Ah, det visste jeg ikke! Så bra:ahappy:

Takk for hjelpen:flowers:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bur over sele anyday. Med bur er det en viss mulighet for at hunden overlever - selen sikrer vel primært at ingen får hunden i hodet, ikke at det går veldig bra med hunden.

Det står også her at den ikke er spesielt god...

https://www.naf.no/forbrukertester/test-av-utstyr/test-av-hundebur-for-bil/kleinmetall-allsafe-hundesele/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Tuvane skrev:

Bur over sele anyday. Med bur er det en viss mulighet for at hunden overlever - selen sikrer vel primært at ingen får hunden i hodet, ikke at det går veldig bra med hunden.

Det står også her at den ikke er spesielt god...

https://www.naf.no/forbrukertester/test-av-utstyr/test-av-hundebur-for-bil/kleinmetall-allsafe-hundesele/

Det var ingen hyggelig lesning i den linken der, nei:| 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 18.7.2018 at 6:45 PM, Tuvane skrev:

Bur over sele anyday. Med bur er det en viss mulighet for at hunden overlever - selen sikrer vel primært at ingen får hunden i hodet, ikke at det går veldig bra med hunden.

Det står også her at den ikke er spesielt god...

https://www.naf.no/forbrukertester/test-av-utstyr/test-av-hundebur-for-bil/kleinmetall-allsafe-hundesele/

Hvis man dropper forlengeren og trer beltet direkte igjennom ryggdelen av selen scorer den mye bedre i krasjtest. Forlengeren kan forøvrig strammes inn ganske mye, med mine hunder får jeg festet dem ganske godt til setet. 

Forøvrig velger jeg også bur fremfor sele så lenge jeg kan, da jeg tror det er både tryggest og mest behagelig for dem (å spennes stramt fast i setet kan umulig være behagelig). Mine sitter i sele en ytterst sjelden gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, tonjek said:

Hvis man dropper forlengeren og trer beltet direkte igjennom ryggdelen av selen scorer den mye bedre i krasjtest. Forlengeren kan forøvrig strammes inn ganske mye, med mine hunder får jeg festet dem ganske godt til setet. 

Scorer bedre på hva da? Sikkerhet for fører/passasjer? For det er vel stort sett det man måler. Kan aldri tenke meg at en hund i sele overlever en ulykke uansett hvordan selen er festet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@tonjek Én ting er jo at hunden ikke rekker bort til passasjerer og fører i en ulykke, en annen ting er om hunden vil overleve den. Men jeg ser jo poenget ditt, når man først bruker sele så bør man jo sikre så godt man kan. Det å ta beltet rett gjennom selen var jo ikke så dumt, det blir nok en midlertidig løsning frem til vi evt. skaffer bur. Da øker vi iallfall sikkerheten littegrann for oss mennesker ift. å bli truffet av en hund i krasj.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Wilhelmina skrev:

Scorer bedre på hva da? Sikkerhet for fører/passasjer? For det er vel stort sett det man måler. Kan aldri tenke meg at en hund i sele overlever en ulykke uansett hvordan selen er festet.

 

1 time siden, sidnajse skrev:

Y@tonjek Én ting er jo at hunden ikke rekker bort til passasjerer og fører i en ulykke, en annen ting er om hunden vil overleve den. Men jeg ser jo poenget ditt, når man først bruker sele så bør man jo sikre så godt man kan. Det å ta beltet rett gjennom selen var jo ikke så dumt, det blir nok en midlertidig løsning frem til vi evt. skaffer bur. Da øker vi iallfall sikkerheten littegrann for oss mennesker ift. å bli truffet av en hund i krasj.

Altså at hunden ikke kastes fremover for deretter å få en bråstopp. Hunden blir sittende igjen i setet. Om hunden overlever trykket kommer jo helt an på hvilken hastighet man krasjer i. Hvor mye de tåler i sele i en bråstopp vet jeg ikke. Det vet man faktisk ikke i et bur heller (selv om jeg tror de tåler mer i et bur enn i en sele). Men det er garantert mye bedre for hunden (og ja, også for fører/passasjer) å bli sittende godt fast i setet fremfor å få fart før det blir bråstopp i enden av forlengeren til selen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 hours ago, tonjek said:

Altså at hunden ikke kastes fremover for deretter å få en bråstopp. Hunden blir sittende igjen i setet. Om hunden overlever trykket kommer jo helt an på hvilken hastighet man krasjer i.

Jeg regner med vi snakker på kollisjonstest-nivå, ettersom testing var en del av tema her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Wilhelmina skrev:

Jeg regner med vi snakker på kollisjonstest-nivå, ettersom testing var en del av tema her.

Ja? AllSafe er en sele som kommer meget godt ut i krasjtest, gitt at testdukken er festet godt til setet. De som tester Allsafe med forlengeren justert for lang, får mye dårligere resultater.

Det sier seg selv at det er mye bedre for hundens kropp å sitte godt festet til setet kontra å bli slengt en halvmeter frem og får vridd hele kroppen idet bråstoppen kommer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Slet med lyd på kurset i går også. Oppunder taket ivrig på å få mat og lek for gøyale oppgaver.  Selv slet jeg med å være tydelig på hva han skulle gjøre. For tidlig på dagen og for lite koffein innabords. Kom meg litt mot slutten etter å ha forvirret vettet av den stakkars valpen med elendig lederskap i starten. Jeg blir så perpleks når han ikke gjør som jeg ber om, og da blir kommunikasjonen enda mindre tydelig. Blir ofte bare stående rådvill fordi jeg ikke hadde noen plan B for hvordan håndtere det om han ikke gjorde som jeg forventet. Jeg ber om sitt og han legger seg slapt ned på hoften og stirrer på meg for mer tydelig kommunikasjon om hvordan få seg en matbit eller kos eller lek eller begeistring, og jeg blir bare stående perpleks og vente på en god ide om hvordan jeg skal respondere på det.  Det er et nytt problem. Kan ikke huske å ha slitt med å ikke få hva jeg ba om før, derfor har jeg heller ikke noen ideer om hvordan håndtere det. Tror jeg har lagt forventningene til hva han skal mestre ifht alder altfor høyt. Han er såpass mye større enn tidligere hunder, så mine forventninger er ubevisst justert opp bare på det visuelle inntrykket av størrelsen hans. Trenger være mer bevisst på hvor liten han fortsatt er, for å skru forventninger ned og hjelpere og belønningsfrekvens opp.  Ballen er dessverre trukket litt opp igjen, og Jokke er tilbake. Den ligger rett innenfor, nesten nede. Forstår at det der er ubehagelig for ham. I dag har vi gått en litt lengre tur. Nonchalant over en mengde hester i luftegårder, for det har vi sett før. Hest på veien med sulky og kusk med hjelm og briller var noe nytt, så de ble kjeftet litt på for å forstyrre det stabile verdensbildet hans med nye elementer. Ikke noen big deal, ville bare gi dem beskjed om at det der var irreglementært. Han er 16 uker i dag.  Etter tur var vi innom miljøtrening. Der løp Ede ivrig opp trappen for å rutsje ned og løpe over det gøyale skumgummi-terrenget flere ganger før han husket at han var redd trapp og ville ha drama istedenfor gøy.  Gyngeunderlag kunne muttern bare drite i å prøve narre ham i den sikre døden på, men senket plattform var ok å ha en tålmodighetsprøve på, i håp om å få løpe favoritten igjen: Tunnellen 💕 På tur hjem ville muttern ha et fint bilde av en høyreist og råstolt Ede med det nye kampeskinnet sitt, mot en fin bakgrunn, men Ede hadde no such concerns for fotoalbumet sitt. Beste vi fikk til med sliten valp, lite tålmodighet, mobilkamera og Google Photos ble i beste fall laber nisjehumor.
    • Sladretrening er eneste jeg vet om som fungerer. Vært lenge nok på sonen til å postulere at ingen gamle travere her inne kjenner noen mer effektiv metode heller. Har stått i samme situasjon og slet med dårlig timing og dilemmaet mellom å ødelegge markør eller belønne utageringen. Fasitsvaret viste seg å være å ta crap timing på min egen kappe, beholde verdien av markøren ved å belønne konsekvent etter å ha gitt den, og så løser det seg over tid (fra noen timer til mange lange måneder) med en klar overvekt av god timing på markør over tid.  Jeg trodde personlig det aldri ville bli bra, men etter 6 lange måneder med konsekvent sladretrening, det då mørkt ut, ingen lysglimt i tunellen lenge, så var den alternative nevrologiske pathwayen gått fra å være et tråkk til å bli den nye nevrale hovedveien. 
    • Hei! Har en 4 mnd gammel bc valp som er begynt å knurre og bjeffe mot hunder på tur… møter sjeldent hunder på tur her hjemme, men flere hunder som står i hundegård og bjeffer når vi går forbi.. disse hun er begynt å utagere på! Hunder på trening går fint..   noen tips for å avbryte dette? Sladretrening? Dette er non usikkerthet
    • Det er en fin alder. Mine to yngste blir to år i slutten av april. Kjører med de alt fra 12 km til 3 mil. Har noen ruter der jeg må på asfalten litt så jeg kommer til en runde men da tar jeg hastigheten så lav som mulig og bruker potesokker. De med gummi er fint til asfalt. Jeg bruker hundepark (50 mål) 1-2 ganger i uka med flokken som variasjon.  Når jeg kun hadde én husky syklet jeg også rundt mila hver dag for at han skulle være fornøyd. Gåturer var/er han aldri ordentlig fornøyd med. Kunne gå i skogen flere timer for så å komme hjem og løpe rett bort til sykkelen.  
    • Har hatt en helt spinnvill dag på gratis valpekurs av instruktørstudenter på K9 Hundesenter, Midt-Norsk Kompetansesenter for Hund (som har busstopp rett utenfor, 25 min fra Trondheim sentrum innen samme billettsone). Kjempeflinke studenter og lærere og flott opplegg, men bevares for en villstyring han er i den settingen. Kurs/fellestrening er det gøyeste han vet. Han er så rolig og grei når vi er rundtomkring ellers, men akkurat i den settingen der er han bare i taket av forventninger og iver.  Lyd.  Så intens vokal.  All energien han har ombord. Sju sommere og sju vintre. Sommer er supert. Lett å be og verdens letteste å belønne med lek har blitt. Vinter kommer ut i form av lydbølger. Full storm. Verste jeg har opplevd. Har hatt to raser hvis første egenskap folk forbinder med dem er "gneldrebikkjer" og ingen av de to lagde lyd, så jeg trodde jeg var flink til å trene hund av med utidig lyd. Det var feil. Valgte de første ukene med Ede å avvente med å sette cue på hals, fordi det kom bare sutrete bjeffing, og den tonen og stemningen ville jeg ikke ha. Så glemte jeg å begynne jobbe med å få det på cue da det gikk over i mer riktig toneleie. Nå er jeg neck deep i alt annet enn shhhh-it fra Ede. Øverste prioritet den nærmeste tiden blir derfor lyd av og på.  Hilseiver er et annet problem jeg har påført meg ved å la ham ha en selvstendig relasjon med naboen. Det er jo kjempebra at de er glade i hverandre og har funnet sin omgangsrutine, men trenger lære Ede at det ikke er sånn vi hilser på fremmede. Arrangerte hilsesituasjoner er derfor prioritet nr to.  Å finne ro på kommando blir neste prioritet. Han er litt som Charlie Sheen på treningssenteret: "I've got one gear: GO!" ..eller, han har flere, men muttern knoter noe ****** med å finne ut av de. Oppleves som en automatkasse som innimellom henger seg opp på D. P-knappen lever sitt eget liv og slår plutselig inn midt på gulvet om en setter den i N for lenge. Ikke vanskelig å sette tilbake i D, men når en VIL ha den i P, så henger den seg ofte opp på D og gir gass av seg selv. Toyota har bedre self drive software. Vi har derfor meldt oss på "Selvbeherskelse og impulskontroll" kurs. Suksess er om det føles som wasted money når vi kommer dit, for det starter ikke før i april. Det er lenge til med den Duracell-krabaten her.  Dagens virkelige gladnyhet er at begge testiklene er nede i pungen nå. Tror den andre landet i morges, for Ede sluttet plutselig å jukke.  Han har jukket MYE, antakelig pga ubehag fra press ved den ene ballen stuck i lysken. I morges omfavnet han meg bare da jeg satt på huk foran vaskemaskinen. Labbene på skuldrene, kinn mot kinn. Ble stående sånn lenge og kose. Ikke ett jukk. Det var så koselig 💕🐾 Super happy av å vite at han ikke lenger har ubehag, slipper bekymringer for hyperaktiv testosteronproduksjon, kreft og østrogenoverskudd, slipper utgifter, risiko og ubehag ifbm kirurgi, og vi slipper søke og dokumentere for hvert stevne vi vil stille. Få vurdert bygning, tenner, bevegelser og pelskvalitet kan vi også gjøre, mest av pliktfølelse overfor oppdrettere, men også fordi muttern synes Ede fortjener bekreftelse på at han er søtnos og kjekkas, og hun liker ha en unnskyldning for å kle seg i blazer og høye hæler.  Ede er altså ikke lenger lille Jokke, og det er plutselig bare kos å få en omfavnelse. Kurs starter tidligere på formiddagen i morgen. Usikker på om vi skal forskyve frokost to timer, eller om vi skal satse på å bare spise ekstra godbiter på full mage i to timer. Heller mot å drøye leggetid i kveld, stå opp sent og ta frokosten på kurset, da jeg personlig tror det blir et mindre onde for fordøyelsen enn å trykke på med godis i to timer, to timer etter frokost. For det første liker jeg ikke gi ham godis. Han får alt fullforet sitt som godis fra hånden i intervaller som tilsvarer måltider. Ikke glad i å gi masse ekstra utenom. For det andre blir alt som gis i løpet av to timer, to timer etter frokost, det blir vel for dårlig oppløst før magesekken tømmer seg i tarmen. Blir bare vomfyll som hemmer næringsopptak fra måltidet.  Vi går altså for sen kveld og sen frokost, om ingen som vet bedre korrigerer meg på den i tide. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...