Gå til innhold
Hundesonen.no

Skabb


Recommended Posts

Mamma har en skabbrev luskende rundt huset, og jeg er jo så klart redd for at frøkna kan bli smittet av skabb... Men hvor smittsomt er det egentlig? Det har ikke vært noe direkte kontakt med reven, men hvis f.eks. frøkna undersøker steder reven har oppholdt seg på, kan hun bli smittet da? Hun får nå Interceptor for sikkerhets skyld.

Og er det forresten lov å skyte skabbrev uten særskilt tillatelse? Samboeren til mamma er jeger så jeg synes jo han snarest skal ta frem børsa og avlive stakkaren, men det er vel kanskje noe lovverk inni bilder der...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skabb er veldig smittsomt, så det kan fint smitte via miljø.. Vi feks lukker alltid hundegårdsdørene hjemme nettopp for at evt skabbrever ikke skal legge seg i hundehusene eller lignende for å unngå smitte.. Smitte kan henge i tepper osv opp til 3 uker har jeg hørt.. 

Og det beste man kan gjøre for reven er å skyte den.. Men da bør man også tenke litt på hvor man gjør av det døde dyret.. Ring viltnemda hvis man er i tvil er mitt tips.. Det er en smertefull død for reven og de blir ikke frisk..

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...