Gå til innhold
Hundesonen.no

Redningshund - hvilken rase tenker du på da?


Recommended Posts

Skrevet

Alle de som er nevnt i tråden er det gode muligheter for å komme fram med. Så må en se på hvilken rase en trives best med. Flatene er gjerne sosiale og trygge med god arbeidsiver, men er en del kreft på dem. Mange jaktlabber i NRH nå, mye motor og gjerne høy søkslyst, men vær obs på mentaliteten. Som noen skrev, den kan være varierende. Mange fine jaktgolden der ute. Blir nok kanskje min neste hund, da jeg liker den myke mentaliteten, motoren og den sosiale siden. Til syvende og sist er det ofte føreren det står på, om en har tid og lyst til å legge ned så mye tid på å få fram en hund.

  • Like 3
Skrevet
4 minutes ago, Poter said:

Labrador! Jeg trente jo i NRH med aussiene mine og tenkte da at gjeterhunder var det beste (og det er nok smak og behag), men etter å ha trent bruks med labradoren min og sett for et naturlig søk han har og det sosiale, så synes jeg labrador er en ypperlig redningshund! Jeg har jaktvarianten, men har trent med en god "vanlig" labrador som også egnet seg veldig godt som redningshund, så det skal vel finnes de også.

Min kommer fra Ringlets kennel og jeg kan varmt anbefale dem! Utfordringen generelt med jaktlabradoroppdrettere er at ikke alle vil selge til noen som ikke vil bruke dem til jakt, så der må man forhøre seg litt.  

Har fordelen ved å være både jaktinteressert og registrert jeger, og ender jeg med retriever ser jeg for meg at jeg absolutt kommer til å snuse litt på retriever jakt ;)

Skrevet
11 timer siden, SiriEveline skrev:

Har fordelen ved å være både jaktinteressert og registrert jeger, og ender jeg med retriever ser jeg for meg at jeg absolutt kommer til å snuse litt på retriever jakt ;)

Ah, ja, det skrev du jo *glemsk* Men da blir det jo helt supert, da! 

  • Like 1
Skrevet

Enig med de andre her. Raser som er egnet og god sannsynlighet for å lykkes med er bruksschæfer, malle, flat, jaktlab, jaktgolden, kelpie, toller. Evt en terv med god mentalitet. Eller hollender.


Sent from my iPhone using Tapatalk

  • Like 2
Skrevet

Tror jeg ender med å sirkle meg inn på retrieverne. Satse på å møte endel individer fremover så jeg kan bli litt kjent med hva som er der ute og hvor de forskjellige hundene kommer ifra.

Skrekken er jo å ende opp med en hund med sykdom og/eller stress. 

  • Like 2
Skrevet
Just now, lillisho said:

Jeg hadde valgt engelsk springer spaniel ?

Noen begrunnelse for det? Mitt inntrykk er nemlig at de kanskje er litt for selvstendige og dermed noget vanskeligere å motivere.

Skrevet
1 minutt siden, SiriEveline skrev:

Noen begrunnelse for det? Mitt inntrykk er nemlig at de kanskje er litt for selvstendige og dermed noget vanskeligere å motivere.

Fordi de er så allsidig og kan brukes til alt :) flotte famlliehunder, gode i hodet, stabilt lynne og med riktig trening så kan de jobbe utrøttelig.

De er veldig enkle å motivere, alltid opptatt av hvor du er og hva du vil - de ønsker å prestere bra. Også går halen konstant :wub:

Ikke uten grunn at springeren gjør det bra både som ettersøkshund, narkotikahund og politihund. I tillegg til familiehund, jakt og utstilling. 

Anbefaler deg å se litt nærmere på dem :) 

  • Like 1
Skrevet
3 timer siden, SiriEveline skrev:

Noen begrunnelse for det? Mitt inntrykk er nemlig at de kanskje er litt for selvstendige og dermed noget vanskeligere å motivere.

Tvert imot. Med rett trening fra starten av er de svært førerorienterte og superlette å motivere :)
Utfordringen ift redninghund vil jeg si er det motsatte med springeren: den er altfor opptatt av fører (og ikke alle er like miljøsterke) Men igjen - de er enkle å trene. Jeg har trent litt rundering med min (som er ekstremt førerorientert), med rett belønning (flink figurant) tok det kun noen få økter så var hun helt med på leken. Inkludert det å bringe tilbake løsbitt og lede fører tilbake til figurant.
Med tanke på miljøstyrke osv ville jeg ha vært svært nøye med valg av oppdretter og helst valgt en som MH-tester så man kan få en ide om grad av mot. Spaniels generelt er ikke veldig modige hunder. I så måte er det nok tryggere å velge retriever.

Skrevet
52 minutes ago, enna said:

Tvert imot. Med rett trening fra starten av er de svært førerorienterte og superlette å motivere :)
Utfordringen ift redninghund vil jeg si er det motsatte med springeren: den er altfor opptatt av fører (og ikke alle er like miljøsterke) Men igjen - de er enkle å trene. Jeg har trent litt rundering med min (som er ekstremt førerorientert), med rett belønning (flink figurant) tok det kun noen få økter så var hun helt med på leken. Inkludert det å bringe tilbake løsbitt og lede fører tilbake til figurant.
Med tanke på miljøstyrke osv ville jeg ha vært svært nøye med valg av oppdretter og helst valgt en som MH-tester så man kan få en ide om grad av mot. Spaniels generelt er ikke veldig modige hunder. I så måte er det nok tryggere å velge retriever.

Takk for utfyllende informasjon :)

 

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg har hunder som jeg napper hår i ørene på.  Bruker earpowder, det gjør det lettere å få tak i hårene og de slipper lettere.  Noen ganger når hårene sitter langt inne, bruker jeg veneklemme (arterieklemme) for å få de ut.  Dette får du i dyrebutikk. Håper dette kan hjelpe deg.  Hvis hunden stritter imot, må det bare trenes på, så går det fint.
    • En hundefrisør kan antageligvis hjelpe deg bedre enn en dyrlege, både med den faktiske jobben og opplæring om hvordan du gjør det selv. Har du ikke fått noe veiledning av oppdretter om tilvenning og trening på pelsstell? Hvis det er en rasehund så er det også mulig at raseklubben har klippekurs eller noen som kan hjelpe.
    • Har en ikke røykefri hund som jeg sliter med å nappe ørene på. Har sett at det er en slags saks man kan nappe det lettere på. Eller finnes det noe annet enn fingrene? Hunden jeg har stritter sånn i mot og jeg sliter virkelig siden hun er ekstremt hårsår. Jeg får ikke tak i pelsen der fordi hun vrir seg unna med kroppen og med hodet og alt. Og jeg kan ikke dra til dyrlegen hver eneste gang heller.
    • Det kommer jo an på om du ønsker å åpne og lukke port hver gang du skal kjøre inn og ut. Jeg ville nok hatt bil og kjøring utenfor gjerdet, for å unngå fare for påkjørsel av hunder.
    • Er det lurest å ha gjerde der man parkerer bilen også? Da må man ha port. Eller lurest å kun ha gjerde der man ikke kjører bil?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...