Gå til innhold
Hundesonen.no

Tips til billig og bra hundebil


Tonje
 Share

Recommended Posts

Å her snakker vi billig! Vi brukte nok penger på bil i fjor og bil nr.2 blir ren bruksbil, trenger ikke være pen, men må være billig i drift.

Vi må bytte ut den ene stasjonsvogna vår da vi trenger plass til tre hunder etterhvert. Jeg har sett litt rundt etter volkswagen caddy da jeg synes de er gode å kjøre, men jeg kan generelt lite om bil og hva som finnes, så jeg vil gjerne ha tips til den type biler med grei plass. Noen erfaringer? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Christine

Eldre berlingo? :) 

Jeg har 2001-mod nå, kjøpt kun fordi forrige bil døde, og jeg måtte ha billig hundebil asap. Får mange greie til ca 15 lapper på finn. Jeg kjøpte min for 5000,-, og med reparasjoner av div så kom vel bilen seg totalt på ca 12k. Billige bildeler, og enkelt å skru for den som kan sånn. 

I varerommet har jeg er stort dobbeltbur samt flere kasser med hundeutstyr. Kunne fint fått inn flere hunder hadde det ikke vært for at buret mitt er ganske langt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørs nøyaktig hvor billig, selvfølgelig. Første tanken er de små franske, som Peugeot Partner og Citroen Berlingo. Billige i innkjøp, billige i drift, men de eldre kan ikke skryte på seg kjørekomfort. De nyere er bedre.

Skal man opp i større bil, tenker jeg i retning Toyota Hiace eller Opel Vivaro/Renault Trafic/Nissan Primastar. De tre siste er egentlig samme bilen, med forskjellige emblemer. De kan man få tak i ganske billig hvis man velger manuellgir.
Har en Vivaro selv, som jeg har hatt et år nå, og har absolutt ingenting å klage på. Kjørekomforten er også vesentlig bedre enn Hiace, etter min erfaring. Men merk at man bør gå for 2-literen.

Volkswagen har fine biler som er gode å kjøre, men det koster det hvite ut av skjorta å reparere dem, dessverre. Spesielt automatkassene er risky business, men det unngår man hvis man velger manuell.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke kjøp berlingo ihvertfall.. Bla en kjent svakhet på fjæringen der som er grisedyr å fikse(i know, I tried :() om det går istykker samt mange andre tungvinte løsninger som fort blir frustrerende dyrt om det ryker. Ikke synes jeg den var god å kjøre heller.  Jeg hadde nok heller gått for ford eller vw pizzabil da, rett og slett pga at det er enklere om noe ryker, og det gjør det jo innimellom på eldre biler. Men hva med en stasjonsvogn med nedlagt baksete? Da får dere jo fort mer å velge i og bedre kjørekomfort. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Christine skrev:

Eldre berlingo? :) 

Jeg har 2001-mod nå, kjøpt kun fordi forrige bil døde, og jeg måtte ha billig hundebil asap. Får mange greie til ca 15 lapper på finn. Jeg kjøpte min for 5000,-, og med reparasjoner av div så kom vel bilen seg totalt på ca 12k. Billige bildeler, og enkelt å skru for den som kan sånn. 

I varerommet har jeg er stort dobbeltbur samt flere kasser med hundeutstyr. Kunne fint fått inn flere hunder hadde det ikke vært for at buret mitt er ganske langt. 

Mja mjo, litt skeptisk til Berlingo etter å ha kjørt det ganske mye og fått litt dårlig inntrykk og jeg tror ikke jeg får med samboer på å kjøpe fransk bil igjen.

9 timer siden, Pringlen skrev:

En peugot partner? Sønnen til gubben skal selge en 2001 som er fikset alt på. 5-6000.

Det blir nok kanskje litt i billigste laget igjen, men takk for tips :) 

9 timer siden, yurij skrev:

Hva er billig? Har en Berlingo 2014 modell her som har gått 130.000 km , lang modell m gittervegg og hengerfeste:) 

Altså, samboer kom hjem i går kveld og hadde helt andre tanker om hva som var billig da :P. Jeg ser for meg rundt 20-30.000, men han er vel mer rundt 50 :rolleyes:. Så vi får se hva vi blir enige om der.

9 timer siden, Malamuten skrev:

Ikke kjøp berlingo ihvertfall.. Bla en kjent svakhet på fjæringen der som er grisedyr å fikse(i know, I tried :() om det går istykker samt mange andre tungvinte løsninger som fort blir frustrerende dyrt om det ryker. Ikke synes jeg den var god å kjøre heller.  Jeg hadde nok heller gått for ford eller vw pizzabil da, rett og slett pga at det er enklere om noe ryker, og det gjør det jo innimellom på eldre biler. Men hva med en stasjonsvogn med nedlagt baksete? Da får dere jo fort mer å velge i og bedre kjørekomfort. 

Nei, jeg er ikke så gira på Berlingo som sagt. På jobben til pappa har de bytta ut berlingoene med Caddy's og det er det en god grunn til har jeg inntrykk av.

Stasjonsvogn med nedlagte seter blir litt knotete syns jeg og det er jo så kjekt med ekstra plass til ting og tang når man skal ut å farte. Ski, bager, lassevis med sko, bikkjemat osv tar fort MYE plass når man skal på ferie :P. Litt sikrere for oss tobeinte blir det også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er veldig fornøyd med volkswagen touran hvert fall:) Vi har en 2006 modell, som vi har hatt i ish 3 år. Bruker lite diesel på langkjøring (0,5 L på mila sist vi kjørte), og litt mer på småkjøring. Men bruker ufattelig mye om den må dra campingvogn:teehe:

Da vi overtok den hadde vi bare to seter og gitter, og var like glad i den da som nå med fem seter. 

Vi kjøpte bilen av faren til samboeren min, som hadde den i maks et par år kanskje (kjøpt som pendlerbil), og han er litt over gjennomsnittet opptatt av skruing og bil («frisk» bil)- så da antar jeg at touran ikke er noe dårlig kjøp heller! 

Samboer har kjørt eldre caddy i forbindelse med jobb, og synes «tomrommet» bak bråker en god del mer, i tillegg til at kjørekomforten er dårligere enn i touranen. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia
10 hours ago, Malamuten said:

Ikke kjøp berlingo ihvertfall.. Bla en kjent svakhet på fjæringen der som er grisedyr å fikse(i know, I tried :() om det går istykker samt mange andre tungvinte løsninger som fort blir frustrerende dyrt om det ryker. Ikke synes jeg den var god å kjøre heller.  Jeg hadde nok heller gått for ford eller vw pizzabil da, rett og slett pga at det er enklere om noe ryker, og det gjør det jo innimellom på eldre biler. Men hva med en stasjonsvogn med nedlagt baksete? Da får dere jo fort mer å velge i og bedre kjørekomfort. 


Jeg skjønner ikke denne dissinga av Berlingo jeg.
Nå har jeg hatt sitronen min i 9 år til våren - og hun har ikke kostet meg mye. Hun er billig i drift - dvs. tar seg lett tur/retur Trondheim på langt under en tank diesel, hun har vært svært driftssikker - aldri stoppet, aldri hatt greier for seg som gjør det farlig å kjøre (bank i bordet), aldri hatt problemer med fjærer osv. - Har skiftet bremser en gang, og en og annen slitedel - det har dog ikke vært skrekkelig dyrt. Dyreste runden vi har hatt var en på drøyt 7 lapper, men det var inkludert generell service.
Totalt sier regnskapet at hun har blitt vedlikeholdt for i underkant av 30  lapper på 9 år, det inkluderer oljeskift og eu kontroller.
Det er 3 000,- pr. år det - og jeg vil nå påstå at det er en bil som er billig i drift. Og de 5 første åra foregikk alt av vedlikehold på merkeverksted, hvilket er noe dyrere enn Snap Drive som jeg bruker nå.

Jeg er så kort i beina at kjørekomforten er helt innafor - dog skal det sies at jeg har multispace varianten, som jo er personbil i utgangspunktet - men jeg liker Berlingoen min, og når tiden kommer og jeg må bytte henne ut - ja, så blir det ny Berlingo <3

Til TS - for 50 000,- får du jo forøvrig en rimelig ny Berlingo også.
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

57 minutes ago, Belgerpia said:


Jeg skjønner ikke denne dissinga av Berlingo jeg.
Nå har jeg hatt sitronen min i 9 år til våren - og hun har ikke kostet meg mye. Hun er billig i drift - dvs. tar seg lett tur/retur Trondheim på langt under en tank diesel, hun har vært svært driftssikker - aldri stoppet, aldri hatt greier for seg som gjør det farlig å kjøre (bank i bordet), aldri hatt problemer med fjærer osv. - Har skiftet bremser en gang, og en og annen slitedel - det har dog ikke vært skrekkelig dyrt. Dyreste runden vi har hatt var en på drøyt 7 lapper, men det var inkludert generell service.
Totalt sier regnskapet at hun har blitt vedlikeholdt for i underkant av 30  lapper på 9 år, det inkluderer oljeskift og eu kontroller.
Det er 3 000,- pr. år det - og jeg vil nå påstå at det er en bil som er billig i drift. Og de 5 første åra foregikk alt av vedlikehold på merkeverksted, hvilket er noe dyrere enn Snap Drive som jeg bruker nå.

Jeg er så kort i beina at kjørekomforten er helt innafor - dog skal det sies at jeg har multispace varianten, som jo er personbil i utgangspunktet - men jeg liker Berlingoen min, og når tiden kommer og jeg må bytte henne ut - ja, så blir det ny Berlingo <3

Til TS - for 50 000,- får du jo forøvrig en rimelig ny Berlingo også.
 

Vell, jeg likte ikke min, hadde og multispace. Jeg synes ikke den var god å kjøre for det første. Men dyr i drift var den ikke nødvendigvis. Bortsett fra fjæringen som røyk. Ting kan ryke, og det er vell ofte like mye uflaks  tilfeldighet som avgjør slikt som type bil, så det skal jeg ikke holde mot berlingoen, men når mange franske biler da oppå det hele har tungvinte løsninger mtp å skru på de og fikse ting slik at jobben i beste fall er større enn nødvendig (og dermed dyrere) og/eller krever spesialverktøy som ikke alltid finnes på billigverksteder (blir da også dyrere) er ikke noe jeg er imponert over. Og ihvertfall ikke noe jeg hadde satset på om det var en billig bil jeg ville ha, for reparasjon blir fort dyrere enn innkjøp. Dessuten vet jeg som sagt at de fjærene er dårlig på berlingoen, og jeg vet også at de er dyre å skifte, veldig dyre. Det sier jeg ikke fordi jeg opplevde det en gang, men fordi det var det jeg fant ut når det hadde skjedd og jeg ringte rundt til div verksted.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia
Just now, Malamuten said:

Vell, jeg likte ikke min, hadde og multispace. Jeg synes ikke den var god å kjøre for det første. Men dyr i drift var den ikke nødvendigvis. Bortsett fra fjæringen som røyk. Ting kan ryke, og det er vell ofte like mye uflaks  tilfeldighet som avgjør slikt som type bil, så det skal jeg ikke holde mot berlingoen, men når mange franske biler da oppå det hele har tungvinte løsninger mtp å skru på de og fikse ting slik at jobben i beste fall er større enn nødvendig (og dermed dyrere) og/eller krever spesialverktøy som ikke alltid finnes på billigverksteder (blir da også dyrere) er ikke noe jeg er imponert over. Og ihvertfall ikke noe jeg hadde satset på om det var en billig bil jeg ville ha, for reparasjon blir fort dyrere enn innkjøp. Dessuten vet jeg som sagt at de fjærene er dårlig på berlingoen, og jeg vet også at de er dyre å skifte, veldig dyre. Det sier jeg ikke fordi jeg opplevde det en gang, men fordi det var det jeg fant ut når det hadde skjedd og jeg ringte rundt til div verksted.

Jeg er antagelig ikke borskjemt med bil *ler* Jeg liker Berlingoen min jeg - men håper fjærene holder da....
Til sommeren må jeg bytte registerreim - blir spennende å høre hva den vil koste..
Man skal ikke skru selv på moderne biler - de skal diagnostiseres osv. - det eneste som irriterer ræva av meg med bilen er forøvrig at det er spettakulumulig å skifte lyspærer på ene siden - jeg mener, sånt gjør man jo sjøl - men selv jeg får trøbbel på ene siden fordi det er så ****** trangt - DET irriterer meg - heldigvis så har det bare vært behov for skifting tre ganger på de ni årene.

Jeg ser liksom ikke helt for meg hva som skal ryke som krever så spesialverktøy at den må på merkeverksted - men jeg håper jo jeg slipper å oppleve det, og at frøken sitron varer lenge lenge lenge, for som nevnt - jeg er superglad i bilen min. Billig å kjøre, kommer frem overalt og så langt (bank i bordet) så har hun holdt seg frisk og fin - stort sett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Belgerpia said:

Jeg er antagelig ikke borskjemt med bil *ler* Jeg liker Berlingoen min jeg - men håper fjærene holder da...
Til sommeren må jeg bytte registerreim - blir spennende å høre hva den vil koste..
Man skal ikke skru selv på moderne biler - de skal diagnostiseres osv. - det eneste som irriterer ræva av meg med bilen er forøvrig at det er spettakulumulig å skifte lyspærer på ene siden - jeg mener, sånt gjør man jo sjøl - men selv jeg får trøbbel på ene siden fordi det er så ****** trangt - DET irriterer meg - heldigvis så har det bare vært behov for skifting tre ganger på de ni årene.

Jeg ser liksom ikke helt for meg hva som skal ryke som krever så spesialverktøy at den må på merkeverksted - men jeg håper jo jeg slipper å oppleve det, og at frøken sitron varer lenge lenge lenge, for som nevnt - jeg er superglad i bilen min. Billig å kjøre, kommer frem overalt og så langt (bank i bordet) så har hun holdt seg frisk og fin - stort sett.

Fjærene krever iallefall spesialverktøy, også var det noen kulelager inni der som måtte like stor operasjon for å komme til så de "måtte" jeg bytte med det samme de var inni der. Da kosta det bare 3000 ekstra i arbeid, men om jeg ikke bytta og de røyk i ettertid og man skulle åpne alt på nytt igjen så hadde det kosta minst 9 lapper bare i arbeid for å komme til..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Belgerpia said:


Jeg skjønner ikke denne dissinga av Berlingo jeg.
Nå har jeg hatt sitronen min i 9 år til våren - og hun har ikke kostet meg mye. Hun er billig i drift - dvs. tar seg lett tur/retur Trondheim på langt under en tank diesel, hun har vært svært driftssikker - aldri stoppet, aldri hatt greier for seg som gjør det farlig å kjøre (bank i bordet), aldri hatt problemer med fjærer osv. - Har skiftet bremser en gang, og en og annen slitedel - det har dog ikke vært skrekkelig dyrt. Dyreste runden vi har hatt var en på drøyt 7 lapper, men det var inkludert generell service.
Totalt sier regnskapet at hun har blitt vedlikeholdt for i underkant av 30  lapper på 9 år, det inkluderer oljeskift og eu kontroller.
Det er 3 000,- pr. år det - og jeg vil nå påstå at det er en bil som er billig i drift. Og de 5 første åra foregikk alt av vedlikehold på merkeverksted, hvilket er noe dyrere enn Snap Drive som jeg bruker nå.

Jeg er så kort i beina at kjørekomforten er helt innafor - dog skal det sies at jeg har multispace varianten, som jo er personbil i utgangspunktet - men jeg liker Berlingoen min, og når tiden kommer og jeg må bytte henne ut - ja, så blir det ny Berlingo <3

Til TS - for 50 000,- får du jo forøvrig en rimelig ny Berlingo også.
 

Men nå har vel TS skrevet at de ikke vil ha Berlingo uansett... :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Caddy 4wd, god plass, god å kjøre.  Vi hadde det en stund før hundeantallet tilsa større bil for å trekke den større hengeren.  Gikk over til transporter

Vw er stortsett driftssikre biler, men er oftere innom verkstedet for småplukk enn feks Subaru og Toyota. jeg har ingen efaring med Toyotas nye "varebil", da den er for liten for oss. Vi har hatt subaru tidligere (men de har ikke varebil),den var vi veldig fornøyd med. Det lokale subaruverkstedet var helt overlegent mht service. VW og Møller er en nedtur i så måte. Sikkert flinke folk der, men de har ikke akkurat samme servicenivå. Når vår bil er eldre enn garantialder så kommer vi til å bytte verksted. 

Når det er sagt har jeg egentlig ikke peiling på bil, det er mannen i huset som har det her i huset, og det jeg skrev over er egentlig hans ord :D

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

For 50 000 så kjøpte jeg en 2012 modell Ford Transitt Connekt eller rettere sakt 45 000. Jeg har jo ikke kjørt så langt med den. Minuset er at du får ikke med deg gjenstander på to meter i bilen så hengerfeste er et must

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er veldig fornøyd med VW touran. Så fornøyd at da vi skulle bytte ut bil nr.2 i sommer, så kjøpte vi enda en touran :lol: vi har noe eldre typer, en 2004 og en 2006 modell. Begge er varebiler så langt, men vurderer å sette seter i samboers bil. Vi betalte 35k per bil, og det har kun vært småplukk med de. Nå skal vi skifte bremser på den ene. Billige i innkjøp, greit billige deler og enkelt å få tak i deler.

jeg har et dobbeltbur fra kela i bilen, som jeg har 3 hunder i npr det er småkjøring (uten at det er trangt). Om hundene skal ligge i bilen, evt vi skal langt, så setter jeg et ekstra bur i bilen. Ikke noe problem. Ligger bilde av løsningen i en annen hundebil-tråd her på sonen :) 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg endte med å kjøpe Touran i sommer når jeg måtte ha ny bil, angrer ikke! Kjøpte varebilvariant og synes den er god å kjøre. Det eneste jeg kan sette fingeren på er at den er litt treig, men det får jeg skylde på de sløve 105 hestene som løper i den :P Den har overraskende god beinplass til å være varebil, det er et pluss! Vi hadde Citroen crosser varebil før det, og den var mye trangere. Gikk fint å kjøre, men har et herk å sitte på i, for beina mine tok i hanskerommet. 

Nå må jeg vurdere å bytte den ut da, når vi øker på med hunder :/ Enten det, eller finne en knakende god løsning til hundeutstyr OG en stor hund til. Pr. nå står det et hercules dobbeltbur og det ant minste herculesburet i den, pluss 5 kasser med hundeutstyr i den. Nå er den igrunnen full :P Så hvordan man får plass til en stor hund til inni der, har jeg ikke helt funnet ut enda. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Nå ser det ut til at det kanskje blir berlingo allikevel etter litt om og men :P. Dog er det ikke så lett å finne slike kassebiler med kun gitter som skille mellom bagasjerom og førerhytte, de har stort sett plast. Det vil jo bli for kaldt om vinteren. Vet dere om det går an å bytte ut dette enkelt og greit eller kommer det en haug med forskrifter og dall som må følges da? Og store kostnader?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har VW Caddy som jeg kjøpte via forhandler. De byttet til gittervegg for meg inkludert i prisen så kan ikke se for meg at det skulle være så uhorvelig dyrt. Lånte en kort stund en bil med plexiglasskille, og jeg synes at det var noe dritt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Artemis skrev:

Jeg har VW Caddy som jeg kjøpte via forhandler. De byttet til gittervegg for meg inkludert i prisen så kan ikke se for meg at det skulle være så uhorvelig dyrt. Lånte en kort stund en bil med plexiglasskille, og jeg synes at det var noe dritt. 

Ah, så kjekt! Plexiglassene er noe dritt ja, så det må i så fall byttes ut om vi kjøper bil med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Tonje skrev:

Ah, så kjekt! Plexiglassene er noe dritt ja, så det må i så fall byttes ut om vi kjøper bil med det.

Min bil hadde både plexiglass og nettinggitter... og plutselig knustes det plexiglasset gitt :aww: Den har gått gjennom EU-kontroller en del ganger nå uten problemer :D 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia
On 18.12.2017 at 8:03 PM, Tonje said:

Nå ser det ut til at det kanskje blir berlingo allikevel etter litt om og men :P. Dog er det ikke så lett å finne slike kassebiler med kun gitter som skille mellom bagasjerom og førerhytte, de har stort sett plast. Det vil jo bli for kaldt om vinteren. Vet dere om det går an å bytte ut dette enkelt og greit eller kommer det en haug med forskrifter og dall som må følges da? Og store kostnader?

Se om du kan finne en multispace - den har bare gitter, skyvedører på begge sider osv. Personbilvarianten som varebil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Hva jeg leser fra den teksten alene, uten noen annen informasjon, er at valpen er understimulert og finner på ting fordi hun ikke vet hva hun skal gjøre. Min tolkning og mitt svar er selvsagt farget av mine egne erfaringer, og må ikke tas som noe annet enn et subjektivt innspill til vurdering.  Jeg tror hun trenger sterkere lederskap, aka mer veiledning. Valper ikke bare trenger, de ønsker veiledning. "Do this instead," er en fin huskeregel, men det er også å henge litt bakpå. Ideelt sett ligger du frempå med bare "do this" ved å gi henne arbeidsoppgaver(*) før hun finner på noe av seg selv.  *) Lydighetsøvelser samtidig med husarbeid er en fin måte å skvise inn nødvendig kvalitetstid mellom hund og fører i en travel hverdag, mener jeg, og jeg synes ikke en skal vente med å påbegynne lydighetstrening fordi: "Valper skal bare leke mens de er så små." De valpene jeg har hatt, de har tatt treningen som interessant lek og absorbert læring som små svamper.  Jeg ser altså ikke noen grunn til å ikke påbegynne bakpartskontroll og fri ved foten første uka. Gradvis, gjennom å bryte ferdig øvelse ned i å gripe, slippe, bære, lære å apportere ting for levering til deg eller bære noe fra kjøkkenet til vaskerommet for deg, sitt/dekk/stå, innkalling, fremsending til objekt, sitt/dekk/stå med fører ut av syne. Bare begynn. Canis.no hadde vel en masse fine gratis videoer om klikkertrening og gode bøker om både hverdagslydighet og konkurranselydighet. Det er også lettere å "gå tur" om det er helt konkrete oppgaver å fokusere på mens en går.  .. synes jeg
    • Tja, en mellomting hadde vært å foretrekke. Men vi jobbet mye med det på trening, så han vet at mange hundemennesker har godbiter på seg 😆 Har begynt å ha de andre på trening på banen som forstyrelse når vi trener, greit om han ikke trenger å hilse på dommer, banemannskap og publikum hver gang vi er på stevne. Ja han får ofte kommentar om at han er stevnes gladeste hund, lykkelig er han i allefall. 
    • Herlig fine bilder av glad og superfin hund i farta 
    • Gøy at han gikk fra å være reservert til å løpe til alt og alle ! Virkelig søt! 
    • Trist å se sånne innlegg uten ett eneste svar.  Selv planlegger jeg ikke så veldig. Etter sosialisering/miljøtrening av valp, som planlegges så detaljert som råd er - resten av verden er jo ikke under min kontroll - for å legge grunnlaget for en trygg og veloppdragen hund, så tar jeg ting mer på sparket som det passer seg. Ikke setter jeg tidsfrister for mestring av bestemte øvelser, starter eller opprykk, og ikke planlegger jeg mer detaljert enn noen løse skisser i tankene rett i forkant av hver økt.  På bakgrunn av trenerkurs og praktisk erfaring med barneidrett, så tenker jeg du er på veldig riktig spor med morsomme øvelser. Jeg har sett hvordan en kan kvele idrettsglede ved å sette fokus på teknikk og fremtidige mål, med krav og forventninger. Uten å ha fokus på glede i treningen her og nå kan en bare glemme å sette seg mål med barn og dyr. Om du mente hvordan gjøre LP-øvelser morsomme er jeg ikke mye til hjelp, for jeg synes LP har blitt ganske kjedelig. Om du mente overraskende innimellom-øvelser for å skape forventninger som holder motivasjonen oppe, så er det vel individuelt hva hundene liker å gjøre. De beste øvelsene er de hunden selv opplever stor mestring i og er stolt av pga den genuine begeistringen det utløser i deg. For noen er det å mestre "sitt", for andre er det å hoppe kanin baklengs i åttetall.  Jeg husker en episode hvor min hund ble gjenstand for et utbrudd fra en annen hund på trening. Vi var bare der for rekreasjon, ikke noen ambisjoner utover quality time sammen. Vi hadde hatt enorme utfordringer med andre hunder i hverdagslige situasjoner, og banen var en arena hvor han ikke fryktet de andre hundene, jeg fryktet ikke hans fryktaggessive utfall, vi opplevde begge senkede skuldre, gjensidig glede, mestring og stolthet der - ikke fordi vi var en feilfri ekvipasje, men fordi han i mine øyne var veldig flink, så min respons til hunden var som om alt han gjorde stod til 10'ere, og han struttet accordingly, som om han eide stedet. Vi begge elsket det, uten noen mål utover å ha det fint sammen her og nå. Øvelser var aldri noen issue å mestre, så jeg stilte aldri noen krav han ikke opplevde å innfri. Ekvipasjen som gikk bak oss den dagen var en annen type. Uten å ha mer innblikk enn kjappe, overfladiske observasjoner, så virket det som krav og forventinger var høye, og hunden struttet ikke av glede og selvtillit, hans egen fører stilte krav han ikke opplevde å innfri tilfredsstillende nok til å utløse begeistring, mens den lille dritten foran ham hadde en fører som bare var glad og fornøyd og så på ham med hjerter og stjerner i øynene i en tykk eim av: "Du er verdens flinkeste, jeg elsker alt du gjør!" hele tiden. Det endte med at den unge goldenhannen bak oss plutselig gjorde et dominansaggressivt bakholdsangrep på min - i ren misunnelse og frustrasjon, tror jeg, fordi hans egen fører var for kjip og stilte for høye krav til ham. ..for min var så liten, det virket rart at en så mye større golden bare ville informere min lille om hans plass i det sosiale hierarkiet. Jeg TROR han var ektefølt misunnelig og frustrert fra sin egen førers krav til seg. ... Om det ene eller andre var årsaken til angrepet, poenget med historien var: Husk å ha det gøy, fordi alvor og ambisjoner kan ødelegge for nettopp de ambisjonene.  "Set up for success, not failure," er en god regel. Bryt ned alle øvelser i enkle nok momenter å trene på til at hunden mestrer every step of the way, og ha samtidig så lave forventninger til hva den skal få til at du blir *genuint* og ektefølt glad og begeistret av alt den mestrer, så blir alle øvelsene straks mer morsomme   Edit: Selvsagt planlegger jeg også. Jeg starter med å se for meg det endelige resultatet jeg ønsker oppnå, analyser det for å vurdere om det er realistisk og gjennomførbart, og bryter det i den prosessen ned til så små delmomenter som jeg tror er nødvendige for å bygge opp til det endelige målet med. Progresjon kan jeg ikke forutse. Kanskje har jeg bommet på vanskelighetsgrad i delmomenter, hunden/barnet mister motivasjonen midt i en økt og vil bare dra derfra. Kanskje tar det et halvår istedenfor den uken jeg så for meg for å lære inn noe jeg tenkte skulle være utgangspunkt for å lære en hel masse annet, og hele planen om opprykk neste sesong går i vasken på den ene ferdigheten jeg ikke klarte lære hunden i tide. Det er da det gjelder som mest å ikke ødelegge hundens motivasjon og treningsglede med sin egen skuffelse over egen utilstrekkelighet ifht egne forventninger. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...