Rampeluna Skrevet 25. April 2017 Rapporter Share Skrevet 25. April 2017 Bruker dere ligg eller dekk? Og hva er det lettest for hunden å høre? Bare litt nyskjerig Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Zitka Skrevet 25. April 2017 Rapporter Share Skrevet 25. April 2017 Jeg bruker dekk til konkurranse, og legg deg til hverdags.. 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
SFX Skrevet 25. April 2017 Rapporter Share Skrevet 25. April 2017 Jeg bruker "legg deg" i hverdagen, og "dekk" i bevisst trening. Det er for å ha et skille på fellesdekk og slutt å stå foran TV'en. Det spiller neppe noen rolle for hunden hva du sier, med mindre du har andre kommandoer som er veldig, veldig like. Strengt tatt kan du jo si kjøttkake eller mitsubishi, hunden skal lære seg bevegelsen til kommando uansett. Noen hunder kan ha problem med å skille sitt og stå, fordi de begynner å reagere på S-lyden, og da gjør det som er default og først lært inn. Jeg bruker "vent" som kommando på stå under marsj, fordi jeg bruker så mye stå i utstillingsringen at det blir to veldig forskjellige stå'er. 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
maysofie Skrevet 25. April 2017 Rapporter Share Skrevet 25. April 2017 Vi bruker 'dekk' i lydigheten ('bak' i avstand fra stå til ligg), fordi jeg syntes det er mer trykk i ekk enn igg, men også fordi jeg bruker 'ligg' i gjetingen og det er helt forskjellige bevegselser/krav. Vi bruker også 'legg deg' til hverdags, eller i gjeting om de skal bli liggende igjen 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Th3a Skrevet 25. April 2017 Rapporter Share Skrevet 25. April 2017 Bruker ligg og "legg deg". Har aldri brukt dekk på henne, så hun forstår ikke det ordet. 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Sprettballen Skrevet 25. April 2017 Rapporter Share Skrevet 25. April 2017 Det er helt opp til deg egentlig. Flere der jeg trener bruker "ligg". Det har aldri falt naturlig for meg, så jeg bruker "dekk". Som generell hverdagslydighet bruker jeg "legg deg". 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Guest 2ne Skrevet 25. April 2017 Rapporter Share Skrevet 25. April 2017 Bruker dekk, ligg og legg deg. Dekk er i utgangspunktet en kjapp neddekk, ligg er å bli liggende i den kjappe neddekken, og legg deg er å legge seg Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Poter Skrevet 25. April 2017 Rapporter Share Skrevet 25. April 2017 Jeg bruker ligg i lp/bruks og legg deg til hverdags. 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
tonjek Skrevet 25. April 2017 Rapporter Share Skrevet 25. April 2017 Jeg bruker både dekk, ligg og legg deg. Dekk holder jeg til lydighetstrening, hvor jeg har litt større krav til hastighet og posisjon (men jeg trener ikke lydighet så mye, så jeg bruker dekk ganske lite). Ligg betyr "legg deg NÅ, akkurat der du er", og brukes i hverdagen, på agilitytrening og på gjeting, f. eks. Legg deg betyr "gå og legg deg der du føler for, og bli liggende der". Da kan han legge seg hvor han vil og hvordan han vil (med unntak av hvis jeg peker et bestemt sted og sier "legg deg"). Det er altså ikke så høytidelig, og brukes da for å få hunden til å legge seg og slappe av/koble ut. 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kristiin Skrevet 25. April 2017 Rapporter Share Skrevet 25. April 2017 "dekk" fungerer dårlig i hverdagen, da legger de som spente fjærer. Så da bruker jeg "lægg dæ" . I lydighetstrening bruker jeg "dekk", da skal de ikke ligge på skinka feks. 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ganzie Skrevet 25. April 2017 Rapporter Share Skrevet 25. April 2017 Dekk har aldri falt meg naturlig å bruke, så jeg bruker ligg i lydighetssammenheng, og legg deg, evt gå og legg deg til vanlig hverdagslydighet. Ligg er en kommando som de skal holde til de får annen beskjed, legg deg er en mer løs kommando som det ikke gjør noe om de lister seg ut av etter en stund 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anooni Skrevet 25. April 2017 Rapporter Share Skrevet 25. April 2017 Akkurat nå, Ganzie skrev: Dekk har aldri falt meg naturlig å bruke, så jeg bruker ligg i lydighetssammenheng, og legg deg, evt gå og legg deg til vanlig hverdagslydighet. Ligg er en kommando som de skal holde til de får annen beskjed, legg deg er en mer løs kommando som det ikke gjør noe om de lister seg ut av etter en stund Slik er det her også Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Red Merle Skrevet 25. April 2017 Rapporter Share Skrevet 25. April 2017 Sier dekk, om jeg vil ha de liggende rette, uten å ligge på skinka. Brukte det når vi konkurrerte. Om jeg vil ha bikkja til å bare legge seg, så er det gå å legg deg eller legge seg som gjelder. 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anette Skrevet 25. April 2017 Rapporter Share Skrevet 25. April 2017 Ligg er låste fremben, dekk er låste bakben. Gå å legg deg er gå å legg deg 2 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
giggi Skrevet 25. April 2017 Rapporter Share Skrevet 25. April 2017 5 timer siden, tonjek skrev: Jeg bruker både dekk, ligg og legg deg. Dekk holder jeg til lydighetstrening, hvor jeg har litt større krav til hastighet og posisjon (men jeg trener ikke lydighet så mye, så jeg bruker dekk ganske lite). Ligg betyr "legg deg NÅ, akkurat der du er", og brukes i hverdagen, på agilitytrening og på gjeting, f. eks. Legg deg betyr "gå og legg deg der du føler for, og bli liggende der". Da kan han legge seg hvor han vil og hvordan han vil (med unntak av hvis jeg peker et bestemt sted og sier "legg deg"). Det er altså ikke så høytidelig, og brukes da for å få hunden til å legge seg og slappe av/koble ut. Slik er det med bc'en. Chi'en derimot kan kun dekk. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tine Kristine Lindbeck Skrevet 27. April 2017 Rapporter Share Skrevet 27. April 2017 Pia lærte dekk og smalt ned. Men så ble hun skremt som lite så måtte jeg lære henne ligg. Hun lå altid på fellesdekken da. Ariel vet jeg ikke helt hva vi har brukt. Tror vi bruker alt haha. Valpen skal jeg ha dekk i lp, legg deg i hverdagen og Ligg når hun skal flytte kaninene Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Sam Skrevet 1. Mai 2017 Rapporter Share Skrevet 1. Mai 2017 Dekk som vanlig kommando, legg deg betyr at han skal gå og legge seg i buret sitt :-) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Recommended Posts