Gå til innhold
Hundesonen.no

Sliter med gå pent i bånd


GoldenBoy86
 Share

Recommended Posts

Jeg vet ikke hva mer jeg kan prøve. Eller hvor lang tid jeg kan forvente å stange hodet i veggen før det gir resultater.

Vi har en 2 år gammel Golden Retriever som er ekstremt glad i andre hunder, mennesker, lukter, pinner, gress mm. Blir raskt overivrig. Han er lett å trene innendørs, men utendørs er han vanskelig å få kontakt med da han går med nesen i bakken og er veldig interessert i miljøet rundt. De hundetrenerne vi har vært i kontakt med ifbm med grunnkurs og videregående kurs sier at han er en hund som krever litt ekstra.

Har trent aktivt på gå pent i bånd i ett år. Det første året gikk vi på et valpekurs hvor de ikke lærte oss at hunden ikke måtte få lov til å dra i båndet. Så jeg frykter at den feilen med at vi lot hunden trekke det første året er årsaken til problemet.

Opplever veldig varierende resultat. I en periode kan han være nesten perfekt, så neste dag er han tilbake på 0. Og det er ekstremt de-motiverende. Drømmen er få en hund hvor man kan gå en time uten anstrengelser. Ikke bare frem og tilbake utenfor huset. For å være hundre prosent sikker på at ikke andre lar han trekke, er det kun jeg som går med han.

Har nå kommet dit at han ikke drar i båndet konstant, men rykker til om det er noe som er interessant eller andre hunder. Han klarer ikke gå pent i normalt / rolig tempo.

Ting jeg ikke vil gjøre:

  • Bruke grime, er redd det kan skade nakken
  • Bruke strupehalsbånd og lignende
  • Bruke rykk og fysiske korreksjoner


Metoder jeg har prøvd/bruker:

Gå med godbit foran nesen / gi godbit når han går ved siden

Stopp når hunden drar

Snu og gå andre veien når hunden drar

Stopp opp når hunden drar og få den til å komme på plass ved siden av deg

Gå med belte og fest hunden
https://www.youtube.com/watch?v=lWJmYFTYXfU
Funker bra. Bortsett fra i de periodene hvor det ikke går an gå en meter uten at han trekker.

Antitrekksele med feste foran
Funker bra når man bruker antitrekkselen, men med en gang jeg bruker vanlig feste så er han tilbake til null. Så han lærer ikke noe av dette, men det er kjekt som en nødløsning om man har vondt i ryggen eller lignende.

Kontaktlyd
Klarte ikke lære inn en lyd som funker ved forstyrrelser. Så ga opp denne metoden.

Fysisk aktivitet:
3 turer daglig. Prøver å få til en lengre tur, men det er ikke alltid mulig. Kan bruke 1 time på 1 km.

Mental trening/ lek:
15-30 minutt med trening og lek.

What to do?
Har du noen tips hva jeg bør gjøre? Jeg har bestilt time hos en hundetrener, men ønsker se om det er noen her som har noen gode innspill.
Håper noen her har opplevd det samme og kan dele sine erfaringer. Trenger litt motivasjon.
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med sele med frontfeste? 

Ellers må jeg si at jeg bruker grime til min kelpie fordi han trener til Iditarod hver sjanse han får. Det finnes ulike typer grimer, jeg bruker mye en som har festet i nakken, vrir ikke hodet til siden. Men skaderisikoen ved å bruke grime er hvis du lar hunden gå på langt bånd og kaste seg ut i båndets lengde. Det gjør du bare ikke med grime, du har kortere bånd og har god oversikt på de tingene som hunden potensielt kan reagere på, da er det ikke så større risiko å bruke grime enn andre hjelpemidler. For meg er det alfa og omega i hverdagen. Det er et treningsredskap så ikke noe man skal bruke kontinuerlig, men noe man bruker så man slipper å la hunden få masse erfaring med å dra i båndet. 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en på 9 - han kan fortsatt ikke gå pent i bånd, han er impulsiv og kaster seg avgårde for å lukte på den flekken der --> 
Min løsning har vært å ha magebelte og sele/halsbånd og bare gå avgårde. Alle slike snu, stopp, vent etc-metoder øker bare stresset i bikkja (og eieren for den del). Så vi bare går - han foran og meg sånn halvveis som en dregg bak. OM han må gå pent, så svipper jeg kjapt på ham ei grime, men som Turb sier, så er det viktig at  han da IKKE får gå i langt bånd. Da må alt være kontrollert sånn at man ikke får kjappe vridninger på hodet. Jeg har bare gitt opp... drivet framover er så stort at det ikke hjelper med pene metoder for å få dette til - og de metodene som antakelig hadde virka, de vil ikke jeg bruke heller. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et godt passeringskurs, boken Control Unleashed, Sele med feste foran og bånd festet i den pluss halsbånd. Grime med kort bånt går også fint.

For all del, ikke tren på eller krev at han skal gå pent hele turen. Det er for slitsomt både for ham og deg slik ting er nå. La ham jobbe i stedet. Bruk trekkesele og magebelte for å gi hunden ordentlige turer. Det blir IKKE enklere å trene med en hund som får alt for lite tur og har masse energi inne. La hunden trekke i båndet en time på tur, SÅ kan du trene 5-10 minutter på å gå pent i bånd (klips over til halsbånd/grime, frontsele så det er en forskjell på hvor båndet er). Varier lengde/varighet på gå pent-treningen, men sørg for at han får ordentlig tur der dere ikke går og krangler.

Kontaktlyd. Start inne med GODE godbiter, det beste han vet, som brukes kun til dette. Tren masse kontakt inne, to-tre korte økter daglig. Så tar du det gradvis utenfor huset, og etterhvert på tur. Kontakten skal være en refleks på kommandoen, ikke en fristelse bort fra alt dere møter ute.

Prøv å finn en hundeklubb i nærheten. Dra på trening, ta med en campingstol og sett deg på god avstand, og bare slapp av og se på de andre. Belønn all kontakt med hunden hvis han ser på deg. Ikke vær for lenge om gangen, start med en kort stund, så kan du variere lengden videre. Pauser i bilen er også fint.

Du går nok også hjelp av trener, men det vil hjelpe å komme dere på et kurs med flere hunder etterhvert. Lykke til!

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går du kun disse rusleturene hvor den ikke får trekke? Det må jo være utrolig frustrerende for både hunden og deg. Hva med å bruke en god trekksele, som bikkja får lov til å trekke i, så bruker du den på sykkel/joggeturer, slik at hunden får ut litt energi. SÅ kan du heller trene på å gå pent i halsbånd på øvrige lufteturer...

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@simira Takk for mange gode tips. Innser at det er lurt å skille på trening og tur. Skal undersøke tipsene dine nærmere.

@Pringlen Det har du rett i. Kommer til å skille på tur og trening framover. 

Finnes det noen hundeklubber i Oslo og hva innebærer det å være medlem? Høres interessant ut. Skulle gjerne hatt et inngjerdet område å trene på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke om noen klubber som har inngjerdede områder å trene på i Oslo-området, dessverre.

Du har Oslo og omegn dressurklubb som har treninger for lydighet, agility, rallylydighet og bruks på Brekke i Maridalen. Og så har du Stovner hundeklubb som knapt er i Oslo, de trener mest på Fetsund og i hallen på Kløfta.

Siden du har retriever så tipper jeg også du kan finne likesinnede i retrieverklubben i Sørkedalen, de har også en del aktivitet.

For å bli medlem betaler du en grunnavgift til NKK og medlemsavgift til klubben, normalt rundt 400 kr for et år. Så varierer det litt på tilbud og om du må betale ekstra for treninger med instruktør, utstyr osv. I Oslo og omegn må du betale ekstra for å trene innendørs om vinteren, ellers koster det normalt ikke noe mer å være med på vanlige treninger. Men nå er det bare en måned eller så igjen før det er slutt på utetreningene og det blir en trening i uka for alle grener innendørs. Det er nok uansett såppas stressende at jeg ikke vil anbefale det for en allerede giret unghund. Men sjekk hva retrieverklubben har av aktiviteter.

Og siden du er i Oslo så kan jeg på det varmeste anbefale Lundqvist hundeskole. De har nå fått nytt område i Rælingen, men kursene deres er så verdt den ekstra kjøreturen. Jeg har gått kurs hos mange hundeskoler i Oslo-området og de skiller seg klart ut som best på hverdagslydighetsfronten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt utenfor tema, men har du prøvd kløving? :) Da får hunden en "jobb" og litt ekstra trim på turen, og hvis du gradvis øker vekten på kløven vil han stadig vekk måtte jobbe litt, selv om han blir i bedre form.

Ellers tror jeg også det kan være lurt, som @Pringlen sier, at han får utløp for litt av trekkenergien sin. Sett på en trekksele, fest med kobbel i et magebelte og gå! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 months later...

En liten oppdatering. En av feilene jeg gjorde var at jeg hadde laget en atferds-løkke (dra i bånd, stopp ved fot, dra igjen). Det jeg prøvde var å stoppe, gi godbit mens jeg gikk og ikke mens jeg stopper. Da ble det gradvis bedre. Samt at hunden må få tilgodesett sine behov som mental og fysisk trening. Det er noen ganger han fortsatt trekker, men da er det fordi han har for mye innestengt energi som er min egen feil.

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  På 9/27/2017 at 5:33 PM, GoldenBoy86 skrev:

Metoder jeg har prøvd/bruker:

Gå med godbit foran nesen / gi godbit når han går ved siden

Stopp når hunden drar

Snu og gå andre veien når hunden drar

Stopp opp når hunden drar og få den til å komme på plass ved siden av deg

Expand  

Det er i utgangspunktet lite effektive og utrolig tidkrevende og frustrerende metoder for både hund og eier, så det er ikke så rart det ikke fungerer. Han vet sannsynligvis ikke hva du ønsker.

  Sitat

Antitrekksele med feste foran
Funker bra når man bruker antitrekkselen, men med en gang jeg bruker vanlig feste så er han tilbake til null. Så han lærer ikke noe av dette, men det er kjekt som en nødløsning om man har vondt i ryggen eller lignende.

Expand  

Poenget med en slik sele er at den skal brukes i aktiv trening. Ikke som en symptombehandling på trekkingen. 

  Sitat

Kontaktlyd
Klarte ikke lære inn en lyd som funker ved forstyrrelser. Så ga opp denne metoden.

Expand  

Du har nok ikke trent riktig. Poenget med kontaktlyd er at den skal læres inn slik at det blir en automatisk respons. For å få dette til må den læres inn i et rolig miljø og den må belønnes godt med gode godbiter over tid. Den må ikke brukes før den er ferdig innlært. Når den er ferdig innlært kan den brukes ved behov, men det er ikke noe man skal bruke hele tiden. Ergo ikke noe som fungerer særlig under gå pent i bånd trening. 

  Sitat

Fysisk aktivitet:
3 turer daglig. Prøver å få til en lengre tur, men det er ikke alltid mulig. Kan bruke 1 time på 1 km.

Expand  

Jeg har ei ung tispe hjemme som kan være ganske crazy banana i bånd, og på henne hjelper det veldig om hun får løpt av seg litt løs før vi begynner på turen. Da reduserer jeg mye av trekkingen i starten. Hvis du har den muligheten, så kan du jo prøve på det.

  Sitat

What to do?
Har du noen tips hva jeg bør gjøre? Jeg har bestilt time hos en hundetrener, men ønsker se om det er noen her som har noen gode innspill.
Håper noen her har opplevd det samme og kan dele sine erfaringer. Trenger litt motivasjon.

Expand  

Jeg kan gi deg den metoden jeg bruker, som jeg personlig synes er den mest behagelig. Den er så klart hakket mer effektiv om man begynner mens hunden er valp, men alle hunder kan lære å ikke trekke i båndet om man bare vil det nok.

Metoden er kjempeenkel egentlig. Det handler om å belønne hunden hver gang den tar kontakt på tur, og å la den trekke i båndet utover det. Hunder trekker ikke i båndet som en bevisst handling, den vet ikke hvor langt båndet er eller vurderer om den kan komme dit den vil uten å trekke. Det vil bare bort et sted, og så går den. Om du henger etter for halv pris, det ofrer ikke hunden en tanke :) I tillegg kan en oppleve at de trekker fordi de er ivrige og vil fram, bort til en lukt, andre hunder etc. 

For at metoden skal fungere, så fordrer det at hunden lærer at det nytter å ta kontakt ute. Det gjør du ved å pakke med deg mye gode godbiter(ikke tørre butikkgodbiter, men skikkelige godbiter av kjøtt fra matbutikken). Tren kontakt med hunden på utsiden av ytterdøra for å roe ned forventninger. Begynn deretter på turen. Hvis hunden trekker og er helt døv, så stopper du og trener litt kontakt før du går videre. Belønn ALLE forsøk på å ta kontakt med deg i starten. Så kan du heller trappe ned når hunden tar hyppig kontakt. 

For å gjøre det litt lettere for deg, kan du godt holde hunden unna grøfter når du ønsker å trene. Da er det lettere for hunden å komme på at den kan ta kontakt. Bruk gjerne frontfesteselen samtidig som du trener på å gå pent i bånd, som et ekstra hjelpemiddel. Når hunden skjønner hva som lønner seg og hva du vil at den skal gjøre, kan du slutte å bruke front-festeselen om du vil det. Det skal ikke være selen som gjør at den går pent, men treningen du legger i i tillegg. 

Dette er på ingen måte noe quick fix, så ikke forvent at det går på noen dager. Det er individuelt hvor lang tid det tar. Jeg har trent en god stund med min yngste, men hun er så impulsiv og ivrig enda at det går litt opp og ned hvor mye hun går pent og hvor mye hun trekker, men jeg har troen på at resultatet kommer til slutt :)

RED: Så nå at dette var en eldre tråd og at det går bedre nå, my bad! Lar innlegget stå likevel, kanskje noen andre kan dra nytte av det :) 

Endret av Sprettballen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  På 5/12/2018 at 1:38 AM, Sprettballen skrev:

Det er i utgangspunktet lite effektive og utrolig tidkrevende og frustrerende metoder for både hund og eier, så det er ikke så rart det ikke fungerer. Han vet sannsynligvis ikke hva du ønsker.

Poenget med en slik sele er at den skal brukes i aktiv trening. Ikke som en symptombehandling på trekkingen. 

Du har nok ikke trent riktig. Poenget med kontaktlyd er at den skal læres inn slik at det blir en automatisk respons. For å få dette til må den læres inn i et rolig miljø og den må belønnes godt med gode godbiter over tid. Den må ikke brukes før den er ferdig innlært. Når den er ferdig innlært kan den brukes ved behov, men det er ikke noe man skal bruke hele tiden. Ergo ikke noe som fungerer særlig under gå pent i bånd trening. 

Jeg har ei ung tispe hjemme som kan være ganske crazy banana i bånd, og på henne hjelper det veldig om hun får løpt av seg litt løs før vi begynner på turen. Da reduserer jeg mye av trekkingen i starten. Hvis du har den muligheten, så kan du jo prøve på det.

Jeg kan gi deg den metoden jeg bruker, som jeg personlig synes er den mest behagelig. Den er så klart hakket mer effektiv om man begynner mens hunden er valp, men alle hunder kan lære å ikke trekke i båndet om man bare vil det nok.

Metoden er kjempeenkel egentlig. Det handler om å belønne hunden hver gang den tar kontakt på tur, og å la den trekke i båndet utover det. Hunder trekker ikke i båndet som en bevisst handling, den vet ikke hvor langt båndet er eller vurderer om den kan komme dit den vil uten å trekke. Det vil bare bort et sted, og så går den. Om du henger etter for halv pris, det ofrer ikke hunden en tanke :) I tillegg kan en oppleve at de trekker fordi de er ivrige og vil fram, bort til en lukt, andre hunder etc. 

For at metoden skal fungere, så fordrer det at hunden lærer at det nytter å ta kontakt ute. Det gjør du ved å pakke med deg mye gode godbiter(ikke tørre butikkgodbiter, men skikkelige godbiter av kjøtt fra matbutikken). Tren kontakt med hunden på utsiden av ytterdøra for å roe ned forventninger. Begynn deretter på turen. Hvis hunden trekker og er helt døv, så stopper du og trener litt kontakt før du går videre. Belønn ALLE forsøk på å ta kontakt med deg i starten. Så kan du heller trappe ned når hunden tar hyppig kontakt. 

For å gjøre det litt lettere for deg, kan du godt holde hunden unna grøfter når du ønsker å trene. Da er det lettere for hunden å komme på at den kan ta kontakt. Bruk gjerne frontfesteselen samtidig som du trener på å gå pent i bånd, som et ekstra hjelpemiddel. Når hunden skjønner hva som lønner seg og hva du vil at den skal gjøre, kan du slutte å bruke front-festeselen om du vil det. Det skal ikke være selen som gjør at den går pent, men treningen du legger i i tillegg. 

Dette er på ingen måte noe quick fix, så ikke forvent at det går på noen dager. Det er individuelt hvor lang tid det tar. Jeg har trent en god stund med min yngste, men hun er så impulsiv og ivrig enda at det går litt opp og ned hvor mye hun går pent og hvor mye hun trekker, men jeg har troen på at resultatet kommer til slutt :)

RED: Så nå at dette var en eldre tråd og at det går bedre nå, my bad! Lar innlegget stå likevel, kanskje noen andre kan dra nytte av det :) 

Expand  

Kan skrive under på dette rådet, for å si det sånn? begynte å belønne all frivillig kontakt når hun var valp. Det var egentlig en litt ubevisst handling fra min side. Men jeg fikk altså en hund som gikk å trippet ved siden av meg hele turen i håp om godbiter. Så jeg måtte faktisk lære henne at det var greit at hun gikk å snuste på ting også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  På 5/12/2018 at 1:38 AM, Sprettballen skrev:

Det er i utgangspunktet lite effektive og utrolig tidkrevende og frustrerende metoder for både hund og eier, så det er ikke så rart det ikke fungerer. Han vet sannsynligvis ikke hva du ønsker.

Poenget med en slik sele er at den skal brukes i aktiv trening. Ikke som en symptombehandling på trekkingen. 

Du har nok ikke trent riktig. Poenget med kontaktlyd er at den skal læres inn slik at det blir en automatisk respons. For å få dette til må den læres inn i et rolig miljø og den må belønnes godt med gode godbiter over tid. Den må ikke brukes før den er ferdig innlært. Når den er ferdig innlært kan den brukes ved behov, men det er ikke noe man skal bruke hele tiden. Ergo ikke noe som fungerer særlig under gå pent i bånd trening. 

Jeg har ei ung tispe hjemme som kan være ganske crazy banana i bånd, og på henne hjelper det veldig om hun får løpt av seg litt løs før vi begynner på turen. Da reduserer jeg mye av trekkingen i starten. Hvis du har den muligheten, så kan du jo prøve på det.

Jeg kan gi deg den metoden jeg bruker, som jeg personlig synes er den mest behagelig. Den er så klart hakket mer effektiv om man begynner mens hunden er valp, men alle hunder kan lære å ikke trekke i båndet om man bare vil det nok.

Metoden er kjempeenkel egentlig. Det handler om å belønne hunden hver gang den tar kontakt på tur, og å la den trekke i båndet utover det. Hunder trekker ikke i båndet som en bevisst handling, den vet ikke hvor langt båndet er eller vurderer om den kan komme dit den vil uten å trekke. Det vil bare bort et sted, og så går den. Om du henger etter for halv pris, det ofrer ikke hunden en tanke :) I tillegg kan en oppleve at de trekker fordi de er ivrige og vil fram, bort til en lukt, andre hunder etc. 

For at metoden skal fungere, så fordrer det at hunden lærer at det nytter å ta kontakt ute. Det gjør du ved å pakke med deg mye gode godbiter(ikke tørre butikkgodbiter, men skikkelige godbiter av kjøtt fra matbutikken). Tren kontakt med hunden på utsiden av ytterdøra for å roe ned forventninger. Begynn deretter på turen. Hvis hunden trekker og er helt døv, så stopper du og trener litt kontakt før du går videre. Belønn ALLE forsøk på å ta kontakt med deg i starten. Så kan du heller trappe ned når hunden tar hyppig kontakt. 

For å gjøre det litt lettere for deg, kan du godt holde hunden unna grøfter når du ønsker å trene. Da er det lettere for hunden å komme på at den kan ta kontakt. Bruk gjerne frontfesteselen samtidig som du trener på å gå pent i bånd, som et ekstra hjelpemiddel. Når hunden skjønner hva som lønner seg og hva du vil at den skal gjøre, kan du slutte å bruke front-festeselen om du vil det. Det skal ikke være selen som gjør at den går pent, men treningen du legger i i tillegg. 

Dette er på ingen måte noe quick fix, så ikke forvent at det går på noen dager. Det er individuelt hvor lang tid det tar. Jeg har trent en god stund med min yngste, men hun er så impulsiv og ivrig enda at det går litt opp og ned hvor mye hun går pent og hvor mye hun trekker, men jeg har troen på at resultatet kommer til slutt :)

RED: Så nå at dette var en eldre tråd og at det går bedre nå, my bad! Lar innlegget stå likevel, kanskje noen andre kan dra nytte av det :) 

Expand  

Dette er et godt råd, men jeg har et lite spørsmål i forhold til det; jeg har hatt en sterk og stor tollerhann som hadde voldsomt motor på tur. Han fikk lårmuskler og nakkemuskler som en bulldoser tilslutt for han trakk sånn. Jeg brukte alltid sele og magebelte på lengre turer. Hvis vi passerte andre hunder gikk han med kontakt, og det kunne han gjøre over lengre strekk. Jeg hadde en veldig god kontakt med han og kunne oppnå det når og hvor som helst. Problemet var at hunden enten trakk eller gikk med kontakt. Jeg vil ikke at hunden skal gå med kontakt og tigge godbiter hele turen, jeg vil heller ikke at han skal trekke. For min hund ble derfor denne metoden litt ineffektiv fordi han ikke hadde noen mellomting. Det er effektivt for passering og få kontroll og kontakt i mange situasjoner, så uansett lønnsomt å trene sånn, men hvordan trener man med en hund som enten går klistret med kontakt eller trekker?  

Endret av Midas
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  På 5/12/2018 at 1:41 PM, Midas skrev:

 men hvordan trener man med en hund som enten går klistret med kontakt eller trekker?  

Expand  

Når hunden begynner å ta hyppig kontakt, så må du trappe ned på godbitene. Ikke belønn hver kontakt. På strekk der min yngste er godt kjent og tar kontakt hele tiden, så belønner jeg ikke med mindre hun har vært ute og snust og tatt kontakt etterpå. Så kan du etter hvert trappe ned kvaliteten og gi en godbit nå og da. 

Poenget er at det på sikt gjør at hunden forholder seg ganske rolig på tur, får ikke tid til å ase seg opp, og gjør den det, så lander den relativt for igjen. Den får ikke ruset seg på lukter på samme måte, fordi den har mye erfaring med at det er noe godt å hente hos fører. De hundene jeg kjenner som er trent til dette fra de er valper, går nå med slakke liner, lukter litt, tisser litt og tar kontakt nå og da og får en og annen godbit. Fordelen med denne treningen er at det skal legge grunnlaget for en god vane hos hunden. Med andre ord skal du faktisk kunne slutte å belønne, om du ønsker det. 

Valper tar lett kontakt med eier, så her er det bare å fange dette så tidlig som mulig. Vi som har begynt med dette litt sent, bruker noe lenger tid, fordi vi må vise at vi faktisk har en verdi på tur i bånd også. Hundene er ikke vant med at det er så mye å hente når vi går båndtur kontra løs (hvert fall hos meg) og er derfor mer opptatt av miljøet rundt seg. Det tar litt tid å snu den assosiasjonen. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Hei! Slik jeg ser det er det i hovedsak tre metoder hvis man har passeringsproblemer: 1) motbetinging/sladring, 2) alternativ adferd (f eks sitt eller fot), 3) straffe uønsket adferd (f eks straffe/avbryte stirring, da det gjerne er steget før utagering). 2) og 3) kan selvsagt overlappe, f eks om man vil kreve en alternativ adferd. Men så til spørsmålet: Er motbetinging uforenlig med å straffe uønsket adferd? I utgangspunktet skjønner jeg at man vil svare at metodene er helt uforenlige. Jeg mener at motbetinging i utgangspunktet er en fantastisk metode, uten risikoen for uønskede "bivirkninger" hvis det gjøres riktig. Problemet med motbetinging er at det tar lang tid å komme i mål og i hverdagen vil man gjerne, selvsagt litt avhengig av hvor man bor, møte en hund som er så nær at motbetinging ikke funker. I disse tilfellene vil jeg heller avbryte/straffe stirring for å være i forkant, og så kreve at hunden min følger meg forbi, og deretter belønne rett adferd når fokuset er på meg. Dette kan virke som nærmest det motsatte av motbetinging, men det er stor forskjell på å se/registrere den andre hunden og å stirre på den. Når avstanden er stor nok vil jeg imidlertid benytte motbetinging for å passere. Tenker dere at jeg kombinerer metoder som er uforenlige? Burde jeg heller bruke kun én av dem?
    • En han. Har merket meg at andelen testosteron på kurs og trening er påfallende mye lavere enn østrogen. Ofte er det eneste testosteronet til stede i følge med sin mykere halvdel, som har dratt dem dit. Resten av testosteronet kom ferdig utlært og er ute med hundene løse i parken, hilser på fremmede i bånd, og deler villig sin ekspertise med random damer som antakelig ikke kan like mye om hund som dem selv.  #notallmen men når den taggen føles nødvendig..
    • Jeg er ute og går tur med hunden min i belte. Det er mellom 2-3 m. langt og gjør at jeg har god kontroll på henne. Hun går stort sett fint og rolig ved siden av meg. Hun kan trekke litt i begynnelsen da hun har høy energi, men ellers rolig og fint kroppspråk.  Jeg ser en fyr som kjører sikk sakk i veien på skateboard med en bulldog/boxer. Hunden stopper opp og bjeffer på min. Som den ansvarlige hundeeieren jeg er går jeg inn en sidevei for å vente på at de passerer på hovedveien. "Er hun ikke gira?" "Er det tispe?" "Dette er gutt. Han er ikke farlig?" Han spør igjen to ganger om hun ikke er gira. Jeg har sagt at hundene har møtt hverandre før og det ikke er en god match og at avstand over greit.  Hundene er tydelig usikre på hverandre og viser det gjennom kroppsspråket sitt. Dette er ikke situasjonen for å hilse. Begge hundene er i bånd. Det var forøvrig flere mennesker rundt og en vei det også ferdes mye biler fra folkene som bor der. Hvorfor så vanskelig å lese situasjonen? Eller ser jeg flere som går tur og snakker i mobil, eller med headset som stenger ute lyd og er i egen verden. Det mest frustrerende er kanskje de som snakker i tlf. som stopper midt i veien (som forøvrig er trang) med hunden sin slik at du bare må vente på at de ser deg og dere blir enige på en eller annen klønete måte om hvordan passeringen blir.  For egen og andre sin del forsøker jeg å være oppmerksom på både egen hund og omgivelser på tur. Da blir det hyggeligere og enklere for alle andre.  Sånn, det var dagens utblåsing for egen del. 
    • Hei! Vi har nå fått svar fra dyrlegen - han hadde ikke kronisk betennelse i bukspyttkjertelen. Rart med det, for jeg ble nesten litt skuffet. Nå vet vi jo ikke hvorfor han stadig har slimete avføring, men kan kanskje utelukke at det har noe med fettinnholdet i maten å gjøre.  Skal snakke med dyrlege om vi kanskje kan sjekke for IBD. Vil jo i alle fall prøve å ha mest riktig tørrfor. Han har jo ikke hatt noen "alvorlige" hendelser med tørrforet han går på nå (gastrointestinal low fat), men det er stadig ganske løs og slimete avføring. Kanskje vi skulle forsøkt å bytte...
    • Noterer en nydelig dag med no stress. Virker som lysterapi, magnesium og lakseolje begynner virke. Ble bekymret da han begynte trekke i selen i forrigårs. Han har gått så naturlig pent i bånd hele tiden, som om programvaren var preinstallert da han kom ut av esken. I forrigårs begynte han plutselig trekke med viten og vilje. Flaks da, at vi hadde en privattime i går.  Hjemmeleksen vi fikk, med metoden for å reinforce krav om å holde seg bak skotuppene mine, den er litt i konflikt med stress-ned-prosjektet vårt, fordi Ede går høyt i stress når hans autonomitet blir utfordret. Peser og får virkelig vondt av det. Å bli stilt absolutte krav til er noe annet for ham å forholde seg til enn å bli tilbudt frivillige oppgaver mot god betaling.  Fordi jeg måtte ta en selvstendig avgjørelse i hva jeg oppfatter som et dilemma: belaste det nevroendokrine stressystemet ved å kreve disiplin i halsbånd, eller prioritere stress-ned-prosjektet, så valgte jeg utsette hjemmeleksene og gå rolig tur med "ikke trekke" og "ikke gå i veien for meg" som eneste krav, og så være veldig bevisst på å bare belønne når han selvstendig gjør de riktige valgene uten å bli bedt, uten godbit i hånda eller hånda i lomma.  Jeg har nemlig ikke nok erfaring til å føle meg sikker på å klare gjennomføre hjemmeleksene fra privattimen alene uten å forårsake mer stress på det endokrine systemet hans enn godt er.  Det viste seg å være en god vurdering. Foruten noen få barnlige byks av glede som i korte øyeblikk strammet båndet mer enn akseptabelt, så var Ede SÅ flink og rooolig og grei hele veien. Naturlig slak line. Når han vimser bytter han i de aller fleste tilfellene side bak meg. Kun noen få uakseptable avskjæringer rett foran meg, og de kom helt på slutten av turen, tett på hverandre, antakelig fordi han er sliten og i bakhodet husker at det der var måten å få bli plukket opp i bæreslynge på. Han velger å gå pent og pyntelig på min venstre side mesteparten av tiden, uten å forvente belønning for det. Det går nå an å hale tiden ganske lenge uten at det stresser ham når han selv velger å gå fot for å se om det kommer en utbetaling. Selv hjemveien gikk rolig og avslappet. Først 10 meter fra porten hjemme kom første stressutbrudd med trekking. Gladstress de siste meterne av en timelang spasertur i mitt tempo. En klar forbedring. Han ble skuffa og såret av grensesettingen de siste meterne, for det virket helt sykt autoritært og tyrannisk og uten mål og mening for ham å bli hindret i å gladbykse gjennom porten og døren, inn til godis og myk og varm seng, men han tok det til seg at kravet "ikke trekk" gjelder de siste meterne av turen også. Ingen raptus da vi kom inn heller. Det var en milepæl. Bare la seg rolig og pyntelig til å sove. Perfect day. ..og det er før vi har fått noen CBD i posten.  Vi fikk forøvrig mail om å huske båndtvang fra i dag. Det har Edeward tydeligvis fått med seg.  Snudde seg utålmodig mot lykkeland mens muttern fomlet med kamera:   Oppdaget at muttern begikk en kriminell handling!! Reiste seg og kom inn hver gang muttern forsøkte gå lenger unna enn båndlengden for å få tatt et godt bilde. Her har han til slutt gitt opp å få muttern på rett kjøl og bare håper hun får tatt det ***** bildet før han svimer av i bekymring for å bli tatt og få et kriminelt rulleblad. Genetikk er ingen spøk. Ede identifiserer seg som sikkerhetspersonell og tjenestehund, og han tar de oppgavene alvorlig.   
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...