Gå til innhold
Hundesonen.no

Welsh springer - eller andre forslag?


Orca
 Share

Recommended Posts

Hei!

Min kusine og kjæresten har tenkt å få seg hund, muligens til neste år. De spurte meg om råd. Kusinen min er oppvokst med engelsk setter, og ønsker seg egentlig dette eller gordon setter, men typen er skeptisk til jakthund da de ikke skal jakte, i allefall ikke enda. Så kusinen min spure om jeg kom på noen litt roligere raser, men likevel ikke helt i andre enden fra setter. 

Mine forslag var springer spaniel, hvor da welshen falt mest i smak pga kortere pels på ørene, og mer moderat pels. Det var bare de første jeg kom på som muligens kan passe, så jeg foreslo det, da mitt inntrykk er at de er sporty hunder uten å være så ville som settere, og enkle og sosiale allroundhunder. Kanskje de kan trene litt jakt senere om interessen dukker opp (kusinen er oppvokst med engelsk setter aktivt brukt i jakt).

Men vil noen her fortelle mer om welsh springer spaniel? Jeg har ikke sånn kjempemye kunnskap om de. Lurte litt mer på eventuelle svakheter på rasen, hva man bør se opp for med tanke på helse og gemytt, og send gjerne oppdretterforslag på PM. Og litt generelt om hvordan de er.

Med tanke på at kusinen min har efaring med setter og deres aktivitetsnivå, følte jeg welsh var en fint forslag som en noe mildere hund, men liekvel litt samme type, snill og enkel, trenbar, men likevel sporty.

Kom gjerne med flere forslag! Jeg foreslo retrievere og. :) Skal vise dem denne tråden om det dukker opp hjelpsomme innlegg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Følger denne. Vil også gjerne ha anbefalinger angående oppdrettere i Norge og Sverige. Ønsker oss en welsh som familiehund, til tur i skog og på fjellet, samt noe trening, for eksempel lydighet og agility. Åpen for å prøve spor også. Ønsker en oppdretter med fokus på det mentale, ikke først og fremst utseende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi trener litt sammen med en welsh unghund fra Waterstreams i Sverige. Veldig trivelig type, og kjempefin konsentrasjon på trening til tross for at han er en tenåring med lopper i blodet. Gemytt utover det jeg ser på trening vet jeg selvsagt ingenting om, og heller ikke helse.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syntes ikke det var noe dumt forslag!  Welshen har mye av det samme milde, snille gemyttet som en setter har. Super førstegangshund som henger med på alt!

Svakheter er sosial usikkerhet, bjeffing, og separasjonsangst. Men en god welsh er sosial og happy godt lucky, og full av morsomme sprell.

For min del kunne jeg aldri tenke meg Engelsk springer, selv om de er like og det er mer å velge i der. Det er bare noe med at jeg har forelsket meg i welshen og da er det bare sånn.

Får ikke til å linke fra mobilen men søk på RAS for welshen for å lese mer. :)

Er ikke oppdatert på oppdrettere for tiden, men kjenner en fantastisk hund fra kennel Red Spots og mener å ha hørt positivt om de før også fra andre med welsh. 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...