Gå til innhold
Hundesonen.no

6 hunder døde i husbrann på Karmøy - totalt 26 hunder i huset


Gjest
 Share

Recommended Posts

  • Svar 102
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Jeg kjenner ikke saken, så jeg bare tenker høyt - hvis ordet "omplassert" er brukt av media, så kan det være at de bruker det på en annen måte enn vi hundefolk tradisjonelt tenker om det. Hvis folk ha

Jeg for min del synes det er legitimt å stille spørsmål når mengden hunder overskrider det et normalt menneske ville klart å følge opp på en fornuftig måte. Selvfølgelig er det det.  Det har inge

Selvfølgelig er det helt innafor å stille spørsmål om et slikt antall hunder. Det kan ingen unnslå. Men jeg tenker at når det er en slik tragedie som har oppstått så bør man også være litt varsom i hv

OK så med andre ord lurte yurij på om det var i en kjeller, og dermed så har alle som har vært kritisk til hundeholdet insinuert at hundene ble holdt i en kjeller? Enda et eksempel på ei mikrofjær som blir til 50 høns?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan kan man være kritisk til et hundehold man ikke vet noe om, annet enn antallet? Man må (som sagt) gjerne stille spørsmål, men når det er en tragedie i bildet så er det vel greit å være litt varsom. 

Hvorfor er hvor hundene befant seg i huset et tema? Noen var jo da tydeligvis i kjelleren, men hvorfor er det relevant om alle eller noen var der? 

 

  • Like 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

 

35 minutter siden, Line skrev:

Hvordan kan man være kritisk til et hundehold man ikke vet noe om, annet enn antallet? Man må (som sagt) gjerne stille spørsmål, men når det er en tragedie i bildet så er det vel greit å være litt varsom. 

Hvorfor er hvor hundene befant seg i huset et tema? Noen var jo da tydeligvis i kjelleren, men hvorfor er det relevant om alle eller noen var der? 

 

Pussig du sku si det, for det første jeg lurte på var jo ganske vesentlig men man blir istedet besvart med hele månedens oppsamling av oppgulp og alskens spydigheter:

På 12/23/2016 at 1:57 AM, Kåre Lise skrev:

Nå skal det vel sies at jeg fikk med meg at de ikke bor i det huset til vanlig, så da lurer jeg på hvordan de bor?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Kåre Lise skrev:

 

Pussig du sku si det, for det første jeg lurte på var jo ganske vesentlig men man blir istedet besvart med hele månedens oppsamling av oppgulp og alskens spydigheter:

På hvilken måte mener du det er relevant til denne saken hvordan de bor til vanlig? Forøvrig fikk du jo flere relevante svar på det innlegget ditt. Men om du tenkte å diskutere antall hunder i heimen vs inneklima på generelt grunnlag så burde vel det heller vært en egen diskusjon.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise
1 minutt siden, Line skrev:

På hvilken måte mener du det er relevant til denne saken hvordan de bor til vanlig? Forøvrig fikk du jo flere relevante svar på det innlegget ditt. Men om du tenkte å diskutere antall hunder i heimen vs inneklima på generelt grunnlag så burde vel det heller vært en egen diskusjon.

Hvis de ikke bor 26 hunder i et hus til vanlig så ville det vel ikke vært noe tema og saken vært død? 

Ganske mye mer enn inneklima jeg vil diskutere men avventer fortsatt på klarsignal fra bestyrelsen av tråden. Bare å si fra så er jeg klar.  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Line skrev:

Hvordan kan man være kritisk til et hundehold man ikke vet noe om, annet enn antallet? Man må (som sagt) gjerne stille spørsmål, men når det er en tragedie i bildet så er det vel greit å være litt varsom. 

Hvorfor er hvor hundene befant seg i huset et tema? Noen var jo da tydeligvis i kjelleren, men hvorfor er det relevant om alle eller noen var der?

Jeg kjenner jeg får ståpels på ryggen av slike stråmenn som du lager her, at det virkelig går an når man har juleferie og alt, å skru på dramaknappen så hardt og brutalt. Må være litt leit å ha det sånn?

1) "Hvordan kan man være kritisk til et hundehold"

Hvem har vært kritisk? Tråden begynte med et spørsmål om hva det er slags situasjon man har - hvor man faktisk har nesten 30 hunder i et vanlig hus. Det er et spørsmål, hverken positivt eller negativt. Det er et spørsmål uten kritikk eller heder, det er et spørsmål. Et uavhengig, spørrende, spørsmål. Det er du/dere som baller det inn i surmaga kritikk og lager dette til noe som rett og slett er unødvendig.

2) "Hvorfor er hvor hundene befant seg i huset et tema?"

Hvem har laget det til et tema? Jo, det er de som følte seg hårsår og følte for å måtte stå til svars. De som - litt i typisk hundesonen ånd - måtte dra inn sitt eget hundehold i stedet for å svare objektivt på et helt standard spørsmål.

3) "Noen var jo da tydeligvis i kjelleren, men hvorfor er det relevant om alle eller noen var der?"

Vel, siden du spør (altså du som lager dette til et problem) - så kan jeg svare deg hvorfor noen faktisk bryr seg om hvorfor hundene var i kjelleren (og i det hele tatt hvorfor noen bryr seg om antallet hunder). Fordi som vanlig, ikke-ekstrem, hundeeier så er man glad i hunden sin. Man er glad i dyr. Man har empati, og tenker alltid på individets beste. For meg er det umulig å tenke seg å ha 30 hunder og klare å ha samme forholdet til alle som jeg har til én i dag, og derfor spør man "oi, er dette normalt eller?". Helt uten føring, men fordi det er overraskende for en selv når man tenker hvor mye tid man bruker på å pleie 1-1 forholdet man har mellom seg og sin hund. Og nei, før noen dramadamer kommer med førende spørsmål som lager stråmanner mellom linjene. NEI, det betyr ikke at man kritiserer. NEI, det betyr ikke at man mener det ikke går an. NEI, det betyr ikke at man dømmer noen. NEI, det betyr ikke at man tror man er bedre enn andre. NEI, putt inn hvilken som helst av janteloven man ønsker. Det er et helt uavhengig spørsmål stilt i forbauselsen av at noen har et så forskjellig hundehold i forhold til det man har selv. Og det fører også opp mot det med kjeller: kanskje det er noe man synes er unormalt/veldig annerledes i forhold til ens egen standard-oppfatning av hundehold? Du ser ikke "hund i kjeller" beskrevet på nkk.no. Å ha en hund satt i en kjeller, det være pga jul eller whatever, er rart for mange av oss. Derfor kan det faktisk være både overraskende og relevant for noen at hunder (med eller uten valpekull) er i en kjeller. Altså vil noen kunne føle behov for å spørre om dette. Alle mennesker med ekstra empati for dyr kan reagere på slikt, da må de som ikke har denne ekstra empatien kanskje også tenke over og ha respekt for de som stiller spørsmål. Og ikke slenge tilbake surmaga drama-anklager om at man bare kritiserer og "ikke har noe med saken å gjøre".

Endret av Gjest
Endret formulering for å tydeliggjøre det jeg mener
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 20.12.2016 at 10:53 PM, Kangerlussuaq skrev:

Småhund-oppdretter? 26 hunder INNE I huset? What? Er dette normalt? Hundehoarder? Huset ser jo helt normalt ut, ikke akkurat snakk om en fjøs?

1. Er dette "å stille et spørsmål, hverken positivt eller negativt"? Hoarding og fjøs? Det er vel ingen som kan kalle det en nøytral spørsmålsformulering.

2. Er det standard spørsmål når man spør om det ser ut som et fjøs? Jeg skjønner godt at de som har mange hunder føler behov for å forklare at man kan ha mange hunder uten at de bor i fjøset jeg.

3. Startinnlegget er ikke nøytralt. Men uansett, jeg stilte spørsmålet om hvorfor man hang seg opp i ordet kjeller, fordi (som nevnt) det er helt normalt at man har boareal i kjelleren i Norge. At man er i kjelleren betyr ikke kummerlige forhold. Derfor lurte jeg på relevansen.

 

Forøvrig - er det så vanskelig å skille sak og person?..

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bodd i kjeller i 18 år, vi bygde en leilighet der vi, så hverken mennesker eller hunder led noen nød. 

Når det er sagt, så er det heldigvis ikke normalt å ha 26 hunder i et vanlig bolighus. Det må være lov å si det uten at alle som har mer enn en hund skal føle seg nødt til å forsvare sitt valg. Jeg har "bare" 3 hunder, og "normale" folk syns det er veldig mange, "normale" folk syns man burde klare seg med en hund, liksom. Og selvsagt blir det mindre tid pr hund om du har 26 enn om du har bare 1 eller 2 - fader heller, selv jeg som har bare 3, ser jo at det blir mindre tid på hver av de enn når de bare var en eller to.

De husene jeg har vært i der det har bodd mange hunder, så har jo husene båret preg av det. Det betyr dog ikke at hundene lider noen nød av den grunn, jeg har vært mer bekymra for helsa til folka som har bodd der, for å være helt ærlig. Om det så er to kull med 9 valper i hver, så er det fortsatt snakk om 8 voksne hunder - på juleferie. Det syns jeg var rart, at noen reiser på ferie med 2 valpekull og en hel flokk med voksne hunder. 

Betyr det at jeg ikke har medfølelse for de involverte? Selvsagt gjør det ikke det, det er jo en tragedie, det er det ingen tvil om! 6 hunder døde, 4 hunder forsvant og 1 menneske havnet på sykehus. Det er tragisk, uten tvil. Det går an å synes det selv om man syns at det er rart at noen har et par dusin bikkjer i et normalt bolighus. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det kun ble skader i kjelleren er ikke det samme som at hundene nødvendigvis befant seg der. Røyken tar liv. Da kennelanlegget til en venninne brant ned for et par år siden, mistet hun fire hunder. To valper og to voksne. De hadde åpen luke, så de kunne gått ut i luftegården sin, hadde det ikke vært for at de lå og sov. De ble røykforgiftet i søvne og da brannen var slukket lå fortsatt hundene og "sov" i sin del av anlegget, som ikke hadde noen brannskader. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, yurij skrev:

Nei, men i himmelens navn ? Jeg stilte to konkrete spørsmål ?

1. Hadde de 26 hunder i kjelleren?

2. Hvorfor ble resten omplassert? Jeg stilte også spørsmålet til hun som vet.

Siden ingen andre heller har svart antar jeg at ingen andre heller vet?

Jeg kjenner ikke saken, så jeg bare tenker høyt - hvis ordet "omplassert" er brukt av media, så kan det være at de bruker det på en annen måte enn vi hundefolk tradisjonelt tenker om det. Hvis folk har fått brannskader på hus, sykehusinnleggelse, ødelagt inventar og gjenstander, ei jul snudd på hodet og i det hele tatt, så kan de tenkes at hundene er plassert hos diverse andre for avlastning mens en kommer seg på beina og ut av sykehuset. Jeg tenker i hvert fall ikke automatisk omplassering som salg av hund til nytt hjem med eierskifte og full pakke i denne situasjonen, jeg tenker at de er tatt hånd om, plassert om. 

Bare mine tanker ut fra min erfaring at et ord kan bety ulike ting i ulike miljø.

  • Like 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, SFX skrev:

Jeg kjenner ikke saken, så jeg bare tenker høyt - hvis ordet "omplassert" er brukt av media, så kan det være at de bruker det på en annen måte enn vi hundefolk tradisjonelt tenker om det. Hvis folk har fått brannskader på hus, sykehusinnleggelse, ødelagt inventar og gjenstander, ei jul snudd på hodet og i det hele tatt, så kan de tenkes at hundene er plassert hos diverse andre for avlastning mens en kommer seg på beina og ut av sykehuset. Jeg tenker i hvert fall ikke automatisk omplassering som salg av hund til nytt hjem med eierskifte og full pakke i denne situasjonen, jeg tenker at de er tatt hånd om, plassert om.

Bare mine tanker ut fra min erfaring at et ord kan bety ulike ting i ulike miljø.

Nettopp. Derav spørsmål og ikke spekulasjoner!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Så da var det bare veldig viktig for veldig mange å *blåse ut litt* og få poengtert  at de "kjenner" vedkommende uten å kunne redegjøre for noe som helst annet enn at alle andre er helt forferdelige mennesker. 

Blir jo ikke overrasket over at vi har og  kommer til å få strengere lovverk for hundehold. :no:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan man ikke bare forholde seg til at det IKKE er snakk om 26 voksne hunder???? Valpekull utgjør ikke akkurat det samme som eldre hunder. Jeg forstår at flere som kommenterer her har null erfaring med både å ha flere bikkjer, og å ha valpekull. Men det får da være grenser på diktning...

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Pringlen skrev:

Kan man ikke bare forholde seg til at det IKKE er snakk om 26 voksne hunder???? Valpekull utgjør ikke akkurat det samme som eldre hunder. Jeg forstår at flere som kommenterer her har null erfaring med både å ha flere bikkjer, og å ha valpekull. Men det får da være grenser på diktning...

Jeg tror du må utdype hva du prøver å si her, for hva har det med saken å gjøre at det ikke er 26 voksne hunder? Valper krever sitt de også, jeg regner med at du med din erfaring veit det.. Siden tisper bør få være i ro de 3 første ukene med sine små, så antar jeg at det er valper som har begynt å bevege på seg, så jeg ser ikke helt at det skal være noe mindre jobb når det ikke er snakk om 26 voksne hunder, jeg mener faktisk at det ville vært omvendt - enklere å dra på ferie med 26 voksne hunder, enn 2 kull og voksne hunder. Og ja, jeg har litt erfaring med hundeflokker og kull.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, Kåre Lise skrev:

Så da var det bare veldig viktig for veldig mange å *blåse ut litt* og få poengtert  at de "kjenner" vedkommende uten å kunne redegjøre for noe som helst annet enn at alle andre er helt forferdelige mennesker. 

Blir jo ikke overrasket over at vi har og  kommer til å få strengere lovverk for hundehold. :no:

Hadde det vært din venn, hadde du lagt ut på offentlig fora det du visste om omfanget av hendelsen, for å tilfredsstille nysgjerrige forummedlemmer, som starter diskusjonen med å insinuere hoarding og valpefabrikk? For ikke å snakke om å oute en som ligger på sykehus og ikke kan forsvare seg, til folk som mener at hundene ikke ville ha dødd hvis eier hadde hatt færre dyr. 

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ingenting i veien for å diskutere antallet hunder i ett hjem, i en EGEN tråd. En slik diskusjon blir jeg gjerne med på. Jeg syns derimot det er direkte slemt og ufølsomt å å insinuere at eierne er hoardere/ driver hvalpefabrikk, siden de tydeligvis har flere hunder enn 'normale mennesker'. 

Jeg undres på hvilken reaksjon jeg hadde fått, hvis dette dreide seg om ett par med 8 barn og som mistet to i brann , der jeg hadde klemt ut av meg følgende; 'ÅTTE barn?! Herrrejemini, er det religiøse tullinger som er motstandere av prevensjon?? Jaja..hadde de hatt færre barn, så hadde de nok klart å redde ut alle..' 

 

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...