Gå til innhold
Hundesonen.no

Recommended Posts

Skrevet

Er det noen som kan anbefale varmesåler som funker, og som ikke må ha nye batteri for hver gang?
Jeg kjøpte varmesåler på Clas i fjor, de funket ikke og ble returnert. Er det noen som kan anbefale varmesåler som funker, holder 2-3 timer minst, og ikke koster en middels formue?

Skrevet

Kommer jo litt an på hvilken bruk og hvor ofte, men hva med slike varmeposer for å ha i skoene? En 6-pakk koster rundt  50-60 kr på clas og funker fint i følge broren min som brukte de i skoene sine da han kjørte ATV 50 mil i februar. 

Skrevet

Skeptisk, da både silke og ull baserer seg på kroppsvarmen og jeg sliter med det i utgangspunktet. Men det der koster jo ikke mer enn at det er verdt å prøve.

Skrevet

Jeg har en bunke av de engangsvarmerene fra XXL, så spørs om det er tingen da. Tenkte bare det var bedre med flergangs. Men klart, engangs er lettvint å ha liggende i bilen og putte i om det skulle vise seg å ikke holde med ullsåler og labber.

Skrevet

Fordelen med poser, er at de faktisk virker. Man slipper å fryse i hjel fordi batteriet bestemte seg for å plutselig dø :D

Red: sjekk forøvrig om du som kroniker kan ha rett på varmeting fra hjelpemiddelsentralen (sokker, såler, hansker) Fortsatt lurt å ha poser som backup, dog.

• Like 1
  • 2 weeks later...
Skrevet

Jeg har disse, men usikker på om jeg kan gjøre deg noe klokere [emoji28] Har ikke brukt dem nok til å egentlig kunne si noe særlig om dem. Minner meg på at jeg jo kan begynne på bruke dem, og prøve å legge merke til hvor godt og lenge de varmer [emoji14]

98c4ce84621c8a9a84ea556c25e81061.jpg

Skrevet
12 minutter siden, tonjek skrev:

Jeg har disse, men usikker på om jeg kan gjøre deg noe klokere emoji28.png Har ikke brukt dem nok til å egentlig kunne si noe særlig om dem. Minner meg på at jeg jo kan begynne på bruke dem, og prøve å legge merke til hvor godt og lenge de varmer emoji14.png

98c4ce84621c8a9a84ea556c25e81061.jpg

Jeg kjøpte en tidligere utgave av samme merket. Virket fint en stund, så døde de...

Skrevet

Jeg kjøpte disse i fjor, og er veldig fornøyd med varmeeffekten og hvor lenge de holder på varmen (holder fint i 4 timer relativt stillestående på kurs, ikke testet lenger enn det), og ikke minst boosteffekten. Det jeg ikke er så fornøyd med er at ledningen til det ene batteriet brakk av etter kort tids bruk. Fikk tilsendt nytt med en gang jeg sa ifra til butikken, og det nye har holdt, men når disse tar kvelden og jeg skal kjøpe nye varmesåler, så blir det uten eksternt batteri, slik at jeg slipper ledningen.

Skrevet
Er det noen som kan anbefale varmesåler som funker, og som ikke må ha nye batteri for hver gang?
Jeg kjøpte varmesåler på Clas i fjor, de funket ikke og ble returnert. Er det noen som kan anbefale varmesåler som funker, holder 2-3 timer minst, og ikke koster en middels formue?

Kronikere får fra hjelpemiddelsentralen, hvis det er aktuelt for deg. Hanskene finnes med oppladbart batteri
  • Like 1
Skrevet
Just now, Kokospaniel said:

Kronikere får fra hjelpemiddelsentralen, hvis det er aktuelt for deg. Hanskene finnes med oppladbart batteri

Uavhengig av diagnose?

Nå har jeg uansett konstatert at varmesåler er for tykke til at skoene blir komfortable å ha på, og har investert i et par (angivelig) supervarme vinterstøvler. Så får vi krysse fingrene og se.

Skrevet
36 minutter siden, simira skrev:

Uavhengig av diagnose?

Nå har jeg uansett konstatert at varmesåler er for tykke til at skoene blir komfortable å ha på, og har investert i et par (angivelig) supervarme vinterstøvler. Så får vi krysse fingrene og se.

Aner ikke hvilke krav de stiller til diagnose, men sliter du med å holde varmen, og legen kan bekrefte at det har sammenheng med sykdommen, så bør det holde. Du kan også få sokker med innvevde varmetråder. Fine når de virker, og når det er fra hjelpemiddelsentralen, så får du nye om de dør.

• Like 1
Skrevet

Kult, greit å vite. Er litt lei av fastlegen akkurat nå, men om de nye vinterstøvlene ikke gjør susen så blir det neste steg. Jeg er vanligvis ganske oppmerksom på hva man kan få av hjelpemidler, men dette tenkte jeg ikke på. Takk for tips!

• Like 1

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Så fint at dere allerede har veileder og atferdsspesialist på laget, og at dere har testet både mer og mindre aktivitet. Det dere beskriver høres ut som en valp som ligger så høyt i grunnstress at han ikke klarer å regulere seg ned igjen. Da hjelper det sjelden med mer trening, for problemet er ikke mangel på aktivitet, men at nervesystemet aldri får landet. Det jeg ville prøvd: senk totalbelastningen kraftig i 10–14 dager. Korte, kjedelige turer, ingen søk, ingen kurs. Bytt aktiviteten mot ting som nedregulerer: tygging, slikkematter, snacks strødd i gresset. Og når han faktisk ligger rolig av seg selv, legg en godbit stille mellom labbene hans uten å si noe. Ro som blir belønnet, kommer oftere. At han blir «svart i øynene» og umulig å avlede tyder på at han er langt over terskel, og da lærer han ingenting. Nevn gjerne smerteutredning for veterinæren også, mage og ledd kan gi akkurat dette bildet. Jeg har skrevet mer om ro-trening her om dere vil ha en konkret plan: https://oslohundetrener.no/ro-trening-hund-slik-laerer-hunden-a-finne-ro-i-hverdagen/
    • Godt tenkt å forberede seg før katten kommer, det er da du har mest påvirkning på resultatet. Det viktigste er ikke utstyret, men introduksjonen. Planlegg at de to første ukene skjer bak grind eller lukket dør: la dem lukte på hverandre gjennom døra, bytt tepper mellom dem, og belønn hunden hver gang den er rolig i nærheten av kattelukt og kattelyder. Først når hunden kan se katten uten å låse seg fast, tar dere korte, rolige møter med hunden i bånd. Katten trenger alltid en fluktvei: høyder, hyller og minst ett rom hunden ikke har tilgang til. Kattedoen løser du enklest med en barnegrind hunden ikke kommer forbi, eller en hevet plassering katten lett når. Og følg med på hunden din underveis: stirring, stivhet og jaging betyr at dere har gått for fort frem, ikke at det er umulig. Gjør det kort og gøy, og gi det uker heller enn dager. De fleste hunder kan lære å leve fint med huskatten sin.
    • Gratulerer med valp på vei! I stedet for å anbefale en bestemt skole vil jeg gi deg spørsmålene jeg selv ville stilt før påmelding, for det varierer mer mellom instruktører enn mellom skoler. Spør konkret: Hvilke metoder bruker instruktøren, og brukes det noen form for korreksjon eller «konsekvens»? Du vil ha et tydelig ja til kun belønningsbasert trening, ikke et vagt «vi tilpasser oss hunden». Hvor mange valper er det per instruktør? Seks er mye bedre enn tolv. Og handler kurset om hverdagen (ro, håndtering, alenetrening, trygg sosialisering) eller mest om sitt og dekk? For en setter-valp er det første langt viktigere. Be gjerne om å få se på en kurstime før du melder deg på. En seriøs instruktør sier ja til det. Jeg jobber selv som hundetrener i Oslo, så jeg lar andre svare på de konkrete skolene, men jeg har skrevet om hva god sosialisering faktisk er, om du vil lese mer: https://oslohundetrener.no/hva-er-sosialisering-og-hvorfor-er-det-viktig-for-valpen/
    • Dette høres utrolig slitsomt ut, og jeg skjønner godt at dere er på bristepunktet. To ting ville jeg gjort først, før noe trening: en veterinærsjekk av valpen (urinveisinfeksjon er en klassiker bak plutselig tissing inne) og skikkelig rens av madrass og dyner. Vanlig spray fjerner ikke lukten for hundenesen, og så lenge det lukter toalett, forblir det et toalett. Så til bjeffingen. Akkurat nå har hundene lært at bjeffing åpner døra, så det er den vanen vi må snu, ikke hundene det er noe galt med. Men vi starter ikke om natta. Tren på dagtid: lukket dør i tre sekunder, åpne mens det er stille, belønn. Bygg langsomt opp. Gi dem samtidig en skikkelig god liggeplass utenfor soverommet som fylles med tyggeben og gode ting, så stedet får verdi i seg selv. Det er ikke noe quick fix her, men med en gradvis plan er det absolutt løsbart. Med tre hunder samtidig kan det være verdt å få en trener til å se på helheten hjemme hos dere.
    • Får bare prøve meg frem litt, skal kjøpe sånn for å se. Umulig å vite før man har prøvd 😉 Takk for nyttig info Molly.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...