Gå til innhold
Hundesonen.no

Unghund som er høy bak, kan det rette seg ut?


Zirael
 Share

Recommended Posts

Jeg har en dalmatiner på 7 mnd som er utrolig vakker og rasetypisk. Oppdretter har store forventninger til han, og meg siden hun ønsker at han skal stilles gjevnlig. Men det som er greia er at han har vært høyere bak enn fremme siden han var 4-5 mnd gammel og ser ganske så uproposjonert ut :P jeg vet at de gjerne vokser litt her og litt der, men nå har hatt blitt ganske stor (30 kg og ca 60cm over skuldra) og jeg lurer på om det fortsatt kan rette seg ut? Har noen erfaring med det?

Han skal i all hovedsak bli veggedyrhund og er under utdanning, så om det skal vise seg at han ikke egnes til utstilling så gjør det absolutt ingenting for min del. Han er jo bare koseklumpen selv ?

Skal se om jeg får tatt et bilde av han senere der høydeforskjellen vises så dere kan få se. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ikke vært bekymret - han er en stor valp, og kan enda vokse i rykk og napp til han blir to år. Jeg har sett veldig mye verre bli helt okay til slutt - din hund har for eksempel per i dag ikke strukket seg fullstendig ut av knevinklene sine, som noen gjør i den alderen. Det kan han gjøre senere, men når de har gode vinkler som valper så kommer de som regel tilbake.

Han har masse tid foran seg til å utvikle seg, og dette er ikke en gang en veldig bakhøy valp sammenlignet med hva jeg kan se i egen rasering ;)

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min dalmatiner var også høy bak i den alderen ? jevner seg som regel ut.

Jeg har ett annet innspill. Tren på frihandling ? tren på at hunden stiller seg opp selv og å trave i slakt bånd. Det ser så mye finere ut samt at det blir en bedre opplevelse i ringen for hunden... 

 

Er så alt for mange dalmatinere som henger i lina, harker, brekker seg og blir strupa i ringen ? blir glad når jeg ser hunder fristilles ? det er verdt treninga!

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ut som en helt vanlig dalmatinerunghund :)


Ser ikke høy ut på det siste bildet, på det andre står han jo veldig understilt så da er det ikke rart han ser høy ut bak.
Og enig med slush, ser finere ut når lina er slakk og halshuden ikke henger over [emoji3]
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 7.10.2016 at 5:42 PM, Shlush skrev:

Min dalmatiner var også høy bak i den alderen ? jevner seg som regel ut.

Jeg har ett annet innspill. Tren på frihandling ? tren på at hunden stiller seg opp selv og å trave i slakt bånd. Det ser så mye finere ut samt at det blir en bedre opplevelse i ringen for hunden... 

 

Er så alt for mange dalmatinere som henger i lina, harker, brekker seg og blir strupa i ringen ? blir glad når jeg ser hunder fristilles ? det er verdt treninga!

Ok, fint å høre :) 

Vi har trent en del på frihandling og det går veldig fint hjemme uten forstyrrelser og slikt, men på utstillingsområdet blandt andre hunder blir han helt vill! Han trekker og går mer på to enn på fire, jeg er egentlig ganske inponert over at hun klarte å få han til å stå rolig lenge nok til at dommeren fikk sett ham skikkelig  ? Han har vært på to utstillinger og ble begge gangene stilt av noen andre flinke handlere. 

Jeg skal stille han selv etterhvert men ønsker å delta på utstillingskurs først for å lære meg mer om hvordan det skal gjøres. 

Men jeg er uansett enig med deg, frihandling ser mye bedre ut og er mye bedre for hunden i ringen. 

Takk for innspill :D 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Det kan ikke være en brist i en tå eller noe sånt da? Små sår har jeg også oppdaget at de blir fryktelig utilpass av, selv om de nærmest er mikroskopiske. Min hund ble tilnærmet invalid når hun hadde et bittelite gnagsår mellom to tær, ville ikke legge vekt på den foten i det hele tatt 🙈
    • Jeg forstår hva du mener, og jeg kan sette meg inn i situasjonen din. Om det hadde vært en hunderase som ikke var tallrik; der foreldredyr og linjer bakover utmerket seg, f.eks ved å ha god mentalitet og fantastiske brukshundsegenskaper ville jeg kanskje kunne ha firet noe på krava. Men om det er en tallrik rase (som schæfer, rottweiler, belgisk fårehund, golden eller labrador) ville det måtte en god del overtalelse til for at jeg hadde takket meg til en hund med potensielle leddsjukdommer eller mentale brister.  Hunder er levende vesener og vi er selvfølgelig ikke garantert at de holder seg friske. Og det kan jo hende at du uansett ender opp med en hund med både HD og svak mentalitet for det jeg vet. Men hvorfor ta sjansen? Om det så skjer, kan du i minste trøste deg med at du gjorde det du kunne for å få en frisk hund, og at bare har hatt uflaks. 
    • Det er en vanskelig balanse. Jeg er godt i gang med å analysere alt han gjør for å unngå skader og slikt. Går han rart, virker han mer sliten enn normalt. Spiser han som han burde? Hvis han begynner å røyte mer enn vanlig, er det tegn på stress og at han har ondt, eller er det på grunn av årstidsskifte? Mange krisetanker etter hvert, ja 😪 Enn så lenge tror jeg at jeg trykte på alarmknappen unødvendig.. Sikkert ikke siste gangen, i og med at han ikke er noe ungdom lengre.  Tusen takk svar, setter pris på at dere setter av tid til å hjelpe meg ❤️ 
    • Det er skummelt med godt voksne hunder. Hva er filleting og hva er viktig å legge merke til, liksom. God bedring, håper dette bare var en filleting!
    • Takk for svar, @simira❤️ er veldig nøye på å ta på ulldekken når vi har vært på trening/tur og han skal i bilen. han ligger mjukt og varmt inne buret. skal se på back on track dekken. Har jo lest og hørt mye bra om disse dekkene gjennom årene.  6 tenner er en del, men merker at han er mye mer oppesen etter operasjonen. Han virker mye mer fornøyd med livet   Den gode nyheten nå er at jeg *kan* ha vært en smuuule hysterisk. Etter tannoperasjonen nå i april ser jeg etter tegn til vondter på ham, jeg er kjemperedd for å overse ett eller annet. som jeg gjorde med tennene.. Jeg mistenker at det "kun" er våteksem som har oppstått innimellom tredepotene 😅 Kan hende et eller annet har vært kilt innimellom der, som jeg ikke har sett. Jeg syntes det gir mening i og med at vi har gått i mye vått terreng, og at jeg ikke har vært spesielt flink til å tørke ham. Pluss, han er allergiker og får fort sår og eksem av tilsynelatende ingenting. Har begynt behandling og håper det fort går over 😊 Har en bulldog med utypisk smerteterskel for kan ikke skjønne at det lille greiene kan gjøre *så* vondt. Blir om eieren: Dramaqueen!! Tusen takk for gode ønsker ❤️  Enn så lenge puster jeg letta ut. Men, vil fortsatt begynne med tilskudd til leddene. Noen forslag? Hva skal jeg se etter i et godt tilskudd, eller er det bortkasta pæng? 🤷‍♂️
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...