Gå til innhold
Hundesonen.no

Ny med valp

Elises
 Share

Recommended Posts

Hei! 

Jeg er ny i forumet her, og har også fått meg en fantisk søt liten cavapoo valp Laughing Han er 9 uker gammel nå. 

Jeg har et par spørsmål angeånde valp som jeg håper noen av dere kan svare på. Hvor lang tur kan en valp gå om gangen? Nå for tiden tar vi han bare ut slik at han får tisset og bæsjet. Av og til går vi litt lengre turer, men ikke lengre enn 15-20 min. Når vi kommer inn igjen er han veldig ofte hyper og skal bite i alt mulig. Han biter på oss og møbler. Tips til hva jeg kan gjøre med det? Vi har kjøpt en spray som vi sprayer på møblene, men den viser seg å ikke fungere. Han biter likevel. 

Når man møter andre hunder ute så har han en tedens til å begynne å grine. Han bjeffer ikke. Hva grunnen til dette er, vet jeg ikke. Han gjør det ikke når han møter andre mennesker, det gjelder kun hunder. Han går også bort for å hilse på de. Men denne hunden er også mye mindre enn de fleste hundene han har hilst på, kan det ha noe med saken å gjøre? 

Og når man skal trene på at valpen skal være alene hjemme, hvor tidlig kan man begynne med dette? I valpehefte vi fikk med valpen står det at man kan begynne med å være borte i ti minutter. Dette syntes jeg var litt mye, så jeg tenkte kanskje bare gå ut døren, vente litt og så komme inn igjen? Hva anbefaler dere? 

Jeg takker for svar! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du leser og søker litt i valpeforumet så får du mange gode råd og svar på de spørsmålene her.

Den første tiden skal han bare ha korte turer for å utforske omverdenen i eget tempo. Raptuser når han kommer inn igjen er helt vanlig. Gi han ting han har lov til å bite på, og rydd bort eller skjerme det han skal holde seg unna.

Når du sier at han går bort for å hilse på andre hunder så antar jeg at du har ham løs. Ta på ham en sele og langline så du kan hindre ham i det. Det er slett ikke alle hunder som er greie med valper, og du risikerer at han får ekle opplevelser som setter seg for resten av livet.

Alenetrening finner du en del tråder og tips på. Når det gjelder alle disse tingene er det også en del individuelt, og ingen fasit, så du må se an din egen valp. Valpekurs vil også hjelpe, der får du svar på mange av spørsmålene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det simira sier. Om han har veldig raptus når dere kommer inn kan det være han er overstimulert, kanskje kutte ned litt på turene. Eller bruke litt tid på turene til å bare være i ro så valpen kan fordøye inntrykk underveis. Noen ganger trenger de å bare sitte og tenke litt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Hvis valpen ikke er ute mer enn 15-20 minutter på det lengste og får sove godt i mellom turene, så kan jeg ikke skjønne at den skal være overstimulert. Det høres helt fint ut det. At valper får raptus er helt normalt. Det kan bety at de er overstimulerte, men det trenger ikke bety det. Antagelig er han en helt normal valp som får litt raptus innimellom. Å være gira etter å ha opplevd spennende ting ute trenger ikke å være overstimulert. Kanskje han trenger litt hjelp til å lære seg å skille mellom aktivitet og hvile? Prøv å holde han rolig fast til han roer seg ned og finn noen tyggebein eller andre lovlige ting han får gnage på :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Det er mange måter å gjøre dette på. Og man bør definitivt ha en plan, for alenetrening fram til en hel arbeidsdag kan ta tid. Med den siste hunden vår tok det 6 mnd. Jeg var da delvis ufør, så mannen hadde ham med på kontoret de dagene jeg var på jobb. Personlig mener jeg at man bør være hjemme med valpen minimum en uke, helst to, for å bruke tid sammen, bli kjent både med hverandre og den nye hverdagen, og etablere litt rutiner, før man i det hele tatt kan starte alenetreningen gradvis. Så bruker man tiden man har, men minst et par uker med systematisk alenetrening hjelper for de fleste. Når man må tilbake på jobb er det mange muligheter. Det viktigste er å ikke pushe valpen for lenge for tidlig, da risikerer man i verste fall å få en hund som ikke tåler å være alene hjemme i det hele tatt, og det er ganske slitsomt. Hjemmekontor. Ta med hunden på jobb.  Hundepasser/hundebarnehage (NB! Vær ekstremt nøye på hundebarnehage, der trenger valpen også tilvenning, og 5 dager i uken er alt for mye. Det er MYE stimuli, stress og påvirkning på slike steder, og det bør være en god plan for hvordan hundene får nok ro i løpet av dagen. Sjekk gjerne at de som håndterer hundene til daglig, altså ikke bare daglig leder, har kursing og faktisk kunnskap om språk og adferd hos hund, å "bare være glad i hunder" er ikke nok på slike steder). Om man er flere i huset, kan man flekse på jobbtid slik at en kan dra tidlig på jobb og komme tidlig hjem, og den andre drar sent. Nabo/familie/venn som passer valpen på dagtid og etterhvert stikker innom og lufter. Omplasseringshund som er vant til å være alene hjemme, heller enn valp. Da bør man også bruke tid på å bli kjent, og starte rolig og gå forsiktig frem med alenetrening på nytt sted, men så lenge de er vant til (og komfortabel med!) å være alene så bør treningen gå ganske raskt.  
    • Jeg lurer på hvor lenge man bør ta fri fra jobb for å være hjemme med den nye valpen, dersom man ikke har mulighet for hjemmekontor? Jeg har en valpebok der det anbefales 5-6 uker, men dette er jo ikke så enkelt i praksis. Det kan sikkert variere mye når valpen er tilvendt å være alene hjemme også. Noen tips?
    • Har ikke egenerfaring, men omgåttes en håndfull whippets. Tur i typisk norsk skog er meg bekjent ikke noe nevneverdig problem. Herjer hunden i skogen kan det såklart bli en skramme her eller der uavhengig av rase, men jeg har aldri hørt at det er noe vesentlig verre med whippet. Når det gjelder munnkurv mtp. jaktlyst så vil det hindre skade og drap av byttedyr, men jagingen og stresset blir jo det samme. Hunden skal ikke jage vilt (eller tamt strengt tatt) så du bør ha tilgang til åpne og/eller inngjerdede områder som hunden kan få løpe fra seg på. 
    • Ser at det er nesten 6 år siden noen har skrevet her, men jeg prøver likevel:  Har et par spørsmål om whippet som jeg lurer på. 1) Leser her og der at det er veldig lett at de får overflatiske skader på kroppen, pga av full fart under "fri leik". Hvordan er det å kombinere tur  i typisk norsk skog med en løs whippet?  2) Whippet har jo jaktlyst. Er det mange som har erfaring med at naboens katt har fått en ublid skjebne? 3) Når det gjelder jaktlyst; er det helt "på trynet" å sette munnkurv på en whippet som skal få rase fra seg i fritt løp? Bare noen spørsmål fra en som har whippet på lista over "hunder jeg kanskje kunne tenkte med, når den hunden jeg har nå rusler til de evige jaktmarker"...
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...