Gå til innhold
Hundesonen.no

Utstilling

Aud Stokman

Recommended Posts

Guest Belgerpia

Jeg er i den heldige situasjon at mine utstillingshunder ser fullpelset ut selv når de er nedrøytet - men jeg stiller de ikke så mye allikevel når pelsen ikke er på topp.....

Dog hender det - men jeg ville aldri stillt en klippet hund om jeg ikke hadde kunnet kamuflere det klippede området med pels fra omliggende område for å gjøre helheten bedre.

Jeg har stilt klippet hund en gang - og det var når gamlingen var ung så hadde han så vanvittig pels (han har det enda, men den er mer medgjørlig nå) så på tross av intens kamming flere timer i uken så fikk han våteksem akkurat på siden av halen - vetten måtte barbere bort en svært stykke - men jeg fikk kamuflert det med dekkhår fra andre områder så det syntes ikke med mindre man løftet det opp.

Morsom episode i helgen - stilte den gamle i sandefjord - vi hadde spesialdommer der - og gamle mannen fikk ypperlig kritikk - men det stod " a bit out of coat" - og han har MER enn plenty liksom - men dommer mannen så at han var på vei ned han........ tihi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 76
  • Created
  • Siste svar

Vi får rope på Belgerpia tror jeg... *fryktelig nysgjerrig* Tror man får registrert de som er fødet i "andre" kull (dog om de er etter malle/malle, terv/terv, groen/groen), men da som "riktig" variant?

Får man andre varianter i krøllert-kull?

Jeg er riktignok ikke Belgerpia, men ja, du får registrert terv i groen-kull som terv, groen i terv-kull som groen, malle i terv-kull som malle osv.. Det er ikke lov til å kryssparre mellom variantene selv om det regnes som en rase, da må man søke (sikkert den belgiske fårehundklubben i Belgia, uten at jeg veit det helt sikkert), og det er veldig sjeldent man får godkjent. Jeg veit det snart kommer en valp fra et groen/terv-kull til landet nå, og om jeg ikke husker helt feil, ble det søkt om å få foreta den parringen i 3 år før det ble godkjent? (jeg regner med at jeg blir arrestert om jeg tar feil :blink: )

Det blir ikke fødet andre pelsvarianter i krøllert-kull, jeg gjetter vilt på at strihår er ressecivt (langhår er dominant ihvertfall), men man kan visst få black&tan-belger (hørte jeg O'store Belgerpia sa her i forrige uke når hun hjalp meg med lekser :( ) både hos lakk og langhårsvariantene.. Det skulle jeg like å se! :D

Og den grå terven er lovlig.. Men da skal den være grå, ikke gul, sandfarget, beige eller offwhite.. Og det er vel der diskusjonen går, trur eg? :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Han er ikke så kort at han kan forveksles akkurat,men noen imponerende lengde er det ikke :blink:

Blanding av variantene er ikke ønskelig.Så vidt jeg vet kan du ikke stille ut avkom av 2 forskjellge varianter i Norge,tror heller ikke de blir registrert.

Jeg er ikke sikker på praksisen når det plutselig popper opp svartinger i terv kull ogt vice versa,men jeg TROR man får registrert maller fødet i terv kull og omvendt.(bare arrester meg de som vil,dette har jeg ikke satt meg voldsomt inn i)

Med tanke på hvor mye uenighet det er om den grå terven (er denn "lovlig "eller ikke?noen som vet?) så tror jeg ikke man skal begynne å ekspremintere med ytterlige fargevarianter.Forøvrig er Laekenoisen den eldste varianten (sammen med Groenendaelen) og det blir nok sett på som viktigere å bevare den rasen slik den er fremfor å fikse den opp...Håper jeg :D

Yikes - jeg er så dårlig på å lese alle innlegg altså *flir*

Det fødes tervueren i groenendael kull og det fødes groenendael i tervkull - det fødes tervueren i mallekull.

Det fødes black and tan valper etter groenendael og det kan komme grå terv utav to røde foreldre.......

Farge- og pelsgenetikk er ****** komplisert og jeg har meldt meg ut av det for lenge siden - men ovennevnte forekommer og når det forekommer så registreres avkom i NKK som den varianten den er uavhengig av hva foreldrene er. En svart langhåret belger er en groenendael - en rød eller grå langhåret er en tervueren osv. Hva black and tan registreres som aner jeg ikke - men jeg vil anta at de er groenendael.

Disse odde utgavene som da dukker opp enten svart i røde kull eller omvendt, eller terv i mallekull osv. - må - om de skal gå i avl - kun pares med individ som har samme variant i tre ledd bakover.

Grått er tillatt på tervueren, men da skal det være grått og ikke "pissgult" - hvilket de fleste "grå" belgere er desverre. Rød er dog den foretrukne fargen.

Det påstås at det finnes svarte maller i frankrike og i USA - og det er mulig det gjør det men det finnes ikke her i alle fall.

Ja - det er i alle fall to black and tan krøller i USA registrert som laekenois - men jeg tror nok de lærde vil strides om dens rett til å bli kalt renraset - personlig så sliter jeg litt med å tro det men man vet jo aldri - de ligner ikke laeken heller - mer krøllete schæfere liksom..........

Når var det du skulle stille Loke??

Var det på Bø?? I så fall så treffes vi der *flir*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Yikes - jeg er så dårlig på å lese alle innlegg altså *flir*

Det fødes tervueren i groenendael kull og det fødes groenendael i tervkull - det fødes tervueren i mallekull.

Det fødes black and tan valper etter groenendael og det kan komme grå terv utav to røde foreldre.......

Farge- og pelsgenetikk er ****** komplisert og jeg har meldt meg ut av det for lenge siden - men ovennevnte forekommer og når det forekommer så registreres avkom i NKK som den varianten den er uavhengig av hva foreldrene er. En svart langhåret belger er en groenendael - en rød eller grå langhåret er en tervueren osv. Hva black and tan registreres som aner jeg ikke - men jeg vil anta at de er groenendael.

Disse odde utgavene som da dukker opp enten svart i røde kull eller omvendt, eller terv i mallekull osv. - må - om de skal gå i avl - kun pares med individ som har samme variant i tre ledd bakover.

Grått er tillatt på tervueren, men da skal det være grått og ikke "pissgult" - hvilket de fleste "grå" belgere er desverre. Rød er dog den foretrukne fargen.

Det påstås at det finnes svarte maller i frankrike og i USA - og det er mulig det gjør det men det finnes ikke her i alle fall.

Ja - det er i alle fall to black and tan krøller i USA registrert som laekenois - men jeg tror nok de lærde vil strides om dens rett til å bli kalt renraset - personlig så sliter jeg litt med å tro det men man vet jo aldri - de ligner ikke laeken heller - mer krøllete schæfere liksom..........

Når var det du skulle stille Loke??

Var det på Bø?? I så fall så treffes vi der *flir*

Ok..det var oppklarende:)

Altfor komplisert det greiene der og det er en av grunnene til at jeg aldri ville prøvd meg som oppdretter...

Må jo nesten være biolog jo!

Da treffes vi sikkert i Bø ja..vi har ingen ambisjoner om å slå noen av deres :blink:

Jeg tror kanskje kullbroren til Loke skal stilles og.Han slår oss i hvertfall,han har titler og greier..men vi synes blått er en fin farge vi :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Ok..det var oppklarende:)

Altfor komplisert det greiene der og det er en av grunnene til at jeg aldri ville prøvd meg som oppdretter...

Må jo nesten være biolog jo!

Da treffes vi sikkert i Bø ja..vi har ingen ambisjoner om å slå noen av deres :blink:

Jeg tror kanskje kullbroren til Loke skal stilles og.Han slår oss i hvertfall,han har titler og greier..men vi synes blått er en fin farge vi :D

He he - siden Loke er svart og hannhund så skal det godt gjøres at han konkurrerer mot noe av deg vi har med oss uansett *flir* - Jeg kommer med gammelhannen som er rød og muligens Dina - som da er en sort dame...............

Hvem er broren til Loke??

Det er jo ikke sikkert Loke er så ille som du tror

Lenke til kommentar
Del på andre sider

He he - siden Loke er svart og hannhund så skal det godt gjøres at han konkurrerer mot noe av deg vi har med oss uansett *flir* - Jeg kommer med gammelhannen som er rød og muligens Dina - som da er en sort dame...............

Hvem er broren til Loke??

Det er jo ikke sikkert Loke er så ille som du tror

BH Bure av Nangijala,så vidt jeg har klart å tolke det så har han gjort det greit.

Neida,det er ikke sikkert at bisken er så ille.Jeg har fått gode tilbakemeldinger på han av folk som har rasen og stiller selv.Det er vel heller handleren som herper alt :blink:

Og når oppdretter ikke tror han har en storslått utstillingskarriere forann seg så tror jeg neppe han er så vakker at han overskygger mine klønerier.. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg veit det snart kommer en valp fra et groen/terv-kull til landet nå, og om jeg ikke husker helt feil, ble det søkt om å få foreta den parringen i 3 år før det ble godkjent? (jeg regner med at jeg blir arrestert om jeg tar feil :) )

Jeg kjenner jeg ble veldig nysgjerrig på hvorfor den parringen ble foretatt?

Jeg skjønner at valpen er en import,men det er jo mange bra terv og gronniser her i Norge så vidt jeg har skjønt og sikkert også i valpens hjemland(var den belgisk?).Jeg kan skjønne at man blander malle inn i lakke av mangel på bra nok lakker men den parringen der skjønner jeg ingenting av?Det må jo være veldig spesielle egenskaper i foreldredyrene?Noen som vet hvorfor?

*dødsnysgerrig*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner jeg ble veldig nysgjerrig på hvorfor den parringen ble foretatt?

Jeg skjønner at valpen er en import,men det er jo mange bra terv og gronniser her i Norge så vidt jeg har skjønt og sikkert også i valpens hjemland(var den belgisk?).Jeg kan skjønne at man blander malle inn i lakke av mangel på bra nok lakker men den parringen der skjønner jeg ingenting av?Det må jo være veldig spesielle egenskaper i foreldredyrene?Noen som vet hvorfor?

*dødsnysgerrig*

Har ingen anelse om hvorfor, dessverre :unsure:

Det er forøvrig en terv som kommer, import fra Tsjekkia, om jeg ikke husker helt feil? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tilbake til emnet; dersom Goliat er veldig fin, så kan du jo stille han ut? Dommeren bør kanskje klare å se forbi de cm med manglende pels.

Jeg stiller jo Mona tross det beinet hennes som ikke er vakkert. Men heldigvis har hun jo det høyre som er "rett" :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tilbake til emnet; dersom Goliat er veldig fin, så kan du jo stille han ut? Dommeren bør kanskje klare å se forbi de cm med manglende pels.

Jeg stiller jo Mona tross det beinet hennes som ikke er vakkert. Men heldigvis har hun jo det høyre som er "rett" :o

For det første, jeg stiller alltid for å vinne et elller annet. :o

Og så er det ikke Goliat som mangler pels, han er 8 år og veteran og har diverse titler, men de kan jeg vel ikke nevne, for da blir det vel snakk om hvilke dommere som er spesialister på rasen. :o Det er en ung hanne som mangler pels på nakken. Men som jeg skrev, så skal jeg antagelig ha et valpekull noen dager før utstillingen, så jeg må nok la hele utstillingen være.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det første, jeg stiller alltid for å vinne et elller annet. ;)

Og så er det ikke Goliat som mangler pels, han er 8 år og veteran og har diverse titler, men de kan jeg vel ikke nevne, for da blir det vel snakk om hvilke dommere som er spesialister på rasen. ;) Det er en ung hanne som mangler pels på nakken. Men som jeg skrev, så skal jeg antagelig ha et valpekull noen dager før utstillingen, så jeg må nok la hele utstillingen være.

Så lenge du ikke påstår at dommerne er ufeilbarlige og at bikkja er et unikum, så er det vel ingen her som bryr seg det spøtt om hvem som har gitt dyret "diverse titler".

Jeg synes dog det er interessant hvordan du får flettet inn at du venter valper på angjeldende tidspunkt - det må du da ha visst da du startet denne tråden for 2 dager siden også... ?

- Når det gjelder trådstarten, nei, man stiller ikke hunder som ikke er i topp kondisjon, hunder som har skader, pels klippet av, bandasjer, dårlige stelte tenner, floker, el lign.

DET tyder ihvertfall på manglende respekt for dommerne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge du ikke påstår at dommerne er ufeilbarlige og at bikkja er et unikum, så er det vel ingen her som bryr seg det spøtt om hvem som har gitt dyret "diverse titler".

Jeg synes dog det er interessant hvordan du får flettet inn at du venter valper på angjeldende tidspunkt - det må du da ha visst da du startet denne tråden for 2 dager siden også... ?

- Når det gjelder trådstarten, nei, man stiller ikke hunder som ikke er i topp kondisjon, hunder som har skader, pels klippet av, bandasjer, dårlige stelte tenner, floker, el lign.

Uff da. Jeg skal på vår første ordentlige utstilling nå på lørdag. Men Frisbee har fått revet av noe pels i ansiktet under lek med andre hunder. Etter som jeg har skjønt på oppdretter så er ikke dette så uvanlig, og hun sa det var OK å stille likevel. Han har ett område ved øyet som er kortere pels på grunn av dette.

Det er jo bare trening da. Så jeg har nå tenkt å stille, men det er ikke min hensikt å vise manglende respekt. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff da. Jeg skal på vår første ordentlige utstilling nå på lørdag. Men Frisbee har fått revet av noe pels i ansiktet under lek med andre hunder. Etter som jeg har skjønt på oppdretter så er ikke dette så uvanlig, og hun sa det var OK å stille likevel. Han har ett område ved øyet som er kortere pels på grunn av dette.

Det er jo bare trening da. Så jeg har nå tenkt å stille, men det er ikke min hensikt å vise manglende respekt. ;)

Hei Frisbeebee,

Det er nå ganske stor forskjell på å komme med en hund som har vært ute og lekt og derfor mangler litt pels i ansiktet (sånt skjer hele tida med hunder som får leve livet ;) - og det skal de jo!) - og det å komme med en som er pjuskete, ustelt, klippet i og/eller "herpa" på annet vis!

Bruk sunn fornuft, og møt velstelt og smilende så går det hele sikkert bra (og som regel vil oppdretter kunne gi deg fornuftige råd, og vet hva som er "vanlig" å akseptere for rasen!)

Lykke til med spennende debut!

Lotta

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klart at de dommerne hundene mine får tildelt titler av er ufeilbarlige. Og at hunden er et unikum, selvfølgelig, noe annet ville jo vært som å tro på julenissen. ;)

Jeg kan få flettet inn mye jeg, jeg er ganske flink der. Bare si fra hvis du har noen ønsker ;)

Klart jeg visste om at jeg forhåpentligvis ventet kull, men jeg hadde forregnet meg, telte feil på kalenderen. Selv de beste kan ta feil, vet du, for det har hendt meg. ;)

Nå har jo ikke du sett dennne hunden da, så du vet jo ikke hvordan den ser ut. Men i utgangspunktet er jeg enig i at hunden bør være i god kondisjon når den stilles ut. Nå er den forøvrig ikke helt nedklippet da, den har noen cm med pels på det klippede området, dog ikke så lang pels som ellers på kroppen. Men velstelt og flokefri er han nå da, slik som alle de andre hundene her hos meg er. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, såvidt jeg kan skjønne så brister det bare på et bittelite lite punkt som heter "selvinnsikt", og det er jo knapt verdt å nevne engang...

Der tar du feil, jeg har masse selvinnsikt, enten det skrives i anførselstegn eller ikke. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lotta: Takk for det. Får håpe dommeren ikke henger seg opp i det da. Eller at han synes det er respektløst.

Er helt fersk med denne rasen så jeg aner ikke hva som er vanlig å se i en utstillingsring. Men når oppdretter sier det er OK, så satser jeg på at det går fint. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv stiller jeg Pito selv om hun er nedrøytet. Men hvis hun mangler masse pels så gidder jeg ikke sitte 8 timer i bil. Så det kommer an på avstanden. Hvis Pito hadde vært nedrøytet til NKK utstillingen i Bergen så hadde jeg stillt uansett :) Man vet aldri hva dommeren vil synes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 weeks later...

Sist gang jeg stilte på utstilling var med Chanti (dobermann), da tasset vi inn i ringen med størkna søle i pelsen, haleknekk og ørene på halv tolv. Hehe. Men nå er ikke jeg interessert i å ha NUCH eller andre utstillingstitler på hundene mine heller da, det skal sies.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Få en trener MED ERFARING (fra hundeklubben f.eks) ikke en som har tatt e kurs og er på sin første hund...  Dette må en hjelpe dere med in real life.  Har selv en valp på 16 uker som bodde på småbruk, men hun er miljøsterk og rå i miljø. Det er noe miljø og mye genetikk.  Kjenner ikke til Collie men tidligere slet de med nerver og det er jo bittelitt arvelig det... Det du opplever høres meget rart ut. Få hjelp hjem nå!!  Valpekurs er genialt, men treneren der har begrenset tid til å hjelpe med sånne problemer, men noe veiledning hjelper absolutt.   
    • Gratulerer med resultatene og hunden!
    • Jeg er ganske forelska om dagen 😂❤️    Vi har jo 3 tisper også - Utrolig morsomme og herlige vesen! Men hannhund er virkelig noe for seg selv! ❤️   Nils hadde en strålende valpekarriere, til helga skal han til Nkk Sandefjord og prøve seg som junior - Vi er forberedt på at alt kan skje 😂
    • Jeg har jo vært inne på tanken, særlig nå i perioden jeg ikke fikk lekt med han. Men i utgangspunktet bør det være mer enn nok. I tillegg til korte lufteturer er han en time i skogen ila formiddagen, og får en økt eller to med spor/lydighet/felt/rundering ila ettermiddagen/kvelden. Jeg har sluttet med all trening inne fordi det tydelig bygger stress, men han bør ikke være understimulert totalt sett. Mellom øktene får han også mye ro og søvn
    • Du har en ganske aktiv hunderase, hvor mye aktivitet får han i løpet av en dag? Selv om han ikke har kunnet leke har han vel fått både tur og aktivitet, håper jeg? Hodearbeid, søk, triksetrening? Jeg ville lagt mer arbeid i ro og trygghet rundt måltider, og ro- og hodetrening etter trening og hundemøter og andre stressede situasjoner.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...