Gå til innhold
Hundesonen.no

Ny hund inn i flokken


Retrieverglede
 Share

Recommended Posts

Vi har nettopp tatt til oss en 6 år gammel omplasseringshund (kastrert hann) på prøve. Dette er en Flatcoated Retriever. Vi har samme rase fra før, da en myk hannhund på 2,5 år. 6-åringen er svært dominant rundt unghunden, som nå går på tærne rundt denne nye hunden. Da de først møttes , før vi hentet hunden, klargjorde de rangen en gang og resten av turen gikk dette veldig fint. Nå ser jeg at dersom unghunden har en leke i munnen går den eldre på med full styrke. Dette ender opp med at unghunden legger seg så flat det bare går og blir om mulig enda mer forsiktig etterpå. 

Leke gjøres kun ute så inne har det ikke oppstått noen slike situasjoner. Unghunden er lydig og det er ingen problemer i å hindre han i å gå bort til den nye. 6-åringen kommer fra en typisk barnefamilie som ikke lenger klarer å gi hunden nok aktivitet. En generelt trivelig hund, dog veldig understimulert og overvektig.

Jeg er litt usikker på hvordan jeg skal gå frem her. Dette er dag nr to og 6 åringen er naturlig nok stressa, peser mye og sliter med å finne roen. Unghunden gjør sitt beste for å holde seg unna til enhver tid. Det jeg ser er at når 6-åringen går bort til unghunden, stivner unghunden til og viser tydelige dempende signaler. Skal jeg bare fortsette å hindre slike episoder i å skje, og ellers la de venne seg til hverandre? Er dette noe som kan bedre seg eller kan vi forvente å ha dette forholdet mellom dem i lang tid dersom vi går med på å overta denne hunden?

Hvordan er det å ha to hunder som er så forskjellige (dominant og veldig underdanig)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har bare erfaring med å få inn voksne siberians (det kan jo være noe raseforskjeller, siberians er ganske enkle å ha flere av) men har overtatt slike som du forteller om her .Da er det viktig at du går inn og fortller denne nye at det ikke er lov å bølle og plage  den andre. Avbryt tvert. En seksåring som sikkert har vært enehund tror han er konge i verden og skal ha ansvar for alt. Du må hjelpe han å forstå at han ikke trenger ta den rollen.  og med det mener jeg ikke være hard og streng-en rett og slett finne en måte å fortelle at han ikke skal og ikke trenger oppføre seg sånn. Jeg sier NEI! og avbryter. 

Det går seg nok til. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...