Gå til innhold
Hundesonen.no

Saueavvenningskurs?


Tonje
 Share

Recommended Posts

Det arrangeres for tida slike kurs her i Førde, og jeg begynte rett og slett å lure på om jeg burde blitt med på dette? Men det gjør vondt i hjerterota av tanken... Vi bor i saueland om dagen og vi har sauer på beite 20 m fra inngangsdøra. Blaze bjeffer på dem og løper mot gjerdet, men hvis de kommer i mot løper han vekk og er nok mest redd dem. Felix derimot vet jeg tar dem hvis han får sjansen, derfor får han så klart ikke det, men uhell kan jo skje. Jeg bekymrer meg for de rareste ting når det kommer til han, og jeg har mareritt om at han jager sau ofte. Hva om jeg faller og mister båndet? Det kan såklart løses ved å alltid ha han i magebelte, men hva om det ryker? Hva om kobbelet har en svakhet og ryker?  Hva om jeg svimer av og han vikler seg ut av selen? (Jada, usannsynlig, but still). 

Jeg er rett og slett dritredd for at det skal skje. På en annen side tror jeg ikke strømming vil ha noen effekt på han, han har for stort jaktinstinkt. Å han er tross alt 9 år gammel straks. Blaze vet jeg at ikke utgjør noen større fare for sau, men hva,hvis,tenk om der og? I rett setting kan han sikkert løpe etter en sau og det skal jo ikke mye til før de sprenges. Folk har tatt feil av instinktene til hundene sine før, inkludert meg selv.

Er det noe fornuft i dette, eller skal jeg bare fortsette å sikre det jeg kan? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bor med sau beitende rett utenfor huset her - men det kunne ikke falle meg inn å strømme hundene pga det. Jeg tar mine forholdsregler og sikrer det jeg kan. Når jeg går på tur har jeg alltid grime på han som kan tenkes å jage sau (han er 40 kilo og veldig impulsiv og går i fistel hver gang vi treffer på sau) - og jeg knepper på den når jeg hører sauen i nærheten. Hører jeg ikke sau, så går han i halsbånd. Også har jeg selvsagt magebelte når vi går. Jeg har ennå ikke opplevd at utstyret har røket - og vi  har bodd her noen år nå :)

Slapp av og senk skuldrene, du :) 

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har strømma ene whippeten min, pointern min trengte ikke. Men syns det er ille greit mtp tenk om ting skjer, brått bryter ho seg ut av teltet feks, og eldste whippeten min har sjukt stort jaktinstinkt, ho fløy rett i trynet på sauen med en gang, da ho ble sluppet løs for å strømmes. Syns strømming er helt ok, om det blir gjort på riktig måte. Vi takler da litt strøm vi også uten atter vi tar skade av det, annet atter vi får et lite ubehag som vi helst vil unngå etterpå :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Raksha skrev:

Jeg er litt elle melle på om jeg skal strømme mine. En og en er jeg helt sikker på at det vil hjelpe, men slippes alle tre ut sammen så er jeg jammen ikke like sikker.

 

Sikker kan man aldri være på hund/sau, men sjansen for at de jager er mindre om du får dem strømmet. Sånn uansett hvordan man vrir på det...

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Pringlen skrev:

Sikker kan man aldri være på hund/sau, men sjansen for at de jager er mindre om du får dem strømmet. Sånn uansett hvordan man vrir på det...

Veldig sant. Er skummelt med småbarn i hus og sauer som kan befinne seg midt på tunet. Ingen av mine drar på jakt for å finne sau, men står de rett utenfor døra og lillemor slipper dem ut... 

 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blaze hadde nok lært av det, han er jo ganske myk tross alt og har i tillegg ikke så veldig kraftig jaktinnstinkt, Felix hadde jeg ikke villet utsette for det om jeg var deg, rett og slett fordi jeg tror ikke det har noen effekt, som du sier selv. Han er gammel og har livserfaring, kanskje hjelper det der og da og kanskje en kort stund, men han vil jo også fort forstå at han ikke får støt når han i ettertid x antall ganger møter sau i skogen/utenfor huset og ingenting skjer. Da vil det nok bli som før og det ene støtet vil bare være en dårlig opplevelse som går i glemmeboken. 

Det er jo litt samme med mine, varga skulle nok vært strømmet, men det er nok for sent nå så det kommer ikke til å skje, heldigvis litt lettere å holde seg unna saueland her oppe da. Jeg er også helt stressa på at utstyr skal holde osv, jeg har opplevd at det har røket, ikke på sau dog heldigvis, men jeg vet jo at det kan hende når som helst. Vims er mye greiere(enn så lenge, men hun jager nok hun og i rett situasjon), men vurderer å strømme henne uansett, vi får se.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok Blaze jeg hadde prioritert ja, men jeg tror helt ærlig ikke han er noen fare for sau, så jeg er så usikker på om jeg synes det er greit å la han gå gjennom det bare sånn i tilfelle rottefelle. Vi har jo sau i innhegning utenfor og jeg vil ikke at han skal gå rundt og være utilpass når vi sitter ute her hjemme. 

Felix er nok beyond repair, og vi kommer til å møte såpass mye sau i fjellet i sommer at det blir som Malamuten sier; han vil kjapt lære at det ikke kommer støt. 

Nei, jeg tror jeg dropper det jeg. Takk for innspill folkens! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om hunden strømmes og er sauerein i dag og i morgen, er det slettes ikke sikkert at den er det i neste uke. For å sette det på spissen. Jakthunder (i alle fall elghunder) må strømmes årlig for å i det hele tatt få lov til å gå på jakt, så det sier jo litt om begrenset holdbarhet på slike ting. Dessuten er det slettes ikke alle som viser seg å være sauereine allikevel når de plutselig befinner seg midt i saueland...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutter siden, Wilhelmina skrev:

Selv om hunden strømmes og er sauerein i dag og i morgen, er det slettes ikke sikkert at den er det i neste uke. For å sette det på spissen. Jakthunder (i alle fall elghunder) må strømmes årlig for å i det hele tatt få lov til å gå på jakt, så det sier jo litt om begrenset holdbarhet på slike ting. Dessuten er det slettes ikke alle som viser seg å være sauereine allikevel når de plutselig befinner seg midt i saueland...

Nesten samme på fuglehund, der tar man en prøve som gjentas etter 14 dager, så må det gjentas etter et år, deretter hvert andre år. Og de fleste jaktterreng krever det samt for å starte på jaktprøve.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...