Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvor nært kan hunden ligge foran vedovn?

Recommended Posts

Skrevet (endret)

Hei! Jeg har et spørsmål angående hund og vedovn :)

Vår blandingshund Lenny (2.5 år, Labrador/Buhund/Border Collie) elsker å ligge foran vedovner. Han ligger på sofaen hele dagen, men med en gang jeg fyrer på ovnen legger han seg foran. Ovnen i stua har døra sirka 40cm over gulvet, så at det er ikke super-varmt på gulvet foran ovnen. Ovnen i kjelleren derimot har mye mer effekt og ligger lavere. Det er ekstremt varmt i nærheten av denne ovnen, men Lenny legger seg dit også. Pelsen blir veldig varmt og Lenny er helt avslappet. Jeg synes det er skummelt og tvinger ham da å flytte seg til et annet sted.

Spørsmålet er: Kan jeg stole på at hunden selv vet hvor mye varme han tåler eller kan det bli farlig når han ligger for nært ovnen, uten at hunden merker det?

Edit: Jeg har dessverre valgt feil kategori :) er det mulig å flytte denne tråden? Evt admin/moderator?

Endret av lenny
Feil kategori
Skrevet

Vi pleide å dra ut parson til søster fra under ovnen når hun ble lilla på magen :P da fikk hun en kjølepause på gulvet før hun kom ut av varmekoma og dro seg under ovnen igjen for egen maskin :P 

Skrevet
2 timer siden, Pringlen skrev:

Gamletispa mi lå UNDER vedovnen, hun. Ble så varm at det nesten ikke gikk ann å ta på henne :P Dette har de nok full kontroll på !

Min eldste gjør også det :teehe:

Skrevet

Vår forrige bikkje holdt på å stryke med foran peisen, hun ble helt overopphetet, men flyttet seg ikke selv, så hun måtte vi aktivt be gå å legge seg lengre vekk.

• Like 1