Gå til innhold
Hundesonen.no

Trenger tips til trening fvf


Malamuten
 Share

Recommended Posts

Ja, jeg har fått et problem på fvf/lineføring som jeg ikke aner helt hvordan jeg skal løse og ingenting jeg har prøvd så langt hjelper (kjempeflott at vi skal starte om 9 dager liksom :P ).. Under innlæring så begynte jeg med mat i handa og handa plassert sånn at hunden ble der jeg ville ha henne også fikk hun gå å prøve å ta maten.  Deretter gikk vi over til å ha leke eller mat i venstre hånd på utsiden av hundens hode også får hun ta det når jeg klikker/løser ut. So far so good, sånn går hun kjempefint. Har også gått litt med ball under armen, da går hun fortsatt ganske bra, men litt lengre frem enn ellers. Men så må jo lokkingen vekk og da kommer utfordringen, hun har helt tydelig ikke forstått hvor hun skal gå, hun går forholdsvis stødig med kontakt osv, men går alt for langt frem og ploger/trenger. Jeg har aldri belønnet fremover og de få gangene jeg har belønnet fra høyre hånd (begynte med det etter at dette problemet dukket opp) så må hun gå bak meg og over på høyre for å få den, aldri foran. Så det jeg har prøvd til nå er å ha leken i høyre hånd, men hun må bak og rundt for å ta den (håpte det skulle trekke henne bakover, men nei). Har forsøkt å ha den i baklommen slik at den er litt synlig og hun får forsyne seg selv når klikket kommer, da trekker hun seg litt lengre bak(men bare når hun ser den), men bakenden stikker ut for mye fortsatt. Naturlig nok siden hun da blir å snu innover mot meg. Jeg har forsøkt å ha avstandsbelønning og altid gå slik at den er bak oss (for ikke å skape mer fremdrift), funker ikke over hodet. 
 

Så hvor går man herfra? Innkomstene/utgangsstilling kan være bra til og begynne med, men jeg har ikke noe å gå på ifht å belønne dette ved å begynne i det små fordi hun gjerne flytter seg frem i det jeg sier "fot", før jeg i det hele tatt har begynt å gå, og gjør hun ikke det så er hun ihvertfall kommet fram før jeg har fullført et eneste skritt. Så hva bør jeg gjøre da? Tilbake til start med mat og hånden som en slags target? Fortsette med omvendtlokking med leke på utsiden av hodet og håpe at det går seg til? Noe annet?   

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt lignende problemer med Nemi. Bare at hos oss er det ikke lokking som har ført dit. Jeg har ikke lokket inn fvf, men brukt shaping.

Det som har fungert greit på henne er å ha en skikkelig god avstandsbelønning og så går vi. Jeg går helt til hun flytter seg inn i riktig posisjon. Jeg har hatt problemer med at hun går litt for langt fram og derfor også ploging. Ved gjentatte slike paringer(hun får kun belønning når hun går der hun skal) så tilbyr hun mer og mer riktig posisjon. 

De gangene jeg har belønnet hos meg selv, så belønner jeg bak beina mine på et vis, sånn at hun må rygge bakover for å få tatt godbiten.

Vi begynte å lære inn fvf ved å gå bakover først. Altså at jeg går bakover og hun følger etter. Det gjør det veldig mye enklere å belønne riktig posisjon og kontakt. Når hun kunne gå 20-30 meter bakover i riktig posisjon uten belønning begynte vi å snu og gå framover. Da satt posisjonen mer riktig. Så har jo jeg klussa det til i ettertid da. Så når hun konsekvent går for langt fram og ploger, så begynner jeg å gå bakover en stund og belønner akkurat når hun er i riktig posisjon når vi snur.

Det tar litt tid, for vår del hvert fall, fordi hun har fått ganske mye belønning for å gå feil, men det kommer seg. Nå har jeg en hund jeg kan feile ganske mye uten at hun mister motet da. Muligens man må bruke en annen metode om man har en hund som blir fort frustrert.

RED: Å trene mye på venstrevendinger har også hjulpet en del for vår del. Gå til venstre med en gang hun kommer for langt fram.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En fin øvelse jeg fikk på et kurs var å gå i et kvadrat med avstandsbelønning i midten. Gå med hunden på innsiden først og løs ut når hunden har fin posisjon, etterhvert kan du bytte og ha hunden på utsiden også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Jeg ville ihvertfall ikke brukt lokking (hverken mat eller leke) for å rette opp problemet. Det har antagelig oppstått fordi du har brukt påvirkning for lenge :) Påvirkning bør bare brukes en kort stund, før det gradvis fjernes. Det kan tas fram igjen for å fikse ting i korte perioder, men når du alt har gått i fella med å bruke det for lenge/for mye, så løser du ingen ting ved å bruke mere synlig belønning :) Bort med all lokking. 

Noe som fikser det på 9 dager vet jeg ikke om jeg kan komme med, men for det første ville jeg bare gått saktemarsj en god stund. Masse saktemarsj og masse venstrevendinger sakte. Og så ville jeg begynt å belønne (bakover) hver gang hun bevisst gjør en antydning til å holde igjen litt. Hun trenger ikke komme i rett posisjon, du belønner tanken hennes om at hun må holde igjen for å ikke gå fra deg. Akkurat det øyeblikket hun gjør en liten bevegelse bakover eller bremser seg en anelse. Fortsatt i saktemarsj. Det er mye mer sannsynlig at hun vil holde igjen selv når det går fryktelig sakte. Deretter kan du kreve at hun holder mer og mer igjen, før du etterhvert belønner henne i riktig posisjon. Det funker om du er nøye på hva du belønner. Men om det går på 9 dager vet jeg ikke :lol: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, simira skrev:

Hva med avstandsbelønning foran? Altså sett en matskål/leke 20 meter unna og gå rett mot den?

Kan du shape inn fra grunnen av på nytt, uten lokking eller target?

Det kan jeg sikkert, men hvordan? :P Hverken jeg eller hunden har shapet noe.

9 timer siden, maysofie skrev:

Hvis hun ploger og du må ha en quickfix på en uke - gå venstre, venstre og enda mer venstre uten synlig belønning :) 

Godt tips, har gjort det mye, men ser absolutt ingen forskjell :( Ikke i positiv forstand ihvertfall. 

9 timer siden, Turb skrev:

En fin øvelse jeg fikk på et kurs var å gå i et kvadrat med avstandsbelønning i midten. Gå med hunden på innsiden først og løs ut når hunden har fin posisjon, etterhvert kan du bytte og ha hunden på utsiden også.

Som over, godt tips, men dessverre har det ikke hatt noen positiv effekt hverken med eller uten synlig leke. 

9 timer siden, Snusmumrikk skrev:

Jeg ville ihvertfall ikke brukt lokking (hverken mat eller leke) for å rette opp problemet. Det har antagelig oppstått fordi du har brukt påvirkning for lenge :) Påvirkning bør bare brukes en kort stund, før det gradvis fjernes. Det kan tas fram igjen for å fikse ting i korte perioder, men når du alt har gått i fella med å bruke det for lenge/for mye, så løser du ingen ting ved å bruke mere synlig belønning :) Bort med all lokking. 

Noe som fikser det på 9 dager vet jeg ikke om jeg kan komme med, men for det første ville jeg bare gått saktemarsj en god stund. Masse saktemarsj og masse venstrevendinger sakte. Og så ville jeg begynt å belønne (bakover) hver gang hun bevisst gjør en antydning til å holde igjen litt. Hun trenger ikke komme i rett posisjon, du belønner tanken hennes om at hun må holde igjen for å ikke gå fra deg. Akkurat det øyeblikket hun gjør en liten bevegelse bakover eller bremser seg en anelse. Fortsatt i saktemarsj. Det er mye mer sannsynlig at hun vil holde igjen selv når det går fryktelig sakte. Deretter kan du kreve at hun holder mer og mer igjen, før du etterhvert belønner henne i riktig posisjon. Det funker om du er nøye på hva du belønner. Men om det går på 9 dager vet jeg ikke :lol: 

Hehe, nei, vi kommer oss nok gjennom både fp og bronsjemerket, men jeg er ikke helt fan av å ta med øvelser, og spesielt ikke fvf, inn i konkurranse når det er så store feil enda. Vil jo ikke at det skal sette seg noe mer enn nødvendig så håper det ikke ødelegger noe videre.

Men enn så lenge så er jeg egentlig fornøyd om jeg bare finner noe jeg ser virker,litt, en plass og begynne rett og slett :) Jeg har gått en del saktemarsj for å få enda bedre presisjon, men skal prøve å gjøre bare det konsekvent å se om det kan hjelpe. Dessverre, om hun blir frustrert så blir det bare mer tull og hun trekker enda lenger frem så å bare gå og gå til hun går riktig(eller gjør tegn til å bli bedre) har ikke funket frem til nå, derfor jeg har prøvd avstandsbelønning etc en del, bytte ut leken i venstre hånd med mat (som hun ikke ser), legge leken i baklomma etc. Jeg har liksom prøvd alt som jeg vet om som virker logisk, men det er ikke antydning til å ha ønsket effekt, heller motsatt :P Så jeg vet ikke helt hvordan jeg skal begynne en gang. Har prøvd å sykle en lang tur før trening for å dempe henne litt også bare for å se om det kan hjelpe meg til å komme i gang, men hun er jo helt uanfektet av det :P Men konsekvent saktemarsj hele tiden kombinert med venstrevendinger og skjult belønning har jeg ikke prøvd, så kanskje. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med Decoy som gikk alt for langt fram gikk jeg tilbake til "start" og jobbet med et og et skritt med belønning i riktig posisjon. Belønna så ofte i starten at han ikke rakk å gå frem rett og slett (lokka ikke, hentet enten godbit fra lomma eller fra høyre hånda). Jeg belønna også endel fra høyre hånd bak ryggen, eller at han fikk gå bak meg og hente leke på høyresiden (varierte om den lå i lomma eller jeg hadde den framme) for å gi han mer drag bakover. Syns det funka ganske bra på han. Hadde ikke fikset det på 9 dager dog. :P

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ploging kan jeg snart skrive bachelor om! :lol: Men det som har vært mest effektivt her er å ha matbelønning i høyre hånd litt bakpå ryggen sånn at hunden må bak for å hente. Da får du jo også endel repetisjoner på "finn riktig posisjon" gratis ettersom hunden må ut av posisjon for å hente belønningen. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk
3 timer siden, Malamuten skrev:

Det kan jeg sikkert, men hvordan? :P Hverken jeg eller hunden har shapet noe.

Godt tips, har gjort det mye, men ser absolutt ingen forskjell :( Ikke i positiv forstand ihvertfall. 

Som over, godt tips, men dessverre har det ikke hatt noen positiv effekt hverken med eller uten synlig leke. 

Hehe, nei, vi kommer oss nok gjennom både fp og bronsjemerket, men jeg er ikke helt fan av å ta med øvelser, og spesielt ikke fvf, inn i konkurranse når det er så store feil enda. Vil jo ikke at det skal sette seg noe mer enn nødvendig så håper det ikke ødelegger noe videre.

Men enn så lenge så er jeg egentlig fornøyd om jeg bare finner noe jeg ser virker,litt, en plass og begynne rett og slett :) Jeg har gått en del saktemarsj for å få enda bedre presisjon, men skal prøve å gjøre bare det konsekvent å se om det kan hjelpe. Dessverre, om hun blir frustrert så blir det bare mer tull og hun trekker enda lenger frem så å bare gå og gå til hun går riktig(eller gjør tegn til å bli bedre) har ikke funket frem til nå, derfor jeg har prøvd avstandsbelønning etc en del, bytte ut leken i venstre hånd med mat (som hun ikke ser), legge leken i baklomma etc. Jeg har liksom prøvd alt som jeg vet om som virker logisk, men det er ikke antydning til å ha ønsket effekt, heller motsatt :P Så jeg vet ikke helt hvordan jeg skal begynne en gang. Har prøvd å sykle en lang tur før trening for å dempe henne litt også bare for å se om det kan hjelpe meg til å komme i gang, men hun er jo helt uanfektet av det :P Men konsekvent saktemarsj hele tiden kombinert med venstrevendinger og skjult belønning har jeg ikke prøvd, så kanskje. :)

Å få hunder som ligger langt fremme lenger bak, tar tid. Og det er ofte hunder som ligger ganske høyt og fort kan dra seg opp i frustrasjon, men det er litt poenget i å ikke vente med å belønne til de går perfekt i rett posisjon, men starte med å belønne det tidelssekundet de holder litt igjen. Du får noe å belønne, er du presis forstår hunden hva den gjør rett, og det blir mindre frustrasjon enn å bare gå og gå til hunden tilfeldigvis kommer i rett posisjon. Alle hunder som vet at de skal være på din venstre side må holde igjen ett tidelssekund her og der om du går sakte. Hvis ikke ender hun jo med å gå fra deg. Hun forsvinner vel ikke fremover? Om du belønner disse tidelssekundene hun holder igjen har du noe å begynne å forme riktig posisjon ut i fra :) Men det krever selvfølgelig god timing fra deg da. Alternativet er jo å begynne helt på nytt med ett og ett skritt, uten påvirkning :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et annet tips er å belønne idet du svinger til venstre - da må hun ligge rett ellers går du jo på henne... to steg venstresving, to steg venstresving, belønn idet du setter beinet over til venstre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Snusmumrikk skrev:

Å få hunder som ligger langt fremme lenger bak, tar tid. Og det er ofte hunder som ligger ganske høyt og fort kan dra seg opp i frustrasjon, men det er litt poenget i å ikke vente med å belønne til de går perfekt i rett posisjon, men starte med å belønne det tidelssekundet de holder litt igjen. Du får noe å belønne, er du presis forstår hunden hva den gjør rett, og det blir mindre frustrasjon enn å bare gå og gå til hunden tilfeldigvis kommer i rett posisjon. Alle hunder som vet at de skal være på din venstre side må holde igjen ett tidelssekund her og der om du går sakte. Hvis ikke ender hun jo med å gå fra deg. Hun forsvinner vel ikke fremover? Om du belønner disse tidelssekundene hun holder igjen har du noe å begynne å forme riktig posisjon ut i fra :) Men det krever selvfølgelig god timing fra deg da. Alternativet er jo å begynne helt på nytt med ett og ett skritt, uten påvirkning :) 

Jo, hun forsvinner frem, hun går ikke fra meg, men kommer mer og mer foran meg, på tvers foran liksom. Og drar jeg det langt nok så detter hun av eller begynner å bjeffe, prøve å få tak i belønning (som hun vet er i lommen) e.l. bare tøys. Men det skal en del til riktig nok. Men det kan som sagt hende at det blir en forskjell om jeg går sakte marsj konsekvent. Skal se om jeg finner en måte å ta med det vi har å gå på her inne ut også og så skal jeg teste om hun er bedre om jeg trener en annen plass en de plassene vi bruker å trene for å se om det blir bedre om forventningene er litt lavere til å begynne med. 

1 time siden, Turb skrev:

Et annet tips er å belønne idet du svinger til venstre - da må hun ligge rett ellers går du jo på henne... to steg venstresving, to steg venstresving, belønn idet du setter beinet over til venstre. 

Ja, det blir jo at jeg går på henne fordi hun ligger ikke rett. Alt blir liksom litt tilklusset når hun går så dårlig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Malamuten skrev:

Ja, det blir jo at jeg går på henne fordi hun ligger ikke rett. Alt blir liksom litt tilklusset når hun går så dårlig. 

Bare tenker litt høyt her (er i innlæringsfasen på min selv, så skriver alle tips her bak øret selv altså...) hva med å belønne ned mot brystet hennes med godbit idet du setter høyrebeinet foran henne i venstresvingen. På den måten må hun backe litt for å klare å ta imot godbiten - du blokker jo framover med beinet og gir nesten som rygging? Kan det gjøre at hun blir mer klar for å holde seg rett så hun er i belønningsposisjon? Ellers sier jeg lykke til. Fvf er min panikkøvelse :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Turb skrev:

Bare tenker litt høyt her (er i innlæringsfasen på min selv, så skriver alle tips her bak øret selv altså...) hva med å belønne ned mot brystet hennes med godbit idet du setter høyrebeinet foran henne i venstresvingen. På den måten må hun backe litt for å klare å ta imot godbiten - du blokker jo framover med beinet og gir nesten som rygging? Kan det gjøre at hun blir mer klar for å holde seg rett så hun er i belønningsposisjon? Ellers sier jeg lykke til. Fvf er min panikkøvelse :P 

Det kan det kanskje, men da må jeg jo belønne feil posisjon om du skjønner? Hun er kanskje i rett posisjon når hun tar godbiten pga hvordan jeg plasserer den, men det som førte til at godbiten kom frem og ble tilbudt var jo at hun gikk feil? Eller forstår jeg feil hva du mener? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Malamuten skrev:

Det kan det kanskje, men da må jeg jo belønne feil posisjon om du skjønner? Hun er kanskje i rett posisjon når hun tar godbiten pga hvordan jeg plasserer den, men det som førte til at godbiten kom frem og ble tilbudt var jo at hun gikk feil? Eller forstår jeg feil hva du mener? 

Jeg tenker at du nesten presser henne bakover med godbiten. En instruktør jeg gikk for fikk meg til å klikke for attitude (finner aldri noe godt norsk ord for det) og belønne for posisjon, dvs - min forrige hadde motsatt problem, han lå bak. Da klikket jeg for at han gikk med rett uttrykk og belønnet lengre fram så han måtte komme fram for å få belønning, det førte til at han gled lengre og lengre fram, om det gjorde det klarere

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Turb skrev:

Jeg tenker at du nesten presser henne bakover med godbiten. En instruktør jeg gikk for fikk meg til å klikke for attitude (finner aldri noe godt norsk ord for det) og belønne for posisjon, dvs - min forrige hadde motsatt problem, han lå bak. Da klikket jeg for at han gikk med rett uttrykk og belønnet lengre fram så han måtte komme fram for å få belønning, det førte til at han gled lengre og lengre fram, om det gjorde det klarere

Jeg skjønner, men hva klikker jeg for? :P:lol: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Malamuten skrev:

Jeg skjønner, men hva klikker jeg for? :P:lol: 

Jeg tror fremdeles jeg hadde klikket for rett uttrykk, dvs at hun går med feks rett kropp, selv om hun ligger litt langt fram også belønner i venstresving

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Pringlen skrev:

En grunn til at jeg synes det er kjekt å starte innlæring av fvf med å rygge. Rygge vinkler, og lære hunden at den har en bakpart. Men sikkert ikke for sent å få det på plass?

Hun har veldig fin bakpartskontroll egentlig, men alt blir liksom ødelagt når hun kommer i den posisjonen og muligens den modusen. 

Men det trenger jo ikke å være dumt uansett, hvordan lærer dere inn det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Malamuten skrev:

Hun har veldig fin bakpartskontroll egentlig, men alt blir liksom ødelagt når hun kommer i den posisjonen og muligens den modusen. 

Men det trenger jo ikke å være dumt uansett, hvordan lærer dere inn det?

Rygger inntil en vegg/kant av noe slag, som har en vinkel. Hvis du jobber både bakover og forover bør du få gode anledninger til å klikke for rett posisjon. Ikke synlig belønning er nok en klar fordel.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sliter med noe av det samme, men hun har blitt mye bedre når det gjelder ploging i hvert fall. Jeg bare begynte å gå rundt og rundt i en liten sirkel med hunden på innsiden (som en evigvarende venstresving) og klikket når hun beveget bakparten inn mot meg. Etter hvert så brøt jeg sirkelen og begynte å gå rett frem mens hun fremdeles var i den "modusen" og bevisst på bakbeina. Merket stor bedring etter bare noen få økter med det. Nå trenger jeg bare en lignende quick-fix for å få henne i riktig posisjon :P 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Når hun ligger så langt fram at hun kommer på tvers, så vil jeg egentlig si at hun ikke kan gå fvf? Hun er ikke bare litt langt fram, hun har ingen bevissthet om at hun må jobbe for å holde seg i en posisjon? Mulig jeg tar feil, for jeg har ikke sett henne, men jeg ville nok starta innlæringa helt på nytt uten bruk av påvirkning :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, Snusmumrikk skrev:

Når hun ligger så langt fram at hun kommer på tvers, så vil jeg egentlig si at hun ikke kan gå fvf? Hun er ikke bare litt langt fram, hun har ingen bevissthet om at hun må jobbe for å holde seg i en posisjon? Mulig jeg tar feil, for jeg har ikke sett henne, men jeg ville nok starta innlæringa helt på nytt uten bruk av påvirkning :)

 

Det er jo det som skjer om jeg fortsetter å gå lenge og hun blir mer frustrert, ellers går hun bare litt langt frem og trenger en del. Jeg tenkte først at hun ikke kan det helt, mtp posisjon, men det er jeg nå ganske sikker på at hun kan. Hun går korrekt inne(da er hun i en helt annen modus), og hun gikk rimelig korrekt når jeg gikk opp på grusbanen her i sted (hvor vi ikke bruker å trene), uten synlig belønning eller annen hjelp. Med en gang hun begynner å gire seg opp så blir det dårligere, hun kommer lengre frem, rumpa kommer ut og venstrevendingene begynner å bli dårlige med en gang(hun slutter å flytte bakenden). Så det er nok at det koker litt som gjør det. Hun har jo alltid gått i den modusen og det har jo ikke vært/er ikke noe problem så lenge leken er i hånden på utsiden, da er det bare kjempe bra, men når den kommer bort så kommer det ut på andre måter tydeligvis. 

Så da får vi vell bare jobbe litt med å samle hodet, tone ned belønning litt og håpe at det går sånn tålelig greit til helgen :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Det kan ikke være en brist i en tå eller noe sånt da? Små sår har jeg også oppdaget at de blir fryktelig utilpass av, selv om de nærmest er mikroskopiske. Min hund ble tilnærmet invalid når hun hadde et bittelite gnagsår mellom to tær, ville ikke legge vekt på den foten i det hele tatt 🙈
    • Jeg forstår hva du mener, og jeg kan sette meg inn i situasjonen din. Om det hadde vært en hunderase som ikke var tallrik; der foreldredyr og linjer bakover utmerket seg, f.eks ved å ha god mentalitet og fantastiske brukshundsegenskaper ville jeg kanskje kunne ha firet noe på krava. Men om det er en tallrik rase (som schæfer, rottweiler, belgisk fårehund, golden eller labrador) ville det måtte en god del overtalelse til for at jeg hadde takket meg til en hund med potensielle leddsjukdommer eller mentale brister.  Hunder er levende vesener og vi er selvfølgelig ikke garantert at de holder seg friske. Og det kan jo hende at du uansett ender opp med en hund med både HD og svak mentalitet for det jeg vet. Men hvorfor ta sjansen? Om det så skjer, kan du i minste trøste deg med at du gjorde det du kunne for å få en frisk hund, og at bare har hatt uflaks. 
    • Det er en vanskelig balanse. Jeg er godt i gang med å analysere alt han gjør for å unngå skader og slikt. Går han rart, virker han mer sliten enn normalt. Spiser han som han burde? Hvis han begynner å røyte mer enn vanlig, er det tegn på stress og at han har ondt, eller er det på grunn av årstidsskifte? Mange krisetanker etter hvert, ja 😪 Enn så lenge tror jeg at jeg trykte på alarmknappen unødvendig.. Sikkert ikke siste gangen, i og med at han ikke er noe ungdom lengre.  Tusen takk svar, setter pris på at dere setter av tid til å hjelpe meg ❤️ 
    • Det er skummelt med godt voksne hunder. Hva er filleting og hva er viktig å legge merke til, liksom. God bedring, håper dette bare var en filleting!
    • Takk for svar, @simira❤️ er veldig nøye på å ta på ulldekken når vi har vært på trening/tur og han skal i bilen. han ligger mjukt og varmt inne buret. skal se på back on track dekken. Har jo lest og hørt mye bra om disse dekkene gjennom årene.  6 tenner er en del, men merker at han er mye mer oppesen etter operasjonen. Han virker mye mer fornøyd med livet   Den gode nyheten nå er at jeg *kan* ha vært en smuuule hysterisk. Etter tannoperasjonen nå i april ser jeg etter tegn til vondter på ham, jeg er kjemperedd for å overse ett eller annet. som jeg gjorde med tennene.. Jeg mistenker at det "kun" er våteksem som har oppstått innimellom tredepotene 😅 Kan hende et eller annet har vært kilt innimellom der, som jeg ikke har sett. Jeg syntes det gir mening i og med at vi har gått i mye vått terreng, og at jeg ikke har vært spesielt flink til å tørke ham. Pluss, han er allergiker og får fort sår og eksem av tilsynelatende ingenting. Har begynt behandling og håper det fort går over 😊 Har en bulldog med utypisk smerteterskel for kan ikke skjønne at det lille greiene kan gjøre *så* vondt. Blir om eieren: Dramaqueen!! Tusen takk for gode ønsker ❤️  Enn så lenge puster jeg letta ut. Men, vil fortsatt begynne med tilskudd til leddene. Noen forslag? Hva skal jeg se etter i et godt tilskudd, eller er det bortkasta pæng? 🤷‍♂️
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...