Gå til innhold
Hundesonen.no

Kan hunder overleve som vegeterianere`?


Toya

Recommended Posts

Om hund og vegetarfor.

En hund som ikke får andre dyr i kosten utvikler alvorlig perniciøs(macrocytær) anemi i løpet av uker. Deretter vil hunden få nevrologiske symptomer, diarè og dårlig pels.

Nøyaktig på samme måten som et menneske.

Øhm, vet ikke om jeg forsto deg riktig her, men mener du at alle vegeterianere får alvorlig perniciøs anemi, nevrologiske symptomer, diarè og dårlig pels/hud/hår?

I så fall er det ganske tydelig at du ikke vet hva du snakker om :P

Det er bare et svar på trådstarters spørsmål (om hunder kan overleve på vegetarisk kost) og det er ja. Så enkelt, og så vanskelig å godta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øhm, vet ikke om jeg forsto deg riktig her, men mener du at alle vegeterianere får alvorlig perniciøs anemi, nevrologiske symptomer, diarè og dårlig pels/hud/hår?

I så fall er det ganske tydelig at du ikke vet hva du snakker om :P

Det er bare et svar på trådstarters spørsmål (om hunder kan overleve på vegetarisk kost) og det er ja. Så enkelt, og så vanskelig å godta.

Som LiLi sier, hunder kan leve som vegetarianere uten problemer.

MEN nå må man faktisk ta i betraktning at det er forskjell på vegetar og vegan. Og en hund (eller menneske) kan IKKE leve utelukkende som vegan uten å tilsette mineraler og proteiner i maten sin. (for de som ikke vet det, vegetar = spiser ikke kjøtt, vegan = spiser ikke noe animalsk føde overhodet)

Tror kanskje akkurat dette med vegetar/vegan er opphavet til uenigheten mellom meg og (husker ikke nicket lenger) i diskusjonen om eggeplomme.

Jeg har aldri ment at en hund kan leve uten noe som helst animalsk næring, men at en hund kan overleve uten noe som helst KJØTT er det ikke tvil om.

(kanskje en mod eller no kan overføre innleggene om dette fra den andre diskusjonen?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror nok trådstarter er ute etter svar på om det går bra uten animalsk føde overhodet.

Vegetar/vegan-begrepene er ullne, og blir litt meningsløst å diskutere, spør du meg.

Men det er jo bare min personlige mening.

Men altså: Ja, man kan overleve som vegetarianer, men ikke vegan.

Og jeg mener fortsatt at hunder ikke kan overleve som vegetarianere (men som jeg sa - begrepet er ullent).

Veganere får det problemet at vitaminene de trenger kommer fra dyr.

Vegetarianere har jo et større spekter å velge i, ettersom de bare lar være å spise enkelte dyr (noe som får meg til å klø meg litt i hodet).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror nok trådstarter er ute etter svar på om det går bra uten animalsk føde overhodet.

Vegetar/vegan-begrepene er ullne, og blir litt meningsløst å diskutere, spør du meg.

Men det er jo bare min personlige mening.

Men altså: Ja, man kan overleve som vegetarianer, men ikke vegan.

Og jeg mener fortsatt at hunder ikke kan overleve som vegetarianere (men som jeg sa - begrepet er ullent).

Veganere får det problemet at vitaminene de trenger kommer fra dyr.

Vegetarianere har jo et større spekter å velge i, ettersom de bare lar være å spise enkelte dyr (noe som får meg til å klø meg litt i hodet).

Vegetarianere spiser ikke kjøtt,men kan alikevel spise f.eks egg og drikke melk.

Veganere spiser overhodet ikke dyr eller ting som kommer fra dyr.

Er det faktisk sånn at vegetarianere spiser enkelte dyr??

Det har ikke jeg hørt noe om!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elisabeth og buster skrev (mine kommentarer i bold):

I naturen f.eks ville hundene spist bein som gir kalk, og planter som gir blant annet tilskudd av viktige vitaminer og fiber.

Det er aldri for lite kalk i en animalsk diett. Hvilke vitaminer er det hunder trenger som finnes i adekvate konsentrasjoner i planter og som ikke finnes i en død gris? Hva skal en hund med fiber?

Hunden er ikke 100% carnivor, og bør ha deler av vegetabilskt tilskudd til foret.

Hvor har du dette fra?

Protein som er et essensielt næringsstoff, det vil si at hunden selv ikke kan danne dette næringsstoffet i kroppen, og det må derfor tilføres gjennom kosten.

Sludder og vrøvl. Alle dyr, planter, sopp og bakterier har evnen til å syntetisere protein. Det heter transkribsjon. Det er nettopp det DNA inneholder informasjon om; bygging av proteiner. Dette er grunnleggende biokjemi og cellefysiologi.

Proteiner kan være både av animalsk (fra dyreverdenen) og vegetabilsk (fra planteverdenen) opprinnelse. Altså hunder kan ta opp proteiner i fra andre kilder enn kjøtt. I teorien kan en hund overleve på bare vegetarmat, men det er ikke å anbefale.

Nei, det kan den ikke, den får perniciøs anemi, nevrologiske utfall, kraftig diarè, pelstap og dør i store smerter på samme måte som et menneske i samme situasjon.

Hunden trenger nok begge deler for å fungere optimalt og unngå mangelsykdommer.

Nei, hunder syntetiserer selv ascorbinsyre og kan derfor leve på kun animalsk føde

Hunder kan og få mangelsykdommer av å leve på bare kjøtt,

Hvilke mangelsykdommer er det? Dikter du dette opp selv eller tror du alt du blir fortalt?

mwn jwg tror fallemmen er større ved å fore på en rent vegetarisk kost.

Helt riktig, ren vegetabilsk(!) kost gir for en hund sykdom i løpet av uker.

Så ja, jeg mener de kan overleve på vegetarisk mat hvis man er meget nøye med næringsinnholdet, men jeg tviler på at det er optimalt, og syns man ikke bør fore på bare vegetarkost.

En pelsløs, anemisk hund med hallucinasjoner og diarè er neppe en optimal hund.

En hund trenger begge deler i kosten for å unngå mangelsykdommer, og for å fungere optimalt.

Nøyaktig hva er det en hund trenger fra planter? Hva er disse mystiske mangelsykdommene? (Bortsett fra rakitt som du nevner under og som er feil)

Både kjøttmat, innmat og ren fisk , har lavt innhold av kalsium men mye fosfor.

Mer vås. Muskel (kjøtt og innvoller) inneholder store mengder calcium da Ca2+ er signalbærende molekyl for muskelkontraksjon.

Med unntak av lever og til en hvis grad nyrer, så har de også lavt innhold av A og D vitaminer og skal man fore på kun slikt må man tilføre kalsium, A- og D vitaminer og enkelte sporstoffer, ellers vil hunden kunne utvikle rakitt eller <engelsk syke> med nedsatt kalkholdighet i knoklene.

Rakitt er det bare valper som får, voksne hunder får osteomalaci. Dette er grunnleggende patofysiologi. Det har ingenting med calcium og a-vitamin å gjøre, men skyldes ren vitamin D-mangel (1,25 dicalciferol). Vitamin D finnes det masser av i både lever og fisk. Forøvrig kan store mengder calcium mobiliseres fra beinvev (ved utskillelse av hormonet PTH) ved vitamin D-mangel, så det tar måneder eller år å utvikle osteomalaci. Dette er en smart design som gjør at hunden overlever lenge selv om det går lang tid før den får tilgang på en lever eller en fisk

Må og si at jeg mener hunden bør få mesteparten av foret animalsk, men man må passe på å få riktig tilskudd av vitaminer som man med hell kan tilføre via vegetabilske produkter. En hund lever helt fint på animalskt for hvis de riktige vitaminene er tilsatt.

Heldigvis for hunden finnes alle vitaminer hunden trenger i andre dyr. Med unntak av vitamin C. Vitamin C kan alle dyr bortsett fra mennesket og stæren syntetisere selv. Vegetabilske produkter har lavt innhold av alle vitaminer bortsett fra C. Planter trenger ikke A-vitamin da de ikke har hud eller syn, de trenger ikke B-vitamin da de ikke har blod, hår, tarm eller nervesystem, de trenger ikke vitamin D da de ikke har skjelett, de trenger ikke vitamin K da de ikke har blod. De trenger derimot vitamin C, og det inneholder de. Nettopp fordi hundedyr (canis) er tilpasset ren animalsk føde (ekte carnivor) har de ingen bruk for c-vitamin i kosten i det de er utstyrt med en lever som lager all C-vitaminen de trenger.

Venligst slutt å presenter skadelig feilinformasjon som fakta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vegetarianere spiser ikke kjøtt,men kan alikevel spise f.eks egg og drikke melk.

Veganere spiser overhodet ikke dyr eller ting som kommer fra dyr.

Er det faktisk sånn at vegetarianere spiser enkelte dyr??

Det har ikke jeg hørt noe om!!

Både fisk og fugl er dyr, så ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cremaster:

Nei jeg tror nok ikke på alt jeg blir fortalt, og jeg tar ikke alle kilder for god fisk. Det at en hund ikke kan leve på¨bare rent kjøtt er fordi at noen viktige vitaminer ligger i andre deler av dyret, som lever og andre innvoller. Nå ser jeg at jeg blandet litt mellom å fore animalsk og fore kun på kjøtt. Ser i etterkant at det lett kunne miosforstås. Selvsagt blir det ikke for lite kalk i en animalsk diett for i en animalsk diett er det ikke kun kjøtt hunden får servert men innvoller, beinmel og slike ting. At hunden ikke er 100% carnivor er det flere enn meg som har lært, av både veterinærer og andre som har studert foring. Angående protein såkan de deles inn i de essensielle - de absolutt nødvendige- og de ikke-essensielle som du helt sikkert vet med din naturfagskunnskap. De essensielleproteinene kan ikke dannes i tilstrekkelig mengde i kroppen ( her ser jeg at jeg tidligere skrev at de ikke kan produseres i kroppen, men det stemte ikke helt) og de må derfor bli tilført gjennom maten. De ikke-essensielle aminosyrene kan produseres fra overskudd av andre aminosyrer,men er like viktige for kroppen som de essensielle aminosyrene. Dyreprotein har en mer balansert aminosyreprofil og er mer høyverdige og har bedre fordøyelighet enn planteproteiner.

Nå har det ikke vært min mening og si at en hund får skader og mangelsykdommer av å spise en animalsk diett, men derimot og spise kun rent kjøtt som er en helt annen sak.

Men en hund kan fortsatt leve som vegetarianer ( å være vegetarianer vil ikke si at man lever kun på en vegetabilsk kost,men det er enkelte dyr som ikke skal være i kosten). Men veganer, som handler om å kun spise vegetabilsk, ville ikke en hund kunne levd som.

Nå kan jeg ikke skjønne hva med det jeg har kommet med i innlegg tidligere skal være skadelig for? For det første må du tillegge folk litt mer kredit i kildekritikken sin og ikke tro at alle tar detjeg sier for god fisk, og for det andre det jeg har sagt har jeg ikke tatt fra løse luften, men blant annet hentet informasjon fra prof. dr. med. vet Anders Strande.

Noe av det jeg sa kunne selvsagt misoppfattes pga begrepssurr, men det har jeg nå prøvd å rette opp nå.

For å være helt sikker på at du får med deg hva jeg mente så var det ikke at en animalsk diett forårsaker mangelsykdommer, men å fore med rent kjøtt hver dag. En hund kan leve som vegetarianer fordi i en vegetarisk kost er det og animalskt tilskudd, en hund kan ikke leve som veganer fordi den dietten er kun basert på vegetabilske produkter. Skjønner hva jeg mener nå da?

Dikter du dette opp selv eller tror du alt du blir fortalt?

Ja helt klart. Jeg sitter og dikter foringshistorier døgnet rundt, og tror på abolutt alt jeg blir fortalt, og sender det videre som ren vitenskap. :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elisabeth og buster skrev (mine kommentarer i bold):

I naturen f.eks ville hundene spist bein som gir kalk, og planter som gir blant annet tilskudd av viktige vitaminer og fiber.

Det er aldri for lite kalk i en animalsk diett. Hvilke vitaminer er det hunder trenger som finnes i adekvate konsentrasjoner i planter og som ikke finnes i en død gris? Hva skal en hund med fiber?

Hunden er ikke 100% carnivor, og bør ha deler av vegetabilskt tilskudd til foret.

Hvor har du dette fra?

Protein som er et essensielt næringsstoff, det vil si at hunden selv ikke kan danne dette næringsstoffet i kroppen, og det må derfor tilføres gjennom kosten.

Sludder og vrøvl. Alle dyr, planter, sopp og bakterier har evnen til å syntetisere protein. Det heter transkribsjon. Det er nettopp det DNA inneholder informasjon om; bygging av proteiner. Dette er grunnleggende biokjemi og cellefysiologi.

Proteiner kan være både av animalsk (fra dyreverdenen) og vegetabilsk (fra planteverdenen) opprinnelse. Altså hunder kan ta opp proteiner i fra andre kilder enn kjøtt. I teorien kan en hund overleve på bare vegetarmat, men det er ikke å anbefale.

Nei, det kan den ikke, den får perniciøs anemi, nevrologiske utfall, kraftig diarè, pelstap og dør i store smerter på samme måte som et menneske i samme situasjon.

Hunden trenger nok begge deler for å fungere optimalt og unngå mangelsykdommer.

Nei, hunder syntetiserer selv ascorbinsyre og kan derfor leve på kun animalsk føde

Hunder kan og få mangelsykdommer av å leve på bare kjøtt,

Hvilke mangelsykdommer er det? Dikter du dette opp selv eller tror du alt du blir fortalt?

mwn jwg tror fallemmen er større ved å fore på en rent vegetarisk kost.

Helt riktig, ren vegetabilsk(!) kost gir for en hund sykdom i løpet av uker.

Så ja, jeg mener de kan overleve på vegetarisk mat hvis man er meget nøye med næringsinnholdet, men jeg tviler på at det er optimalt, og syns man ikke bør fore på bare vegetarkost.

En pelsløs, anemisk hund med hallucinasjoner og diarè er neppe en optimal hund.

En hund trenger begge deler i kosten for å unngå mangelsykdommer, og for å fungere optimalt.

Nøyaktig hva er det en hund trenger fra planter? Hva er disse mystiske mangelsykdommene? (Bortsett fra rakitt som du nevner under og som er feil)

Både kjøttmat, innmat og ren fisk , har lavt innhold av kalsium men mye fosfor.

Mer vås. Muskel (kjøtt og innvoller) inneholder store mengder calcium da Ca2+ er signalbærende molekyl for muskelkontraksjon.

Med unntak av lever og til en hvis grad nyrer, så har de også lavt innhold av A og D vitaminer og skal man fore på kun slikt må man tilføre kalsium, A- og D vitaminer og enkelte sporstoffer, ellers vil hunden kunne utvikle rakitt eller <engelsk syke> med nedsatt kalkholdighet i knoklene.

Rakitt er det bare valper som får, voksne hunder får osteomalaci. Dette er grunnleggende patofysiologi. Det har ingenting med calcium og a-vitamin å gjøre, men skyldes ren vitamin D-mangel (1,25 dicalciferol). Vitamin D finnes det masser av i både lever og fisk. Forøvrig kan store mengder calcium mobiliseres fra beinvev (ved utskillelse av hormonet PTH) ved vitamin D-mangel, så det tar måneder eller år å utvikle osteomalaci. Dette er en smart design som gjør at hunden overlever lenge selv om det går lang tid før den får tilgang på en lever eller en fisk

Må og si at jeg mener hunden bør få mesteparten av foret animalsk, men man må passe på å få riktig tilskudd av vitaminer som man med hell kan tilføre via vegetabilske produkter. En hund lever helt fint på animalskt for hvis de riktige vitaminene er tilsatt.

Heldigvis for hunden finnes alle vitaminer hunden trenger i andre dyr. Med unntak av vitamin C. Vitamin C kan alle dyr bortsett fra mennesket og stæren syntetisere selv. Vegetabilske produkter har lavt innhold av alle vitaminer bortsett fra C. Planter trenger ikke A-vitamin da de ikke har hud eller syn, de trenger ikke B-vitamin da de ikke har blod, hår, tarm eller nervesystem, de trenger ikke vitamin D da de ikke har skjelett, de trenger ikke vitamin K da de ikke har blod. De trenger derimot vitamin C, og det inneholder de. Nettopp fordi hundedyr (canis) er tilpasset ren animalsk føde (ekte carnivor) har de ingen bruk for c-vitamin i kosten i det de er utstyrt med en lever som lager all C-vitaminen de trenger.

Venligst slutt å presenter skadelig feilinformasjon som fakta.

Hva fôrer du med??

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt OT.. Men hva heter de som spiser fugl, fisk og ehh animalske produkter(Melk egg ost..)

Pescetarianer tror jeg, er ikke sikker på hvordan man skriver det.

De spiser som oftest bare fisk, og ikke fugl da..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Både fisk og fugl er dyr, så ja.

Jeg tror du har misforstått hva en vegetarianer er...en vegetarianer spiser hverken fisk eller fugl men kan spise produkter som kommer FRA dyrene -som melk og ubefruktede egg.Enkelt og greit.En veganer spiser ikke ting som kommer fra dyr overhodet i protest mot utnyttelsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vegeterianer (lacto-ovo vegeterianer?) spiser ikke kjøtt, men produkter som kommer fra dyrene (f.eks egg, smør, ost og melk). Veganere spiser ingen av delene, og om jeg ikke tar helt feil bruker de heller ikke vanlig tannkrem, benytter seg ikke av silke, kjøper kosmetikk som ikke er testet på dyr osv..?

Om temaet, så var det en diskusjon om dette på

http://www.vegetar.com/cgi-bin/forum/YaBB...36945;start=0#0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror du har misforstått hva en vegetarianer er...en vegetarianer spiser hverken fisk eller fugl men kan spise produkter som kommer FRA dyrene -som melk og ubefruktede egg.Enkelt og greit.En veganer spiser ikke ting som kommer fra dyr overhodet i protest mot utnyttelsen.

Da er det isåfall vegetarianere som har misforstått.

Mange av dem sier de ikke spiser kjøtt, og regner ikke fisk og fugl som kjøtt.

Dermed er de vegetarianere (etter egen definisjon) som spiser fugl og fisk.

Jeg ser det som mest hensiktsmessig å diskutere disse begrepene utifra hvordan de brukes av menneskene det gjelder, ikke definisjonen i en bok.

Begge deler er jo kurant, men da må man klarlegge hvilken "tolkning" man tar utgangspunkt i først.

Jeg tar altså utgangspunkt i hva folk som kaller seg vegetarianere spiser, ikke hva det står i en bok at man skal spise for å kunne kalle seg det.

Hvis vi skal begynne å snakke om detaljerte begreper, blir det bare rot, fordi det er så mange av dem.

Jeg kan ikke helt se at det er hensiktsmessig heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er det isåfall vegetarianere som har misforstått.

Mange av dem sier de ikke spiser kjøtt, og regner ikke fisk og fugl som kjøtt.

Dermed er de vegetarianere (etter egen definisjon) som spiser fugl og fisk.

Jeg ser det som mest hensiktsmessig å diskutere disse begrepene utifra hvordan de brukes av menneskene det gjelder, ikke definisjonen i en bok.

Begge deler er jo kurant, men da må man klarlegge hvilken "tolkning" man tar utgangspunkt i først.

Jeg tar altså utgangspunkt i hva folk som kaller seg vegetarianere spiser, ikke hva det står i en bok at man skal spise for å kunne kalle seg det.

Hvis vi skal begynne å snakke om detaljerte begreper, blir det bare rot, fordi det er så mange av dem.

Jeg kan ikke helt se at det er hensiktsmessig heller.

Du må ha noen underlige vegetarianere i ditt nærområde elller din omgangskrets...Jeg har flere veggiser i vennekretsen og har bodd på kollektiv med flere av de opp i gjennom tidene (som kunststudent),jeg har aldri noensinne en gang hørt om noen som spiser fugl og fisk og samtidig kalle seg vegetarianer.Det der var fullstendig ukjent for meg(og de fleste andre i denne tråden og virker det som) så for meg er det mest nærliggende å tro at de aller fleste veggiser følger den (fortsatt )gjeldene definisjonen.Slik jeg ser det er det da mer hensiktsmessig å forholde seg til den definisjonen istedet for å plustelig begynne å tillegge betegnelsen nye og (for de fleste)helt ulogiske betydninger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må ha noen underlige vegetarianere i ditt nærområde elller din omgangskrets...Jeg har flere veggiser i vennekretsen og har bodd på kollektiv med flere av de opp i gjennom tidene (som kunststudent),jeg har aldri noensinne en gang hørt om noen som spiser fugl og fisk og samtidig kalle seg vegetarianer.Det der var fullstendig ukjent for meg(og de fleste andre i denne tråden og virker det som) så for meg er det mest nærliggende å tro at de aller fleste veggiser følger den (fortsatt )gjeldene definisjonen.Slik jeg ser det er det da mer hensiktsmessig å forholde seg til den definisjonen istedet for å plustelig begynne å tillegge betegnelsen nye og (for de fleste)helt ulogiske betydninger?

Ja, folk er forskjellige, som jeg sa.

Det er forsåvidt fullstendig uinteressant, da trådstarter er ute etter planteføde vs. animalsk føde, ikke om vegetarianere spiser fisk eller ei. :D

Poenget er bare at disse definisjonene ofte går litt om hverandre, og det finnes folk som kaller seg vegetarianere og likevel spiser fisk og/eller fugl.

Så denne avsporingen kan vi godt ende nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hunder er kjøttetere og skal ha kjøtt. å gjøre de til veggiser er bare tull. Det er vi mennesker som styrer med sånnt, ikke la det gå ut over dyrene.

var kun et spm, og vi mennesker er jo kjøttetere vi også :D

hva om hunden syns grønnsaker og sånt er mye bedre da ;)

tror rex kunne levd på gulrøtter og loff :P selvom han kanskje ikke hadde fått i seg så mye av de næringsstoffene som han trenger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har jeg for lite erfaring til å uttale meg generelt, men MINE hunder (ihvertfall Jóga) ville garantert ikke kunne levd som veggis :lol: Hun liker ikke grønnsaker :rolleyes: Banan kunne gått - til nød. Saeta er mer altetende, men ikke pokker om hun hadde spist kun grønnsaker :D

Kjøttgale er de begge to, det beste de får er rått kjøtt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • En C-hund kan være symptomfri, eller den kan ha plager. Det er jo veldig individuelt. En annen ting er at skjelettproblemer gjerne forplanter seg. Min hund har ikke forkalkninger, men hun har avlastet hoftene såpass mye at hun har fått subluksasjon i en skulder foran. Og hun får til stadighet låsninger i ryggen som må knekkes opp. HD er noe man må ta hensyn til hele tiden, mtp. at all aktivitet må tilrettelegges. Min hund har stort sett vært symptomfri og klart seg greit til tross for HD, men det har jo krevd en middels formue i massasje, laserbehandling, fysioterapi, svømming, injeksjoner, kosttilskudd osv. 
    • Jeg skjønner. Jeg synes på en måte ikke at 3/6 med C (uten forkalkninger) er så ille, men jeg har sett på fryktelig mye hunder i det siste. Mulig jeg har sett meg blind og at jeg må stikke fingeren i jorda
    • Jeg tenker at hvis du må velge mellom de ulempene, og heller få en mindre risiko for de senere, så ville jeg ventet. Ja, tidsmessig er det optimalt, men det er snakk om litt tilrettelegging bare. Jeg vet ihvertfall at om jeg hadde stått der med en 4 år gammel hund enten skuddredd eller med HD, og hadde hatt disse valgene, så ville jeg angret på å ikke bare ha ventet noen måneder. Noen garanti er det såklart aldri. Om du kan leve med en skuddredd hund som ikke kan brukes til det den er tenkt til, så ville jeg gått for det. HD går utover helsa og hverdagen til hunden i mye større grad.
    • For å være ærlig: Jeg ville stått over begge kullene. Det er ganske kjipt å sitte med hund om to/tre år som viser tegn på sjukdom som du kunne vært uten om du ikke hadde hatt dårlig tid.  Både skuddreddhet og leddsjukdom kan korte ned/stoppe både konkurranse og redningsplaner. Vent til det kommer et kull hvor du heller blir misfornøyd med noe som ikke kan være fysisk/psykisk begrensende. For eksempel farge og kjønn. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...