Gå til innhold
Hundesonen.no

Proteus Mirabilis..


Recommended Posts

Noen som kjenner til denne bakterien og som har info de vil dele?

*foring resten av livet..

*helse, pels og olje som ikke er animalsk osv..

*hva gjør jeg nå..type ting ?

Iben har denne bakterien og den er ikke så lett å bli kvitt. Lager masse luft- og kolikksmerter av en del mat hun spiser så nå går vi foreløpig på kylling og ris som jeg lager, med litt Royal Canin Intestinal Low Fat på si ?

Vaksine skal lages og gies, og forhåpentligvis er hun innafor de 86% som blir bedre av vaksinen ?

Sent fra min SM-N9005 via Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor vaksine og ikke antibiotika? Hun skal kunne spise helt vanlig mat når hun er kvitt bakterien, akkurat nå er det nok fornuftig å holde henne unna rått kjøtt, men kokt skal gå helt fint.

Har snakket med tre veterinærer om det og alle tre sier at den er resistent mot vanlig antibiotika så vaksine er det som må til, som det også sto i papirene fra laboratoriet ifra Tyskland :( Så gikk ut ifra at vaksinen er det som gjør hun frisk ?

Er på ferie så har ikke fått snakket så mye med veterinæren min, kun kort over tlf, og de andre anbefalte noen typer mat jeg kan prøve inntil vaksinen er ferdig og tatt ?

Hvordan fungerer den på mennesker? Prøvde å google men kom opp en hel del artikler på legespråk, engelsk i tilegg, så jeg skjønte ikke mye av de. Hvordan har Iben fått den i seg?

Sent fra min SM-N9005 via Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Sbtlita skrev:

Har snakket med tre veterinærer om det og alle tre sier at den er resistent mot vanlig antibiotika så vaksine er det som må til, som det også sto i papirene fra laboratoriet ifra Tyskland :( Så gikk ut ifra at vaksinen er det som gjør hun frisk ?

Er på ferie så har ikke fått snakket så mye med veterinæren min, kun kort over tlf, og de andre anbefalte noen typer mat jeg kan prøve inntil vaksinen er ferdig og tatt ?

Hvordan fungerer den på mennesker? Prøvde å google men kom opp en hel del artikler på legespråk, engelsk i tilegg, så jeg skjønte ikke mye av de. Hvordan har Iben fått den i seg?

Sent fra min SM-N9005 via Tapatalk

Jeg har ikke googlet, men minnes at det regnes som normalflora i tarmen hos mennesker.. Og er en vanlig årsak til UVI hos mennesker.. Har pakket ned alle skolebøkene mine, men er det veldig sterkt ønsket, så kan jeg sikkert gå ned i kjelleren og se hva jeg finner.. 

Men googlet nå, og fant dette da: https://sml.snl.no/Proteus

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan sende ett sammendrag av mine notater når jeg er ferdig med en eksamen om noen timer.

Men sånn generelt så er det en bakterie som hører til enterobacteriaceae, samme gruppe som salmonella og E.coli ++

P.mirabilis er vanlig i øreinfeksjoner og uvi på hund, men også gastro intestinale symptomer. Finnes i forurense vann, jord osv. Og det kan også vært noen hun har spist som er kilden.

I forhold til antibiotika så mener jeg å huske at den er resistent mot både tetracyclines og noen nitrofurans og ampicilin.

Tipper hun har hatt infeksjonen ganske lenge siden de velger å ikke behandle med antibiotika?

Sent fra min Nexus 5X via Tapatalk

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ehhh... Ciprofloxacin og ampicillin skal ta knekken på mirablis i over 95% av tilfellene, ellers har man da "menneskeantibiotika" som trimetropim, mecillinam og nitrofurantoin om de to første ikke funker. 

Skal ta det opp med min veterinær her i nord å høre hva de tenker om det ? Så lenge hunden blir frisk så er jeg fornøyd, uansett om det er vaksine eller antibiotikakur ☺

Sent fra min SM-N9005 via Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan sende ett sammendrag av mine notater når jeg er ferdig med en eksamen om noen timer.

Men sånn generelt så er det en bakterie som hører til enterobacteriaceae, samme gruppe som salmonella og E.coli ++

P.mirabilis er vanlig i øreinfeksjoner og uvi på hund, men også gastro intestinale symptomer. Finnes i forurense vann, jord osv. Og det kan også vært noen hun har spist som er kilden.

I forhold til antibiotika så mener jeg å huske at den er resistent mot både tetracyclines og noen nitrofurans og ampicilin.

Tipper hun har hatt infeksjonen ganske lenge siden de velger å ikke behandle med antibiotika?

Sent fra min Nexus 5X via Tapatalk

Ok, takk :)

Jeg vet med sikkerhet at hun begynte å bli dårlig i februar når jeg byttet fra vom og hundemat nr 33 til vom og hundemat nr 25 med laks. Samtidig byttet jeg fra Dr. Badakky til Obersten.

Først trodde jeg det var løpetiden med innbilt svangerskap etterpå, men når hun fikk ett anfall av smerter tok jeg hun med til en veterinær som sendte meg hjem uten å ta noen prøver osv.. fikk beskjed om å komme tilbake.

Nå i mai ble hun skikkelig ille og da tok jeg en grundig undersøkelse og P.mirabilis var resultatet. Etter det har hun kun hatt smerter når jeg ga hun potet i maten. Kuttet ut den med en gang igjen.

Sent fra min SM-N9005 via Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...