Gå til innhold
Hundesonen.no

Den første uken med valp


Fuglehund11
 Share

Recommended Posts

Hei. Nå får vi valp om noen uker og vi gleder oss veldig. Vi henter valpen i trondheim og vi skal fly til oslo. Når vi kommer da er vel både vi og valpen slitne og skal bare slappe av. Men det jeg lurer på er de neste dagene. Kan man da begynne med enkle øvelser som sitt,kom? Kontakt trening er også noe man skal begynne med tidlig ialefall som jeg har hørt. Når skal man begynne med sånne ting. Det er en fuglehund vi skal ha og når er det man kan begynne og starte forsiktig med trening til jakt? Også miljøtrening er vel viktig og starte med ganske tidlig. Når skal man begynne med alle tingene og er det noen tips ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Fuglehund11 skrev:

Hei. Nå får vi valp om noen uker og vi gleder oss veldig. Vi henter valpen i trondheim og vi skal fly til oslo. Når vi kommer da er vel både vi og valpen slitne og skal bare slappe av. Men det jeg lurer på er de neste dagene. Kan man da begynne med enkle øvelser som sitt,kom? Kontakt trening er også noe man skal begynne med tidlig ialefall som jeg har hørt. Når skal man begynne med sånne ting. Det er en fuglehund vi skal ha og når er det man kan begynne og starte forsiktig med trening til jakt? Også miljøtrening er vel viktig og starte med ganske tidlig. Når skal man begynne med alle tingene og er det noen tips ?

Sånne enkle ting er det bare å begynne med, egentlig kan dere jo begynne med hva som helst så lenge dere greier å legge læringen på et nivå som passer valpen :) Lite forstyrrelser (helst inne i stua til å begynne med), belønne hver gang valpen titter på dere av seg selv uansett grunn, korte økter, tren på en ting i gangen, ikke bland forskjellige ting i samme økt, hyppig belønning, ikke noe kjeft når den ikke forstår osv. Selv de mest avanserte øvelsene kan jo brytes ned i enkle delmomenter sånn at man kan begynne å legge grunnlaget tidlig selv om det kanskje er lenge til hele øvelsen er ferdig :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det viktigste jeg lærer mine valper er hva de heter, "nei", "vær så god" og "kom" - jeg skiller mellom "kom hit hvor jeg er" og "kom hit på plass i utgangsposisjon", altså om det er en hverdagssituasjon eller en lydighetskonkurranse. Jeg liker også at de har en forståelse av "vent" eller "bli".

Og selvfølgelig gå relativt pent i bånd.

Også all miljøtreningen, men det er jo bare sånt en gjør, og ikke terper på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du synes det blir mye, så senk skuldrene og fokuser på det viktigste. Valpen må ikke kunne alt med en gang, og flere ting kommer av seg selv i hverdagens interaksjon med hunden. Du skal slappe av og kose deg med valpen også, valpetiden går så altfor fort - sosialisering, miljøtrening, håndteringstrening, stueren-trening og hverdagslige ting er førstepri. Men valpen lærer jo også å gå i bånd når dere er ute på tur, den lærer hva den heter hver gang du bruker navnet, den lærer "vent" når den ikke får stupe ut av bilburet med en gang, den lærer "vent" og "vær så god" når du fôrer den, den lærer "nei" når du rolig avbryter gnaging på stolbein og storetåa, også videre.

Jeg pleier å belønne valpen hver gang den kommer bort til meg når vi er på tur eller i hagen, og kaller det kom - da bygger du en positiv assosiasjon. Kombinert med dette roper jeg valpen til meg når den er i nærheten, har litt fokus på meg, eller i hvert fall ikke er kjempeopptatt med noe annet, for å øke sjansen for å lykkes. Så heves kravene etter hvert som valpen klarer mer.
Er valpen super-selvstendig, kan du trene med langline, og hjelpe valpen til deg med et lite drag i lina og masse belønning når den kommer av seg selv til deg. Noen valper kommer glade og fornøyde bare du sier noe og gir en kvart tørr frolic, andre krever mer hoolabalooba for å finne ut at du er kul nok til å svinse innom.

Utgangsposisjon er en lydighetsøvelse, så det får en annen kommando, og en annen tilnærming. Jeg har en unghund som jeg trener lydighet med først nå, og han har fått første tilnærming til "på plass" ved at jeg plasserer oss så han sitter korrekt, også "hjernevasker" jeg ham på at det heter på plass. Så er det flere måter å gå videre derfra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...