Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvordan få opp matlysta?

Wildlife
 Share

Recommended Posts

Tispa vår på 16 mnd har varierende matlyst. Hun kan være supergira på mat helt til hun får skåla og da snur hun og går bort. Vi lar skåla stå framme litt før vi tar den bort. Ellers griser hun maten rundt i hele hundegården (vom) og det er lite delikat. Dersom hun ikke gjør det komme "storebror" og spiser den. 

Den varierende matlysta starta litt før jul (hun hadde første løpetid i november), og den har fortsatt periodevis. Føler det er værre når vi ikke er hjemme men ute på reis. Funker dårlig med trekkhund som ikke spiser så mye.

Hun får ca 500 g med VogH og 200 g med RC 4800 i døgnet.

Vi har prøvd å bytte type vom fra 25 til 33. Ingen forandring. 

Vi har prøvd å gi et annet tørrfor og hun spiste dette etterhvert men vanskelig å vite om det er for hun likte det bedre eller om bare matlysta va der akkurat da. 

Tenker å bytte til et tørrfôr om jeg finner, som hun ikke trenger å spise så mye av for å få i seg det hun trenger. De værste periodene spiser hun kanskje ikke på 3-4 dager og hun blir daff. 

Noen tips til type fôr jeg kan prøve? Eller andre tips?

Føler vi har prøvd alle triks i boka etterhvert uten å forstå dette helt. 

Hun var ferdig med løpetid nr 2 i beg. Av juni.

Veier på det beste 35 kg men er nå på 33 og bare de 2 kg syns.

Hun har altså holdt på slik siden før jul og jeg klarer ikke se noe mønster. Ønsker å få opp apetitten uten helt å vite hva vi skal gjøre. Tips mottas.?

Skåla står ikke fremme om hun ikke spiser da hun enten griser det utover i garden og det er lite delikat med vom. Ellers kommer storebror og spiser det og han trenger ikke mer enn sin egen dose?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er endel som blir lei vom og hundemat. Hva skjer som du gir annet kjøtt eller fisk? Bare tørrfôr? 

Hun får jo ganske mye mat, så det kan jo være hun rett og slett ikke trenger så mye. Malamuten er jo en rase med lavt stoffskifte, og trenger ikke voldsomme mengder mat. Syns jo heller ikke 33 kg høres lite ut på din tispe (hun er jo ikke så høy), men vanskelig å si bare ut i fra vekta såklart. At hun faktisk blir slapp gjør jo at jeg ville ha prøvd å skifte ut kjøttet.

Legger til: med den sommeren dere sørpå har nå, er det ikke merkelig at hundene spiser dårlig. Det i kombinasjon med hormoner kan nok gjøre sitt. Unge hunder kan jo spise dårlig, og det er helt vanlig at de er litt tynne og hengslete. Kan godt hende dere merker forskjell når temperaturene går ned til høsten.

Endret av Heidihj
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøvd taste serien til vom? Her er taste storfevom sikkerstikk hos en hund som kan finne på å si nei takk til både pølse og karbonader :P. Får hun maten sin alene eller sammen med de andre? Opplever på min at han er noe bedre på å spise om han har konkurranse, altså andre hunder rundt seg når han spiser. Nå er jo dere aktive folk med aktive hunder, men min har i alle fall bedre appetitt på dager hvor han får brukt seg skikkelig. Gir mat en stund etter en skikkelig tur, og da er sannsynligheten for at han spiser større. 

Ellers bruker jeg smeltet smør om han  har gått noen dager uten å spise skikkelig. Vil egentlig ikke lære han at matvegring fører til godsaker på maten, men samtidig blir man etterhvert litt desperat for å få i dem et skikkelig måltid. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Leter med lys og lykte etter Mentalitetsboken av Ingalill og Curt Blixt, Kenth Svartberg. Noen som har den? Er også interessert i andre bøker innen språk og adferd - hundepsykologi:)
    • Jeg prøvde Trikem max relax på nyttårsaften og det virket veldig bra på min hund.    Spennende med hund på prøve med endel utfordringer masse lykke til🤗
    • Tilbake til start i trening av utgangsstilling og fot har Edeward fått IVEREN og GLEDEN i å utføre tilbake. Godisen har haglet og det har hjulpet. Hans aversjoner mot øvelsen er borte. Han har gitt meg på tom hånd mot å få kastet leke også. Tilbyr utgangsstilling og går klisterfot hver gang jeg har mat i hendene. Det er helt klart fremgang, på tross av å ikke egentlig være fremgang. Vi er tilbake på et punkt vi kan jobbe oss videre fra, men jeg tør ikke tøye strikken på en stund. Pengene må ligge på bordet ved bestilling en god tid fremover fordi tilliten er tynnslitt etter alle de hånlig nedlatende forsøkene på å narre ham til å utføre uten garantier om lønn. ..men han er IVRIG og GLAD igjen, og det er bra!  Ny milepæl: blir sittende ved kasting av apport - mens jeg har Vom i høyre hånd. Fremskritt det også. Han er så ivrig på å fly etter leker i bevegelse, der har jakten trumfet mat til nå. Små skritt. 
    • Da har vi entret en fryktperiode. Den som skulle starte ved 6 mnds alder startet plutselig i dag, 7 mnd og 8 dager gammel. Henger på greip med stor rase, tregere utvikling.  Han ville PLUTSELIG ikke entre bussen. Han som ELSKER buss! Bussjåførene elsker ham også, for han står som et skolelys og logrer ivrig og glad når de svinger inn på holdeplassen. Han bykser like glad og ivrig ombord. ..et. Bykset. Har bykset. Har elsket buss. Nå ville han IKKE gå ombord, helt plutselig. En hyggelig medpassasjerer tilbød seg å løfte ham ombord, noe Edeward satte STOR pris på, og takket mannen for i flere minutter etterpå. Ikke sett ham så takknemlig siden han oppdaget paraplyens funksjon.  Heldigvis er bygdebussen et samfunn, fullt av hundefolk, og alle de nærmeste trådte hjelpsomt til og var hyggelige og pratet og koste med ham, noe han ble kjempeglad for. Han elsker oppmerksomhet fra fremmede mennesker som elsker hund. It takes a village to raise a puppy. Ingen setback til fair of stairs da vi skulle av igjen, heldigvis. Spent på hva annet som plutselig blir skummelt fremover. Han får ikke relapse på trapper, og det neste skumle bør heller ikke bli heis. Han er for stor og tung til å bæres. I tillegg har han så ekstrem separasjonsangst, han kan ikke være hjemme alene unntatt når han er så utslitt at han MÅ sove.  Dette blir spennende fremover. Håper det går fort over igjen.  Utgangsstilling på tom hånd har forøvrig bedret seg litt. Den er langt fra bra, men det hender han gjør det for å være snill med meg, og legger ingenting imellom når han tydeliggjør at dette er en act of kindness fra ham til meg. Han har forstått at det gjør meg glad, så han belønner meg med utgangsstilling på tom hånd for å vise at han setter pris på adferden min innimellom. Kanskje blir det bronsemerket en dag. Kanskje. 
    • Ja her er det nok å jobbe med, det er helt sikkert 😅Hun er blanding mellom cavalier og puddel (det ligger noen bilder på instagram under lindaoglilje hvis noen vil se, har ikke lyst til å legge ut så mye her ettersom jeg bare har henne på prøve). Jeg kjører en Prius og buret står i baksetet, så tror ikke det er bilen som er problemet. Det er nok heller tidligere erfaring med bilkjøring som gjør dette et stressmoment for henne. Men hun er utrolig lydig da, så hun hopper inn i bilen når hun får beskjed om det. Hun er veldig søt når hun ikke er stressa, men det er jo sånn ca. én time i døgnet 😅 Men hun har bare vært hos meg en uke så hun trenger nok enda litt tid på å lande helt.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...