Gå til innhold
Hundesonen.no

Politiet importerte hunder ulovlig


Zitka
 Share

Recommended Posts

2 timer siden, Margrete skrev:

Du skal gjøre som jeg sier, men ikke som jeg gjør ...

 

Jeg skjønner egentlig ikke denne holdningen fra norske folk. Det er en slags gryende "anti snuten" greie hvor man skal hyle og skrike over seg hvis politiet gjør en feil. Det er åpenbart noen som har glemt å sende inn noen papirer, og det må da være hyggeligere å fokusere på at norge får velfungerende politihunder i et høyt antall (et tall som er svært lavt pdd) - enn å sitte og godte seg over at politiet (som er en svær samfunnsinstitusjon i norge med for lite pengeressurser) har gjort en papirmølle-flause. 

Må si som Erlend Osnes i saken hvor politet hadde glemt å legge om til piggdekk: ka fan? Ka dokker hyla for? Det e jo ikke sånn at nån i verden har løst å kjør på sommerdekk når det e 0 grader og sny på vegen?! Politiet e ikke ufeilbarlig. Shit happens. 

Den småligheta om at "HÅHÅHÅHÅ NÅ HAR SELVESTE POLITIET GJORT FEIL A!!!!" blir for dum. Selv piloter gjør feil, som feks i Air France ulykken hvor ~220 mennesker krasja rett i Atlantern. Kirurger glemmer skit inni folk. For selv der hvor det aldri skal gå feil, så skjer det feil. Også tar man en intern granskning - og bygger på lærdommen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle kan gjøre feil, men 14 hunder over 2 år? er litt lang tid før de oppdager at de har gjort en feil. Jeg antar de fortsatte å importere hundene etter samme modell som den de hadde dispensasjon for av mattilsynet frem til 2014. 
De bør få seg en smekk, akkurat som alle andre - og i særdeleshet "bedrifter" - som bryter importlovverket. Hardere straff når det er med overlegg, noe jeg velger å tro det ikke var her. 
Det sagt så er jeg ikke nevneverdig bekymret for at akkurat disse hundene skal ha dratt noe ekstra snusk med seg inn i landet. DK er ganske fritt for parasitter og dritt selv om de har litt mer enn oss. Og disse valpene kom helt sikkert fra en, eller flere, kenler som har vaksiner, markkurer og andre eventuelt nødvendige behandlinger på plass for sine hunder. 

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp jepp, kjenner ei som har henta seg valp fra samme kullet som de siste valpene. Hun spurte mattilsynet 2 ganger om dispensasjon fra reglene for å få ta den inn, og lurte også på om valper fra samme kull fikk komme inn tidlig i forbindelse med at de skal bli patruljehunder. Det fikk de ikke, var beskjeden fra MT. Politiet hadde ikke lenger en avtale med dem og om de kommer og spørr så får de blankt nei de også. 

Har lurt litt på når det skulle dukke opp i media dette her. Og så er jeg fryktelig nysgjerrig på hvordan MT fikk nyss i det, vet hun jeg kjenner har blitt "mistenkt" for åha gitt beskjed, men det har hun altså ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise
1 time siden, Rocket skrev:


Har lurt litt på når det skulle dukke opp i media dette her.

 

Media i dette tilfellet er politiforum som har blitt referert til av media. Av og til og ikke så rent sjelden er det lurt å lese kilden, just say'in. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise
2 timer siden, Kangerlussuaq skrev:

 

Jeg skjønner egentlig ikke denne holdningen fra norske folk. Det er en slags gryende "anti snuten" greie hvor man skal hyle og skrike over seg hvis politiet gjør en feil. Det er åpenbart noen som har glemt å sende inn noen papirer, og det må da være hyggeligere å fokusere på at norge får velfungerende politihunder i et høyt antall (et tall som er svært lavt pdd) - enn å sitte og godte seg over at politiet (som er en svær samfunnsinstitusjon i norge med for lite pengeressurser) har gjort en papirmølle-flause. 

Og det ironiske her er at politiet sendte inn søknad som MT aldri fikk inn i sitt system og behandlet. 

Byråkratislurv dette og ikke noe annet. Delt slurv mellom PHS og MT sånn jeg ser det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som er greien er vel at lovens håndhevere så lett får siviles hunder avlivet og/eller setter folk i umulige økonomiske situasjoner dersom uhellet er ute. Men om onkel Politi selv gjør samme feil, så er det kun "beklagelig". Det er en utrolig arrogant holdning og det er etter mitt skjønn ikke holdbart. 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, Emilie skrev:

Det som er greien er vel at lovens håndhevere så lett får siviles hunder avlivet og/eller setter folk i umulige økonomiske situasjoner dersom uhellet er ute. Men om onkel Politi selv gjør samme feil, så er det kun "beklagelig". Det er en utrolig arrogant holdning og det er etter mitt skjønn ikke holdbart. 

 

Tvert i mot synes jeg du har en utrolig navlebeskuende holdning når det er "alt du ser". For det første følger politiet de lovene og reglene som er satt av de politikere som du og jeg har valgt inn til regjeringa. De har ingen andre valg, politiet er institusjonen som er til for å følge disse lover og regler. Det er du og jeg som velger hvilke politikere som skal bestemme/endre disse reglene. Politiet har nada bestemmelsesrett over hundeloven i Norge - utover å følge opp loven. Deretter er det opp til juridiske domstoler av sivile (?) så vel som "offisielle" dommere å si om en hund skal avlives eller en eier skal dømmes til å betale for noe.

 

For det andre: Tenk på alt det arbeidet politiet gjør. Skal man virkelig sitte og surke over at politiet så absolutt gjør feil innimellom (det er det vel ingen som nekter :) ) - mens de samtidig stort sett gjør en fantastisk jobb for å holde veiene våre trygge, bidrar til å holde tunge narkotiske stoffer av gatene våre, hjelper til å finne bortkomne mennesker, bidrar til terrorberedskapen, hjelper til i akutte situasjoner med suicidale mennesker, hjelper til i ekstreme dyreverns og barneverns-saker, bidrar til å redde kvinner fra alvorlig mishandling og grusomme familieforhold... Et cetera. So fåkkings what at de havner i trøbbel pga regjeringens krav til papirmølle mellom mattilsynet og politihøgskolen... Shit happens for alle. Ingen av oss er perfekte, selv om vi er veterinærer, hundetrenere, barneoppdragere, piloter, kirurger eller lærere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Kangerlussuaq skrev:

 

Tvert i mot synes jeg du har en utrolig navlebeskuende holdning når det er "alt du ser". For det første følger politiet de lovene og reglene som er satt av de politikere som du og jeg har valgt inn til regjeringa. De har ingen andre valg, politiet er institusjonen som er til for å følge disse lover og regler. Det er du og jeg som velger hvilke politikere som skal bestemme/endre disse reglene. Politiet har nada bestemmelsesrett over hundeloven i Norge - utover å følge opp loven. Deretter er det opp til juridiske domstoler av sivile (?) så vel som "offisielle" dommere å si om en hund skal avlives eller en eier skal dømmes til å betale for noe.

 

For det andre: Tenk på alt det arbeidet politiet gjør. Skal man virkelig sitte og surke over at politiet så absolutt gjør feil innimellom (det er det vel ingen som nekter :) ) - mens de samtidig stort sett gjør en fantastisk jobb for å holde veiene våre trygge, bidrar til å holde tunge narkotiske stoffer av gatene våre, hjelper til å finne bortkomne mennesker, bidrar til terrorberedskapen, hjelper til i akutte situasjoner med suicidale mennesker, hjelper til i ekstreme dyreverns og barneverns-saker, bidrar til å redde kvinner fra alvorlig mishandling og grusomme familieforhold... Et cetera. So fåkkings what at de havner i trøbbel pga regjeringens krav til papirmølle mellom mattilsynet og politihøgskolen... Shit happens for alle. Ingen av oss er perfekte, selv om vi er veterinærer, hundetrenere, barneoppdragere, piloter, kirurger eller lærere.

Jeg har ikke vært med på å velge en eneste av de politikerne som sitter i regjering nå. Når det angår politiet så registrerer jeg at de er hevet over loven, noe jeg ikke finner spesielt ok. Det viser seg jo gang på gang. 

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise
5 minutter siden, Emilie skrev:

Jeg har ikke vært med på å velge en eneste av de politikerne som sitter i regjering nå. Når det angår politiet så registrerer jeg at de er hevet over loven, noe jeg ikke finner spesielt ok. Det viser seg jo gang på gang. 

Er vel heller ikke de som sitter nå som står bak hundeloven? Uansett er de valgt av det norske folk. Uansett blir det passe vagt å sammenligne denne saken med ymse håndhevelser av hundeloven. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Kåre Lise skrev:

Er vel heller ikke de som sitter nå som står bak hundeloven? Uansett er de valgt av det norske folk. Uansett blir det passe vagt å sammenligne denne saken med ymse håndhevelser av hundeloven. 

Synes ikke det er vagt i det hele tatt. Det føyer seg heller i rekken. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise
15 timer siden, Rocket skrev:

 


Og du ville frem til hva utifra det jeg skrev?



Sent from my iPhone using Tapatalk

 

Hva som er relevant fakta tredje,fjerde,femte part info fra ei venninne som har vært i kontakt med noen tilfeldig av de 1500+ som jobber i mattilsynet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er forsåvidt enig i mye av det Kangerlussuaq skriver her men jeg tror at en av grunnene til at folk 'godter' seg når politiet gjør feil, av noe slag, er deres opplevelser med nevnte etat. 

Det er ikke til å komme vekk fra at dette er ett yrke som tiltrekker en del 'små' mennesker, som når de endelig kommer i maktposisjon, 'nu jävlar' skal vise hvem som bestemmer..

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, QUEST skrev:

men jeg tror at en av grunnene til at folk 'godter' seg når politiet gjør feil, av noe slag, er deres opplevelser med nevnte etat. 

Det er ikke til å komme vekk fra at dette er ett yrke som tiltrekker en del 'små' mennesker, som når de endelig kommer i maktposisjon, 'nu jävlar' skal vise hvem som bestemmer..

 

Såååå.... når man har dårlig opplevelse med 2-3 politibetjenter, så er hele politiet idioter, og dette er "forståelig" og helt ok holdninger.

Men har man dårlig opplevelse med 2-3 asylsøkere, og sier at alle asylsøkere er idioter, så skal du brennes på bål levende og kastes i syrebad for å være en filthy rasist.

:icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel ikke så rart at man på et nivå føler at lovens håndhevere burde gå foran med et godt eksempel og faktisk følge lovverket selv?  Uten at man nødvendigvis dømmer hele etaten nord og ned eller ikke har forståelse for at menneskelig svikt forekommer i alle etater, alle plasser der mennesker er involvert faktisk.

 

Jeg humrer i skjegget jeg ikke har, av slike saker, og legger det i menneskelig svikt skuffen og glemmer det igjen.  

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så man vrir seg unna at man godtet seg over det, med å bagatellisere det ut til at sure, bitre kommentarer om at politiet egentlig innerst inne forstår det men atte man bare måtte mostre litt og generalisere hele politiet med tendensiøse kommentarer? :P Da spør jeg igjen; hvorfor er det greit å dømme en hel yrkesgruppe på bakgrunn av forventning og handlinger til enkeltmennesker - når det ellers er svært uglesett å være generaliserende om menneskegrupper i vårt samfunn?

Vi er i mot mobbing og negative kommentarer ellers, men hvis det gjelder politiet er det ok?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Kåre Lise skrev:

Hva som er relevant fakta tredje,fjerde,femte part info fra ei venninne som har vært i kontakt med noen tilfeldig av de 1500+ som jobber i mattilsynet?

Ok, men jeg forstår fremdeles ikke relevansen i den forrige kommentaren din ifht hva jeg skrev. Jeg har vist om dette en stund og funderte på når det skulle dukke opp i aviser/media. Hverken mer eller mindre. Og nå har det jo nettopp det, dukket opp i media. Forstår fremdeles ikke hva det har å si at et politiforum er kilden til avisen? Det var jo overhodet ikke noe med min fundering å gjøre? Kunne vært MT selv for hva jeg bryr meg. Jeg har bare ventet på det potensielle rabalderet det kunne bli når folket fikk vite om dette. 
Som kanger skriver så virker det som om noen rett og slett bare er ute etter å ta politiet, så jeg så for meg at dette kunne bli blåst opp. Spesielt nå i disse tider hvor import av gatehunder har et relativt stort fokus, og hvordan importreglene kommer til å bli affektert av det. 

EDIT: Og om det var siste setningen i innlegget mitt du reagerte på, så igjen. Hverken mer eller mindre. JEg er nysgjerrig på hvordan det ble oppdaget, fordi jeg synes sånt er interessant. Var det en gjennomgang internt, noen som varslet, politiet selv som oppdaget det osv. (Ikke uten grunn jeg elsker dokumentarer om ulykker og katastrofer, jeg liker å se hva og hvorfor) Ser jo nå at man kanskje kan lese mer i den setningen enn det som var ment. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, Kangerlussuaq skrev:

Så man vrir seg unna at man godtet seg over det, med å bagatellisere det ut til at sure, bitre kommentarer om at politiet egentlig innerst inne forstår det men atte man bare måtte mostre litt og generalisere hele politiet med tendensiøse kommentarer? :P Da spør jeg igjen; hvorfor er det greit å dømme en hel yrkesgruppe på bakgrunn av forventning og handlinger til enkeltmennesker - når det ellers er svært uglesett å være generaliserende om menneskegrupper i vårt samfunn?

Vi er i mot mobbing og negative kommentarer ellers, men hvis det gjelder politiet er det ok?

Var den til meg? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Kangerlussuaq skrev:

 

Såååå.... når man har dårlig opplevelse med 2-3 politibetjenter, så er hele politiet idioter, og dette er "forståelig" og helt ok holdninger.

Men har man dårlig opplevelse med 2-3 asylsøkere, og sier at alle asylsøkere er idioter, så skal du brennes på bål levende og kastes i syrebad for å være en filthy rasist.

:icon_confused:

Jepp..alle politifolk er maktsyke tullinger, presis det jeg skrev..  Jeg må ha formulert meg svært utydelig, later det til.. 

Det finnes folk med 'markeringsbehov' i politiet, uten tvil. Yrker hvor man kan utøve makt tiltrekker beklageligvis personer som ikke burde vært i en slik stilling. Det betyr dog på ingen som helst måte at flesteparten i yrkesgruppen er slik, noe som burde være unødvendig og presisere. Det finnes endel folk i servicebransjen som definitivt burde valgt andre yrker, det betyr altså ikke at alle innom nevnte gruppe er sure og vrange..

Asylsøkere? Jeg kan ikke huske at det var et tema i denne tråden? 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...