Gå til innhold
Hundesonen.no

Tråden for retrieverjakt


Iggy
 Share

Recommended Posts

Akkurat nå, Dufus skrev:

Hei! Har dere noen tips til hvor en fullstendig newbie bør starte hvis hun har lyst til å trene retrieverjakt med valpetrollet sitt? 

Ja, her ;)  https://www.adlibris.com/no/bok/retriever-hvalpetraning-9788778575517 veldig fin bok! Jobb med grunntrening. Ro, fotgående, ikke trekke i båndet, innkalling :) Så smått apportering bare ved at valpen får hente noe og du lokker den til deg, koser og roser uten å ta leken med det første :) det skal være best å komme til deg med ting!

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, LinL skrev:

Ja, her ;)  https://www.adlibris.com/no/bok/retriever-hvalpetraning-9788778575517 veldig fin bok! Jobb med grunntrening. Ro, fotgående, ikke trekke i båndet, innkalling :) Så smått apportering bare ved at valpen får hente noe og du lokker den til deg, koser og roser uten å ta leken med det første :) det skal være best å komme til deg med ting!

Takk for tips, boka klikkes hjem i dette øyeblikk ??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Dufus skrev:

Hei! Har dere noen tips til hvor en fullstendig newbie bør starte hvis hun har lyst til å trene retrieverjakt med valpetrollet sitt? 

Så moro at du vil trene jakt! Jeg har ikke lest boken som LinL linker til, men den ser jo bra ut :-)

Andre bøker du bør vudere er denne: https://www.tanum.no/_retrievertraning-pa-mitt-satt--lar-kanna-din-retriever-och-anpassa-traningen-efter-just-din-individ-lena-bratsberg-karlsson-9789163963032

Ellers er apportering til hverdag og fest en fin alternativ bok. 

På generell basis vil jeg anbefale deg å ikke hoppe over basisen med sitt og bli, innkalling, fot og ikke minst ro. Det er veldig viktig at hunden din ikke får for høye forventninger og tror at den skal hente alt som blir kastet. 

Nå kommer tilbudet på kurs litt an på hvor du bor i landet, men det er ekstremt mange flinke folk der ute. F.eks i retrieverklubbene rundt omkring + mange private tilbud. 

Lykke til, bare spør om du lurer på noe :-)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes også «retrievern som apportör» er bra, så lenge man luker ut korrigeringene.. Jeg er ikke så for at man skal gi negativ straff i innlæring. Men det er ikke mye av det, og boka er god. Men hvalpetræningsboka er en ypperlig start! Den handler jo om den første treningen :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, LinL skrev:

Jeg synes også «retrievern som apportör» er bra, så lenge man luker ut korrigeringene.. Jeg er ikke så for at man skal gi negativ straff i innlæring. Men det er ikke mye av det, og boka er god. Men hvalpetræningsboka er en ypperlig start! Den handler jo om den første treningen :)

Det er jeg enig med deg i! Litt for opptatt av korrigering i starten, men mye bra øvelser. Jeg har bare bestilt den nye versjonen, ikke lest. Håper hun har moderert seg litt ?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 years later...

Drar opp denne, jeg. Er det elementer dere tenker det bør trenes på med tanke på jakt, som man ikke møter på prøver? Treningen vi driver med nå er veldig rettet mot jaktprøver, men har lyst til å prøve ham på jakt etter hvert også. Noe jeg bør huske å få med i treningen som ikke nødvendigvis favnes av jaktprøvetreningen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå skal ikke jeg skryte på meg stor erfaring i ekte jakt, men jeg tror at momentene i jaktprøvene er korrekte for ekte jakt. Tenker at den største forskjellen er kanskje at i praktisk jakt så er det lengre perioder med fot enn på jaktprøver og kanskje mye lenger perioder i ro bak et nett. Så jaktlydighet er viktigst. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 10/1/2020 at 10:33 PM, Dufus said:

Drar opp denne, jeg. Er det elementer dere tenker det bør trenes på med tanke på jakt, som man ikke møter på prøver? Treningen vi driver med nå er veldig rettet mot jaktprøver, men har lyst til å prøve ham på jakt etter hvert også. Noe jeg bør huske å få med i treningen som ikke nødvendigvis favnes av jaktprøvetreningen?

Hvilken type jakt tenker du på?

Retrieverjakt simulerer vel mer type engelsk jakt med stor vilttetthet og relativt lite forflytning. Noe som blir ganske annerledes enn typisk norsk rypejakt (som vel er det vanligste) hvor man kan gå mil på en dag uten å se fugl i verste fall. Ved å trene retrieverjakt lærer du hunden det den trenger for slik jakt også, men problemet - i mitt hode i alle fall - oppstår ved denne fotgåingen. Jeg ser på det som svært lite hensiktsmessig at hunden skal gå jaktfot en hel dag, samtidig vil du ikke at hunden skal gå langt foran å støkke fugl heller (vel, om du ikke ønsker å trene hunden som støtende fuglehund da). Så en eller annen «hold deg bak»-kommando hadde jeg sett monn i i alle fall.

I tillegg må man være sikker på at hunden ikke går etter fugl når de letter. Det har den jo absolutt alle forutsetninger for grunnet retrieverjakttrening, men det bør vel testes og evt trenes inn på fugl også. Spesielt om man ikke har hunden i jaktfot hvor den i prinsippet skal ha lært å ikke gå etter noe som helst.

Gåsejakt og andejakt er mer stasjonær jakt og der bør vel hunden være relativt klar. Men det setter nok enda større utfordringer til passivitet (lengden i alle fall, litt uro er ikke nødvendigvis like ødeleggende) enn en normal prøve.

For all jakt er det viktig å ha trent apport på det aktuelle viltet. Nå må man jo gjennom det for B-prøver AK, men skal man jakte før den tid så må det trenes inn og det må også holdes ved like når man er ferdig med AK. Skadeskutt vilt opplever man dessuten ikke på prøver, men det har jeg ikke begynt å tenke på hvordan man evt trener på.

  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 10/5/2020 at 12:06 AM, tillien skrev:

Hvilken type jakt tenker du på?

Retrieverjakt simulerer vel mer type engelsk jakt med stor vilttetthet og relativt lite forflytning. Noe som blir ganske annerledes enn typisk norsk rypejakt (som vel er det vanligste) hvor man kan gå mil på en dag uten å se fugl i verste fall. Ved å trene retrieverjakt lærer du hunden det den trenger for slik jakt også, men problemet - i mitt hode i alle fall - oppstår ved denne fotgåingen. Jeg ser på det som svært lite hensiktsmessig at hunden skal gå jaktfot en hel dag, samtidig vil du ikke at hunden skal gå langt foran å støkke fugl heller (vel, om du ikke ønsker å trene hunden som støtende fuglehund da). Så en eller annen «hold deg bak»-kommando hadde jeg sett monn i i alle fall.

I tillegg må man være sikker på at hunden ikke går etter fugl når de letter. Det har den jo absolutt alle forutsetninger for grunnet retrieverjakttrening, men det bør vel testes og evt trenes inn på fugl også. Spesielt om man ikke har hunden i jaktfot hvor den i prinsippet skal ha lært å ikke gå etter noe som helst.

Gåsejakt og andejakt er mer stasjonær jakt og der bør vel hunden være relativt klar. Men det setter nok enda større utfordringer til passivitet (lengden i alle fall, litt uro er ikke nødvendigvis like ødeleggende) enn en normal prøve.

For all jakt er det viktig å ha trent apport på det aktuelle viltet. Nå må man jo gjennom det for B-prøver AK, men skal man jakte før den tid så må det trenes inn og det må også holdes ved like når man er ferdig med AK. Skadeskutt vilt opplever man dessuten ikke på prøver, men det har jeg ikke begynt å tenke på hvordan man evt trener på.

Det blir nok mest jakt i skog og fjell, men forhåpentligvis litt gåse- og andejakt også etter hvert. Har tenkt litt på det med å lære den å gå foran og støkke - vet ikke om jeg vil det, ikke enda i alle fall. Er redd det kan ødelegge litt for det vi trener på for å kunne stille på jaktprøver..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • For det første høres det ut for meg som du trenger litt hjelp med båndtreningen. Er det noe kurs å finne i nærheten? Ihvertfall anbefaler jeg deg å søke opp tråder om båndtrening her på forumet. Hvis du har holdt på å snudd retning i evigheter ser det ikke ut til å fungere, og du må gjøre noe annerledes. En ting kan jobbe med inne er kontakt, og det å få hunden til å følge med på deg. Si kontaktord når du står foran hunden - gi godbit så fort hunden ser på deg,gjenta dette fem ganger. Ta et par-tre slike økter i løpet av dagen, beveg deg etterhvert litt lengre unna. Så kan du si "fot" og bruke enten godbiten eller håndtarget om du har det, til å få hunden til å følge ved siden av deg et par meter. Når dette sitter godt inne, kan du bruke det for å få inn hunden og holde seg ved deg litt ute. Generelt vil jeg heller anbefale å bruke en sele og langline og la hunden bevege seg slik den vil, og heller trene korte økter med kort bånd i løpet av turen. Da kan du gå uforstyrret til nærmeste grøntområdet eller parkeringsplass, og trene slik som beskrevet over. Det er ikke et mål at hunden skal gå fot hele turen, men at du kan få ham inn til deg og under kontroll ved behov, og forhåpentligvis sjekke inn med deg underveis på turen.  Antitrekkbånd er vanligvis ikke det samme som struphalsbånd, og jeg vil si at det er bare en positiv ting om folk bruker det ved behov. Men det vil ikke lære hunden å gå pent i bånd, det må du gjøre ved siden av. Hvis trekkingen er et stort problem går det an å bruke grime når du ikke vil trene på båndtreningen eller bruke langline.  Det finnes også seler med feste foran (noen "vanlige" seler har feste på ryggen og foran i tillegg, så det er enkelt å flytte mellom"), slik at hunden blir snudd mot deg når den trekker. Igjen må dette brukes sammen med trening, men det gjør det litt lettere. Ellers ville jeg ikke brydd meg så mye om hva andre tenker og mener så lenge du gjør det som er best for hunden. Lykke til!
    • Er redd noen skal tro jeg er slem med han. Har en på ett år og som fortsatt drar i begynnelsen av dagens første tur. Dermed må jeg snu rundt mye og få han til og fokusere på meg. Overhørte naboen si jeg hadde antidra bånd på hunden til andre og det syntes jeg var skikkelig ubehagelig. Jeg bytter til kort bånd vist han drar i stede får og gå rundt med langline så jeg får mer kontakt bare. Ikke noe anti dra bånd ( vet ikke hva det er men går ut i fra hun mener strammehalsbånd noe han ikke bruker men han bruker halsbånd vist han skal gå der det er vann får han elsker og bade så slepper jeg at lykta på selen skal bli ødelagt. Kan ikke akuratt trene på dette inne og jeg må trene han på det. 
    • Usikker på om massiv fremgang i hverdagslydighet skyldes endring av metode, økt mental modenhet med mer impulskontroll, "varmen" (ikke veldig), eller en kombinasjon, men vi koser oss. Ikke en lyd på verken bussen, Posten eller Felleskjøpet i dag. Ble helt rørt av hvor flink han var til å sitte pent og pyntelig og vente uten labber på disken eller konsert. Å manøvrere pent mellom hyller med leker og tygg og snacks var deilig nok. Måtte nesten klype meg i armen da han bare var lydig ved disken også, begge steder. Det kom noen raptusbyks da vi nærmet oss hjemme igjen, men kjapt under kontroll med cue på en øvelse og en leke, og da det i neste øyeblikk kom et helt heat av saftige skinker i kondomdress på hjul -  bakfra - bare en meter fra oss, så satt han bare pent og pyntelig og så på de fly forbi uten impulser til å jage etter for å bite noen i rumpa. Amazing!  Godgutten 🥰
    • Eurasier er en selvstendig rase, og den krever en del aktivisering, på sine premisser. De har også hatt en del svakheter mentalt. Dette med usikkerhet er i høy grad genetisk, så det er viktig å gjøre god research på oppdrettere og linjer. God sosialisering er selvfølgelig også viktig, men eurasier er ikke en utpreget sosial rase. Når det gjelder "gneldring" så er det svært få hunder som gneldrer uten mål og mening så lenge de får den aktiviteten de trenger. Men noen raser er avlet for å vokte eller varsle, og de vil naturlig nok bjeffe når de opplever forstyrrelser, og terskelen der kan variere. Mange små hunder er avlet for å varsle, mens jeg kommer ikke på så mange store hunder (type str eurasier) som er kjent for å "gneldre". Noen spisshunder, som lapphundene, islandsk fårehund mm. kan bjeffe en del i arbeid og når de blir ivrige. Eurasier er forøvrig også en spisshund og ikke nødvendigvis helt stille. Om det er en rase som passer deg eller ikke er vanskelig å si, siden du ikke sier noe annet enn at du bor i leilighet. Skal du ha hund til tur og kos? Vil du gå kurs, og evt. drive med hundesport? Er det viktig at den går overens med andre hunder? Lett å trene/ha løs?  Hvor mye tid vil du bruke på pelsstell og støvsuging? Anbefaler å lese litt her, andre innlegg fra samme bruker på forumet, som har hatt en eurasier med sine utfordringer, men også kommet veldig langt med ham:   
    • Vurderer eurasier som neste hund, og ønsker å høre fra alle som har om både positive sider og utfordringer, anbefaling/fraråding av rasen. Hannhund eller tispe? Tisper er jo mindre, men da må en ta med løpetid og humørsvingninger med det etc. Hannhunder er kanskje mer stabil i humøret? Men samtidig større og mer 'territorielle? Er jo pluss og minus på begge sider. Bur idag I leilighet, liker og gå turer, men har ikke behov for en høyaktiv rase, ønsker heller ikke ha så liten da de har en tendens til og være gneldrete. Og lest og hørt at Eurasier er ganske stille på det punktet. Selv om de lager lyd selfølgelig, det er naturlig, men ønsker ikke sånn typisk gneldring.  Men blir jo litt usikker når en leser at de kan bli veldig skeptisk/nervøs til andre, en vil jo ikke 'feile' med hunden en skal få, ønsker jo velge riktig da det skal fungere i  mange år fremover. Kommer alltid tilbake til Eurasier da, falt litt for de, men har aldri hatt den type rase før. Har hatt labrador blanding, og spaniel før og de er jo litt mer førerorienterte.  Er det sånn at en må trene sosialisering i typ '3 til 4' timer hver dag eller holder det med 'minutter' noen dager,  det vil jo variere dager da man må jobbe etc sef. Blir jo sef mer enn noen minutter, men håper dere skjønner hva eg mener🙈 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...