Gå til innhold
Hundesonen.no

Nose work europa


Polfarer
 Share

Recommended Posts

(Litt usikker på hvor jeg skulle legge denne, så moderator får bare flytte tråden til der den egentlig burde være)

I oktober 2017 holdes det en konferanse i Krakow om nosework og disiplinens fremtid i Europa. https://www.facebook.com/events/1771066379814192/?ti=Cl

Er det noen som har tenkt seg dit? Jeg vet at det er en del som driver med smeller og nosework er jo ikke helt ulikt (jeg har ikke satt meg inn i forskjellene :P).

Det skal blant annet diskuteres hvordan dømming i konkuranser skal foregå, felles regler osv..

Sent fra min Nexus 5X via Tapatalk


Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hovedsaklig hva de søker etter, og nosework har ikke banesøk. I smeller søkes det etter en skinnbit med id-lukt som hunden får presentert før start. I Nosework søker de etter hhv. bjørkeolje, nellik og en til jeg ikke husker akkurat nå (anis?). Begge har vel både romsøk og kjøretøy tror jeg, nosework har søk i esker mens smeller har banesøk.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Smeller virker som ett veldig norskt/skandinavisk fenomen. Her hadde de ikke hørt om det når jeg snakket med to instruktører som holder kurs i nosework her i Polen.
Men her nede har nosework virkelig tatt av og det er fullbooket kurs frem til sommeren. Har planer om å være med på ett i januar, men er redd jeg har for mye skole. Fire deleksamener uka før og etter. Får se hvor mye jeg får gjort i jula tror jeg.

Min er introdusert for både ID og diverse oljer med lukt. Tror vi først og fremst kommer til å holde oss til olje frem til hun er mer sikker i søket. ID går greit 9/10 ganger, men jeg merker at hun er mer usikker enn om det er en standard lukt.

Vi trener ikke for å delta i noen konkurranse, men det er en kjempe morsom treningsform :)

Sent fra min Nexus 5X via Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 years later...

Du trenger egentlig bare q tips, møbelknotter og bomulsspads, et glass (norgesglass, syltetøyglass) og en dråpe olje (i klasse 1 er det bjørk). Her har hundeklubben kjøpt inn olje, så vi får av klubben så hver og enkelt slipper å kjøpe, for man trenger så lite at man får ikke brukt opp flasken med olje alene.

 

Man tar et rent glass, og legger oppi en bomullspad som har fått 1 dråpe olje på seg. Så kutter man opp endene på q-tips, og legger det og møbelknotter oppi glasset for å smitte q tipsene/møbelknottene. Man kommer langt med kun dette. Som beholdere kan man bruke det meste. Pappesker, poseklyper osv. Det kan være praktisk med noen metallbeholdere med magnet som er lette å feste på metaller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor lenge ligger q-tipsene før man kan bruke de? Tenker å "konvertere" fra smeller til noseweork, ettersom terskelen for å konkurrere virker mye lavere i NW. I smeller søker vi fortsatt etter te liksom, og spranget over til ID-lukt virker veldig stort. Greit å kunne lære inn en lukt og så er det det man søker etter, og ikke måtte forholde seg til ulike ID-lukter hele tiden. Her i nord er det egentlig ikke noe godt treningsmiljø for verken det ene eller det andre, men over grensa til Sverige er det ganske stor NW-aktivitet, så tenker vi går for de svenske duftene i første omgang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Wilhelmina skrev:

Hvor lenge ligger q-tipsene før man kan bruke de? 

Mener jeg fikk beskjed om at det holdt med et døgn :) 

44 minutter siden, Wilhelmina skrev:

Oppfølgingsspørsmål - hvordan lærer jeg hunden at pappeskene skal søkes i og ikke rives i fillebiter eller trampes på? ?

Jeg er ikke heeeeelt i mål med Lille plutt på akkurat dette, men foreløpig ser det ut som det hjelper å legge eskene oppå noe (slik at de kommer i nesehøyde) eller å ha åpne esker. Del gjerne om du kommer på noe annet som kan funke!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 4/13/2019 at 6:57 PM, Wilhelmina skrev:

Oppfølgingsspørsmål - hvordan lærer jeg hunden at pappeskene skal søkes i og ikke rives i fillebiter eller trampes på? ?

 

På 4/13/2019 at 10:50 AM, Wilhelmina skrev:

Hvor lenge ligger q-tipsene før man kan bruke de? Tenker å "konvertere" fra smeller til noseweork, ettersom terskelen for å konkurrere virker mye lavere i NW. I smeller søker vi fortsatt etter te liksom, og spranget over til ID-lukt virker veldig stort. Greit å kunne lære inn en lukt og så er det det man søker etter, og ikke måtte forholde seg til ulike ID-lukter hele tiden. Her i nord er det egentlig ikke noe godt treningsmiljø for verken det ene eller det andre, men over grensa til Sverige er det ganske stor NW-aktivitet, så tenker vi går for de svenske duftene i første omgang.

Jeg hadde kontaminert padd i glasset med qtips i 4-5 timer mener jeg. Glasset er nå over ett år, og bruker fremdeles av det. :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til trening så kan du bare la de ligge i noen sekunder/minutter, mine hunder har alltid funnet de. Padden ligger alltid i glasset.

 

For å trene bort riving av esker, så fikk jeg tips om å ha åpne esker og godbit i alle eskene. Så redusere med feks godbiter i 5 av 6 esker, så 4 av 6 osv for å øke forventningene om at det er noe nedi der slik at de "glemmer" å ødelegge eskene. Når det er igjen bare en eske med godbit kan man legge på lukt, og så etter hvert prøve med lukkede esker.

 

Har samme problem på min, bare ikke begynt å lære det inn på nytt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaja, da hadde jeg likesågodt meldt på til doftprov i Sverige. Om to uker! ??Håper vi får en løsning på eske-søket før den tid, duften tok hun lett som ingenting og søker seg fint frem i bane, men hun skjønner ikke helt at det er samme prinsippet med eskene...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
On 4/16/2019 at 10:17 AM, Wilhelmina said:

Jaja, da hadde jeg likesågodt meldt på til doftprov i Sverige. Om to uker! ??Håper vi får en løsning på eske-søket før den tid, duften tok hun lett som ingenting og søker seg fint frem i bane, men hun skjønner ikke helt at det er samme prinsippet med eskene...

Og prøven bestod vi! :cheerleader:Nå må jeg vel bare sette meg inn i hvordan konkurranse foregår og begynne å trene mot det ;)

nw2.jpg

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan fortelle litt hvordan konkurransene i Norge foregår. Bare spør om du lurer på noe :)

 

Det er som regel 20 plasser per konkurranse, og 3-5 søk. I NW-1 er det emballasjesøk, innendørssøk, utendørssøk og kjøretøysøk. I tillegg kan man ha rene spesialistkonkurranser, det vil si 3-5 søk i bare en av klassene (feks bare innendørssøk eller bare kjøretøysøk). Oppnår man maksimun tre feilpoeng og klarer alle søk (finner funnet innenfor tidsfristen) oppnår man tittel (det er en tittel for hver type konkurranse, tilsammen fem titler i hver klasse. Tittel = opprykk. Man kan også samle titler, så hvis man bare klarer feks tre av fire søk, så får man tittel om man klarer tilsvarende i samme klasse tilsammen tre ganger.

Konkurransedagen starter med en briefing hvor en samles for se alle søksområdene og dommeren og stevneleder gir viktig informasjon. Her gir også dommer info om utlagte prøvesøk en kan bruke som oppvarming når som helst i løpet av dagen.

En har ikke lov til å legge ut egne utlegg. Er det mulig er det ofte en vei inn og en vei ut av konkurranseområdet slik at deltakerne ikke møtes. Man får oppgitt en startrekkefølge (ulike varianter, dette bestemmer arrangør) og søkene går fortløpende. Er det 20 deltakere starter nummer 1, nummer 2 gjør seg klar, og når nummer 20 er ferdig på første søk må nummer 1 gjøre seg klar til søk nummer to. Hvert søk får en bestemt maksimumstid (ca 2-5 minutter, kommer an på størrelse på området). Ofte er det matpause mellom søk 2 og 3, dette bestemmer dommer. Dette tar hele dagen, ofte begynner man kl 10 og er ikke ferdig før fire, fem. Det er veldig sosialt da man får mye tid sammen med de andre deltakerene :D

Alle søksomrrådene merkes/avgrenses så man vet hvilket område man skal søke innenfor. Hittil i løpet av de fire konkurransene jeg har vært på har vi blant annet søkt i verksted, veterinærklinikk, butikk (tilknyttet verkstedet), bad/garderobe, lager, utendørs inntil vegg, mur, et skogholt, et utendørs"lager/skur", på skogsmaskiner, ja masse! I klasse 1 er det kun pappesker i emballasjesøket.

Om man feilmelder, tiden går ut eller hunden markerer (tisser) på søksområdet må man forlate søket og får null poeng for dette. Maksimumspoeng er 25 poeng per søk. Ting som kan gi feilpoeng er hvis man detaljstyrer hunden (det er lov å be den søke på visse områder, men ikke hver eneste kvadratcentimeter), belønning innenfor en halvmeter av funnstedet, hvis man mister leke/godbiter på bakken i søksområdet, om man tar på ting i søksområdet, om hunden ødelegger feks emballasje (tygger, tråkker på osv så det blir merker). Noen dommere forteller hvor de forrige hundene eventuelt har markert (tisset) slik at man kan være føre var med sin egen hund. 

Nosework bygger mye på å øke hunden og ekvipasjens selvtillit og legge til rette for å lykkes. Har hunden spesielle behov sier man i fra om dette i forkant av arrangementet slik at arrangør kan tilrettelegge (usikker på mennesker, ha færrest mulig folk på søksområdet), redd spesielle typer rom/ting osv. På den forrige konkurransen vi arrangerte måtte vi gå en trapp for å komme til søksområdet, og det hadde ikke vi gjort på noen konkurranser før, så det tenkte vi ikke kunne være noe å måtte tilrettelegge. Da kom plutselig ei i klubben på at hennes hund har fysiske utfordringer med å gå i trapper (gammel, stiv), og hun hadde ikke tenkt på å si i fra om dette (må sies i fra på forhånd, før konkurransedagen).

Løpetisper går til slutt i hvert søk.

 

I Norge har det bare vært klasse 1 i de ulike klassene, men det ble nettopp arrangert en prøvekonkurranse med klasse 2. I klasse to kan man få flere funn og både bjørk og anis. I klasse 1 kan søkene være i opptil 1.20 m høyde (mulig vi bare har opplevd det en gang, ofte er de lave, men har også fått noen som er litt over Ivrig sin snutehøyde).

 

Dette var noe av det jeg kom på, bare å spørre om du lurer på noe :)

Endret av Frida og fuglehundene
  • Like 1
  • Thanks 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er i noen søk påbudt med line, andre ganger valgfritt, det kommer litt an på søksområdet og sikkerhetshensyn. Linen bør være på ca 3-5 meter. I videoen har jeg bare et vanlig kobbel, og det blir for kort i søk nummer to.

Det er ikke lov med helstrup med mindre det er en stopper på det så det blir som en halvstrup, for at ikke hunden skal få en negativ opplevelse om den plutselig rykker til hvis den får ferten i nesen. Man kan ha på sele under søket om man vil.

 

Man får ikke vise video/bilder av søksområdet til de andre deltakerne før hele konkurransen er over.

Denne videoen er fra vår andre konkurranse, spesialistsøk utendørs i Lillehammer. På første søket holder han på å melde funn og så løper det noen barn over plassen, så han blir distrahert av de. Jeg ser jo selv på videoen at han har funnet, men jeg vil ha en skikkelig frysmarkering (man velger selv hvordan man vil at hunden skal fortelle deg at den har funnet) før jeg melder funn. I andre søket hadde det tisset noen hunder, så jeg leder han bevisst vekk fra de områdene det har skjedd. Jeg vil heller bruke litt tid og være sikker. Man konkurrerer på tid, så de som har klart flest søk (noen ganger klarer noen alle, noen ganger ikke) plasseres etter hverandre i forhold til tiden. Sammenliknet med denne konkurransen klarte Ivrig og jeg å redusere tiden vår med ca 1/3 på vår forrige konkurranse (da fikk vi en andreplass av 19 :D, innendørssøk).

Her fikk vi tittel/opprykk og en femteplass av 19 tror jeg.

 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan legger dere opp treningen? Hvor ofte, ett eller flere ulike momenter samme trening? Andre smarte treningstips? :) Vi har jo heldigvis vært borti både rom og kjøretøy tidligere, utendørs derimot er helt nytt for oss og jeg ser for meg at det kan bli veldig utfordrende mtp. spennende lukter...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 months later...

Nå har jeg konkurrert én gang. Vi var 10 stykk og tok to søk, pause to søk. Altså to søk var rett etter hverandre. Veldig glad de gjorde det slik, tror mye unødvendig tid hadde gått om man skulle tatt étt og ett. Vi brukte ca 3 timer. 

Kjøretøysøk kan være alt mulig av kjøretøy, atv, snøfres, bil, henger ect. De får minuspoeng av å hoppe opp på kjøretøyet, så ikke oppmuntre til å hoppe opp når du trener kjøretøy. 

Jeg trener nosework veldig sporadisk, trener nesten bare utendørssøk. Så jeg burde absolutt blitt flinkere til å trene innendørs, emballasje og kjøretøy.. Jeg trener også mye uten kobbel. I konkurranse får man beskjed om hvilke søk du kan ha hunden løs, eller må ha på bånd. 

Nå har vi ikke trent siden i vinter, og bestemte meg plutselig for å hive meg med i konkurranse. Hunden husket lukten godt, det var ikke noe problem med lite trening, og hun vant. ?

20190811_154609.thumb.jpg.5fc3123e4729b7aa4b200a073e768f92.jpg

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Vi kom med på stevne i Sverige neste helg! :D Og nå har jeg fått skikkelig prestasjonsangst... Vi har ikke trent så mye på startrutiner, frøkna er så ivrig så jeg lar henne bare kjøre på uten å blande meg så mye. Og hun finner jo alltid. Men hva hvis hun plutselig ikke skjønner hva hun skal gjøre når vi er på et fremmed sted? Vi hadde også et skikkelig dårlig kjøretøysøk i helga, på en tilhenger som stod parkert halvveis inni en skog. Der lukta det tydeligvis veldig spennende, frøkna dreit i hele søket og ville bare inn i skogen, og jeg ble irritert. Ikke noe godt minnebilde der altså... Jaja. Egentlig tar jeg stevnet mest som en treningssamling, ettersom dette blir vår aller første konkurranse. Så får det gå som det går! :fear:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg jobber som hundefrisør fulltid, og det er en ufattelig krevende, men også givende jobb! Jeg fikk utdannelsen min via jobben, da jeg jobber i en dyrebutikk som også utdanner sine egne hundefrisører, og nå 3 år senere jobber jeg fortsatt i samme kjede som hundefrisør. Jeg har også tatt et par kurs i ettertid for å bygge videre på det jeg allerede har lært, og har et lite nettverk av dyktige hundefrisører jeg rådfører meg med dersom jeg trenger hjelp. Det har vært til ekstremt stor hjelp!
    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
    • Ta kontakt med avlsrådet i klubben, de har kanskje noe mer info om hvem som planlegger hva. De kan også si noe om hvem som har hunder som kan passe deg.
    • Har briard, hun nærmer seg 9 år nå men er sprek ennå. Kunne tenkt meg en briardvalp mens min nåværende er sprek og rask! Hun har så herlig personlighet at jeg vil hun skal være med å prege valpen. Har forsåvidt sett litt på andre raser også som border collie (har ei på 4,5 år nå) og toller, men synes briarden har så herlig personlighet! Nå ligger det ut lite informasjon om oppdrettere i landet så jeg lurte på om noen visste om noen oppdrettere og evt kunne sende meg en pm om man ikke vil legge ut her? Vet av cathrine i trondheim men de er bortlovet, ble for sen der. 😅 men noen må da vite av noen oppdrettere? Står lite på briard/picard hjemmesiden. Litt dårlig det. 😬
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...