Gå til innhold
Hundesonen.no

Recommended Posts

Skrevet

Heisann, jeg er ny her og ble medlem nå idag og har sittet med ett spørsmål veldig lenge.  

Har prøvd å forhøre meg litt rundt, men får liksom ikke noen gyldige svar.    Drømmen er å starte oppdrett, og jeg vil være profesjonell og starte med alt i skjønneste orden helt fra start av slik at alt er slik det skal.     Spørsmålet mitt da er, er det sånn at man som oppdretter må registrere firma eller går dette under hobby og man trenger ikke å tenke på sånt?   Jeg er så usikker. Altså, det er ikke snakk om noe masse produksjon...    jeg tenker på sikt kanskje 2, maks 3 kull iløpet av ett år..     kvalitet fremfor kvantitet.   Men vil jo selvfølgelig at alt skal være på riktig side av loven. 

Hva gjør dere andre?   Takker for svar.

Skrevet

Hvorfor er drømmen å drive oppdrett, og hvorfor så mange kull?

Jeg er oppdretter, men langt unna den skalaen. Med 2-3 kull i året så kan man havne inn under næringsdrivende. Det kommer an på rasen (forskjellige raser får forskjellige størrelser på kullene).

Skrevet

Det var ikke spørsmålet mitt, men jeg kan selvfølgelig svare deg. 

Jeg brenner for rasen min, og det er ikke så mange som driver med dem. Den ligger på listen over utrydningstruede raser, men den fortjener en høyere plass.   Så jeg ønsker å gi min sjel for denne rasen og hjelpe den på veien oppover,  2-3 kull var bare noe jeg sa i forhold til OM det ble så mye at jeg da evt må ha ett firma på det...  

Med denne rasen jeg har pga import og få blodlinjer så er jeg heldig om det blir ett eller to kull ;-)

Men jeg lurer fortsatt på hva dere andre gjør, er det normalt å ha ett firma på oppdrettet eller er dette unormalt?  Jeg liker å vite at jeg gjør ting skikkelig.

Skrevet

Jeg er registrert oppdretter, i den forstand at jeg har registrert kennelnavn, og har hatt et kull (flere år siden nå).

Har aldri vært aktuelt å drive i stor skala og ha firma som oppdretter.

Skrevet

Det er ikke noe enkelt fasitsvar på hva som er riktig, for det kommer an på om det er egnet til å gi overskudd. "For at aktiviteten skal anses som skattepliktig næringsvirksomhet, må den være av økonomisk karakter. Det vil si at aktiviteten må ha et innhold som gjør at den over tid er egnet til å gi overskudd. En aktivitet som kan være innbringende, vil altså være en virksomhet selv om den går med tap de første årene." Dermed vil det være relevant hvor mange kull man planlegger å ha.

Jeg har ikke registrert foretak, for jeg kommer aldri til å drive oppdrett i den skalaen.

Skrevet

Jeg er ikke oppdretter selv, men det er jo noe jeg tenker på - litt frem i tid da vell å merke. Men tanken har aldri slått meg at man bør ha firma - jeg tenker at da må man drive i ganske stor skala isåfall...  

Vet bare om en som har firma, og det er en pomme oppdretter som har x antall kull i året...  men det blir litt "too much" spør du meg..    Syns liksom ikke at det skal bli en inntektskilde man kan "leve av", det er jo levende vesner.   Selvom jeg ikke syns at 2 kull i året høres urimelig ut i den forstand ;-)    Altså, jeg vet om oppdrettere så har både 4-6 kull i året..    men da kan man jo spørre seg hva de egentlig driver med?!

Skrevet

Jeg er også oppdretter. Jeg har nok hatt litt flere kull på litt kortere tid enn en del her inne. 6 kull og 1 valp (1 valp blir nesten feil å kalle kull i mitt hode). Disse er da født over 4,5 år. (jeg har hatt rasen i 22 år, men det er bare 4,5 siden mitt første kull ble født). Årsaken til antallet kull i stor grad knyttet til at jeg selv har hatt ønske om å beholde en del av valpene selv.  Et par av kullene har gått med dundrende underskudd. Så jeg er heller ikke i nærheten av å komme inn under "næringsdrivende".  Nå vil heller ikke kullfrekvensen fortsette å være like høy fremover, etter noen planlagte kull er gjennomført.  Jeg tror ikke jeg hadde orket å ha 3 kull i året i "uendelig tid". Det er MYE jobb med et kull. Veldig moro, veldig givende, men mye jobb :) 

• Like 2

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Hei. En 12-ukersvalp skal ikke alene en hel arbeidsdag. Start på sekunder og gå tilbake før den piper. Når dere senere faktisk går ut: spør en nabo, eller la en gammel iPhone ligge i gangen med skjermen på, så dere vet om det er 20 sekunder eller 20 minutter. Jeg har laget en liten iPhone-app for akkurat det: BarkPing. Varsel når den bjeffer. Ingen kamera. Den får ikke bjeffingen til å slutte — den gjør bare at du vet. https://apps.apple.com/se/app/barkping-dog-monitor/id6798404076
    • Første spørsmål er jo om du har bilder av hunden og om hunden faktisk er undervektig eller bare en slank, men frisk og helt funksjonsbeskrivelse type. Det er jo ikke til å stikke under en stol at de aller fleste hunder er tjukke i varierende grad og at de aller fleste som synes hunden sin er tynn egentlig har en helt frisk hund i ok vekt, om enn på den slanke enden av skalaen.  Så er det noen som har en bygning/kroppsholdning som kanskje fremhever bein osv litt mer enn andre også. Karperygg, hoftebein som stikker ut litt selv når hunden ikke er påfallende de tynn osv. I tillegg er jo hunden din relativt ung enda og det tar litt tid å få på plass skikkelig muskelmasse osv på en del hunder. Det er sjeldent hunder sulter foran matskålen , men er man urolig så er selvsagt veterinær en grei plass å starte.  Utover det. 1. Avklare om hunden faktisk er undervektig eller om det bare er utenfor din preferanse eller hva du er vant til. 2 bygge muskler. Både gjennom målrettet trening/aktivisering og ved å sørge for at hunden får i seg ett godt for med nok proteiner osv. 3. Om hunden faktisk er for tynn, få i den mer kalorier. Det kan være å gå over på feks høyenergi fôr, mer kalorier, mer fett, mer proteiner uten å øke mengde mat fysisk.altså enklere å få i hunden mer. I verste fall kan man tilsette rent fett. Har hunden god matlyst så er det selvsagt bare å øke mengde også.  Er det en hund som har tendenser til å stresse litt så kan det hjelpe mye å trene litt på å stresse ned også. Stress brenner mange kalorier 
    • Tilvenn munnkurv, ha halsbånd og ett litt kort bånd hengende på hunden om det kan hjelpe deg å få lettere kontroll uten å bli fysisk med hunden. Bur, grind og gitter kan også brukes når man trenger det. Evt ha en plass å binde fadt hunden i bånd på plassen sin.  Her trengs det nok også en del rotrening, lydighetstrening og grensesetting for å hjelpe hunden å skru av litt å roe ned. Kanskje er det også nødvendig å se litt på mengde aktivitet, om hunden får nok positivt outlet samt type aktivitet, om det er aktivitet som bygger oppunder en godsliten og fornøyd hund eller om det er aktivitet som bygger opp stress og uro.  Mange unghunder kan streve med ganske mye stress i perioder gjennom pubertet,  så det kan "bare" være derfor, noen hunder er generelt mer stresset og er litt sånn hele livet også. Men ofte kan det jo påvirkes delvis av oss iallefall.   Uansett så er det nok på tide å få "tatt noen kamper" og ikke bare prøve å unngå det. Tren der det er vanskelig og der reaksjonene kommer litt. Bruk hjelpemidler (bånd, munnkurv), vær tålmodig. Jobb med impulskontroll, lydighet og generell kontroll. Er du usikker på hvordan så ville jeg tatt kontakt med noen kompetente hundetrenere og fått hjelp i hjemmemiljø   
    • Nå er Zelda rett nok bare valp enda, men jeg opplever rasen som mer som en varsler enn vokter, og foreløpig er det igrunn lite varsling og på min iallefall.  Lite alvor.. Helt sikkert noen individuelle forskjeller selvsagt,  men generelt sett. Virker som hyggelige hunder, glad i folk, mye lyd dog (i lek osv når de blir ivrige). Min oppfatning av rasen er at det er ganske moderate og relativt enkle hunder med passelig aktivitetsnivå for folk som liker å være ute og kanskje trene litt hundesport, men uten å bli ekstremt liksom.  Litt avhengig av hvordan man definerer ting og hva man sammenligner med. Veldig fysiske og sprettne hunder med mye humor og tøys. 😄 
    • Velkommen tilbake!
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...