Gå til innhold
Hundesonen.no

Hygenhund


AstridB
 Share

Recommended Posts

Har som smått begynt å kikke på denne rasen som hund nr 3. Noen som har erfaringer med rasen? Har kikket litt på hygenringen.no, men finner liksom ikke helt den informasjonen jeg ønsker. Vil ha litt info om den som brukshund utenfor jaktsesongen også. Fungerer den fint som turkamerat? Og hvordan finner jeg oppdrettere/hjemmeside til oppdrettere. Får nesten inntrykk av at Hygenvalper selges bare innad i en krets, og at de utenfor ikke får tak i valp.
 Er det noen kjente eller noen vanlig problematikk i forhold til sykdom/lynne? Hva er prisklassen på en slik valp?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regner med du skal ha den til jakt? Ellers er det liksom ikke så mye vits å vurdere rasen :P

Hygenringen sin hjemmeside er vel kanskje ikke det fyldigste som finnes, men den viktigste infoen finner du der. Inkl. valpeliste og planlagte paringer. Det blir ikke født mange kull i året, men alle står der. Er et kull som nylig er født, der er det ledige hanvalper (e.AN Linus og Winnie(?) ) .

Selv kjøpte jeg min første Hygen for 3 år siden, men valgte rasen pga x-ens hygenblanding, som var en av de råeste harehundene jeg vet om. Min egen har heller ikke skuffet. Hun tar stort sett alltid ut, og står på som en helt i skogen. Hjemme er det noe av det enkleste og mildeste som er. En utrettelig tur-maskin, men trekker bare halvbra, som støvere flest. Men fungerer ypperlig med kløv. Og selvsagt ikke noe man har løs på tur. Når båndet kneppes, skal bikkja søke ut!

Faktisk er vi så fornøyde at vi var heldige å få kjøpe en halvsøster, som er 4 mnd nå. Veldig trygg og enkel valp, men ganske ulik halvsøstra. Her er det mye mer lærevilje og guts. Faktisk en valp som har veldig mye man ser etter i hunder egnet til hundesport som lp etc. Vurderer nesten å trene litt med henne, men tipper det blir med tanken :)

red: Ja, prisnivået ligger på 8-10.000, støvere er jo latterlig billige.

Helsemessig er det jevnt over solide hunder. Litt hd, men få støvere plages noe av det. Gemyttmessig er de enkle sjeler. Tidligere var rasen kjent for skarpe individer, men det er luket grundig ut gjennom avlen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AstridB skrev:

Har som smått begynt å kikke på denne rasen som hund nr 3. Noen som har erfaringer med rasen? Har kikket litt på hygenringen.no, men finner liksom ikke helt den informasjonen jeg ønsker. Vil ha litt info om den som brukshund utenfor jaktsesongen også. Fungerer den fint som turkamerat? Og hvordan finner jeg oppdrettere/hjemmeside til oppdrettere. Får nesten inntrykk av at Hygenvalper selges bare innad i en krets, og at de utenfor ikke får tak i valp.
 Er det noen kjente eller noen vanlig problematikk i forhold til sykdom/lynne? Hva er prisklassen på en slik valp?

 

Ta kontakt med Wigdis og Øystein Sjursen; de har hatt hygenhund i mange år og har pr i dag to stykker; eget oppdrett.  Veldig trivelige folk!

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, vi tenker å bruke til jakt. Men utenfor jaktsesongen må man jo ha en hund som kan brukes til noe da også :D Og siden intressen vår er friluftsliv, må vi ha en hund som kan trives med mer fysisk mosjon enn mental stimuli. (missforstå meg rett).

Har forsøkt å kontakte endel, men fått lite respons enda.. så er vel bare å smøre seg med tolmodighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, AstridB skrev:

Ja, vi tenker å bruke til jakt. Men utenfor jaktsesongen må man jo ha en hund som kan brukes til noe da også :D Og siden intressen vår er friluftsliv, må vi ha en hund som kan trives med mer fysisk mosjon enn mental stimuli. (missforstå meg rett).

Har forsøkt å kontakte endel, men fått lite respons enda.. så er vel bare å smøre seg med tolmodighet.

He he, ja det sier seg vel nesten selv at en hund som tilbakelegger 3-8 mil på en normal jaktdag, trives med (og trenger!!) mye fysisk mosjon resten av året også :) Bare si fra om det er noe mer du lurer på. Ellers er det lettere kanskje, å få kontakt med folk på fb siden til hygenringen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...