Gå til innhold
Hundesonen.no

Rastløshet - smerter?


Recommended Posts

Nemi(schäfer) har de siste 4 ukene hatt en del atferdsendringer. Det første vi oppdage var at hun hadde kortere lunte i forhold til den andre yngre hunden vår, og hun røk på den et par ganger. Dette har ikke skjedd på en god stund nå, vi tar en del forhåndsregler ift. dette. Hun har også begynt å være veldig rastløs, hvert fall til henne å være, vanligvis ligger hun og sover inne når det ikke skjer noe. Hun kan bare vandre rundt på gulvet, fram og tilbake og farer opp bare vi strekker litt på oss. Når vi ber henne legge seg, kan hun fint gjøre det, men hun legger seg ikke for å slappe av. Hun småpeser, smatter mye osv. selv om hun tilsynelatende ikke er varm. Pesingen går litt opp og ned, hun kan la være en stund før hun begynner igjen, uten at noe egentlig er endret. Hun har fryktelig dårlig ånde, men veterinær mener dette har med allergien å gjøre. Dårlig ånde har hun hatt lenge, selv om det ikke er noe galt i selve munnen hennes. Jeg synes også hun drikker en del mer vann i løpet av døgnet enn før. Hun får ca en halv liter vann i maten morgen og kveld, og tidligere så drakk hun nesten ikke fra vannskåla utenom. Hvis hun hadde vært i aktivitet, fått en del godbiter osv, så kunne hun drikke, men normalt sett så det ut til at vannet hun fikk i maten var nok. Nå drikker hun mellom en halv til en liter ekstra i døgnet.

Ut over dette er hun i god form ute, løper og herjer og jobber fint under trening. Jeg synes også hun er mer stressa nå, virker nesten litt mer utålmodig på et vis. Hun er jo i utgangspunktet en hund som stresser seg lett opp når noe skjer, men nå synes jeg hun er enda verre.

Jeg var i kontakt med veterinær på torsdag, og etter at to veterinærer hadde konferert med hverandre så sa de at jeg skulle føre en drikkeliste over henne for å finne ut hvor mye hun drikker i døgnet, så skulle jeg ringe i morgen og fortelle hvor mye hun drikker i løpet av døgnet, deretter skulle de vurdere hva de skal gjøre.

Grunnen til at jeg ikke har kontaktet veterinær tidligere er rett og slett at nå er det et år siden løpetid og jeg regna igrunnen med at den var rett rundt hjørnet. Siden den ikke har meldt sin ankomst enda, så slo tanke meg at hun kanskje faktisk hadde vond noe sted. 

Hun er allergihund og står fast på kortison, får 2,5 mg pr. dag og hun veier ca 28 kg. Siden hun har gått på varierende doser kortison siden 6 mnd. alder så er jeg jo litt bekymra for hva dette har gjort med organene hennes, men de vetereinærene jeg har snakket med mener at hun er for ung til at det kan ha blitt noe skade enda.(hun er 3,5), så det er ikke blitt sjekket.

Jeg kjenner jeg faktisk begynner å bli skikkelig bekymra for at hun faktisk er syk og har vondt noe sted, og jeg er litt sur for at jeg ikke tok kontakt med vet tidligere, men nå er vi hvert fall i gang med å finne ut hva det er. Jeg skal som sagt ringe og snakke med dem i morgen og høre hva de tenker. 

Såh...er det noen som har vært ute for noe lignende eller har noen tanker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 52
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Vi fikk ny time på mandag Da skal vi hvert fall ta UL

Da har jeg fått beskjed fra mamma om at hun låner meg penger til kastreringen og vi har bestilt time fredag den 13(:O). Så nå har jeg halvannen uke å grue meg på Men, da får jeg vært hjemme med henne

Ja, hvis alt går etter planen, så vil både utredning og kastrering bli dekket. Det er derfor jeg er litt spent på om jeg får dekket kastreringen. Jeg håper jo det, men jeg vet andre som ikke har fått

Jeg tenker at du kjenner henne best. Og at du bør følge magefølelsen. Om du kjenner på deg selv at noe må være galt, så få vetrinær til å sjekke henne ordentlig ut. Og ikke gi deg før du har et svar du mener er riktig.
Det kan være mange grunner til at en hund stresser mer enn normalt, og det trenger ikke være smerter. Men det KAN være det.
Løpetid? Innbildt? Alder? (fysisk/psykisk kjønnsmodning ferdig?) Endringer i omgivelsene? Endringer hos den andre hunden? Endringer i forholdet mellom dem? Treningsmengde - endret? For mye? For lite? Mange sprøsmål som bare du kan tenke gjennom .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Jeg har jo Niri som jeg har vært over hyper. Nå er han bare hyper og jeg vet at han har en skade i ei sene i bakbeinet. Det har tatt nesten tre år å finne ut av. Ja et jekla pes. Men nå er vi på rett veg. Symtomene hans er større pupiller enn vanlig. Løpe av seg smerten så vi blir da bare mer aktiv. Tendens mot stress en ikke stresset. Drakk ikke. JA mange småting som vetrinærer sa at ikke var noe han var bare en Gal vorsteh. Intil jeg tok turen til Oddrun Runde, Fjellvetrinæren i Edland. Hun fant mange låsninger og spenninger og har gjort så mye har falt på plass. Nå gjelder det å trene så han får kontroll på føttene og håpe på at det kan holde han frisk nok til å fungere til det han trenger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, enna skrev:

Jeg tenker at du kjenner henne best. Og at du bør følge magefølelsen. Om du kjenner på deg selv at noe må være galt, så få vetrinær til å sjekke henne ordentlig ut. Og ikke gi deg før du har et svar du mener er riktig.
Det kan være mange grunner til at en hund stresser mer enn normalt, og det trenger ikke være smerter. Men det KAN være det.
Løpetid? Innbildt? Alder? (fysisk/psykisk kjønnsmodning ferdig?) Endringer i omgivelsene? Endringer hos den andre hunden? Endringer i forholdet mellom dem? Treningsmengde - endret? For mye? For lite? Mange sprøsmål som bare du kan tenke gjennom .

Jeg har nå endelig funnet en veterinær jeg trives med og som jeg føler tar oss på alvor og ikke minst er faglig dyktige. Jeg synes endringene har kommet ganske raskt, så noe må det være tenker jeg. Det er løpetid jeg har tenkt det kan være, fordi det er på høy tid at hun får det nå, men slimhinnene bak er normale og hun er ikke hoven. Jeg vet ikke med fysisk/psykisk kjønnsmodning, men jeg føler hun har oppført seg som en voksen hund fra hun var 2-2,5 år. Da merket jeg hvert fall de største endringene på henne i forhold til å begynne å bli voksen. 

Jeg kommer nok til å ta henne inn for en utredning, for jeg greier ikke legge i fra meg tanken på at noe er galt. Hun er ikke seg selv, det merker jeg. Jeg synes spesielt uroen har vært tiltagende verre inne. 

RED: Ift. det andre du nevnte. Det er ikke noen endringer i miljøet i den forstand. Blitz har jo blitt et år i denne perioden, men jeg føler ikke forholdet i og for seg har endret seg. Annet enn de gangene Nemi har røket på henne. Jeg kan ikke se at Blitz gjorde noe galt eller provoserende de gangene det har skjedd. Trening- og turmengde går i bølgedaler hos oss, noen perioder gjør vi mye, andre gjør vi mindre. Dette har hun tidligere taklet helt fint uten styr og mas. Hun kan fint gå flere dager uten aktivitet der hun bare sover og ikke er rastløs. Sånn ut over det så synes jeg aktiviteten hun får nå burde være nok til at hun er fornøyd. Den er variert har tidligere vært tilstrekkelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Sprettballen skrev:

Jeg har nå endelig funnet en veterinær jeg trives med og som jeg føler tar oss på alvor og ikke minst er faglig dyktige. Jeg synes endringene har kommet ganske raskt, så noe må det være tenker jeg. Det er løpetid jeg har tenkt det kan være, fordi det er på høy tid at hun får det nå, men slimhinnene bak er normale og hun er ikke hoven. Jeg vet ikke med fysisk/psykisk kjønnsmodning, men jeg føler hun har oppført seg som en voksen hund fra hun var 2-2,5 år. Da merket jeg hvert fall de største endringene på henne i forhold til å begynne å bli voksen. 

Jeg kommer nok til å ta henne inn for en utredning, for jeg greier ikke legge i fra meg tanken på at noe er galt. Hun er ikke seg selv, det merker jeg. Jeg synes spesielt uroen har vært tiltagende verre inne. 

Hvordan er huden hennes på magen og inni ørene og sånn? Jeg synes mye av det du beskriver kan høres ut som bivirkninger av kortison. Men fint at du får sjekket henne opp og krysser fingrene for at det ikke er noe alvorlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Turb skrev:

Hvordan er huden hennes på magen og inni ørene og sånn? Jeg synes mye av det du beskriver kan høres ut som bivirkninger av kortison. Men fint at du får sjekket henne opp og krysser fingrene for at det ikke er noe alvorlig.

Jeg synes det er litt rart om hun skal få slike bivirkninger etter 3 år? Hun går også på ganske lave doser ift. kroppsvekt. Magen er rimelig grei for tiden. Ørene er det litt drit i, men de renser vi. Sånn har det jo vært av og på hele livet hennes uten at det har ført til slike atferdsendringer som dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Sprettballen skrev:

Jeg synes det er litt rart om hun skal få slike bivirkninger etter 3 år? Hun går også på ganske lave doser ift. kroppsvekt. Magen er rimelig grei for tiden. Ørene er det litt drit i, men de renser vi. Sånn har det jo vært av og på hele livet hennes uten at det har ført til slike atferdsendringer som dette.

Det er sikkert noe annet altså, men mye av det du beskrev kjente jeg igjen fra da Turbo gikk på kortison, endringene som kom og at han ble plutselig fikk kort lunte, reagerte mer på ting osv... derfor jeg nevnte det. Men kan jo godt være noe annet også, en låsning eller betente mandler eller whatnot? Men greit å få tatt en blodprøve å sjekke 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Turb skrev:

Det er sikkert noe annet altså, men mye av det du beskrev kjente jeg igjen fra da Turbo gikk på kortison, endringene som kom og at han ble plutselig fikk kort lunte, reagerte mer på ting osv... derfor jeg nevnte det. Men kan jo godt være noe annet også, en låsning eller betente mandler eller whatnot? Men greit å få tatt en blodprøve å sjekke 

De gangene Nemi har hatt kort lunte tidligere har det enten vært i forbindelse med løpetid eller så har hun vært veldig dårlig ift. allergien. Når hun har hatt hudbetennelse, veldig såre ører osv. og Blitz beit henne i øret for lek. Ut over dette har hun vært veldig tålmodig. Pga slik ting er nå, så er de adskilt når de er alene og de får lov til å leke litt sammen, men ikke mye og det overvåkes nøye. Det har gått fint :) Jeg har med andre ord erfart at hun kan ha kortere lunte når hun har vondt. Selv om det ikke synes utenpå, kan det jo være hun har vondt innvendig et sted. Jeg tenker kanskje en blodprøve for å sjekke diverse verdier osv. kanskje kunne vært en ide. Kortison kan jo føre til organsvikt og det er vel individuelt hvor lenge en hund tåler å gå på kortison før den blir ødelagt. Jeg håper selvfølgelig ikke det er noe så alvorlig, men jeg greier ikke la være å tenke i de baner. Jeg vet så alt for godt at hun allerede er på lånt tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

58 minutter siden, Sprettballen skrev:

Nemi(schäfer) har de siste 4 ukene hatt en del atferdsendringer. Det første vi oppdage var at hun hadde kortere lunte i forhold til den andre yngre hunden vår, og hun røk på den et par ganger. Dette har ikke skjedd på en god stund nå, vi tar en del forhåndsregler ift. dette. Hun har også begynt å være veldig rastløs, hvert fall til henne å være, vanligvis ligger hun og sover inne når det ikke skjer noe. Hun kan bare vandre rundt på gulvet, fram og tilbake og farer opp bare vi strekker litt på oss. Når vi ber henne legge seg, kan hun fint gjøre det, men hun legger seg ikke for å slappe av. Hun småpeser, smatter mye osv. selv om hun tilsynelatende ikke er varm. Pesingen går litt opp og ned, hun kan la være en stund før hun begynner igjen, uten at noe egentlig er endret. Hun har fryktelig dårlig ånde, men veterinær mener dette har med allergien å gjøre. Dårlig ånde har hun hatt lenge, selv om det ikke er noe galt i selve munnen hennes. Jeg synes også hun drikker en del mer vann i løpet av døgnet enn før. Hun får ca en halv liter vann i maten morgen og kveld, og tidligere så drakk hun nesten ikke fra vannskåla utenom. Hvis hun hadde vært i aktivitet, fått en del godbiter osv, så kunne hun drikke, men normalt sett så det ut til at vannet hun fikk i maten var nok. Nå drikker hun mellom en halv til en liter ekstra i døgnet.

Hun er allergihund og står fast på kortison, får 2,5 mg pr. dag og hun veier ca 28 kg. Siden hun har gått på varierende doser kortison siden 6 mnd. alder så er jeg jo litt bekymra for hva dette har gjort med organene hennes, men de vetereinærene jeg har snakket med mener at hun er for ung til at det kan ha blitt noe skade enda.(hun er 3,5), så det er ikke blitt sjekket.


Minion har bare gått fast på kortison i litt over 1 år, da 5 mg på en 35 kg hund. Noe som egentlig også er svært lite. Allikevel ble det tatt blodprøver nå i desember, og veterinær var svært positivt overraska over at hun ikke kunne se noen tegn på at Minion går på kortison. Altså hun forventa nesten å finne noe.
Så siden Nemi drikke mer, så er det kanskje på sin plass med en blodprøve for å sjekke at kortisonen ikke har gjort noen skade? Eller at det ikke er diabetes. 
Pesing kan jo være forstørret hjerte. Søster har en blandingshund (dog gammel) som peser mye, har vanvittig dårlig ånde og drikker en del vann, og eneste de har funnet på han er forstørret hjerte. (og forkalkninger i kroppen)

EDIT:
Ellers kan alt også forklares av at man har en kronisk syk hund på kortison. Jeg skal innrømme at Minion har en vanvittig kort lunte, noe hun ikke hadde før. Hun kjefter bare da, men hun vil at de andre hundene skal ha en viss radius når de går forbi henne når hun ligger. 
Hun kan stresse MYE hvis hun plutselig blir veldig sulten (kortison gjør henne kronisk sulten, men verre i perioder). Da ligger hun å peser. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Taz skrev:


Minion har bare gått fast på kortison i litt over 1 år, da 5 mg på en 35 kg hund. Noe som egentlig også er svært lite. Allikevel ble det tatt blodprøver nå i desember, og veterinær var svært positivt overraska over at hun ikke kunne se noen tegn på at Minion går på kortison. Altså hun forventa nesten å finne noe.
Så siden Nemi drikke mer, så er det kanskje på sin plass med en blodprøve for å sjekke at kortisonen ikke har gjort noen skade? Eller at det ikke er diabetes. 
Pesing kan jo være forstørret hjerte. Søster har en blandingshund (dog gammel) som peser mye, har vanvittig dårlig ånde og drikker en del vann, og eneste de har funnet på han er forstørret hjerte. (og forkalkninger i kroppen)
 

Jepp, det er i de baner jeg selv tenker, at siden hun har gått såpass lenge på kortison, så kan den ha gjort skader. Man ser det jo også på hele kroppen til hunden. Hun ser ikke ut som en voksen hund. Hun er smal og langbeint uten noe særlig masse.I starten gikk hun på noen rimelig heftige kortisonkurer, opp mot 30 mg. daglig før hun var året og også høye doser etter det. En stund gikk hun også fast på 10 mg. daglig, så 5 mg. når vi fant et fôr hun tålte bedre og nå 2,5mg etter vi fant et fôr hun tålte enda bedre. Nå har vi dog stagnert og jeg anser oss som ferdig utredet. Så ja, noen blodprøver for å sjekke diverse verdier er nok ikke dumt.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har vi kommet hjem fra dyrlegen. Det ble tatt urinprøve og utskraping av skjeden. Sistnevnte for å sjekke hvor i syklusen hun er i forhold til løpetid. Prøven av skjeden var vanskelig å få noe ut av, så vi vet ikke om hun er på vei inn i løpetid eller ikke. Dyrlegen mistenker hormonforstyrrelser og mulige cyster på eggstokker som igjen kan føre til smerter i buken både pga prøvene fra skjeden og uregelmessige løpetider, som igjen kan være grunnen til rastløshet, pesing osv. Vi skal se an om det kommer løpetid de neste fire ukene og hvis ikke blir det ultralyd av livmor og eggstokker og evt kastrering hvis de finner noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Sprettballen skrev:

Nå har vi kommet hjem fra dyrlegen. Det ble tatt urinprøve og utskraping av skjeden. Sistnevnte for å sjekke hvor i syklusen hun er i forhold til løpetid. Prøven av skjeden var vanskelig å få noe ut av, så vi vet ikke om hun er på vei inn i løpetid eller ikke. Dyrlegen mistenker hormonforstyrrelser og mulige cyster på eggstokker som igjen kan føre til smerter i buken både pga prøvene fra skjeden og uregelmessige løpetider, som igjen kan være grunnen til rastløshet, pesing osv. Vi skal se an om det kommer løpetid de neste fire ukene og hvis ikke blir det ultralyd av livmor og eggstokker og evt kastrering hvis de finner noe.

Hvis de ikke finner noe på UL da? Vurderer du kastrering likevel? Vi så ingenting på UL før jeg kastrerte Venus, bortsett fra en liten uregelmessighet. Så ingenting på røntgen heller. Da vi åpnet henne fant vi imidlertid flere, store cyster på eggstokkene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Emilie skrev:

Hvis de ikke finner noe på UL da? Vurderer du kastrering likevel? Vi så ingenting på UL før jeg kastrerte Venus, bortsett fra en liten uregelmessighet. Så ingenting på røntgen heller. Da vi åpnet henne fant vi imidlertid flere, store cyster på eggstokkene. 

Kastrering har i det siste vært i tankene mine pga. de atferdsendringene hun får i forkant av og under løpetid i tillegg til forverring av allergi, så om de ikke finner noe så ser jeg ikke bort i fra at det blir det uansett. 

De ville hvert fall sedere henne når de skal ta UL for å legge forholdene til rette for å se best mulig. Så vi får se. Veterinær mente at mye tydet på hormonelle forstyrrelser og jeg regner med hun fortsatt mener det selv om de ikke finner cyster. Det virker sånn. Hun sa hvert fall at det var medisinsk grunn nok for henne til å kastrere.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Målte de crp? De burde tatt UL av livmor nå, lukket livmorbetennelse synes ikke utenfra, og går hun på kortison så kan vel feberen utebli også.  Rar veterinær som vil sedere fir UL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Belgerpia skrev:

Målte de crp? De burde tatt UL av livmor nå, lukket livmorbetennelse synes ikke utenfra, og går hun på kortison så kan vel feberen utebli også.  Rar veterinær som vil sedere fir UL

Nei, målte ikke CRP. De ville sedere fordi Nemi er så urolig og redd hos veterinæren. De trodde ikke de ville få noen bra bilder når hun går og spenner seg sånn.

Jeg tror ikke de misstenker noe alvorlig, siden hun hadde gått med det en stund før vi kom til time og fordi hun generelt sett er fin i formen. 

Apropos det, så røk hun igjen på Blitz for litt siden uten noen åpenbar grunn. Blitz lå i sofaen, Nemi gikk og stilte seg over henne, stivna og jeg så det kom til å smelle. Prøvde å avlede, men hun lot seg ikke og så smalt det før jeg fikk revet henne vekk og kasta henne på gangen en halvtime. Det kommer så ut av det blå at jeg skjønner ikke hvorfor. Om det da ikke evt. er smerter. 

Jeg kan jo ringe vet. igjen og spørre om vi kan framskynde timen da og få tatt UL nå snart. 

Jeg har ikke vært borti noe lignende før, så jeg har vært nødt til å stole på vet. sine avgjørelser rett og slett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Turb skrev:

Var lever og nyreverdiene bra da? Lukket livmorbetennelse kan jo vises på de også...

De tok ikke noen blodprøver av det. Jeg hadde jo tenkt å spørre om det, men det glemte jeg helt vekk :/ Men vet. vet at hun står på kortison og at hun har gjort det lenge. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oj det var rart at de ikke ville ta en blodprøve og sjekke når de først hadde henne inne... Tror jeg hadde fått gjort det om du skal tilbake alikevel. Greit å vite med hensyn på kortisonet og også greit for å se om det er noe som ikke stemmer...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er på 5 dagen og på vei til den 3 klinikken og dermed også den 5 veterinæren som skal se på min hund og hvorfor den er smertpåvirket og syk. Det er også tatt 11 røntgen bilder av en hund på 12 kg. ++ flere undersøkelser og 3*blodprøver. 

Og man vet fortatt ikke hva det er.

Jeg må si at jeg syns det er rart det kun er klemt på hunden når du sier den er dårlig. 

(Første veterinæren syns hunden min var såååå enkel og grei og skjønte ikke helt problemet (akutt veterinær) Så kom jeg til min egen veterinær klinikk med hunden neste dag og de startet full alarm i det de så hunden for de er var ikke vant med at mine er slik. 

Blodprøve kan fortelle mye, om ikke hvor det er lokalisert, så det minste om det er ett infeksjonsbilde og om det er nedgående/stigende eller påvirker andre indre Organer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Det er virkelig bekymringsfullt når store hunder viser aggressiv atferd, spesielt i offentlige områder. Det handler ikke bare om rasen, men også om eierens ansvar for å trene og sosialisere hunden riktig. Alle hunder, uansett størrelse, kan være fantastiske følgesvenner hvis de får riktig oppdragelse og omsorg. Det er viktig at eiere forstår sitt ansvar og jobber med hundene sine for å sikre at de kan oppføre seg trygt rundt andre hunder og mennesker. Aggressiv atferd kan ofte håndteres med riktig trening og tålmodighet.
    • Har hunden alltid vært veldig glupsk eller blitt det mer i det siste? Har hunden fått betydelig høyere appetitt er det lurt med vet.sjekk. Vektøkning og tørr hud kan være symptom på lavt stoffskifte (men også rett og slett feil kost). Ellers er fersk mat det første jeg ville anbefalt (råfôr, fryst ferskfôr evt egensammensatt med oppskrift satt sammen for din hund). Bland gjerne ut med litt grønnsaker som allerede nevnt for mer metthetsfølelse (isbergsalat og agurk har veldig lite kalorier). 
    • Wow, faren var lekker, ja!!😍  Koselige bilder🌸
    • Se der da, så nyyyydelig🥰 
    • Torsdag var en dårlig dag med tanke på trening på husreinhet. Da tisset han 5 ganger inne. Alle gangene var det rett før jeg skulle ut med han, sykt irriterende 😂 I går derimot var en veldig god dag, da hadde vi null uhell!  Vel, neste uke blir det hjemmekontor, og da er jeg plutselig i møter når han våkner. Da blir det fort mye tissing inne uansett.  I går tok vi buss for første gang. Det gikk fint ☺️  
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...