Gå til innhold
Hundesonen.no

Utstilling


Aud Stokman

Recommended Posts

Hva synes dere om å stille ut en hund, som i utgangspunktet skal ha halvlang, tykk pels, men som enten av diverse årsaker er nedklippet på et område på nakken(ca. 10 x 10 cm) eller som er nedrøytet? Den som jeg nevner med nedklippet nakke er ellers fullpelset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 76
  • Created
  • Siste svar

Jeg vet bare at jeg personlig sikkert ville gjort det, fordi jeg har bare en hund, og jeg synes det er gøy å stille. Ville ikke reist land og strand rundt for å stille en nedrøytet hund da, men hvis det var utstillinger i nærheten (noe det sjelden er), ville jeg nok stilt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet bare at jeg personlig sikkert ville gjort det, fordi jeg har bare en hund, og jeg synes det er gøy å stille. Ville ikke reist land og strand rundt for å stille en nedrøytet hund da, men hvis det var utstillinger i nærheten (noe det sjelden er), ville jeg nok stilt.

Nei, normalt ville ikke jeg heller stilt en nedrøytet hund, men jeg gjorde nå det med en hund som trengte et svnenskt CACIB og Cert, og hunden slo faktisk to russiske Championer og ble BIR og fikk da tittelen Int Nord N S DK Champ, i tillegg til de andre titlene hunden har fra før. Så den gangen fikk jeg full uttelling, så da var det verdt den lange turen. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja... det spørs jo hva man vil oppnå på utstillingen kanskje ? Er man der kun for å være litt sosial og få en grei bedømmelse av hunden så er det jo greit nok, men har man store ambisjoner om å vinne, så er det kanskje et mer usikkert kort. Det kommer jo også litt an på rasen...

Jeg ser på briard at det er mange som stiller med dårlige pelser, enten pga røyting (løpetid/valper), eller pga særdeles dårlig evne til å stelle pels (helst det siste) - like fullt kan de få BIR om de er heldige. Om man er ute etter å vise fram en hund på sitt beste, så kan det jo være greit å vente til den er i full pels igjen.

Jeg stilte en gang gamlemor på Hamar - hun var nedrøytet og ikke spesielt vakker, men det var den eneste hunden jeg hadde, og ville jo være med liksom... dommeren kommenterte bare tørt: Man stiller ikke en hund i DEN pelskondisjonen HER vet du... ;) . Det ble ikke CK på oss på den utstillinga :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, normalt ville ikke jeg heller stilt en nedrøytet hund, men jeg gjorde nå det med en hund som trengte et svnenskt CACIB og Cert, og hunden slo faktisk to russiske Championer og ble BIR og fikk da tittelen Int Nord N S DK Champ, i tillegg til de andre titlene hunden har fra før. Så den gangen fikk jeg full uttelling, så da var det verdt den lange turen. :D

Så hvorfor spør du da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer vel litt ann på hvilken rase man har og... om det er en som ser ut som en "nakenhund" i røyteperioden så hadde ikke jeg gjort det. Det er vel noe i det som en dommer jeg snakket med en gang sa: man går ikke på ball uten ballkjolen på...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en grunn til at den ene utstillingen Loke skal på er i slutten av februar.

Han har ingen imponerende pelsmasse (ser ut som en tispe stakkar) og når han er nedrøytet ser han ut som en sort malle.

Best å ta det når det er antydning til krage i det minste :D

Men nå jager ikke vi noen titler da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg stilte en gang gamlemor på Hamar - hun var nedrøytet og ikke spesielt vakker, men det var den eneste hunden jeg hadde, og ville jo være med liksom... dommeren kommenterte bare tørt: Man stiller ikke en hund i DEN pelskondisjonen HER vet du... :D . Det ble ikke CK på oss på den utstillinga ;)

*Smiler stort.* :P:P:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja... det spørs jo hva man vil oppnå på utstillingen kanskje ? Er man der kun for å være litt sosial og få en grei bedømmelse av hunden så er det jo greit nok, men har man store ambisjoner om å vinne, så er det kanskje et mer usikkert kort. Det kommer jo også litt an på rasen...

Vel, som du jo vet, jeg er ikke så veldig sosial av meg, i hvertfall ikke så lenge om gangen. :D

Og ikke er det for å få en grei bedømmelse heller, og ikke er det noen av briardene, så da vet du jo hvilken rase det er. Det er for å få et Cert på en ung hanne, også synes jeg det er så kjedelig å dra med bare en hund (Goliat). ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer jo litt an på dommeren også da, noen dommere legger mye vekt på masse pels og showing, andre legger mer vekt på konstruksjon og bygning. Er hunden godt bygget og fin ellers kan den sikkert gjøre det bra for den rette dommeren, på tross av lite pels..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer jo litt an på dommeren også da, noen dommere legger mye vekt på masse pels og showing, andre legger mer vekt på konstruksjon og bygning. Er hunden godt bygget og fin ellers kan den sikkert gjøre det bra for den rette dommeren, på tross av lite pels..

Den jeg tenker på er en juniorhanne. Han er fullpelset over hele seg, bortsett fra på nakken. Og han er meget godt konstruert. Også vet jeg at dommeren liker de jeg har av denne rasen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer sikkert litt an på rase, antall og dommer.

Selv hadde jeg påmeldt min lille mudi gutt til vikingskipet for et par år siden. Han ble badet og vasket skikkelig noen uker i forveien, for å få ut all kulukta av ham. Og ikke skulle han inn i noe fjøs før utstillinga. Mudier skal ikke bades rett før en utstilling.

Men. Så sleit jeg med noen kuer et par dager før vikingskipet, og da gikk seffe jobben min foran utstillinga. Hunden blei med som hjelp, og fikk dertil "parfyme" i pelsen. Tenkte at det får gå som det går på utstillinga. Ikke var han møkkete, bare luktet litt...

Dommeren snuste litt i pelsen hans og rynka på nesa. Sa bare at jeg brukte han som gjeterhund på ku, og da bare smilte hun og sa det var bra de ble brukt til noe fornuftig. Ble "full pakke" og vinnertittel på ham. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Med en ellers god junior ville jeg ikke ha nølt med å ta den med, hvis jeg vel skulle reist med en annen hund.

En dommer vil (forhåpentligvis) aldri la noe slikt trekke særlig kraftig ned - de ser jo at det er klippet bort av en eller annen grunn.

Som en liten "sikkerhet" for egen del ville jeg tatt med en vet.attest (hvis det var av en slik grunn det er klippet) - men har ennå ikke sett en dommer som gidder å sjekke disse likevel..

Så ja, jeg hadde tenkt som så: "Hvis den dommeren ikke ser hundens øvrige kvalitet pga det lille området, så får det være hans/hennes problem!"

Lykke til!

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Med en ellers god junior ville jeg ikke ha nølt med å ta den med, hvis jeg vel skulle reist med en annen hund.

En dommer vil (forhåpentligvis) aldri la noe slikt trekke særlig kraftig ned - de ser jo at det er klippet bort av en eller annen grunn.

Som en liten "sikkerhet" for egen del ville jeg tatt med en vet.attest (hvis det var av en slik grunn det er klippet) - men har ennå ikke sett en dommer som gidder å sjekke disse likevel..

Så ja, jeg hadde tenkt som så: "Hvis den dommeren ikke ser hundens øvrige kvalitet pga det lille området, så får det være hans/hennes problem!"

Lykke til!

Susanne

Men så har jeg regnet litt på det, og jeg venter bulldogkull 3 dager før utstillingen, så da må jeg vel la utstillingen være. Søren og. :blink:

Jeg tror egentlig heller ikke at litt bortklippet pels har noe å si, selv om det ikke er så vakkert da. Pelskvaliteten synes jo klart på resten av hundekroppen. En skikkelig dommer bryr seg vel egentlig ikke om slikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han har ingen imponerende pelsmasse (ser ut som en tispe stakkar) og når han er nedrøytet ser han ut som en sort malle.

Det synes jeg egentlig hørtes veldig stilig ut... Er det egentlig noen god grunn til at det ikke finnes korthårete (eller krøllete) belgere i svart? Sett i lys av tidligere diskusjoner om nye raser her på hundesonen, hadde vel de færreste kunne hatt innvendinger mot å blande fram disse variantene? Kan man forresten parre sammen noen av belger-rasene, eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det synes jeg egentlig hørtes veldig stilig ut... Er det egentlig noen god grunn til at det ikke finnes korthårete (eller krøllete) belgere i svart? Sett i lys av tidligere diskusjoner om nye raser her på hundesonen, hadde vel de færreste kunne hatt innvendinger mot å blande fram disse variantene? Kan man forresten parre sammen noen av belger-rasene, eller?

Belger i svart heter vel groendal, hvis jeg ikke tar helt feil, riktignok er de ikke det jeg vil kalle krøllete eller korthårede, men dog svarte. :blink:

Man kan jo blande alt man måtte ønske, men hvorvidt valpene vile bli registrert i NKK er vel tvilsomt i mange tilfeller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Belger i svart heter vel groendal, hvis jeg ikke tar helt feil, riktignok er de ikke det jeg vil kalle krøllete eller korthårede, men dog svarte. :blink:

Man kan jo blande alt man måtte ønske, men hvorvidt valpene vile bli registrert i NKK er vel tvilsomt i mange tilfeller.

Ja, men det er det jeg mener: Når det finnes langhårete belgere i svart, hvorfor ikke kort- og krøllhårete? Det hadde jo vært en smal sak å avle fram, og så lenge standarden i øvrig er identisk, burde det vel være hipp som happ hvilken hårlagsvariant foreldrene tilhørte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det synes jeg egentlig hørtes veldig stilig ut... Er det egentlig noen god grunn til at det ikke finnes korthårete (eller krøllete) belgere i svart? Sett i lys av tidligere diskusjoner om nye raser her på hundesonen, hadde vel de færreste kunne hatt innvendinger mot å blande fram disse variantene? Kan man forresten parre sammen noen av belger-rasene, eller?

Om du vil ha en svart "krøllert" eller korthårs så se i retning Hollender. Rimelig lik, bare i andre farger. Å blande variantene er ikke barebare, ikke er det ønskelig i forhold til standard heller. Vet for ordens skyld ikke om svart er dominant i forhold til de andre fargene (det kan nemlig dukke opp terv's i groenkull).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du vil ha en svart "krøllert" eller korthårs så se i retning Hollender. Rimelig lik, bare i andre farger. Å blande variantene er ikke barebare, ikke er det ønskelig i forhold til standard heller. Vet for ordens skyld ikke om svart er dominant i forhold til de andre fargene (det kan nemlig dukke opp terv's i groenkull).

Neida, vil ikke ha belger e.l. (heldigvis for belgerne o.l.!), men er nysgjerrig på hvorfor ikke disse variantene eksisterer (eller om de har eksistert noen gang?). Etter som terver kan dukke opp i groenkull vil jeg tro svart er dominant (det er det ofte i andre raser også). M.a.o. vil du ikke kunne få "svarte maller" uten å blande inn groenendael.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det synes jeg egentlig hørtes veldig stilig ut... Er det egentlig noen god grunn til at det ikke finnes korthårete (eller krøllete) belgere i svart? Sett i lys av tidligere diskusjoner om nye raser her på hundesonen, hadde vel de færreste kunne hatt innvendinger mot å blande fram disse variantene? Kan man forresten parre sammen noen av belger-rasene, eller?

Han er ikke så kort at han kan forveksles akkurat,men noen imponerende lengde er det ikke :D

Blanding av variantene er ikke ønskelig.Så vidt jeg vet kan du ikke stille ut avkom av 2 forskjellge varianter i Norge,tror heller ikke de blir registrert.

Jeg er ikke sikker på praksisen når det plutselig popper opp svartinger i terv kull ogt vice versa,men jeg TROR man får registrert maller fødet i terv kull og omvendt.(bare arrester meg de som vil,dette har jeg ikke satt meg voldsomt inn i)

Med tanke på hvor mye uenighet det er om den grå terven (er denn "lovlig "eller ikke?noen som vet?) så tror jeg ikke man skal begynne å ekspremintere med ytterlige fargevarianter.Forøvrig er Laekenoisen den eldste varianten (sammen med Groenendaelen) og det blir nok sett på som viktigere å bevare den rasen slik den er fremfor å fikse den opp...Håper jeg :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han er ikke så kort at han kan forveksles akkurat,men noen imponerende lengde er det ikke :D

Blanding av variantene er ikke ønskelig.Så vidt jeg vet kan du ikke stille ut avkom av 2 forskjellge varianter i Norge,tror heller ikke de blir registrert.

Jeg er ikke sikker på praksisen når det plutselig popper opp svartinger i terv kull ogt vice versa,men jeg TROR man får registrert maller fødet i terv kull og omvendt.(bare arrester meg de som vil,dette har jeg ikke satt meg voldsomt inn i)

Med tanke på hvor mye uenighet det er om den grå terven (er denn "lovlig "eller ikke?noen som vet?) så tror jeg ikke man skal begynne å ekspremintere med ytterlige fargevarianter.Forøvrig er Laekenoisen den eldste varianten (sammen med Groenendaelen) og det blir nok sett på som viktigere å bevare den rasen slik den er fremfor å fikse den opp...Håper jeg :blink:

Vi får rope på Belgerpia tror jeg... *fryktelig nysgjerrig* Tror man får registrert de som er født i "andre" kull (dog om de er etter malle/malle, terv/terv, groen/groen), men da som "riktig" variant?

Får man andre varianter i krøllert-kull?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Jeg får ofte raskere bånd med hannhunder jeg omgås, men jeg har nok selv landet på at det er tisper jeg skal ha nå. Foretrekker å ha hund som ikke skal tøffe seg eller bli tøffet på av andre hunder (og min erfaring er at dette er svært mye mer utbredt blant hanner enn tisper, selv om det det å forvente uansett kjønn blant noen raser), og synes ikke det er stas med høy kjønnsdrift hele året og stresset det kan medføre heller. Men hanner er generelt noe friskere (på den måten at det er flere tisperelaterte plager enn hannhundrelaterte) og ikke variabel i forhold til egen syklus som noen tisper er. 
    • Hannhunder kan sikkert være fine dyr for noen, men det er dessverre ikke min personlige opplevelse, og den jeg har hatt ga ikke særlige gode erfaringer med kjønnet. Jeg foretrekker helst tisper, især siden man nå ønsker drive oppdrett. Syntes de er mer seriøse, ærlige og stabile oppå det igjen. For ikke å snakke om manglende snoppevask, markering og lettere for samkjønnsaggresjon For all del, jeg kjenner trivelige hannhunder, og en gang i fremtiden var planen å forhåpentligvis importere en trivelig og fin en. Men har skjønt at å planlegge hund skal jeg ikke gjøre, det går aldri som jeg vil   
    • Jeg eier en selveier leilighet i et sameie. Helt uproblematisk. Leste vedtektene før jeg bydde/kjøpte og snakket med megler om dyrehold også først.  vi er vel rundt en 70 enheter tror jeg totalt på 5 bygg. Og jeg vet det er minst 10 hunder som bor her fast pr.d.d + folk som passer hund med ujevne mellomrom. Og en hau med katter er det også. Eneste regelen vi har er at hunder ikke skal i heisen pga allergi, det går bra siden hvert bygg kun er 4 etasjer. Tror dog det er folk som bryter den regelen ganske ofte som bor høyere opp en meg i første. 😂  Relativt nytt bygg da, ferdigstilt i 13/14 og dermed veldig god lydisolering også. 
    • Han fikk vite det når vi hadde hilsa på valpene! 😂
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...