Gå til innhold
Hundesonen.no

Utstilling

Aud Stokman

Recommended Posts

Hva synes dere om å stille ut en hund, som i utgangspunktet skal ha halvlang, tykk pels, men som enten av diverse årsaker er nedklippet på et område på nakken(ca. 10 x 10 cm) eller som er nedrøytet? Den som jeg nevner med nedklippet nakke er ellers fullpelset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 76
  • Created
  • Siste svar

Jeg vet bare at jeg personlig sikkert ville gjort det, fordi jeg har bare en hund, og jeg synes det er gøy å stille. Ville ikke reist land og strand rundt for å stille en nedrøytet hund da, men hvis det var utstillinger i nærheten (noe det sjelden er), ville jeg nok stilt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet bare at jeg personlig sikkert ville gjort det, fordi jeg har bare en hund, og jeg synes det er gøy å stille. Ville ikke reist land og strand rundt for å stille en nedrøytet hund da, men hvis det var utstillinger i nærheten (noe det sjelden er), ville jeg nok stilt.

Nei, normalt ville ikke jeg heller stilt en nedrøytet hund, men jeg gjorde nå det med en hund som trengte et svnenskt CACIB og Cert, og hunden slo faktisk to russiske Championer og ble BIR og fikk da tittelen Int Nord N S DK Champ, i tillegg til de andre titlene hunden har fra før. Så den gangen fikk jeg full uttelling, så da var det verdt den lange turen. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja... det spørs jo hva man vil oppnå på utstillingen kanskje ? Er man der kun for å være litt sosial og få en grei bedømmelse av hunden så er det jo greit nok, men har man store ambisjoner om å vinne, så er det kanskje et mer usikkert kort. Det kommer jo også litt an på rasen...

Jeg ser på briard at det er mange som stiller med dårlige pelser, enten pga røyting (løpetid/valper), eller pga særdeles dårlig evne til å stelle pels (helst det siste) - like fullt kan de få BIR om de er heldige. Om man er ute etter å vise fram en hund på sitt beste, så kan det jo være greit å vente til den er i full pels igjen.

Jeg stilte en gang gamlemor på Hamar - hun var nedrøytet og ikke spesielt vakker, men det var den eneste hunden jeg hadde, og ville jo være med liksom... dommeren kommenterte bare tørt: Man stiller ikke en hund i DEN pelskondisjonen HER vet du... ;) . Det ble ikke CK på oss på den utstillinga :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, normalt ville ikke jeg heller stilt en nedrøytet hund, men jeg gjorde nå det med en hund som trengte et svnenskt CACIB og Cert, og hunden slo faktisk to russiske Championer og ble BIR og fikk da tittelen Int Nord N S DK Champ, i tillegg til de andre titlene hunden har fra før. Så den gangen fikk jeg full uttelling, så da var det verdt den lange turen. :D

Så hvorfor spør du da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer vel litt ann på hvilken rase man har og... om det er en som ser ut som en "nakenhund" i røyteperioden så hadde ikke jeg gjort det. Det er vel noe i det som en dommer jeg snakket med en gang sa: man går ikke på ball uten ballkjolen på...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en grunn til at den ene utstillingen Loke skal på er i slutten av februar.

Han har ingen imponerende pelsmasse (ser ut som en tispe stakkar) og når han er nedrøytet ser han ut som en sort malle.

Best å ta det når det er antydning til krage i det minste :D

Men nå jager ikke vi noen titler da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg stilte en gang gamlemor på Hamar - hun var nedrøytet og ikke spesielt vakker, men det var den eneste hunden jeg hadde, og ville jo være med liksom... dommeren kommenterte bare tørt: Man stiller ikke en hund i DEN pelskondisjonen HER vet du... :D . Det ble ikke CK på oss på den utstillinga ;)

*Smiler stort.* :P:P:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja... det spørs jo hva man vil oppnå på utstillingen kanskje ? Er man der kun for å være litt sosial og få en grei bedømmelse av hunden så er det jo greit nok, men har man store ambisjoner om å vinne, så er det kanskje et mer usikkert kort. Det kommer jo også litt an på rasen...

Vel, som du jo vet, jeg er ikke så veldig sosial av meg, i hvertfall ikke så lenge om gangen. :D

Og ikke er det for å få en grei bedømmelse heller, og ikke er det noen av briardene, så da vet du jo hvilken rase det er. Det er for å få et Cert på en ung hanne, også synes jeg det er så kjedelig å dra med bare en hund (Goliat). ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer jo litt an på dommeren også da, noen dommere legger mye vekt på masse pels og showing, andre legger mer vekt på konstruksjon og bygning. Er hunden godt bygget og fin ellers kan den sikkert gjøre det bra for den rette dommeren, på tross av lite pels..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer jo litt an på dommeren også da, noen dommere legger mye vekt på masse pels og showing, andre legger mer vekt på konstruksjon og bygning. Er hunden godt bygget og fin ellers kan den sikkert gjøre det bra for den rette dommeren, på tross av lite pels..

Den jeg tenker på er en juniorhanne. Han er fullpelset over hele seg, bortsett fra på nakken. Og han er meget godt konstruert. Også vet jeg at dommeren liker de jeg har av denne rasen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer sikkert litt an på rase, antall og dommer.

Selv hadde jeg påmeldt min lille mudi gutt til vikingskipet for et par år siden. Han ble badet og vasket skikkelig noen uker i forveien, for å få ut all kulukta av ham. Og ikke skulle han inn i noe fjøs før utstillinga. Mudier skal ikke bades rett før en utstilling.

Men. Så sleit jeg med noen kuer et par dager før vikingskipet, og da gikk seffe jobben min foran utstillinga. Hunden blei med som hjelp, og fikk dertil "parfyme" i pelsen. Tenkte at det får gå som det går på utstillinga. Ikke var han møkkete, bare luktet litt...

Dommeren snuste litt i pelsen hans og rynka på nesa. Sa bare at jeg brukte han som gjeterhund på ku, og da bare smilte hun og sa det var bra de ble brukt til noe fornuftig. Ble "full pakke" og vinnertittel på ham. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Med en ellers god junior ville jeg ikke ha nølt med å ta den med, hvis jeg vel skulle reist med en annen hund.

En dommer vil (forhåpentligvis) aldri la noe slikt trekke særlig kraftig ned - de ser jo at det er klippet bort av en eller annen grunn.

Som en liten "sikkerhet" for egen del ville jeg tatt med en vet.attest (hvis det var av en slik grunn det er klippet) - men har ennå ikke sett en dommer som gidder å sjekke disse likevel..

Så ja, jeg hadde tenkt som så: "Hvis den dommeren ikke ser hundens øvrige kvalitet pga det lille området, så får det være hans/hennes problem!"

Lykke til!

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Med en ellers god junior ville jeg ikke ha nølt med å ta den med, hvis jeg vel skulle reist med en annen hund.

En dommer vil (forhåpentligvis) aldri la noe slikt trekke særlig kraftig ned - de ser jo at det er klippet bort av en eller annen grunn.

Som en liten "sikkerhet" for egen del ville jeg tatt med en vet.attest (hvis det var av en slik grunn det er klippet) - men har ennå ikke sett en dommer som gidder å sjekke disse likevel..

Så ja, jeg hadde tenkt som så: "Hvis den dommeren ikke ser hundens øvrige kvalitet pga det lille området, så får det være hans/hennes problem!"

Lykke til!

Susanne

Men så har jeg regnet litt på det, og jeg venter bulldogkull 3 dager før utstillingen, så da må jeg vel la utstillingen være. Søren og. :blink:

Jeg tror egentlig heller ikke at litt bortklippet pels har noe å si, selv om det ikke er så vakkert da. Pelskvaliteten synes jo klart på resten av hundekroppen. En skikkelig dommer bryr seg vel egentlig ikke om slikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han har ingen imponerende pelsmasse (ser ut som en tispe stakkar) og når han er nedrøytet ser han ut som en sort malle.

Det synes jeg egentlig hørtes veldig stilig ut... Er det egentlig noen god grunn til at det ikke finnes korthårete (eller krøllete) belgere i svart? Sett i lys av tidligere diskusjoner om nye raser her på hundesonen, hadde vel de færreste kunne hatt innvendinger mot å blande fram disse variantene? Kan man forresten parre sammen noen av belger-rasene, eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det synes jeg egentlig hørtes veldig stilig ut... Er det egentlig noen god grunn til at det ikke finnes korthårete (eller krøllete) belgere i svart? Sett i lys av tidligere diskusjoner om nye raser her på hundesonen, hadde vel de færreste kunne hatt innvendinger mot å blande fram disse variantene? Kan man forresten parre sammen noen av belger-rasene, eller?

Belger i svart heter vel groendal, hvis jeg ikke tar helt feil, riktignok er de ikke det jeg vil kalle krøllete eller korthårede, men dog svarte. :blink:

Man kan jo blande alt man måtte ønske, men hvorvidt valpene vile bli registrert i NKK er vel tvilsomt i mange tilfeller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Belger i svart heter vel groendal, hvis jeg ikke tar helt feil, riktignok er de ikke det jeg vil kalle krøllete eller korthårede, men dog svarte. :blink:

Man kan jo blande alt man måtte ønske, men hvorvidt valpene vile bli registrert i NKK er vel tvilsomt i mange tilfeller.

Ja, men det er det jeg mener: Når det finnes langhårete belgere i svart, hvorfor ikke kort- og krøllhårete? Det hadde jo vært en smal sak å avle fram, og så lenge standarden i øvrig er identisk, burde det vel være hipp som happ hvilken hårlagsvariant foreldrene tilhørte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du vil ha en svart "krøllert" eller korthårs så se i retning Hollender. Rimelig lik, bare i andre farger. Å blande variantene er ikke barebare, ikke er det ønskelig i forhold til standard heller. Vet for ordens skyld ikke om svart er dominant i forhold til de andre fargene (det kan nemlig dukke opp terv's i groenkull).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du vil ha en svart "krøllert" eller korthårs så se i retning Hollender. Rimelig lik, bare i andre farger. Å blande variantene er ikke barebare, ikke er det ønskelig i forhold til standard heller. Vet for ordens skyld ikke om svart er dominant i forhold til de andre fargene (det kan nemlig dukke opp terv's i groenkull).

Neida, vil ikke ha belger e.l. (heldigvis for belgerne o.l.!), men er nysgjerrig på hvorfor ikke disse variantene eksisterer (eller om de har eksistert noen gang?). Etter som terver kan dukke opp i groenkull vil jeg tro svart er dominant (det er det ofte i andre raser også). M.a.o. vil du ikke kunne få "svarte maller" uten å blande inn groenendael.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han er ikke så kort at han kan forveksles akkurat,men noen imponerende lengde er det ikke :D

Blanding av variantene er ikke ønskelig.Så vidt jeg vet kan du ikke stille ut avkom av 2 forskjellge varianter i Norge,tror heller ikke de blir registrert.

Jeg er ikke sikker på praksisen når det plutselig popper opp svartinger i terv kull ogt vice versa,men jeg TROR man får registrert maller fødet i terv kull og omvendt.(bare arrester meg de som vil,dette har jeg ikke satt meg voldsomt inn i)

Med tanke på hvor mye uenighet det er om den grå terven (er denn "lovlig "eller ikke?noen som vet?) så tror jeg ikke man skal begynne å ekspremintere med ytterlige fargevarianter.Forøvrig er Laekenoisen den eldste varianten (sammen med Groenendaelen) og det blir nok sett på som viktigere å bevare den rasen slik den er fremfor å fikse den opp...Håper jeg :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han er ikke så kort at han kan forveksles akkurat,men noen imponerende lengde er det ikke :D

Blanding av variantene er ikke ønskelig.Så vidt jeg vet kan du ikke stille ut avkom av 2 forskjellge varianter i Norge,tror heller ikke de blir registrert.

Jeg er ikke sikker på praksisen når det plutselig popper opp svartinger i terv kull ogt vice versa,men jeg TROR man får registrert maller fødet i terv kull og omvendt.(bare arrester meg de som vil,dette har jeg ikke satt meg voldsomt inn i)

Med tanke på hvor mye uenighet det er om den grå terven (er denn "lovlig "eller ikke?noen som vet?) så tror jeg ikke man skal begynne å ekspremintere med ytterlige fargevarianter.Forøvrig er Laekenoisen den eldste varianten (sammen med Groenendaelen) og det blir nok sett på som viktigere å bevare den rasen slik den er fremfor å fikse den opp...Håper jeg :blink:

Vi får rope på Belgerpia tror jeg... *fryktelig nysgjerrig* Tror man får registrert de som er født i "andre" kull (dog om de er etter malle/malle, terv/terv, groen/groen), men da som "riktig" variant?

Får man andre varianter i krøllert-kull?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Tok bilder i dag, med tanke på dagboken, og innså at det ikke er noe nytt å melde, utover ny frisyre. Spanielørene måtte vike i varmen. Nyfrisert Edeward i solnedgang   
    • Når du ber om en øvelse eller tar en strafferunde så belønner du bjeffingen med at det skjer noe. Så det beste er at det ikke skjer noe. Hva med å prøve konsekvent time-out i bilen? Eller lær å bjeffe på kommando og stoppe å bjeffe på kommando. Om du ber han om å slutte å bjeffe så husk å tell til tre før du belønner, ellers belønner du for tidlig at han er stille og han kan ta det som belønning for bjeff. 
    • Dytter denne opp. Her har jeg kontret forventingsbjeff med: "Legge i bakken" (forsiktig press i halsbåndet) og tatt en på stedet hvil. Ingen effekt utover tiden vi står i hvil, hvor han skuespiller avslappet for å komme videre, og begynner bjeffe igjen med en gang. Ignorert og ventet ham ut. Øker bare i stress. Bedt om øvelse (sitt/dekk/spinn/fot../) og så belønnet det med en leke for å gi ham litt godfølelse. Resultatet? Han ser bjeffing som et cue for å få meg til å utføre den adferden. Avledet med å ta en "strafferunde" rundt oss selv. Heller ikke effektivt utover i øyeblikket vi gjør det.  Gitt ham en kald skulder. Vist at jeg er skuffet og synes han er teit og snudd meg bort med et litt foraktelig fnys. Går opp i stress fordi han blir såret og synes jeg er urettferdig.  Jeg er clueless. Antakelig skulle en av disse metodene appliseres konsekvent, right? Det er antakelig veldig forvirrende med det random utvalget av ulike adferder fra meg - men hvilken er riktig å velge som en konsekvent reaksjon? Da hestene her ga ham sosial avvisning med foraktelige fnys og snudde ryggen til ham forstod han umiddelbart greia og responderte med å slutte bjeffe. Hvorfor har ikke det der samme effekten fra meg? Er det fordi jeg gir ham oppmerksomhet når jeg forstår/synes at han bjeffer av såkalte legitime årsaker? Jeg kan jo ikke slutte med det.   
    • Motviljen mot utgangsstilling fremstår som død, men puberteten truer i horisonten, så utsteder ingen dødsattest ennå. Livserfaring tilsier at Motviljen antakelig vil sprette opp av kista og flire: Trollollol! Å få utgangsstilling uten mat fremme, relativt stabilt, kun noe nøling akkompagnert av et oppgitt sukk før han kommer inn, når han vil jeg skal kaste en leke, det er hurtigere progresjon enn jeg forventet for noen uker siden.  Vi har en god periode ..så god at noe fokus nå er over på mindre viktige ting som sportsøvelser. Første sitt under innkalling serverte Eddis i forrigårs, på første forsøk. Det var et nydelig øyeblikk. Flere repetisjoner med stå under marsj, avstandskommando og sitt under innkalling var fine, i mine øyne. Verken han eller jeg er interesserte i hva en dommer synes om utførelsen vår, fordi mestringsfølelsen fra å tro vi er flinke er hva som driver oss. Mestringsfølelse og glede er superfood for motivasjonen. Fokus på hva som er feil medfører frustrasjoner, uteblivende mestring, dårlig stemning, dårlig samspill og ødelegger relasjonen - og hva er da poenget med å ha og trene hund?  Sitt begynte bli upålitelig. Hvorfor? Fordi jeg hadde glemt å være begeistret. Bare forventet å få sitt på cue og glemte bli genuint overrasket og takknemlig og begeistret av hvor flink gutt han er.  Av utfordringer vi nå har - skjønt det føles som et hån å bruke det ordet om vansker med øvelser til sport, da andre bruker det samme ordet om reelle problemer:  Spin - også kjent som snurr rundt.  Aner ikke lenger hva lyden betyr. Trenger håndsignal. Kommer konsekvent løpende inn for å gjøre det rett foran meg, hver gang jeg ber fra avstand. Bli-på-stedet håndsignal, som har vært en nøkkel til flere andre øvelser har foreløpig ikke hjulpet.   'Twirl' er et fullstendig ukjent begrep dersom ikke 'spin' kommer først. Verken ordet eller håndsignal gir ham noe forståelig hint. Her må det spinnes før det kan twirles. Sånn er loven.  Hva som må til for å få en lovendring - det blir spennende å finne ut av. Punkt 1 og 3 går seg sikkert til med mer trening, men på punkt 2 er jeg helt blank foreløpig. Ingen ideer om hvordan løse det der.  Heldigvis opplever Edeward en glede i øvelsene som ikke bare handler om belønningene. Han LIKER å spinne og twirle og rygge og gå mellom beina mine og sendes frem til target og sånt. Det er noe å gjøre. Arbeit macht frei. ..og det ser ut som utgangsstilling og gå fot også er i ferd med å kategoriseres som lystbetonte oppgaver en kan døyve eksistensiell angst og kjedsomhet med.  Bilde er vel obligatorisk. Relevans til konteksten mindre så. I denne tidsalderen er det ingen som leser en vegg av tekst uansett
    • Jeg ser ingen skam med å slite med å trene gå pent i bånd. Noe av det vanskeligste å få en hund stabil på. Ikke mål deg mot de som har fått det til eller la noen andre få demotivere deg med sammenligning. De har ikke din hund.  Du forteller ikke hvilken rase/blanding du har, men noen er virkelig vanskeligere/lettere enn andre. Av egen erfaring med veldig førerorientert hund, så hadde den standard stopp og snu metoden ingen effekt. Hunden tok det som en morsom lek. Det der var like interessant som å komme fremover.  Den jeg har nå kan ikke bare gå. Det er for kjedelig. Det som fungerer her er oppgaver, og de må gis fortløpende så han ikke rekker å kjede seg.  Belønning med lek er bedre enn mat på min. Energinivået er høyt, det blir mye stresshormoner når sterke forventninger til noe ikke umiddelbart blir innfridd og lek utløser endorfiner, som kontrer kortisol. Får ikke samme effekten av å belønne med mat, det risikerer jeg at stresset bare øker, dersom maten er av høy verdi. Min girer seg opp i forkant når han vet vi skal ut på tur, noe som resulterer i outbursts når vi kommer ut. Å leke litt før vi går avgårde, slippe ut litt damp på en kontrollert måte, det har en beroligende effekt.  At enkelte fnyser av verktøy som frontfestet sele og grime skal en ikke bry seg om. Det er mange profesjonelle som kritiserer disse verktøyene på sosiale medier, men de lever jo også av kunder som trenger hjelp med gå pent i bånd trening, så det gir mening, sant? Selv bruker jeg frontfestet sele heller enn halsbånd fordi min bykser impulsivt og ukontrollert. I tillegg til potensialet for skade på strupen er det sterkt ubehagelig for ham. En bykseraptus i halsbånd kan utvikle seg til et sinneutbrudd mot meg som holder båndet, noe som aldri skjer i selen.  Jeg har begynt trene min på å gå med grime fordi han nærmer seg pubertet og er stor og sterk. Bedre føre var enn etter snar om han plutselig endrer personlighet overfor passerende hunder - men min er ulik i ulike miljøer. Grime kan brukes i bymiljø, hvor han ikke bykser, men så har vi andre typer omgivelser hvor jeg ikke tør bruke grime før byksing er en utslukket adferd, av samme grunn som jeg bruker sele istedenfor halsbånd.  Også: det er alltid lys i enden av tunnelen. Alderen din er i er verste perioden, synes jeg ihvertfall. Teflonbelegg på hjernen og lite mottakelig for ny læring, glemmer ting den kan, selektiv hørsel, lett distrahert, nysgjerrig søkende på omgivelsene, ... Mye blir bare bedre "av seg selv" senere, når mer moden. 
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...