Gå til innhold
Hundesonen.no

Tilvenning til blåser


Pixie
 Share

Recommended Posts

Vi har nettopp kjøpt blåser. Gubben satte den på gulvet og slo den på med en gang den var pakka ut, Uno skvatt jo himmelhøyt. Så nå er blåseren veldig skummel, han rygger unna og går bort om den slås på. Nå har jeg satt den på gulvet uten strøm så Uno blir vant til at den er der.

Noen tips til hvordan vi skal gå frem her for å gjøre Uno komfortabel med den? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sett den i et rom og skru på og lukk døra og vent til han ikke reagerer på det i det hele tatt. Neste steg da er med døra åpen og blåseren på laveste styrke (om dette kan reguleres) og så jobbe seg opp til full styrke. Når han er komfortabel med det, gå inn i rommet og la han komme til deg - helst UTEN at du lokker. Gjør han først det så er det bare å jobbe seg nærmere blåseren og etterhvert blåse litt på ham på laveste styrke.

Det viktigste er at DU viser han (med kroppspråk og holdning) at det ikke er noe farlig å være redd for.

Og så finner du et eller annet småtungt og klapper i hue på gubben og sier at han har noe på toppen av halsen som det er lov å bruke ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Alternativt til den over, sett bånd på hunden, sett blås på laveste styrke og blås på rompa til hunden, eventuelt bakbena, men siden hunder ofte liker å bli blåst på rompa så kan det være et triks.  Dette er da "deal with it" settingen. Bikkja lærer at han ikke kommer til å dø. Jeg senser forøvrig at du sikkert ble irritert på gubben, og ble mer irritert fordi bikkja ble redd, det gjør det bare værre for hunden. Han senser det og kobler til blåser.

Bånd på, blås hund uten å dikkedarre, gi deg når han blir rolig. Du trenger ikke rose og lage sak undetveis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min hund liker heller ikke blåseren, men akkurat det driter jeg faktisk i. Ingen hunder dauer av å bli fønet, og det finner de også raskt ut så lenge man ikke diller så veldig mye med det. :)

Det er mye jeg ikke liker, f. eks å gå til tannlegen, men jeg overlever likevel, og med mindre bikkja er veldig dårlig sammenskrudd i hodet, så overlever den nok helt fint å bli fønet, selv om den ikke liker det. :)

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg holder dem fast og blåser dem. De pleier ikke å like det. I hvert fall ikke i begynnelsen. Jeg lager bare ikke en greie av det, så gjør ikke hundene det heller. 

Eldstemann mislikte den sterkt i begynnelsen, men nå pleier han å presse seg på og inntil blåseren når jeg finner den frem. Han har funnet ut at han synes det er deilig. Må faktisk dytte ham vekk når jeg blåser de andre hundene. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
    • Jeg har en Dvergpuddel gutte valp som er 5 mnd. Han har siden han var ny hatt oppheng i sokker og biter og henger seg etter føttene dine så lenge d har sokker på. Hvordan få det til å slutte.    Å jokker på andre hunder under samvær ute, møtes på tur og får hilse og på alle størrelser og hunder i alle aldre. Hva gjør jeg? - helt fersk i hunde verden, ønsker kun seriøse svar😅😭
    • Er vel først fra fjerde generasjon at de potensielt kan stambokføres etter typegodkjenning?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...