Gjest Skrevet 28. Mars 2018 Rapporter Skrevet 28. Mars 2018 https://www.nrk.no/ho/mange-viltpakjorsler-1.13983201 Quote Mange viltpåkjørsler Det har vært 1884 viltpåkjørsler på veger i Hedmark det siste året. Bare i Trøndelag har det vært flere. Statistikken gjelder fra 5. mars 2017 til samme dato i år. Oppland ligger som nummer seks på lista. Der var det 727 påkjørsler i perioden. På tide å stoppe disse morderne? Siter
QUEST Skrevet 28. Mars 2018 Rapporter Skrevet 28. Mars 2018 Innfør ekstraordinær båndtvang på hunder, det vil nok hjelpe på.. 1 Siter
yurij Skrevet 28. Mars 2018 Rapporter Skrevet 28. Mars 2018 Viltstengsel , men ingen vil vel betale mere for å kjøre bil enn hva de allerede gjør? Siter
Guest Stella Skrevet 29. Mars 2018 Rapporter Skrevet 29. Mars 2018 21 timer siden, Kangerlussuaq skrev: https://www.nrk.no/ho/mange-viltpakjorsler-1.13983201 På tide å stoppe disse morderne? Det er nok ulven sin skyld. Siter
QUEST Skrevet 29. Mars 2018 Rapporter Skrevet 29. Mars 2018 Akkurat nå, Stella skrev: Det er nok ulven sin skyld. Ulven og alle løsbikkjene som flakser rundt.. Siter
Gjest Skrevet 29. Mars 2018 Rapporter Skrevet 29. Mars 2018 Just now, Stella said: Det er nok ulven sin skyld. I Tyskland gjør de det omvendt, det kjøres ned et uforholdsmessig ekstremt stort antall ulv. Hvordan de får det til vet jeg ikke (for det er jo relativt enkelt å finne skuddhull også i et påkjørt dyr) - men de er på god veg til å utrydde hele flokker bare ved trafikkpåkjørsler her nede. https://www.weser-kurier.de/region/niedersachsen_artikel,-neunter-wolf-bei-verkehrsunfall-getoetet-_arid,1712877.html "9ende ulv påkjørt siden Januar 2018". Siter
Meg Skrevet 29. Mars 2018 Rapporter Skrevet 29. Mars 2018 (endret) 22 hours ago, Kangerlussuaq said: https://www.nrk.no/ho/mange-viltpakjorsler-1.13983201 På tide å stoppe disse morderne? Det hadde nok hjulpet å redusere viltbestanden litt... evt sette opp ennå mer viltgjerde Endret 29. Mars 2018 av Meg 1 Siter
Siri Skrevet 29. Mars 2018 Rapporter Skrevet 29. Mars 2018 (endret) 2 timer siden, Meg skrev: Det hadde nok hjulpet å redusere viltbestanden litt... evt sette opp ennå mer viltgjerde Å sette opp viltgjerder hjelper veldig, men det har mange negative effekter også. På større motorveger er det foreløpig den eneste - og beste - løsningen vi har for å redusere viltpåkjørsler. MEN - viltgjerder må følges av tilstrekkelig store faunapassasjer over eller under vegene, ellers vil viltgjerdene bidra til å dele bestander, hindre migrasjon mellom leveområder, hindre utveksling av gener mellom bestandene, redusere tilgjengelig beite for enkelte bestander og med dette ødelegge hjorteviltstammenes leveområder og genetiske helse. Det er uheldig dersom man skal opprettholde en sunn hjorteviltbestand. Å bygge faunapassasjer koster selvsagt mye også, og det er ikke alle steder det er mulig å få til en naturlig passasje over eller under en veg, dessverre. Det kan være aktuelt å sette opp viltgjerder på kortere strekninger som er uoversiktlige for å presse dyr til å passere vegen på mer oversiktlige strekninger. Siktrydding langs vegene våre er også et ganske bra tiltak for å øke synligheten av dyr som nærmer seg vegene. Dette gjøres i større og større grad her på Hedmarken nå. Edit: Og mens jeg satt og skrev dette, tikket det inn en invitasjon fra WWF i Romania om å komme dit for å snakke om vilt og trafikk på et stort seminar de skal ha i april Endret 29. Mars 2018 av Siri 6 2 Siter
jaktlykke Skrevet 29. Mars 2018 Rapporter Skrevet 29. Mars 2018 Jeg er en av dem som må ut på ettersøk ved viltpåkjørsler. Her hvor jeg bor er det heldigvis få kontra de store tallene man finner på østlandet. Jeg er ikke videre imponert over viltstellet her i Norge; vi gjør for lite for å sette opp tilstrekkelig lange viltstengsler, vi rydder for lite for å gjøre veiene oversiktlige, vi setter opp for få fareskilt osv. Det koster penger vøtt. Som et eksempel fra min start på tidlig nittitall her i Sveio - vi var til stadighet ute på en viss strekke på ettersøk. Vi maste på kommunen om å gjøre tiltak og vi var til og med i avisa for å belyse problemet. Nada ble gjort fordi kommunen ikke hadde penger. Jeg kjører jevnlig over til Sverige og Finland og der er det en annen holdning. Der har jeg inntrykk av at det er viltstengsel fra grensa og tvers gjennom Sverige. Her er en artikkel om viltstengsel fra Sverige. Jeg er ofte på Åland hvor det kryr av vilt. Der er det goooood oversikt på begge sider av motorveien og det står digre skilter for å minne på at det krysser vilt overalt. Og det er mange overgangsbroer som ligger naturlig i krysningsområdene. 3 Siter
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.