Gå til innhold
Hundesonen.no

Utstilling


Aud Stokman

Recommended Posts

Sist gang jeg stilte på utstilling var med Chanti (dobermann), da tasset vi inn i ringen med størkna søle i pelsen, haleknekk og ørene på halv tolv. Hehe. Men nå er ikke jeg interessert i å ha NUCH eller andre utstillingstitler på hundene mine heller da, det skal sies.

Hvorfor stilte du ut da? Hvorfor ikke vise hunden fra sin beste side når den først skal være med? Så langt det lar seg gjøre synes jeg man bør i det minste stille med ren og stelt hund. Er man ikke interessert så behøver man jo ikke stille?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 76
  • Created
  • Siste svar

Hvorfor stilte du ut da? Hvorfor ikke vise hunden fra sin beste side når den først skal være med? Så langt det lar seg gjøre synes jeg man bør i det minste stille med ren og stelt hund. Er man ikke interessert så behøver man jo ikke stille?

Nja, var vel mest for min egen del, fordi det skulle så mange dobermannfolk dit. Jeg drar ikke for å få heder og ære. Super miljøtrening for hunden på et slikt sted, spesielt med en fremmed person som tar på hunden og sjekker tenner osv. At hun hadde søle i pelsen var fordi hun hadde lekt med kullbroren sin ute rett før, hun var jo bare valpen. Jeg børsta av det verste og gikk inn med teiprester på ørene (dobermannører må ofte teipes i valpeperioden).

Er man ikke interessert så behøver man jo ikke stille?

Jeg var interessert. I å få en vurdering av eksteriøret fra en dommer, og dermed gjøre seg opp et bilde av hvordan hun kunne vært som avlshund (slik utstilling fungerte i gamle dager). Ikke for å bli en fremtidig NUCH.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor stilte du ut da? Hvorfor ikke vise hunden fra sin beste side når den først skal være med? Så langt det lar seg gjøre synes jeg man bør i det minste stille med ren og stelt hund. Er man ikke interessert så behøver man jo ikke stille?

Jeg er heller ikke utstillingsintressert men skal da stille Loke fordet?

Han må stilles for å få et championat (vi håper på å få Lch en gang i fremtiden) og for en fremtidig konkuransehund er det utrolig verdifull miljøtrening.Og så er det spennende å høre hvordan han "ser ut".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg stiller heller ikke for å få en champion, men man kan vel i det minste stille en ren og stelt hund? Jeg vil nå hvertfall helst gå i ringen med en hund og vite at jeg har gjort det beste med det jeg har. Man betaler jo tross alt ganske mye, så hvorfor ikke gjøre det bste ut av det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tilbake til emnet; dersom Goliat er veldig fin, så kan du jo stille han ut? Dommeren bør kanskje klare å se forbi de cm med manglende pels.

Åh... Goliath... Kjærlighetssorg.. ;)

Han er virkelig skjønn Aud!!

En av de penere hundene jeg har sett noen gang..

Imponerende er han... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh... Goliath... Kjærlighetssorg.. ;)

Han er virkelig skjønn Aud!!

En av de penere hundene jeg har sett noen gang..

Imponerende er han... ;)

Takk skal du ha. ;)

Jeg visste forøvrig ikke at han mangler pels, slik som IW skriver.

Han er fantastisk flott, særlig til å være en så stor og tung rase og snart bli 8 år, samtidig som han er en arbeidende vokterhund. Sikkert derfor han fikk 2x BIS Veteran i fjor, hvorav den ene på en NKK utstilling, og at dommerne kom bort til meg etter utstillingen for å skryte uhemmet av oppdrettet mitt. Grommisen fikk jo også en flott gruppeplassering på samme NKK utstilling.

Ja, så fikk jeg gleden av å skryte litt igjen da. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk skal du ha. :P

Jeg visste forøvrig ikke at han mangler pels, slik som IW skriver.

Han er fantastisk flott, særlig til å være en så stor og tung rase og snart bli 8 år, samtidig som han er en arbeidende vokterhund. Sikkert derfor han fikk 2x BIS Veteran i fjor, hvorav den ene på en NKK utstilling, og at dommerne kom bort til meg etter utstillingen for å skryte uhemmet av oppdrettet mitt. Grommisen fikk jo også en flott gruppeplassering på samme NKK utstilling.

Ja, så fikk jeg gleden av å skryte litt igjen da. ;)

Skryt ivei du..

Det er ikke ubegrunnet skryt så da gjør det ikke noe. :P

Flott er han ihvertfall..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er heller ikke utstillingsintressert men skal da stille Loke fordet?

Han må stilles for å få et championat (vi håper på å få Lch en gang i fremtiden) og for en fremtidig konkuransehund er det utrolig verdifull miljøtrening.Og så er det spennende å høre hvordan han "ser ut".

Hunden må ikke være champion for å bli Lch men få en 1.premie ;) (hvis jeg ikke tar feil)

Edit: åå jeg så hva du mente nå ;) han måtte stilles for å få et lydighets championet *dunke seg i hodet*

trodde du menta at han måtte stilles for å få et utst championat for å kunne bli Lch..

ja jeg er litt trøtt ;) B)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det holder med en blå, altså 2. premie

Ja, jeg håper inderlig det holder med en blå! ;) Etter å ha studert ansiktet og ørene til Timoen til Belgerpia og sammenlignet den men "schæfertrynet" mitt så ser jeg veldig godt hva oppdretteren mener ;)

Han er go ungen min uansett da he he..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg håper inderlig det holder med en blå! ;) Etter å ha studert ansiktet og ørene til Timoen til Belgerpia og sammenlignet den men "schæfertrynet" mitt så ser jeg veldig godt hva oppdretteren mener ;)

Han er go ungen min uansett da he he..

Kan ikke du ta et ansiktsbilde av han så jeg får se? Det du har i avataren din viser han kun fra siden, det er fint, men viser liksom ikke hele ansiktet hans. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke du ta et ansiktsbilde av han så jeg får se? Det du har i avataren din viser han kun fra siden, det er fint, men viser liksom ikke hele ansiktet hans. ;)

Det er bilder av han på "min hund"? Av ansiktet.. Det er de eneste jeg har.(har ikke kamerea ;) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var og kopierte bildet jeg. ;)

Bilde023.jpg

Og jeg vil ikke si at han har schäfertryne akkurat.. Vel er han litt lang i snutepartiet, men ikkje så galt heller. ;) Og øyrene.. de passer til hodets størrelse sånn som det ser ut på bildet i vært fall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han har for markert brems (?) på snuta og ørene står for langt fra hverandre etter det jeg kan se..(jeg er amatør da..)

Du ser det bedre her:

"Stopp" Anette, han har for markert "stopp"! ;) (Når sant skal sies så har han en ganske bra markert "brems" også, han snur på femøringen.. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Stopp" Anette, han har for markert "stopp"! :P (Når sant skal sies så har han en ganske bra markert "brems" også, han snur på femøringen.. :P

Stopp var det det het ja :P

Syntes det var noe rart med et ordet..visste at det hadde noe med det omvendte av fart å gjøre...*kremt*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det var et nytt ord for meg i hundens ansikt. Men jeg valgte, av hensyn til den som skrev dette, å ikke kommentere det. :P

Vel, takk for den men du trennger ikke ta hensyn til meg...Jeg var usikker på ordet det var derfor jeg skreiv spørsmålstegn bak :P

Det står litt stille i hodet mitt noen ganger :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Få hunder krever pelsstell mer enn 2-3 ganger i uken, spørsmålet er mengden klipping og børsting. Med kravene dere har ville jeg vurdert en voksen omplasseringshund, der dere vet litt mer hva dere får. En valp er mye jobb, både å lære inn renslighet, hverdagslydigheten og det å lære inn å være alene hjemme. Ingen hunder er født trent til å være alene, og det kan ta mye tid. Selv med en omplasseringshund må dere regne med å bruke noen uker på tilvenning til å være alene hjemme en hel arbeidsdag i nytt hjem. Med valp må dere regne med å være hjemme de første 4 ukene eller så, og videre ha mulighet for tilpasning, ha med valp på jobb, korte dager eller hjelp fra andre, for å gradvis tilvenne lange dager alene hjemme. Vår forrige hund kunne ikke være alene en arbeidsdag før han var 6 måneder. I tillegg til daglig tur må dere huske at hunden må også ut innimellom for å gjøre fra seg, morgen og kveld. Den skal fôres, stelles, oppdras, og selvfølgelig ha kos og kvalitetstid. Det går mye tid på å ha hund utenom de 1-2 timene med tur. De fleste hunder setter også pris på mental stimulering i form av søk, triksetrening eller lignende. Jeg tenker umiddelbart at en collie kunne passet dere, enten kort- eller langhår. De krever litt børsting, røyter en del, men er relativt enkle hunder som ikke krever veldig mye. Men jeg vil også forslå at dere låner/passer en hund en ukes tid eller to, for å se om dette er et liv dere kan tenke dere. Det er ofte koslig med tanken på å ha en hund til selskap, men få er klar over hvor mye tid og fokus det faktisk tar i hverdagen.    
    • Jeg og min samboer ønsker oss veldig en pelskledd venn i vårt selskap, vi har følt oss klare til å skaffe oss en hund det siste halvåret. Vi har noen ønskelige krav når det kommer til hundens personlighet og atferd, men vi syntes det er vanskelig å finne den mest perfekte rasen for oss. Blant de kravene vi har er: - lite bjeffing. Dette er en grunn ved at vi bor i leilighet og ikke vil være til sjenanse for de andre beboerene.  - ikke en alt for aktiv hund. Vi har ikke hatt vår egen hund før, og er bekymret for om vi får gitt nok fysisk stimuli for rasen. Vi vil rett og slett ha en hund vi ikke er bundet til å måtte gå mer enn 2 timer om dagen med, fordi vi er usikre på vårt eget energinivå i denne sammenhengen.  - ikke et krav om å være mye ute i hagen. Vi bor i borettslag uten egen hage, men vi har et fellesområde med hage som vi kan benytte.  - vi trenger en hund som kan være alene hjemme. Vi er begge i 100% stilling i jobb på dagtid og hunden må være hjemme i opptil 8 timer alene på hverdagene. (utenom jobb er vi stort sett alltid hjemme). Som personer er vi veldig avslappet og rolige og ser etter en selskapshund som kan bli vår venn i hverdagen. Vi er ikke spesielt aktive av oss nå, men vi håper vi kan bli det med en hund i hus. Vi tar gjerne hunden med oss hvis vi skal bort, for å være mest mulig med hunden. Vi er i en familiekjær familie som vi er mye sammen med og ønsker å ha med oss hunden på besøk. Vi har ikke barn nå men vi ønsker oss det i fremtiden.    vi bor i en leilighet på 70 kvadratmeter på et boligfelt utenfor sentrum, med muligheter for både bading og skogsturer med voffsen.  selvom utseende på hunden ikke skal bestemme hvilken rase man skal velge så har vi noen ønsker til utseende. Vi ønsker en hund med en god pels å kose med, men som ikke krever noe særlig mer en pelsstell mer enn 2-3 ganger i uken. Vi har mest lyst på en hund mellom 7-25 kilo +/- som kan trives i leilighet.   vi har lenge vært inne på tanken på en golden retriver, men er usikker med tanke på aktivitetsnivået og størrelsen.
    • Jeg har heller ikke lov å gjerde inne utenfor, så jeg har en hau kompostgrinder stående som jeg drar ut og bruker som gjerde når jeg vil. Funker gull og ikke noen som kan si noe på det. 😊 Dog er egen hage et must når jeg en gang flytter, firte på det kravet her fordi jeg fikk så mye annet jeg ville ha og jeg kan gjøre som jeg gjør nå med grindene. 
    • Foreslår som Simira, langline. Da jeg bodde i Trondheim hadde jeg heller inne inngjerdet hage. Den lydige hunden gikk løs, den ikke så lydige var i langline. Haha, nei, si det. Man blir vandt med det etterhvert. Men det er mange ganger hvor jeg teller etasjene for å motivere meg  I tillegg har jeg drømt om å på en eller annen måte kunne gå rett ut fra 4.etasje og ned på gress. Vi koser oss ekstra mye når vi er på hytten hvor vi kan ta to skritt fra soverommet, også er vi ute.
    • Bodde i blokk (med heis) med marka like utenfor døra og parker i nærheten og synes det fungerte helt fint med valp/hund. Selvsagt deilig med egen hage som vi har nå, men det er først og fremst en større fordel for oss tenker jeg (tror ikke hunden bryr seg nevneverdig om å være ute i egen hage eller sitte en rolig plass ute i nærheten, med mindre hunden liker å være mye ute i hagen også alene da, som ikke har gjeldt hundene jeg har hatt/den jeg har). 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...