Gå til innhold
Hundesonen.no

Recommended Posts

Skrevet
Akkurat nå, Red Merle skrev:

Hvordan opplever dere svinge hjulene fremfor faste hjul? Jobber jo som sagt i barnehage, så har vært borti det meste av vogner :P Men har opplevd at svingehjul x snø = not soo good :P 

På den sportsvognen jeg har med slike hjul, kan man låse fast ved feks snø :P 

• Svar 2.7k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

3 mm lykke med hjerteslag på UL idag 

Da ruger jeg på fineste blastocysten ❤️ Og for første gang ligger en liten rakker i fryseren

Julehilsen fra magen til sonen  Blir så fascinert over hvor mye som har skjedd på 2 korte uker! Helt ufattelig at dette bare var en klump da, mens nå har den tydelige armer + bein, man ser f

Posted Images

Skrevet
36 minutter siden, Red Merle skrev:

Hvordan opplever dere svinge hjulene fremfor faste hjul? Jobber jo som sagt i barnehage, så har vært borti det meste av vogner :P Men har opplevd at svingehjul x snø = not soo good :P 

Den første sportsvognen vi hadde hadde svingehjul som var helt håpløse, den står nå fast i bh? Den vi har nå har et svingehjul foran, som er litt større, men det er mest praktisk å låse det i alle tilfeller bortsett fra på helt slett underlag, dvs kjøpesenter, eller veldig fin asfalt. Jeg må si at jeg er mest komfortabel med faste hjul, men det ER veldig behagelig feks å kunne snu på veldig liten plass, når forholdene er ideelle?

• Like 1
Skrevet
På den sportsvognen jeg har med slike hjul, kan man låse fast ved feks snø [emoji14] 

Ja denne kan låses og de fremre er også store nok til å tåle litt og offroad. Så tror for min del det vil gå bra :)
Var veldig skeptisk men så mye lettere å trille enn fire faste synes jeg.
Skrevet

Jaja, etter røntgen av hoftene i dag er det bare å forberede seg på 1 uke i strekk og åpen operasjon for å legge hoftene på plass, så gips i 6 mnd med gips bytte etter 3 mnd. Deretter blir det nok skinne en stund.. og dette skal skje om ca 2 mnd. Kunne ikke gjøre det sammen med neste leppelukking da han regner med at han må åpne hoftene for å få de på plass da de sitter dønn fast på feil sted, og det tar ca 1,5 time per hofte og da blir det for lenge med enda en operasjon i samme narkose.. så da skal vi inn igjen mnd etter for den operasjonen.. og inn mnd etter igjen for bytte av gips... og da er det straks tid for ganelukkinga, som også kanskje må gjøres i 2 runder...

kunne ikke bare noe spilt på lag med oss nå i dette kaoset.. 

*sliten og lei psykisk av at ikke ting bare går på skinner, var ikke sånn her barseltiden skulle være... litt misunnelig på de som har helt normale bebiser uten noe tull samtidig som jeg er utrolig glad for at det ikke er noe mer, alvorlig og ufiksbart med H*

Skrevet
1 time siden, Krilo skrev:

Jaja, etter røntgen av hoftene i dag er det bare å forberede seg på 1 uke i strekk og åpen operasjon for å legge hoftene på plass, så gips i 6 mnd med gips bytte etter 3 mnd. Deretter blir det nok skinne en stund.. og dette skal skje om ca 2 mnd. Kunne ikke gjøre det sammen med neste leppelukking da han regner med at han må åpne hoftene for å få de på plass da de sitter dønn fast på feil sted, og det tar ca 1,5 time per hofte og da blir det for lenge med enda en operasjon i samme narkose.. så da skal vi inn igjen mnd etter for den operasjonen.. og inn mnd etter igjen for bytte av gips... og da er det straks tid for ganelukkinga, som også kanskje må gjøres i 2 runder...

kunne ikke bare noe spilt på lag med oss nå i dette kaoset.. 

*sliten og lei psykisk av at ikke ting bare går på skinner, var ikke sånn her barseltiden skulle være... litt misunnelig på de som har helt normale bebiser uten noe tull samtidig som jeg er utrolig glad for at det ikke er noe mer, alvorlig og ufiksbart med H*

:hug::hug:

• Like 1
Skrevet

Du har fullstendig lov til å være sliten og bekymret! Bare barna våre får feber eller litt ufarlig hoste, får vi jo helt vondt i foreldrehjertet. 

Jeg håpet dere får god støtte og ordentlig kommunikasjon gjennom dette, og at dere kan se tilbake på det om noen år og være glade fordi alt gikk så bra. :heart:

Skrevet

I dag jobba jeg på en babygruppe med 14 babyer i aldersspenn 9 måneder -> 19 måneder. Første dagen de ble forlatt på barnehuset, mens foreldrene var på infomøte i 1 time. Aldri i mitt liv har jeg opplevd 14 synkronHYLENDE babyer som kauka mamma, men det var overraskende lite traumatiserende :P Jeg ble superpopulær med ei lita jente på 19 måneder som har svært sterk grad/fase av tilknytning til mamma. Type hun klarer ikke la mamma gå ute av syne. Men så ble plutselig jeg en substitutt og gud bedre om jeg lot henne gå alene på gulvet. Full meltdown. Så da satt hun på fanget mitt resten av tiden :ahappy: Jaggu ganske søte disse babyene, men helsikka... Jeg kommer til å slite den dagen min bebis skal forlates. De blir jo helt alene med fremmede folk og er såååååååå lei seeeeeeeeg :icon_cry:Du kan bokstavelig talt se hvordan de ser på deg og øyene hyler "jeg kjenner ikke deg og du er ikke mamma, ÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆ Æ Æ" :P  

Skrevet

@Kangerlussuaq Derfor mange mammaer nesten løper ut av barnehagen når de leverer i starten, for å tørke tårene og motstå den ekstreme trangen til å LØPE inn og RØSKE ungen utav armene på de ekle ekle fremmede menneskene, og aldri aldri aldri gå fra bebisen sin igjen :icon_redface: :aww: 

• Like 3
Skrevet

Altså, babyen min er bare 6 uker og fornøyd uansett hvem som holder henne. Selv jeg får dårlig samvittighet av å forlate henne mer enn tiden det tar meg å ta en dusj. Og da blir hun ikke engang forlatt til fremmede :icon_redface:

• Like 1
Skrevet
26 minutes ago, Marie said:

Jeg valgte å bli i barnehagen til hun var blitt kjent med de voksne der og hadde fått en tilknytning til dem. 

Første gangen var hun 18 mndr da tok det ca to uker, og andre gangen var hun 3,5 år, da tok det en og en halv dag. :)

http://www.tilknytningspedagogene.no/tilknytningsbloggen/tilknyttet-oppvekst/422-qikke-ga-mammaq

Det tror jeg hadde mye å si for oss også, det tok vel noen dager (så noe kortere enn J, men barn er jo forskjellige) før han var trygg på å være der noen timer alene.

Blir sannsynligvis barnehagebytte til høsten, men til en barnehage veldig nærme så da tenker vi å dra og leke der på ettermiddager, helger og i tillegg er jeg hjemme i permisjon så vi kan dra og besøke et par ganger om vi føler for det. Pluss at jeg kan ta tilvenningen over så lang tid som jeg måtte ønske :)

Skrevet

Problemet her jeg er er at det er en klinikk hvor de gjør kurer. Foreldrene trenger hjelp og får psykologhjelp, legehjelp, bakehjelp, treningshjelp - you name it. Massasje even. Men da må barna være alene. Litt av greia er at barna skal litt vekk fra foreldrene. Pjuh. Det er ganske intenst når 14 barn gråter. Men det går unna og jeg lærer masse språk. Fornøyd ✌?

Skrevet
47 minutter siden, Kangerlussuaq skrev:

Problemet her jeg er er at det er en klinikk hvor de gjør kurer. Foreldrene trenger hjelp og får psykologhjelp, legehjelp, bakehjelp, treningshjelp - you name it. Massasje even. Men da må barna være alene. Litt av greia er at barna skal litt vekk fra foreldrene. Pjuh. Det er ganske intenst når 14 barn gråter. Men det går unna og jeg lærer masse språk. Fornøyd ✌?

Høres ut som en spennende opplevelse :D 

Skrevet

Hahaha. Liam bare: mamma du har ødelagt buksa di

Meg: nei den skal være sånn

Liam: ja men det er hull i den

Meg: ja lille venn, du skjønner det at mamma liker bukser med hull i

Liam: kan jeg se film nå?

Da var den samtalen over

• Like 5
Skrevet
3 timer siden, Maren skrev:

Hahaha. Liam bare: mamma du har ødelagt buksa di

Meg: nei den skal være sånn

Liam: ja men det er hull i den

Meg: ja lille venn, du skjønner det at mamma liker bukser med hull i

Liam: kan jeg se film nå?

Da var den samtalen over

Barn :wub:

• Like 1
Skrevet
På 2.3.2017 at 8:48 PM, Marie skrev:

Du har fullstendig lov til å være sliten og bekymret! Bare barna våre får feber eller litt ufarlig hoste, får vi jo helt vondt i foreldrehjertet. 

Jeg håpet dere får god støtte og ordentlig kommunikasjon gjennom dette, og at dere kan se tilbake på det om noen år og være glade fordi alt gikk så bra. :heart:

Ja, har stående tilbud om psykolok både på helsestasjonen og via spalteteamet :) tar nok kontakt mef psykologen på helsestasjonen til uka, trenger å få bearbeidet litt tanker nå :) 

har også egen kontaktsykepleier vi kan kontakte når vi måtte lure på noe inne på riksen, veldig greit. Nå er det egentlig mest tungt å bare vente, vente på at de skal operere igjen, litt sånn "livet-på-vent" følelse selvom det ikke er det heller :) 

men satser på at 2018 blr året vårt, at jeg får innvilget å utsette permisjonen de ukenevi er på rilsen, og at resten av 2017 blir litt lettere etterhvert :) 

På 2.3.2017 at 9:24 PM, Absolute Entertainer skrev:

@Krilo :console: Stå på, du er sterk!

Takk :) føler meg ikke så sterk egentlig.. har jo ikke noe valg, må bare igjennom alt dette rett og slett.. sier legen hopp, så hopper vi :P 

På 2.3.2017 at 9:11 PM, Raksha skrev:

Åå @Krilo :hug: ! Det høres ut som et skikkelig tøft løp for hele familien :hug: 

Stort sett går det fint, men blir litt svart når det er tid for konrtroller og operasjoner.. men kjenner jo på det at barseltiden blir rimelig annerledes, teller liksom ikke ned til de store milepælene i forhold til utviklinga, men til neste operasjon... :-/ 

På 2.3.2017 at 6:45 PM, Ozzy skrev:

:hug::hug:

Takk :heart: 

Skrevet

For en tøff start dere har fått @Krilo Håper 2018 blir bedre! Tror nok det er lurt å bruke tilbudet om psykolog, det hjelper veldig å få luftet tanker og bearbeidet litt med fagfolk. :) 

• Like 1
Skrevet
Akkurat nå, Absolute Entertainer skrev:

Takk, spennende dager nå om jeg er gravid eller ei :) 

Krysser fingrene for at du er det jeg :thumbsup: krysser egentlig at som kan krysses

• Like 1
Skrevet

Fy søren som jeg koser meg for tiden, at det kan være så mye liv, glede og energi i en liten kropp!

Språket er skikkelig på vei og det blir lettere og lettere å kommunisere. Herlig å høre "bade?" fra baksetet når vi svinger inn til svømmehallen. Noe som forøvrig er genial aktivisering av barn når den gravide moren sliter med bekkenet!

Samtidig gleder jeg meg veldig til å møte det lille mennesket som bor og gror inni magen. 

Men dere må spørre her inne for jeg ser på dere som svært fornuftige mødre. Er jeg helt gal som planlegger å dra på fjellet i påsken når jeg har termin onsdagen etter påske?

Det er en hytte med høy standard, og mine foreldre vil være der og kunne avlaste meg med nesten toåringen og hunden frem til Pål kommer opp onsdag. Det er ca 30min kjøring til jordmortjeneste som tar imot akutte fødsler.

• Like 3
Skrevet
26 minutter siden, SiriEveline skrev:

Fy søren som jeg koser meg for tiden, at det kan være så mye liv, glede og energi i en liten kropp!

Språket er skikkelig på vei og det blir lettere og lettere å kommunisere. Herlig å høre "bade?" fra baksetet når vi svinger inn til svømmehallen. Noe som forøvrig er genial aktivisering av barn når den gravide moren sliter med bekkenet!

Samtidig gleder jeg meg veldig til å møte det lille mennesket som bor og gror inni magen. 

Men dere må spørre her inne for jeg ser på dere som svært fornuftige mødre. Er jeg helt gal som planlegger å dra på fjellet i påsken når jeg har termin onsdagen etter påske?

Det er en hytte med høy standard, og mine foreldre vil være der og kunne avlaste meg med nesten toåringen og hunden frem til Pål kommer opp onsdag. Det er ca 30min kjøring til jordmortjeneste som tar imot akutte fødsler.

Ikke helt gal? Jeg hadde absolutt ikke gjort det i noen av mine svangerskap, men begge de var risikosvangerskap og kan antagelig ikke sammenliknes. Men jeg er nok såpass stressa av meg at jeg hadde ikke gjort det uansett? Hva syns jordmor/lege (eller hvem du går til) om det da? Eller, i bunn og grunn er det jo du som må føle på det, og vite at du har de ressursene rundt deg som du trenger hvis noe starter...

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Bare det lille du beskriver om dognanny gjør at jeg vil fraråde hva som helst hun anbefalte ihvertfall. Som dere jo har oppdaget så er det å korrigere, rykke eller kjefte på en allerede frustrert hund ikke konstruktivt. Det er helt fint å høre hva dere har prøvd å hva som skjer. Men jeg lurer litt på, hva skjer om dere deler opp turene? Maks 15-20 minutter på en tur. Skjer det like ofte på morgen og kveld som på den lengre turen på dagtid? Et par enkle oppgaver i løpet av turen (som allerede er grundig innlært inne og som han kan), en enkel sitt, kontakt, håndtarget e.l. Da tenker jeg en kort stopp og en øvelse, maks to repetisjoner, og så rusle videre. Hvis dere får lært inn igjen grime så kan det være tryggere med å prøve halsbånd, men det er nok lettere for dere å få hjelp av en instruktør som ser dere og hunden. Jeg er helt sikker på at dette er løsbart, selv om dere er kjempetålmodige og har prøvd masse allerede! Håper vi får en oppdatering her også når dere har fått litt hjelp.
    • Takker igjen for godt svar! Vi har brukt både sele og halsbånd, med de siste 6 mnd har vi utelukkende brukt sele som sitter godt. Har flere ganger vurdert å bruke halsbånd i stedet men ser at vi ikke tørr da han helt sikkert hadde klart å vri seg ut av det når han klikker. Flere ganger har jeg vært redd for at han skal komme seg ut av selen når vi krangler. Han river å sliter, ruller å hopper. Eneste gangene jeg er trygg på at han ikke kommer seg ut av sele/halsbånd er om han er bundet fast, for da står han helt stille. Og både sele og halsbåndene vi har brukt er passer han og er justerbart. Vi brukte også retrieverkobbel i starten (fikk anbefalt det av oppdretter) men bruker ikke det lengre. En av teknikkene dognanny viste oss var å bruke retrieverkobblet til å "få han av oss" når han hopper på, ved å rykke i båndet, men det fungerte i en halv dag så trosset han det også å vi ønsker ikke å bli stående å rykke i et så tynt med kraftig bånd, det økte bare stressnivået hans.  Vi har ila året som har gått tenkt at han kan være både over og understimulert og gjort endringer i hverdagen i perioder for å justere aktivitetsnivået både opp og ned. Men det har ikke blitt bedre. I periodene vi har justert det ned ser vi at han blir verre, og gjerne mer pågående inne også. Noe vi mener taler imot at han er overstimulert. Og vi har siden han var liten forsøkt å gjøre tydelig skille på at lek og oppgirende aktiviteter skjer ute, mens inne er det ro.  Mulig jeg ordla meg litt feil i forrige kommentar, men vi krever stort sett ingenting av han ute. Det resulterer i at vi henger etter han å han drar som en galing. Men slik har det blitt fordi hver gang vi prøver å lære han noe ute (gå pent, søke kontakt med oss, sladretrening ol) så ender det etter et pr min med et nytt utbrudd. Så frustrasjoenen vår kommer av at vi føler vi er i en ond sirkel. Han vimser rundt å vet ikke hva som er forventet av han > vi forsøker å korrigere han å lære han noe/forstyrre han ved å gi han en oppgave eller mål med turen > han klikker > vi rykker tilbake til start. Slik har det blitt da vi har tenkt at vi kanskje bare må stå i disse episodene til han lærer seg hvordan han skal oppføre seg på tur, det er jo tross alt en rase som er lærevillig og gjerne vil ha en oppgave. Men selv etter lengre persioder der vi prøver igjen å igjen så later det ikke som at han forstår tegningen. Så de siste pr månedene så har vi ikke krevd eller forventet noe av han. Å selv når han er løs å kan løpe som han vil, feks på inngjærdet hundepark (Maridalen hundepark og Nordkisa hundepark) å vi forsøker å kalle han inn, så kommer han løpende (som jo er bra) men kommer da flyvende med sine 40 kg rett på oss å begynner å bite. Så kort sagt så klikker han både av for mye frihet, for lite frihet, lite/ingen forstyrrelse fra oss og for mye forstyrrelse fra oss... Mulig jeg høres ut som jeg bare kommer med motargumenter til alle forslag, å det mener jeg ikke! Men vi har virkelig prøvd alle vinklinger og teknikker vi kan tenke oss til og finne ut + litt til.  Men tusen takk for konkrete tips til adferdskonsulenter og fysio 😀
    • Nå vet jeg ikke om alle instruktørene til Norges Hundeskole, men jeg har ikke kjent eller møtt mange instruktører derfra med adferdskompetanse. Dognanny kjenner jeg ikke til, men jeg synes bakgrunnen kanskje var litt tynn. Selv om dere ikke ser noe mønster i adferden og han er røngtet fri så kan det godt være muskulære eller skjelett-problemer som bygger seg opp over tid og trigger på ulike tidspunkter, når det bare renner over. Og når du nevner at han har hatt ryggproblemer så blir jeg raskt mye mer oppmerksom på at det kan være noe uoppdaget der.  Bruker dere halsbånd eller sele? Hvis dere bruker halsbånd ville jeg forsøkt en godt tilpasset sele. Om dere allerede gjør det ville jeg faktisk forsøkt halsbånd, for å se om det gjør noen forskjell. Som du sier, ut fra det du beskriver, kan det høres ut som stress, frustrasjon og overtenning. Har dere forsøkt å kutte langt ned på kravene? Og kutte ned på aktiviseringen? Det er ikke det vanligste, men det hender også at hunder er overaktiverte og overstimulerte. Og selv om det er en aktiv rase så finnes det alltids unntak.  Korte, rolige turer, med litt løping om det ikke trigger for mye, og mer ro og hvile hjemme. Prøv å ikke stille for mye krav, gi ham litt mer slakk, litt mer "forberedelse" på at "nå skjer ting", og om mulig la han heller gå en kort tur i lengre bånd og gå hjem før det smeller. Alt dette er såklart forslag til ting å prøve ut, uten at jeg har sett hunden og situasjonene. Dere trenger definitivt en kompetent adferdsekspert til regelmessig oppfølging. https://www.atferdskonsulenter.no/finn-konsulent/hund#Innlandet-hund Kjersti Bjøntegaard kan jeg personlig anbefale. Vi brukte henne mye med vår til dels krevende ridgeback unghund. Turid Hovland kjenner jeg bare såvidt til, men i likhet med Kjersti har hun en solid og god utdanning og mye god kompetanse ser jeg. Ta kontakt med en av dem, og de kan sannsynligvis anbefale andre om de selv ikke har kapasitet. De kan godt mulig også anbefale en fysioterapeut. I Oslo kan jeg anbefale smarthund.no (Hilde Iren).
    • Går det an å bruke kickspark i langrennsporene? Eller der de har oppkjørte løyper? Finnes det ski på dem? Har lyst på men må se om jeg kan kjøre det først da de vanlige veiene her jeg bor blir strødd. Hvordan trener man da hunden til å trekke? 
    • Glemte å legge til at vi gjør daglig korte økter med søk, hjernetrim, lek, «skattejakt» etter godbiter og leker både inne og ute. Øver mye på håndteringstrening ol.  Å han mestrer alt annet som en drøm, ingen problemer med å være hjemme alene, stueren på 1-2-3, trygg og veldig fin hund på alle andre måter, akkurat det vi så for oss. «Bare» dette ene problemet som skygger over så mye av det som har gått bra..
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...