-
Hvem er aktive 0 medlemmer
- Ingen innloggede medlemmer aktive
-
Nye innlegg
-
Av Colliegirl · Skrevet
Vi hentet valpen vår (collie langhåret) den 17. oktober, så hun har ikke vært hos oss så lenge. Hun kommer fra et miljø hvor hun var vant til å være i en flokk med flere hunder, men nå bor hun alene sammen med meg og samboeren min. Hun er en fantastisk hund, men vi har noen utfordringer når det kommer til å gå turer alene. Når vi går ut bare oss to, virker hun ofte usikker og kanskje litt redd for lydene rundt seg. Som regel stopper hun opp allerede i hagen, og vi kommer oss ikke så mye lenger. På gode dager kan vi komme oss ned til skogen, hvor hun virkelig koser seg og nyter å løpe fritt – men det krever mye tålmodighet og overbevisning for å komme dit. Hvis vi derimot går sammen med nabohunden, går alt helt fint. Da virker hun trygg og avslappet. -
Hva jeg leser fra den teksten alene, uten noen annen informasjon, er at valpen er understimulert og finner på ting fordi hun ikke vet hva hun skal gjøre. Min tolkning og mitt svar er selvsagt farget av mine egne erfaringer, og må ikke tas som noe annet enn et subjektivt innspill til vurdering. Jeg tror hun trenger sterkere lederskap, aka mer veiledning. Valper ikke bare trenger, de ønsker veiledning. "Do this instead," er en fin huskeregel, men det er også å henge litt bakpå. Ideelt sett ligger du frempå med bare "do this" ved å gi henne arbeidsoppgaver(*) før hun finner på noe av seg selv. *) Lydighetsøvelser samtidig med husarbeid er en fin måte å skvise inn nødvendig kvalitetstid mellom hund og fører i en travel hverdag, mener jeg, og jeg synes ikke en skal vente med å påbegynne lydighetstrening fordi: "Valper skal bare leke mens de er så små." De valpene jeg har hatt, de har tatt treningen som interessant lek og absorbert læring som små svamper. Jeg ser altså ikke noen grunn til å ikke påbegynne bakpartskontroll og fri ved foten første uka. Gradvis, gjennom å bryte ferdig øvelse ned i å gripe, slippe, bære, lære å apportere ting for levering til deg eller bære noe fra kjøkkenet til vaskerommet for deg, sitt/dekk/stå, innkalling, fremsending til objekt, sitt/dekk/stå med fører ut av syne. Bare begynn. Canis.no hadde vel en masse fine gratis videoer om klikkertrening og gode bøker om både hverdagslydighet og konkurranselydighet. Det er også lettere å "gå tur" om det er helt konkrete oppgaver å fokusere på mens en går. .. synes jeg
-
Tja, en mellomting hadde vært å foretrekke. Men vi jobbet mye med det på trening, så han vet at mange hundemennesker har godbiter på seg 😆 Har begynt å ha de andre på trening på banen som forstyrelse når vi trener, greit om han ikke trenger å hilse på dommer, banemannskap og publikum hver gang vi er på stevne. Ja han får ofte kommentar om at han er stevnes gladeste hund, lykkelig er han i allefall.
-
Herlig fine bilder av glad og superfin hund i farta
-
Av Ravensburger · Skrevet
Gøy at han gikk fra å være reservert til å løpe til alt og alle ! Virkelig søt!
-
-
Nylig opprettede emner
Recommended Posts