Gå til innhold
Hundesonen.no

Recommended Posts

Skrevet

Jeg har akkurat fått meg (endelig!) Kelabur til gamla. Det er spesialtilpasset bilen vår, så målene er ikke helt konvensjonelle mtp. hva som er å få tak i av slike produkter jeg er på jakt etter. De fleste matter og senger er avlange, f.eks. 90x60.

Buret har en bunn på 77x65 cm, så det er det jeg vil ha på matta mi også, helst :) 75x65 går selvsagt.

Det jeg er på jakt etter er noe mykt jeg kan ha i bunnen av buret, gjerne i noe vannavvisende eller vanntett stoff, som demper litt, og som sitter støpt i buret uten at det sklir rundt. Jeg tenkte å legge tepper oppå der igjen, så dette skal bare være som en bunnmadrass så det ikke blir så hardt å ligge der. Den behøver ikke være så tykk, men litt padding er fint. 

Noen som har tips? Jeg har en sy-kyndig farmor som kan hjelpe meg med å lage noe selv, men jeg må i så fall ha en konkret idé å gå etter. En vanlig burmadrass duger, men de har helt feil mål, og vil dermed skli rundt. 

Hjelp meg, sonen-orakelet :D 

Skrevet

I mitt bur har jeg sånne gummimatter med hull nederst, sånne som egentlig er beregnet til å ligge i fjøs tror jeg... Når jeg kjøpte buret, brukt, syns jeg de var utrolig teite -men nå er jeg så glad i dem, for de sørger for at det blir litt luft nederst, som både isolerer og holder ting tørre og luktfrie lengre. Genialt. De er også skåret til sånn at de passer helt. Oppå bruker jeg tepper, badematte fra Ikea eller saueskinn. Avhengig av årstid..

Skrevet
16 minutter siden, minstemann skrev:

I mitt bur har jeg sånne gummimatter med hull nederst, sånne som egentlig er beregnet til å ligge i fjøs tror jeg... Når jeg kjøpte buret, brukt, syns jeg de var utrolig teite -men nå er jeg så glad i dem, for de sørger for at det blir litt luft nederst, som både isolerer og holder ting tørre og luktfrie lengre. Genialt. De er også skåret til sånn at de passer helt. Oppå bruker jeg tepper, badematte fra Ikea eller saueskinn. Avhengig av årstid..

Hvor finner man sånt?

Skrevet
Akkurat nå, minstemann skrev:

Hos meg fulgte det jo bare med  buret, men jeg vil kanskje gjette på felleskjøpet??

Bilde? :P Tror ikke helt jeg skjønner hva slags matter det er snakk om. 

Skrevet

Vi har en billig yogamatte nederst, for å beskytte litt mot fuktighet. Så hr vi en burmadrass fra XXL, siden den passet akkurat inni. Her kan du jo nesten bare finne en hundepute/burmadrass i riktig størrelse, de kommer jo i alle mulige mål?

Om vinteren har vi et saueskinn oppå det igjen. Dere kan jo også bruke et lite saueskinn som bare ligger litt opp i kantene?

Skrevet
1 time siden, SandyEyeCandy skrev:

Kan du ikke bare kjøpe en wetbed med gummi under og klippe til...? :icon_confused:

Jo, men egentlig vil jeg ikke ha Vetbed. Jeg vil helst ha noe i et vanntett stoff, f.eks. gummi el. noe annet vannavvisende. Vetbed floker pelsen så innmari på gamla, det samme gjør fleece og teddystoff. Tanken er å ha en "møkkamatte" i bunnen, og variere hva som er oppå avhengig av årstider, skitt ute osv. Til å ha oppå bruker jeg trolig saueskinn. :) 

 

1 time siden, Kristiin skrev:

Jeg har også kelaburet, klipt til vetbed :)

 

Vetbed er et alternativ hvis jeg ikke finner på noe annet. 

 

59 minutter siden, simira skrev:

Vi har en billig yogamatte nederst, for å beskytte litt mot fuktighet. Så hr vi en burmadrass fra XXL, siden den passet akkurat inni. Her kan du jo nesten bare finne en hundepute/burmadrass i riktig størrelse, de kommer jo i alle mulige mål?

Om vinteren har vi et saueskinn oppå det igjen. Dere kan jo også bruke et lite saueskinn som bare ligger litt opp i kantene?

Yogamatte går kanskje an, ja. Skal kikke på det. :) 

Hundeputer/madrasser finnes ikke i riktige mål - jeg har trålet nettet :P  Buret er overraskende stort, så det blir plass til saueskinn oppå. 

 

Har satt farmor på saken - skal se om vi får sydd noe selv.

Skrevet

Trenger du noe mer enn et saueskinn til den lille da? Det går også an å sy sammen noen gamle håndduker til pute.

http://www.dyre-shop.dk/produkt/trixie-emilio-hundeseng-75x65-cm.aspx

http://www.dyresjappa.no/products/felina-hundeseng

https://www.xxl.no/creston-hundeseng-huntley-s/p/1092946_1_style

Den fra XXL har vi, er populær hos hundene.

Rund seng med diameter 70 går kanskje også?

Skrevet
36 minutter siden, Maria skrev:

Jo, men egentlig vil jeg ikke ha Vetbed. Jeg vil helst ha noe i et vanntett stoff, f.eks. gummi el. noe annet vannavvisende. Vetbed floker pelsen så innmari på gamla, det samme gjør fleece og teddystoff. Tanken er å ha en "møkkamatte" i bunnen, og variere hva som er oppå avhengig av årstider, skitt ute osv. Til å ha oppå bruker jeg trolig saueskinn. :) 

 

Vetbed er et alternativ hvis jeg ikke finner på noe annet. 

 

Yogamatte går kanskje an, ja. Skal kikke på det. :) 

Hundeputer/madrasser finnes ikke i riktige mål - jeg har trålet nettet :P  Buret er overraskende stort, så det blir plass til saueskinn oppå. 

 

Har satt farmor på saken - skal se om vi får sydd noe selv.

Jeg hadde tidligere en madrass inni enkeltburet. Fra hooks. Mykt, og vannavstøttende, så du kan skylde av/tørke :P Kanskje det er noe? 

  • Like 1
Skrevet

Jeg bruker en HellyHansen-matte fra Felleskjøpet i bunn, som er en tykk matte med gummitrekk. Oppå der bruker jeg ullteppe, soggydoggy, skinn osv, alt etter sesong.

Men, de kommer så vidt jeg vet bare i standardstørrelser. Lunner produkter lager helt samme type, til en rimeligere pris, og kan levere på spesialmål. Er bare å ta kontakt med de å spørre etter pris :)

  • Like 1
Skrevet

Hva med å kjøpe noe sånt som dette og sy trekk til? Har en sånn til gamla hjemme som er 5 cm tykk. Ikke noe problem å kutte til den ihvertfall :)05efcbc2f45c25ff4e35ae7fe664abea.jpg

Sent fra min Nexus 5X via Tapatalk

  • Like 2
Skrevet
50 minutter siden, Gro skrev:

Jeg bruker en HellyHansen-matte fra Felleskjøpet i bunn, som er en tykk matte med gummitrekk. Oppå der bruker jeg ullteppe, soggydoggy, skinn osv, alt etter sesong.

Men, de kommer så vidt jeg vet bare i standardstørrelser. Lunner produkter lager helt samme type, til en rimeligere pris, og kan levere på spesialmål. Er bare å ta kontakt med de å spørre etter pris :)

Det er sånne FK-matter jeg har mest lyst på, så det var et bra tips! :D Takk!

10 minutter siden, Polfarer skrev:

Hva med å kjøpe noe sånt som dette og sy trekk til? Har en sånn til gamla hjemme som er 5 cm tykk. Ikke noe problem å kutte til den ihvertfall :)05efcbc2f45c25ff4e35ae7fe664abea.jpg

Sent fra min Nexus 5X via Tapatalk

Ja, det blir løsningen hvis jeg ikke finner noe ferdig. Takk for tips :D Sånn memory foam er jo veldig fint.

  • Like 1

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Det var jo en himla krangel her om "etikette" for noen (mange) år siden. Mange sluttet å bruke forumet etter det, antageligvis fordi de "tapte". Ironisk nok forsvant de som vant også, så den diskusjonen var jo mye vits i 😛  Ellers er det vel som flere sier, andre arenaer og livssituasjoner har tatt over. Jeg kikker innom av og til. Blir forhåpentligvis valp i september   
    • Jeg har hunder som jeg napper hår i ørene på.  Bruker earpowder, det gjør det lettere å få tak i hårene og de slipper lettere.  Noen ganger når hårene sitter langt inne, bruker jeg veneklemme (arterieklemme) for å få de ut.  Dette får du i dyrebutikk. Håper dette kan hjelpe deg.  Hvis hunden stritter imot, må det bare trenes på, så går det fint.
    • En hundefrisør kan antageligvis hjelpe deg bedre enn en dyrlege, både med den faktiske jobben og opplæring om hvordan du gjør det selv. Har du ikke fått noe veiledning av oppdretter om tilvenning og trening på pelsstell? Hvis det er en rasehund så er det også mulig at raseklubben har klippekurs eller noen som kan hjelpe.
    • Har en ikke røykefri hund som jeg sliter med å nappe ørene på. Har sett at det er en slags saks man kan nappe det lettere på. Eller finnes det noe annet enn fingrene? Hunden jeg har stritter sånn i mot og jeg sliter virkelig siden hun er ekstremt hårsår. Jeg får ikke tak i pelsen der fordi hun vrir seg unna med kroppen og med hodet og alt. Og jeg kan ikke dra til dyrlegen hver eneste gang heller.
    • Det kommer jo an på om du ønsker å åpne og lukke port hver gang du skal kjøre inn og ut. Jeg ville nok hatt bil og kjøring utenfor gjerdet, for å unngå fare for påkjørsel av hunder.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...