Gå til innhold
Hundesonen.no

Hund som tisser i buret


blablah01
 Share

Recommended Posts

Har en papillon tispe på snart 1,5 år. Vi har hunden i bur om natten og dette har vi gjort siden hun kom til oss. Hun tisser veldig ofte i buret, nesten hver natt. Hun blir luftet før hun legger seg (22-23) og i 6-7 tiden på morgenen. Vi har prøvd med to ulike størrelser på buret, et reisebur og et som er ganske mye større enn det, men hun tisser i begge. Det virker heller ikke som om hun har et spesifikk hjørne hun gjør fra seg i. Vi har prøvd og vaske tepper, bur og vegger rundt med ulike midler som skal ta bort lukt og slikt, men dette hjelper heller ikke. Vi vet hun kan holde seg en hel natt for hvis vi en sjelden gang har henne i sengen kan hun fint holde seg fra klokken 22-23 til 9-10 tiden dagen etterpå. Hun går frivillig inn i buret når hun merker at vi skal til å legge oss. 

Er det noen som har tips for hva vi kan gjøre slik at hun slutter å tisse i buret? 

Å la henne sove i senga fast er ikke et alternativ og hun kan ikke gå fritt da hun ødelegger ting. 

Vet ikke om de faktum at hun er i 2 løpetid nå er relevant. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har jo løsningen selv - men den vil du ikke bruke? Hvorfor kan hun ikke sove i senga om hun vil? Du kan jo sette burdøra åpen så kan hun velge selv? Kan du lukke døra til soverommet ditt? Da kan hun jo ikke gå rundt og ødelegge ting.

Jeg synes forøvrig det alltid høres så rart ut at hunder ødelegger ting om natta. Alle hunder jeg har hatt har sovet om natta når familien sover. 

  • Like 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Siri skrev:

Du har jo løsningen selv - men den vil du ikke bruke? Hvorfor kan hun ikke sove i senga om hun vil? Du kan jo sette burdøra åpen så kan hun velge selv? Kan du lukke døra til soverommet ditt? Da kan hun jo ikke gå rundt og ødelegge ting.

Jeg synes forøvrig det alltid høres så rart ut at hunder ødelegger ting om natta. Alle hunder jeg har hatt har sovet om natta når familien sover. 

Grunnen til at vi ikke vil ha henne senga er at vi gjerne vil ha ett sted i huset som er hundefritt :)

Glemte å skrive det men vi har filmet hunden når hun er alene hjemme både ved å ha henne løs og i bur, når hun er løs "vokter" hun over huset og klarer ikke slå seg til ro, biter gjerne på ting hun ikke skal bite på (både på natt og dag). Og vi filmet henne mens hun var i buret og da var hun rolig og sov..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fjern ting som kan ødelegges. Avgrens området?

Har hund som rasser mye rundt på nettene om han må sove inne. Men tror nok at om det ble en fast ting ville han lært deg til dette etterhvert. 

Hva med å prøve en periode det ene eller det andre. Enten om det er burdøra åpen, fjerne buret eller hunden i senga. Noe som funker for dere OG hunden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sakset fra Mattilsynet og overskriften er: Er det lov å ha hunden i bur?

Ja, men det må være stort nok. Bruk av lukkede bur begrenser hundens mulighet for å bevege seg og slike bur egner seg derfor ikke til oppholdssted.

Mattilsynet definerer at hunden med god klaring skal ha plass til å stå oppreist, snu seg rundt, ligge i naturlig stilling, strekke seg, endre liggestilling og regulere kroppstemperaturen ved å legge seg på ulike underlag (f. eks teppe og bart gulv). Det skal også være plass til vannskål i buret.

I praksis betyr dette at kjøpebur blir for små for mange hunderaser. Mange bruker derfor gjerder, kompostbingevegger eller annet for å stenge av et område i huset hvor hunden kan oppholde seg dersom man ikke ønsker å la den gå fritt rundt mens den er alene hjemme eller om natta. Dersom hunden trives godt i bur må den gjerne ha et bur den kan ligge i, men da må døren være åpen eller fjernet.

 

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er hun alene hjemme på dagen, og i bur da også? Det blir veldig mange timer.

Hvor lenge er det siden dere gjorde denne filmingen? Hunden er i en alder der det skjer en del både i hode og kropp, og dette vil forandre seg, ihvertfall hvis hun får muligheten til å lære. Finn et rom hun kan være i der dere kan rydde bort ting hun ikke skal tygge på, ha noe lovlige tyggeleker tilgjengelig, og la henne være der.

Hvor mye aktivitet får hun?

Du spør om løpetid er relevant, betyr det at dette er noe hun nettopp har begynt med? Isåfall kan det nok være det, men hun vil nok være mer komfortabel uten buret etterhvert i alle tilfelle.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

50 minutter siden, simira skrev:

Er hun alene hjemme på dagen, og i bur da også? Det blir veldig mange timer.

Hvor lenge er det siden dere gjorde denne filmingen? Hunden er i en alder der det skjer en del både i hode og kropp, og dette vil forandre seg, ihvertfall hvis hun får muligheten til å lære. Finn et rom hun kan være i der dere kan rydde bort ting hun ikke skal tygge på, ha noe lovlige tyggeleker tilgjengelig, og la henne være der.

Hvor mye aktivitet får hun?

Du spør om løpetid er relevant, betyr det at dette er noe hun nettopp har begynt med? Isåfall kan det nok være det, men hun vil nok være mer komfortabel uten buret etterhvert i alle tilfelle.

Jeg er som regel hjemme på dagtid så hun er ikke i bur på dagtid i tillegg, og hvis jeg skal noe får jeg pass. 

Det med tissingen er noe hun har holdt på med siden vi fikk henne. Vi vil jo veldig gjerne at hun skal kunne gå rundt alene i leiligheten, men slik det er nå er ikke det det beste for hun da hun blir svært urolig. 

Det er en stund siden vi filmet så det er nok på tide og gjøre ett nytt forsøk på det :)

Har prøvd som du sier å ha henne i et avgrenset rom med mat, vann og tygge leker, da kom vi til lister som var gnagd ganske i stykker. 

Vi har prøvd en god del alternativer til bur, men ingen av de har fungerte optimalt. Jeg forstår at veldig mange er i mot burbruk, men min erfaring akuratt nå er at det er der hun er mest rolig , men at vi gjerne skulle ønske hun ikke tisset der hun også sover 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det er jo tydelig at bur ikke fungerer særlig greit, iom at hun bruker det som do (nei, det er ikke normalt, selv ikke for helt små valper)

Første bud må være å bryte den uvanen hun har lagt til seg, og da må dere nesten finne en ny liggeplass, uansett hvor praktisk du måtte synes buret er (jeg synes jo ikke det høres særlig praktisk ut å måtte vaske tiss hver dag, da...) Hvor den nye liggeplassen skal være, må du nesten bare finne ut. Et tips kan være å lage en grind på et par m2, med en hundeseng og litt gulvplass.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har laget en liten innhegning av kompostgrinder ved siden av senga mi med hundeseng i ene enden, til mine valper. Så jeg vet hvor de er om natta og de ikke har forsøkt å gire seg opp ved å leke med den eldre hunden. Hva med å prøve noe sånt? Hun kan da røre litt på seg og bytte liggeplass hvis hun vil, du kan strekke ned en hånd og klappe på henne hvis hun blir urolig på natta og hun behøver ikke å tisse der hun ligger...

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Turb skrev:

Jeg har laget en liten innhegning av kompostgrinder ved siden av senga mi med hundeseng i ene enden, til mine valper. Så jeg vet hvor de er om natta og de ikke har forsøkt å gire seg opp ved å leke med den eldre hunden. Hva med å prøve noe sånt? Hun kan da røre litt på seg og bytte liggeplass hvis hun vil, du kan strekke ned en hånd og klappe på henne hvis hun blir urolig på natta og hun behøver ikke å tisse der hun ligger...

Vi har samme løsning på vår valp, sett opp kompostgjerdene i enden av senga/veggen. Da er det plass til både dyna hun ligger på, og litt gulvplass uten noe mykt. Da kan hun velge underlag og har nok plass til bevege seg en god del. Dette fungere dog kun på natta fordi hun er trøtt vil sove, på dagtid ville hun brutt seg gjennom (men vår hund er mye større da). Planen er etter hvert å dytte dyna litt lengre og lengre unna senga, og gjerne ut av soverommet hvis det går og alle er glade og sover godt med det. Kanskje det ville hjelpe dere å begynne på nytt på en lignende måte?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS ; er dere virkelig sikker på at hun 'slår seg til ro' i buret som du sier? Hvis hunden holder seg på natta, hvis hun ligger i senga deres men tisser i buret, så syns jeg det tyder på at hun ikke slår seg til ro. Som Pringlen sier, det er ikke normalt at en frisk hund tisser på liggeplassen, hvis den virkelig ikke er trengt. 

Mange hunder som tilsynelatende er 'rolige' i bur, har i realiteten resignert og det er noe helt annet enn å slappe av.

Dette er en liten hund, jeg skjønner ikke helt hvorfor hun ikke kan ligge i senga, såfremt ingen er allergiske? Jeg må ærlig innrømme at jeg ikke skjønner helt dette med å ha hund, hvis man vil ha 'hundefrie' områder.

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke noe problem med å forstå og respektere at folk ikke vil ha hund i senga, uansett størrelse. Selv en liten hund drar med seg skitt og pels. Vi for vår del har ullsengetøy som ikke vaskes (det er selvrensende og luftes/fryses), og pels vil måtte plukkes ut med pinsett... Men selv når vi hadde vanlig sengetøy drar lille Odin inn mer skitt enn det jeg ønsker å ha i senga, og jeg gidder heller ikke vaske mer motvillig hund enn nødvendig.

Men alternativet trenger ikke å være bur, og det har kommet flere gode forslag her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om det ikke egentlig har kommet så mange konkrete svar på det jeg spurte om setter jeg pris på svar. 

Jeg forstår at mange vil ha hund i senga og det er veldig koselig, men det vil nå ikke vi. Altså om du har barn, hvorfor skal du ha såkalte "barnefrie helger", du har jo valgt og få barnet? 

Skjønner ikke helt hvordan en kompostsinnheining er noe forskjellig fra et bur, da det buret vi har er like luftig og stort som en eventuell kompostinnheining ville vært for størrelsen på vår hund. Vil understreke at vi har et bur som er beregnet på en 20-30kg hund på vår lille på 3,5, så hun kan både stå, strekke seg langflat, har tilgang til vann og ligge kaldt og tørt. 

Jeg har også forstått at det ikke er normalt at en hun tisser der den ligger, dermed la jeg ut dette spørsmålet :)

Vi har bestemt oss for å prøve en mellomting mellom det dere har foreslått her, vi skal avgrense kjøkkenet og se om det hjelper. 
Takk for svar. 
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, blablah01 skrev:

Selv om det ikke egentlig har kommet så mange konkrete svar på det jeg spurte om setter jeg pris på svar. 

Jeg forstår at mange vil ha hund i senga og det er veldig koselig, men det vil nå ikke vi. Altså om du har barn, hvorfor skal du ha såkalte "barnefrie helger", du har jo valgt og få barnet? 

Skjønner ikke helt hvordan en kompostsinnheining er noe forskjellig fra et bur, da det buret vi har er like luftig og stort som en eventuell kompostinnheining ville vært for størrelsen på vår hund. Vil understreke at vi har et bur som er beregnet på en 20-30kg hund på vår lille på 3,5, så hun kan både stå, strekke seg langflat, har tilgang til vann og ligge kaldt og tørt. 

Jeg har også forstått at det ikke er normalt at en hun tisser der den ligger, dermed la jeg ut dette spørsmålet :)

Vi har bestemt oss for å prøve en mellomting mellom det dere har foreslått her, vi skal avgrense kjøkkenet og se om det hjelper. 
Takk for svar. 
 

Greia er jo at hunden din har lagt til seg en uvane med å tisse i buret, og dermed må du bryte det ved å starte på nytt med ny soveplass. Nå har du jo en plan. Lykke til, håper det fungerer :)

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Juni 2006 ble jeg medlem! 4mnd før Sasha flyttet inn. Rart å tenke på. Jeg sparte iherdig til å kjøpe hund, planla kjøp til etter komfirmasjonen, var i kontakt med ulike oppdrettere. Men så havna en smågal border collie i hus lenge før.    Akkurat nå er vi hundeløse. Med 4unger i hus der minste er 2mnd blir det nok noen år til. Men da har jeg god tid til å planlegge😁
    • Jeg jobber som hundefrisør fulltid, og det er en ufattelig krevende, men også givende jobb! Jeg fikk utdannelsen min via jobben, da jeg jobber i en dyrebutikk som også utdanner sine egne hundefrisører, og nå 3 år senere jobber jeg fortsatt i samme kjede som hundefrisør. Jeg har også tatt et par kurs i ettertid for å bygge videre på det jeg allerede har lært, og har et lite nettverk av dyktige hundefrisører jeg rådfører meg med dersom jeg trenger hjelp. Det har vært til ekstremt stor hjelp!
    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
    • Ta kontakt med avlsrådet i klubben, de har kanskje noe mer info om hvem som planlegger hva. De kan også si noe om hvem som har hunder som kan passe deg.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...