Gå til innhold
Hundesonen.no

Basenji eller Australian Cattle dog for et aktivt strand liv?


CamillaSorensen
 Share

Recommended Posts

Hei

Jeg og min partner har lenge tenkt på å anskaffe oss hund og det rette tidspunktet har endelig kommet! Det betyr at vi nå står ovenfor valget om hvilken rase som reflektere vår livsstil best!

Vi bor i Australia og er begge aktive; joggeturer langs elva og turer i parker etc. Vi bor i by, men i helgene er vi på stranden, surfer og svømmer. Vi går mye turer og liker å være i naturen så ofte som mulig, men vi begger jobber fulltid mandag til fredag. 

Sett at vi bor i Brisbane så er sommertemperaturene rundt 28 til 38 grader og vinteren 11 til 20 grader på dagen. 

Vi ønsker oss en hund med kort pels, som passer til å bo i leilighet og er medium størrelse. Vi ønsker at hunden kan løpe løs på stranda og at hunden kommer tilbake når man roper - vet at det handler mye om trening, men at hunder som Beagle fort kan forsvinne når de er på ferten av noe.

Liker heller ikke den ekstreme våt hund lukten enkelte raser har og er heller ikke veldig gla i mye sikkel. Vi har aldri eid hund før, men vi begge er veldig vant til hunder og har våkst opp med andre typer kjæledyr.

Raser vi vurderer er Basenji, Australian Cattle Dog og vi har vært inne på tanken med Dalmantiner

Jeg vil gjerne høre fra noen med erfaring fra de overnevnte rasene og om hvordan de vil passe inn i våre liv? Er også interessert i å høre om andre raser som kan passe oss!

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En cattle dog vil nok definitivt lukte våt hund, itillegg til at her i Norde ihvertfall er de kjent for å kreve litt. Dalmatiner er også svært aktive hunder, de røyter MYE og er store.

Hvis et av de viktigste kriteriene er å ha en hund dere kan ha løs på stranden så spørs det om Basenji er innenfor deres rekkevidde. Det spiller egentlig ingen rolle hvor mye man trener, for noen raser kan du bare ikke ha løs. @Benedicte er en dyktig hundetrener med mye erfaring og kan vel fortelle litt om sin Basenji og om å ha en.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi så faktisk en del Australian Cattledog når vi var i Australia. Blant annet på stranden. 
Nå var vi riktignok i Sydney, men fikk inntrykk av at cattledogen er litt mer byhund enn den er her i Norge. 

Ang de andre rasene har jeg ikke så fryktelig mange inspill å komme med :P 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Wachita skrev:

Vi så faktisk en del Australian Cattledog når vi var i Australia. Blant annet på stranden. 
Nå var vi riktignok i Sydney, men fikk inntrykk av at cattledogen er litt mer byhund enn den er her i Norge. 

Ang de andre rasene har jeg ikke så fryktelig mange inspill å komme med :P 

Ei venninne av meg som driver aktivt med hund som har flyttet ned  så at de holdes så feite nede i Australia at de orker ikke så mye :lol: Om det stemmer aner jeg ikke, jeg har ikke sett det selv, utenom bildene hennes :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Perfect Image skrev:

Ei venninne av meg som driver aktivt med hund som har flyttet ned  så at de holdes så feite nede i Australia at de orker ikke så mye :lol: Om det stemmer aner jeg ikke, jeg har ikke sett det selv, utenom bildene hennes :P 

Hahaha! 
De vi så var ikke så feite, men de var riktignok på joggetur når vi så dem også xD

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ACD avlen i Australia vs NO-USA (vi har mer fokusen som USA hvor man fortsatt anser ACD som en arbeidene heeler) er SVÆR forskjellig.

Det samme gjelder bla min rase Australian Kelpie, de fleste av de show avlete hundene i Australia er sofapoteter, imens de fleste (men dessverre færre og færre) Australian kelpie i Norden er på høyde med Working Kelpie i aktivitet og krav.

En ACD kan være svært territorial og er ikke en hund jeg ville ansett i Norge som en "bli på stranden og lek løs imens vi surfer" hund.

Ettersom rasene vi snakker om er faktisk en hel verden fra hverandre i forhold til avl og mål/bruk av rasene så ville jeg nok heller oppsøkt oppdrettere og hørt med de. Her er en side hvor du evt kan finne kontakt informasjon til oppdrettere av div raser  https://www.dogzonline.com.au/

Vær også klar over at de har ett HELT annet syn på arv, sykdom og helsetesting enn det som er normalt i Norden og storparten av Europa. Bla så kan jeg gjøre oppmerksom på PRA og ganske mye HD på ACD.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

57 minutes ago, JeanetteH said:

ACD avlen i Australia vs NO-USA (vi har mer fokusen som USA hvor man fortsatt anser ACD som en arbeidene heeler) er SVÆR forskjellig.

Det samme gjelder bla min rase Australian Kelpie, de fleste av de show avlete hundene i Australia er sofapoteter, imens de fleste (men dessverre færre og færre) Australian kelpie i Norden er på høyde med Working Kelpie i aktivitet og krav.

En ACD kan være svært territorial og er ikke en hund jeg ville ansett i Norge som en "bli på stranden og lek løs imens vi surfer" hund.

Ettersom rasene vi snakker om er faktisk en hel verden fra hverandre i forhold til avl og mål/bruk av rasene så ville jeg nok heller oppsøkt oppdrettere og hørt med de. Her er en side hvor du evt kan finne kontakt informasjon til oppdrettere av div raser  https://www.dogzonline.com.au/

Vær også klar over at de har ett HELT annet syn på arv, sykdom og helsetesting enn det som er normalt i Norden og storparten av Europa. Bla så kan jeg gjøre oppmerksom på PRA og ganske mye HD på ACD.

Takk for masse nyttig info og tips til ettertanke! Som du sier er det nåkk en god idea å kontakte oppdretter om bruk/mål med rasen. Synes det er morro at du kaller de sofapoteter, så to ACD i går som jeg kalte for poteter med ben! Er definitivt mye fedme hos mange de hunderasene i Australia 
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Perfect Image said:

En cattle dog vil nok definitivt lukte våt hund, itillegg til at her i Norde ihvertfall er de kjent for å kreve litt. Dalmatiner er også svært aktive hunder, de røyter MYE og er store.

Hvis et av de viktigste kriteriene er å ha en hund dere kan ha løs på stranden så spørs det om Basenji er innenfor deres rekkevidde. Det spiller egentlig ingen rolle hvor mye man trener, for noen raser kan du bare ikke ha løs. @Benedicte er en dyktig hundetrener med mye erfaring og kan vel fortelle litt om sin Basenji og om å ha en.

Det du sier der er definitivt noe jeg har tenkt på, og som gjør at jeg vil vite mer om hvordan det er å faktisk ha en Basenji. Er vel heller et ønske enn et krav at den kan få løpe løs, om hunden er en god match for oss ellers så kommer ikke det til å ha noe å si for meg! Mine svigerforeldre som vi ofte besøker i helgene bor i et Koala sanctuary område, så det betyra at vi må ha hunden i bond uansett når vi er der :)  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Snoffe said:

Har du tatt en titt på whippeten? Det kan muligens være en rase som vil fungere fint til det du beskriver.

Sitter å ser på en side om Whippet akkurat nå, for en tilfeldighet haha. Virker absolutt som en hund som kommer til å takle varmen bra også var de jo veldig fine også. Skal ta en nermere titt på den! Takk for tipset

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, CamillaSorensen skrev:

Hei

Jeg og min partner har lenge tenkt på å anskaffe oss hund og det rette tidspunktet har endelig kommet! Det betyr at vi nå står ovenfor valget om hvilken rase som reflektere vår livsstil best!

Vi bor i Australia og er begge aktive; joggeturer langs elva og turer i parker etc. Vi bor i by, men i helgene er vi på stranden, surfer og svømmer. Vi går mye turer og liker å være i naturen så ofte som mulig, men vi begger jobber fulltid mandag til fredag. 

Sett at vi bor i Brisbane så er sommertemperaturene rundt 28 til 38 grader og vinteren 11 til 20 grader på dagen. 

Vi ønsker oss en hund med kort pels, som passer til å bo i leilighet og er medium størrelse. Vi ønsker at hunden kan løpe løs på stranda og at hunden kommer tilbake når man roper - vet at det handler mye om trening, men at hunder som Beagle fort kan forsvinne når de er på ferten av noe.

Liker heller ikke den ekstreme våt hund lukten enkelte raser har og er heller ikke veldig gla i mye sikkel. Vi har aldri eid hund før, men vi begge er veldig vant til hunder og har våkst opp med andre typer kjæledyr.

Raser vi vurderer er Basenji, Australian Cattle Dog og vi har vært inne på tanken med Dalmantiner

Jeg vil gjerne høre fra noen med erfaring fra de overnevnte rasene og om hvordan de vil passe inn i våre liv? Er også interessert i å høre om andre raser som kan passe oss!

Jeg har basenji. Det er en liten hund etter min målestokk :lol: Mange syns den er medium, så størrelsesmessig passer det jo greit. Men du kan aldri satse på å få en basenji du kan slippe løs. Jeg kan det med min, men det betyr ikke at han kommer med en gang jeg roper. Basenjier kan ha issues med andre hunder og kan være svært lite trivelige å ha med seg plasser det er andre hunder. 

Men en aktiv livstil, mye varme, turer, lite hundelukt, lite sikkel stemmer. Basenjien er en klovn, den er ikke så stor, men det merkes at man har en basenji i hus. Vi har to salukier også, og basenjien gjør mye mer utav seg enn begge salukiene til sammen. 

  • Like 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Basenjien er en veldig morsom hunderase, men de kan være svært selvstendige og vanskelige å belønne, og dermed også vanskelige å trene. Det er store individforskjeller her, men det er mange som aldri kan ha sin basenji løs. Jeg kommer heller aldri til å ha en hund løs om jeg ikke er sikker på at den kommer på innkalling. Som det nevnes over her, så er det en god del samkjønnsaggressjon på rasen, så til ditt bruk så hadde jeg valgt noe annet :)

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...