Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvaslags mennesker/familie bør ikke ha din hunderase?

tuppetroll

Recommended Posts

Hva slags mennesker/familie, og i hvilken livssituasjon, bør ikke ha din hunderase?

Eksempelvis mener jeg at du bør ikke skaffe en Cavalier hvis du vil ha en hund som skal stå i løpestrengen hele dagen, eller hvis du jobber mye og har veldig lite tid til hunden. En cavalier er heller ikke en hund for en gammel dame i blokk.

Hva med deres raser?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke det er en rase for helt uerfarene hundeeiere, siden de kan være ganske egenrådige og vanskelige.

Vi ikke anbefale småbarnsfamilier å skaffe seg en dachs siden de kan være ganske skjøre i ryggen og små barn som herjer og skal løfte de er ikke noe bra.

Folk som skal drive med agility, og kanskje nå langt i sporten burde ikke få seg dachs, siden de har lange, skjøre rygger og er ikke avlet fram for stor fart, bråvendinger, hopp osv.

Dachsen er heller ikke så veldig godt egnet i lydighet, men det kan jo selvfølgelig gå :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk som vil ha en veskehund, som skal ligge i veska og på fanget og se pen ut hele dagen (de burde ikke hatt hund over hodet, men det er en annen sak), fordi de er veldig aktive hunder som trenger både psykisk og fysisk trening.

Folk som har små barn, fordi de er veldig små, og lett kan bli skadet av små barn (som fx løfter dem opp og slipper dem ned igjen når de er leie).

Folk som ikke har mye tid til hunden, folk som lar den være alene mesteparten av dagen, eller vil la den stå ute, fordi de er selskapshunder, avlet for å være sammen med mennesker hele tiden, og de trives best sammen med menneskene sine.

Folk som vil bruke hunden til noe rasen ikke passer til, som fx trekkhund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk som bor i en liten leilighet midt i byen bør helst ikke skaffe seg en berner, med mindre de har mulighet til å kjøre til en skog eller en annen øde plass minst en gang om dagen.

Berneren passer heller ikke får folk som har hunden ute i hundegård eller i bånd store deler av dagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Chow Chow: Småbarns familier kan fint skaffe seg denne rasen. Da de er utrolig tålmodig med barn.

Men som sagt, la aldri barn være alene med hunder.

Folk som vil ha en sofahund og en hund som ikke trenger så veldig mye oppmerksomhet bør styre unna denne rasen.

Folk som vil ha en lærevillig hund som lystrer alle kommandoer, velg en annen rase.

Vil du komme langt innen lydighet, agility eller nå hva det måtte være, vær så snill, ikke velg en Chow.

Folk som ikke liker pelsstell, folk som ikke liker sære hunder.

Eller hvis du vil ha en hund som hopper på alle fremmede av glede og automatisk vil kose med alle.

Har du planer om å sette bikkja ut i hagen 24/7, for all del ikke velg en Chow. (Du vet ikke hva du ender opp med da)

Har du lyst på en rase som du kan bruke litt negativ straff på, da sier jeg bare, for din egen sikkerhet, IKKE velg en Chow.

Chows er ikke førstegangshund

En ting til, har du lyst å bli oppdretter, så ikke begynn med denne rasen.. *Ler*

Hollender: For all del, ingen sofagriser. Du kan drive aktiv med det meste med denne rasen.

Så de eneste kravene her er at du kan en del om hund, du liker å trene, og vil drive aktivt med noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ungdom som vil ha en hund kun for status og for å tøffe seg, bør ikke få en slik rase. Folk som jobber mye og er lite hjemme burde ikke ha en slik rase. Late mennesker som ikke er så glad i å være ute og gå tur, bør ikke få seg en slik rase, og folk som ikke er flinke å sette grenser og er konsenkvense bør ikke få denne type rase.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig OT:

Taz: Jeg har så utrolig lyst å være flue på veggen hos deg, Diego høres utrolig festlig ut!

Jeg blir sjarmert i senk av personlighet, og Chows høres ut som de har mer enn nok!

Når du i tillegg blander inn en Hollender...

Ligger nok mye underholdning i hverdagen hos deg, selv om du kanskje ikke ser på det på samme måten.

All ære til deg for å tørre. :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk som vil ha en hund som er "så lett og trene, og som de vil gå tur med" bør ikke skaffe seg border collie. Heller ikke folk som jobber mye eller har dårlig tid, folk som egentlig ikke kan noe særlig om hund, men synes borderen er pen og veldig lydig (hoho- yeah, right). Bønder som bruker hunden en gang annethvert år, og ellers har den i en hundegård kan og styre unna.

Derimot: folk som vil trene gjeting, bruks, lydighet eller agility på høyt nivå- allerhelst en kombinasjon, i mine øyne er kanskje ikke ag/lp nok hjernetrim, folk som vil ha en hund de i stor grad kan forme selv, folk som kan endel om hund og som ikke forventer seg en lydig hund fra fødselen, folk som kan takle en intelligent hund, som gjerne finner sine egne løsninger på saker og ting- ja, for de kan en BC gjerne være en fin hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk som er veldig svake i armene eller ikke har noen teknikker for å holde igjen svær hund bør ikke ha en irsk ulvehund :o

Folk som har liten leilighet/lite hus.

Folk uten mulighet til å la den løpe løs et par ganger om dagen.

Folk som har små hender (jeg må bruke to-tre poser for å plukke opp èn haug med drit).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk som ikke forstår seg på at wheaten terrieren er en veldig energisk rase og trenger å få utløp for det, særlig i valpetia. Folk som har liten tid eller som vil at hunden skal sove ute eller stå i løpestreng store deler av dagen. Wheaten terriere er veldig sosiale og vil helst være med familien så mye som mulig.

Må også ta i betraktning at de er terriere, liker å grave, egenrådige, men i litt mindre grad enn andre terrierraser. De krever også en del pelsstell, klipp og bad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig OT:

Taz: Jeg har så utrolig lyst å være flue på veggen hos deg, Diego høres utrolig festlig ut!

Jeg blir sjarmert i senk av personlighet, og Chows høres ut som de har mer enn nok!

Når du i tillegg blander inn en Hollender...

Ligger nok mye underholdning i hverdagen hos deg, selv om du kanskje ikke ser på det på samme måten.

All ære til deg for å tørre. ;)

Hihi..

Det er aldri kjedelig her hjemme nei.. ;)

Chows har personlighet så det holder ja, noe som er ganske så sjarmerende.

Mine to hunder går utrolig nok helt fint sammen, til tross for deres forskjeller.. Hehe

(Hadde småproblemer i begynnelsen, men det var pga Cody var litt usikker)

Finner de av og til liggende ved siden av hverandre mens de renser hverandre. Hihi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså det sies ikke at noen ikke kan klare en dachs. Men man bør ligne en dachs. Man bør være like sta. Dachsn er så sta at du ikke kan finne ord for det nesten. De liker seg mer selvstendig. Ungen bør ikke være i familien skal du ha dachs, selvfølgelig en ungdom eller to. Men barn blir for masete for en dachs. En dachs liker seg mer med ett menneske. Er du singel og bor alene, er dachsen veldig flott! Men er du en familie og har dachs, veit ikke dachsen hvem den skal gå til. Heldigvis går dachsen min kun til meg og mamma som driver mest med henne! :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil heller si: Har du masse humør, en smule tålmodighet og ikke liker å ha det helt støv/hårfritt, så kan Labradoren være en hund for deg ;) Ett stort pluss hvis du digger gjørme og avføring.. thihi

Dette er ikke en hund for de med støv på hjernen, eller de som rett å slett ønsker seg en sofahund. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stabijhoun liker å jobbe med noe - og kan lett kjede seg. De liker også å grave ( ble opprinnelig brukt som muldvarphund).

Så late mennesker som ikke tåler liv og røre og aktivitet bør IKKE ha denne rasen.... Ei heller dersom de er livredde for at ting skal bli gravd opp fra plenen haha! Stabijen er en ypperlig gartner - du graver ned - han graver opp... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Familier som ikke er interessert i å gi en portugiser et aktivt liv er ikke familier som passer rasen. Man må være innstilt på mye pelsstell, og konsekvent trening, da dette er en rase som lærer raskt på godt og vondt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja..buhunden er veldig fleksibel da..

men folk som ikke er interesert i å la den bruke seg, kan se seg om etter en annen rase. har selv brent meg på dette, men er på bedringens vei nå :) om du bor i blokk er vel heller ikke buhunden rasen for deg, bjeffeterskelen er lav.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Kanskje på tiden med en oppdatering her også. Shero: Shero er nå 11 år og pensjonist. Han har vært pensjonert fra agility konkurranse siden 2022, men har fått gå blåbær med mamma, men etter at han begynte å halte i ett løp i sommer er han heltidspensjonist. Før han ble pensjonert rakk han å delta på ett NM, hvor vi kom igjennom 1. løp. Han har fått prøvd seg på nose work, men vi sliten med at han skal appotere luktboksne så det er lagt litt på hyllen til jeg finner en løsning. Eskene skal uansett enten stås på eller etes opp så... Han har også fått prøvd seg på svømming, han vet ikke om han er helt fan av å svømme hvor han ikke kan stå.M Mamma og Shero. Shero & Max er slitene etter NM  Max: Max er nå 6 1/2 år gammel (hvor tiden flyr). Han bommet på stigefelt i sommer og traff, så nå er vi klasse 3 på heltid. Stigefelt brenner vist, hilsen Max. Max er en fin storebror til Yoshi og er glad han endelig har fått noen å leke med. Jeg har vært instruktør i agility i høst, og Max stilte opp som lånehund siste gangen. Veldig moro at han er trygg nok til å gå, siden sist jeg prøve å få han til å gå med noen utenom familen løp han rett til meg. Vi har også vært innom Sheltie-VM i Kongsvinger hvor vi hadde mye fint, men ikke full klaff.  Max på Sheltie-VM Max og Yoshi
    • Dette har jeg aldri hørt om. Uff, lykke til, håper det går bra!
    • Frøkna har mest sannsynlig fått en blokkert spyttkjertel. I går skulle hun til utredning i CT, men forundersøkelse av hjertet viste at det ikke er et alternativ å dope henne ned slik hjertet er nå. Så hva i alle dager gjør jeg? Er det noen som har vært borti dette, og evt. fått utført noe slags behandling (f.eks. drenering?) under lokalbedøvelse? Hun ble satt på vanndrivende over helga for å redusere trykket på hjertet, så vil de ta en ny vurdering mtp. risiko ved narkose i neste uke,  men hun vil uansett være en høyrisikopasient så det er jo kjempeskummelt å gå den veien. Jeg har jo ikke lyst til å risikere livet hennes for en blokkert spyttkjertel, som tross alt ikke er livstruende og mest bare et irritasjonsmoment. Alt hva den stakkars hunden skal måtte gjennomgå 
    • Få en trener MED ERFARING (fra hundeklubben f.eks) ikke en som har tatt e kurs og er på sin første hund...  Dette må en hjelpe dere med in real life.  Har selv en valp på 16 uker som bodde på småbruk, men hun er miljøsterk og rå i miljø. Det er noe miljø og mye genetikk.  Kjenner ikke til Collie men tidligere slet de med nerver og det er jo bittelitt arvelig det... Det du opplever høres meget rart ut. Få hjelp hjem nå!!  Valpekurs er genialt, men treneren der har begrenset tid til å hjelpe med sånne problemer, men noe veiledning hjelper absolutt.   
    • Gratulerer med resultatene og hunden!
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...