Gå til innhold
Hundesonen.no

I dag har vi vært på portistreff!

Maria

Recommended Posts

Skrevet

I dag arrangerte vi portistreff på Ekebergsletta i Oslo! Hele sletta var dekket med snø, og det var kaldt ute. Men hva gjør vel det for oss portisfolk? Vi hadde håpet på et par deltagere, og var litt skeptiske da vi så på gradestokken i dag tidlig. Men jammen trosset flere mindre bra vær, og det dukket opp hele 9 portiser! Det var veldig morsomt at så "mange", ja for 9 er mange til at rasen ikke er så tallrik, kunne ta turen til treff. Portisene med eiere kom fra forskjellige steder, men vi fant også ut at noen er nærmere enn vi hadde trodd! På treffet var portiser i forskjellige aldere, de fleste svarte! Kun en jente var brun og hvit!

Hundene lekte mens eierne skravlet, som det er vanlig at man gjør på hundetreff. Det er så fint med en rase der alle hundene er venner. Til tross for hannhunder i pubertet, "valper" og en drektig tispe, gikk det hele meget bra! Full fart over jordene så og si hele tiden.

Vi hadde med flere "fotografer" på treffet, men jeg har funnet ut at det å ta bilder kan være vanskelig når det du skal ta bilde av stadig er i bevegelse! Bildene ble så som så. ;):)

Se bilder her:

http://photobucket.com/albums/e25/portistr...februar%202006/

Skrevet

26.jpg

Denne var kjempekul!!

Hehe.. Ja. Hun hadde kule farger i alle fall. Hun heter Kicki, og er klippet ned fordi hun er drektig.. :)

Skrevet

Ja det er en nydelig rase!! Menne.. Er det lov med så mye hvit? (jeg har forresten ikke peiling på rasen, men synes jeg hørte det av noen at de ikke kunne ha mer enn så og så mye hvit) altså hun drektige?

Skrevet

Ja det er en nydelig rase!! Menne.. Er det lov med så mye hvit? (jeg har forresten ikke peiling på rasen, men synes jeg hørte det av noen at de ikke kunne ha mer enn så og så mye hvit) altså hun drektige?

Det er ønskelig med max 30% hvitt.. :) Men det tas som regel ikke så mye hensyn til dette på utstilling har jeg merket. Denne hunden er i alle fall NUCH, og har kun gitt avkom med minimale hvite avtegn.. :D Derfor brukes hun i avel. Farger er det letteste innen avel på portis visstnok.

Skrevet

26.jpg

Denne var kjempekul!!

Den syntes jeg også var tøff!! B)

Men var det en Portis fra Bærum der?? Jeg vet at det bor en i Bærum og jeg toro jeg så den her om dagen.

43.jpg

Dette var veldig søtt, "jeg vil opp" :)

Skrevet

Så fine bilder, d så veldig kjekt ut :D

Jeg skal kanskje være med venninna mi på portistreff i stavanger denne måneden, så da skal jeg ta bilder ;)

Skrevet

Så fine bilder, d så veldig kjekt ut ;)

Jeg skal kanskje være med venninna mi på portistreff i stavanger denne måneden, så da skal jeg ta bilder :P

Så morsomt da.. :D Portistreff er morsomt. Det fine er at det ikke finnes agressivitet blandt dem, så alle leker så fint sammen.

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• En viktig del av å drive med utstilling er jo å lære hundene å slappe av i buret når de ikke er i ringen. Det er ikke bare oppbevaring.  Og har du flere hunder så ville jeg enten hatt med hjelpere eller bare én hund på utstilling om gangen, ihvertfall til de er vante til omgivelsene og slapper av i buret.
    • Tenkte jeg skulle prøve det også men er så redd hunden rømmer ut av gitteret. Opplevde det med hunder før mens jeg gikk i ringen så kom de løpende inn i ringen. Veldig festlig. Ikke i det hele tatt.    Men nå har jeg nye hunder så har ikke turt å prøve på dem men hadde vært så enklere å bære inn enn de tunge gitterbura.
    • Hva som er best kommer jo an på deg, og din hunds behov. Jeg brukte et sammenleggbart tøybur. 
    • Hva slags bur bruker dere på utstilling? Eller tralle? Passer Stroller best? Eller tøybur? Eller metallbur? Har du link? Bilder av alt utstyr? Har prøvd litt forskjellig men usikker på hva som er best?
    • Det er veldig stor forskjell på dem. (På norsk skrives forøvrig rasenavn med liten forbokstav) Collie deles i korthår og langhåret, men det er ikke veldig stor forskjell på dem. Begge er myke raser som er avlet et godt stykke bort fra opprinnelsen som gjeterhunder. De er ganske førerorienterte, men krever mindre enn de mest aktive gjeterhundene. De er likevel smarte og aktive, og krever litt mental aktivisering for å trives. Eurasier er en veldig selvstendig rase, kan ha mye jakt, og er krevende å trene og ha løs.  Begge rasene har mye pels, røyter i perioder når de skifter pels, og må børstes regelmessig. Begge rasene har også hatt en del dårlig avl med mye usikkerhet og dårlig mentalitet, men det er lenge siden jeg var aktiv nå så forhåpentligvis har dette bedret seg. Jeg ville uansett vært veldig nøye med oppdretter, foreldrehunder osv.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...