Gå til innhold
Hundesonen.no

Båndtvang + regler/skjønn på å ha hunden fri.


Gjest
 Share

Recommended Posts

Jeg bor i Fredrikstad og har allerede sendt mail til kommunen ang. regler, men spør også her. Min intensjon er såklart å overholde reglene, men jeg har jo ønsker om at hunden kan få vandre fritt en gang i ny og ne på egne områder uten mye folk. Finnes det noen generelle regler for å kunne gjøre dette utenom båndtvang sesongen fra 1.april til 20.august?

Jeg skal gå til anskaffelse av min første hund, så jeg kommer aldri til å gjøre dette før jeg kjenner hunden godt, og vet med sikkerhet at jeg kan ta meg den frihet på egnede områder. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke hvordan det er der du bor, men her jeg bor har vi noen områder som er fritatt båndtvangen under den ordinære båndtvangen. De fleste stedene er type innegjerdet hundegård. Der liker jeg ikke å gå. Vi er så utrolig heldig at vi har et flott skogsområde(med mye turstier etc. rundt), der en del av dette område er laget til et friområde for hund der du kan ha de løse hele året :) Det er relativt stort(sammenlignet med mange av disse innegjerdede frislippområdene) og er ikke innegjerdet. Der kan man GÅ tur med hunden, ikke bare stå i ro og kikke på at den løper rundt. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutter siden, Freerider skrev:

Jeg bor i Fredrikstad og har allerede sendt mail til kommunen ang. regler, men spør også her. Min intensjon er såklart å overholde reglene, men jeg har jo ønsker om at hunden kan få vandre fritt en gang i ny og ne på egne områder uten mye folk. Finnes det noen generelle regler for å kunne gjøre dette utenom båndtvang sesongen fra 1.april til 20.august?

Jeg skal gå til anskaffelse av min første hund, så jeg kommer aldri til å gjøre dette før jeg kjenner hunden godt, og vet med sikkerhet at jeg kan ta meg den frihet på egnede områder. 

Som regel er det ikke noen unntak, bortsett fra inngjerdet hundepark e.l. Men vet noen få plasser er heldige og har egne områder med fritak. Men bare sånn obs, skal du først bryte båndtvangen så gå heller på plasser med mye folk, ikke der det er lite folk. Altså ta hensyn til folk også, men båndtvangen er jo først og fremst til for å beskytte viltet, og det finnes jo oftest mest av der det er lite ferdsel. (Sorry om jeg missforstår hva du mener nå, jeg ble litt usikker på om du mente innenfor tidsrommet 1.april -20 august eller utenfor?) 

Utenfor dette tidsrommet så er det jo bare å slippe hunden så lenge du har kontroll og lydighet på plass :) Minus i tettbebygde strøk(her er det jo alltid båndtvang) og enkelte plasser er det helårs båndtvang i lysløyper/større turstier, men man trenger jo ofte ikke gå langt for å komme unna disse. Det og husk at sau kan være ute i marka etter at den ordinære båndtvangen er over, da gjelfer utvidet båndtvang i disse områdene. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte utenfor båndtvang perioden. Jeg har desverre ingen hage, kun en terrasse, og jeg ønsker å kunne leke med ham uten bånd/sele, og utfordre intellektet hans uten bånd/sele også. Jeg ønsker å leke og utfordre ham mest alene for å knytte et sterkt bånd mellom oss, og da kan lett mye folk bli en for stor distraksjon. Skal såklart opprettholde lydighet og adferd i bånd/sele også, men det hadde vært kjekt med lek utenfor hjemmet også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må jo sjekke opp i din kommune når det er båndtvang, noen kommuner har jo utvidet båndtvang i noen mnd ekstra, og noen har helårs båndtvang, og da er det jo kun hundeparker e.l. hvor man lovlig kan slippe løs hunden. Ellers er det jo helårs båndtvang som sagt i tettbygde strøk og som regel rundt de mest beferdede/største turstiene/lysløyper. Utover det så finnes det ingen regler annet enn at man skal ha kontroll på hunden for å kunne slippe den løs så den ikke plager eller gjør skade på andre. :) 

Ville ikke tenkt så alt for mye på at du skal kjenne hunden din osv, slipp valpen fri, det er bare fint for dem å bevege seg fritt, bygge opp kroppen, kjerne muskulatur og ta ting i sitt eget tempo. Og ikke minst er det jo fint å starte trening på innkalling osv med en gang. Har du en valp som er veldig selvstendig eller veldig nysgjerrig/sosial (løper bort til alt og alle og ikke hører på deg) så kan du bare ha på en sele og en langline så du får stoppet valpen når du må, men at den likevel kan få beveget seg fritt, også kommer jo lydigheten etterhvert med trening. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Østfold er det vel noen områder med inngjerdede hundeparker, i tillegg til en god del aktive klubber. Man har som oftest lov til å ha hunden løs på trening i regi av organisert klubb i NKK.

Når det gjelder å la hunden gå løs på områder "uten mye folk" så er det ofte nettopp der det er viktig å overholde båndtvangen, som er til for å beskytte dyrelivet, ikke folk. Kontroll skal du uansett ha på hunden når den er løs, men må såklart gradvis øke forstyrrelsene med folk og andre hunder osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 2.9.2016 at 9:33 PM, Wednesday skrev:

Fredrikstad hundepensjonat har et stort område som er fritatt fra båndtvang,  hvor du kan kjøpe tilgang: http://fredrikstadhundepensjonat.no/index.php/nyheter/13-kurs/53-stort-treningsomrade

Sjekket det ut nå. Kun mulighet for andre raser enn fuglehund på tirsdag, kun kl 09.00-10.00 eller 17.00-18.00, og alt uten dagspass er utsolgt. Flotte områder, men jeg syntes først og fremst de burde ha utvidet åpningstidene så kunne de tatt imot flere hundeeiere. Jeg får nok se meg om etter noe annet. Hørte om noe på Greåker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 2.9.2016 at 9:33 PM, Wednesday skrev: Fredrikstad hundepensjonat har et stort område som er fritatt fra båndtvang,  hvor du kan kjøpe tilgang: http://fredrikstadhundepensjonat.no/index.php/nyheter/13-kurs/53-stort-treningsomrade

Sjekket det ut nå. Kun mulighet for andre raser enn fuglehund på tirsdag, kun kl 09.00-10.00 eller 17.00-18.00, og alt uten dagspass er utsolgt. Flotte områder, men jeg syntes først og fremst de burde ha utvidet åpningstidene så kunne de tatt imot flere hundeeiere. Jeg får nok se meg om etter noe annet. Hørte om noe på Greåker.

Jeg jobber i en hundebarnehage på Grålum, og der kan man komme som man vil etter det er stengt for dagen (7-16:30) og bruke parken [emoji4]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen av dere som vet hva klubben(?) heter og hvor det området på Greåker er? Finner kun div. ymse når jeg googler. Jeg fant Dragen hundepark, men jeg finner ingen oppdatert informasjon, og ingen kontaktinfo. Jeg kom i prat med noen hundeiere i marka på lørdag, som snakket om noe på Greåker, men jeg husker ikke navnet på stedet. De mente det var like langs 109-veien. 

Jeg bor på Lisleby og har ikke bil, og syntes det er best å slippe å ta buss. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Tenkte det passet fint med en liten oppdatering, nå som jeg snuser litt innpå forumet igjen og Sydney har blitt en gæmlis Om tre dager har hun rund dag, og har vokst et ordentlig hvitt skjegg. En god gammel dame har hu altså blitt, men ennå sprek som bare det. Akkurat nå chiller vi etter å ha tatt oss en fin tur på fjellet Lett og deilig regn, og lite folk. Tok ikke med kamera, så blir mobilbilder! Hun ser så kompakt og rar ut her, haha Er igrunn spinkel.
    • 13-åringen min har også bare ett gir, og hun løper alle turer. Hun har i tillegg en del muskelsvinn, bilyd på hjertet og en skranglete skulder, så en frisk 13-åring tenker jeg i hvert fall det er uproblematisk å løpe med. Jeg har fått beskjed fra veterinæren om at jeg bare skal la min styre tempoet som hun vil.
    • Jeg har en eldre hannhund på 13 år, blandingshund, mor er husky. Han er et sportstype, bygd lett og rask. Veier 26-29 kg, varier i vekt, pga han fortsatt blir like surrete når nabotispene har løpetid 🙊 Han har alltid vært med på lange gåturer og sykling/løping/ski. Har redusert litt på turene som han er med på, men har han med på intervall løping, maks 4 km.  Han er usedvanlig sprek og holder koken på tur, dersom han sakker tempoet så følger jeg han. Veterinæren sier han er ekstremt sprek og frisk for alderen. Har minimalt med muskelsvinn og bevegelsesapparatet er som på en unghund. Ellers frisk med god hjerte/lunge helse. Hun mener han bare har godt av løpeturene, men jeg bekymrer meg alltid for at det blir for mye.. Han har aldri vist tegn til at det er for mye, han elsker å løpe, og vi går både før og etter løpingen. Han henter seg like fort inn som alltid etter løpeturene.  Har han aldri med på løpetur i solsteik eller over 20 varmegrader. Da holder vi oss til å gå.    Er det noen som har eldre senior hund som de løper med? Skjønner at jeg bare skal være veldig fornøyd med sprek og frisk gammelmann i hus, men jo eldre han blir, jo mer bekymret blir jeg for at noe skal skje han ❤️ 
    • Ja, de roer vel kanskje ned voksingen veldig nå fremover, ikke like eksponensiell som den har vært til nå  
    • Ja, han både tisser og bæsjer. Gjør det samme som han gjør på morgenen, bare noen timer tidligere. Skulle jo tro han ville slitt mer med å holde seg når han var mindre og blære og alt var mindre, enn nå som alt skal ha blitt større.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...