Gå til innhold
Hundesonen.no

Reise til Danmark med hunder, sommeren 2016


SaraS
 Share

Recommended Posts

Hello,

Det finnes en del tråder fra før om rabiesvaksinering, men jeg finner ikke noe om de nye reglene. Man må ha rabiesvaksine og behandling for dvergbendelorm, samt pass og ID-merking.

Jeg har jo vært i Danmark med hund før (WDS 2010), men har ikke fulgt opp rabiesvaksinen i ettertid. Regner med jeg må starte opp på nytt nå, og lurer derfor på om det fortsatt er slik at man tar vaksinen og så må vente i månedsvis for å sjekke blodprøvene etterpå? Og isåfall hvor mange måneder tar det?

Vi reiser i juli, så mulig vi er for sent ute? Isåfall blir det campingvogntur på det svenske sørlandet :thumbs: Helt i orden det også, men hadde vært fint å turet litt i Danmark også.

Noen som vet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Det er slutt på krav om titierprøver, så nå må du bare ta rabiesvasine minst hmm var det tre uker før du skal krysse grensa? Sjekk opp hvor lenge før du må ta den, men det er slutt på titieprøvene og tar du ny vaksine nå, så varer den tre år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Snusmumrikk skrev:

Det er slutt på krav om titierprøver, så nå må du bare ta rabiesvasine minst hmm var det tre uker før du skal krysse grensa? Sjekk opp hvor lenge før du må ta den, men det er slutt på titieprøvene og tar du ny vaksine nå, så varer den tre år.

Nr to må tas et år etterpå, og så er de gyldige i tre år fikk jeg beskjed om når Thorvald fikk rabiesvaksine for første gang i fjor :)  Så det spørs vel hvor lenge siden det er siden sist vaksine :) 

http://www.legemiddelverket.no/Nyheter/Andre/Sider/Rabiesvaksine-–-endret-vaksinasjonsregime-for-hund.aspx

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, SaraS skrev:

Så bra! Takk for alle svar :wub:

Men den dvergbendelormbehandlingen, kan den tas nå eller må det skje nære reisedato?

Den er nærmere avreise, husker ikke akkurat når. Men Mattilsynet har sånn guide på sidene sine, hvor du taster inn hvilke land du skal innom, også får du oversikt over aktuelt reglement, har du prøvd den?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk
2 minutter siden, SaraS skrev:

Så bra! Takk for alle svar :wub:

Men den dvergbendelormbehandlingen, kan den tas nå eller må det skje nære reisedato?

Fra Sverige er det mellom 24 og 120 timer før innførsel til Norge. Det er sikkert det samme fra Danmark. Det er også mulig å gi hunden hver 28. dag (tror jeg det var) hvis man reiser mye mellom Norge og Sverige el. Men gå inn og les på Mattilsynet sine nettsider. Der ligger oppdaterte regler. Lurere å lese rett fra kilden enn å spørre formmedlemmer med varierende oppdatert kunnskap :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Aslan skrev:

Den er nærmere avreise, husker ikke akkurat når. Men Mattilsynet har sånn guide på sidene sine, hvor du taster inn hvilke land du skal innom, også får du oversikt over aktuelt reglement, har du prøvd den?

Joda, har sjekket der. Det står: "Hunder (gjelder også valper) skal få behandling hos veterinær mot revens dvergbendelorm 24-120 timer før ankomst til Norge."

Ble bare usikker på om de mener at behandlingen må skje senest 24-120 timer før, eller tidligst 24-120 timer før, eller mellom 24 og 120 timer før ankomst til Norge :P. Er jeg litt blond nå? Lol!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, SaraS skrev:

Joda, har sjekket der. Det står: "Hunder (gjelder også valper) skal få behandling hos veterinær mot revens dvergbendelorm 24-120 timer før ankomst til Norge."

Ble bare usikker på om de mener at behandlingen må skje senest 24-120 timer før, eller tidligst 24-120 timer før, eller mellom 24 og 120 timer før ankomst til Norge :P. Er jeg litt blond nå? Lol!

Hehe, har aldri vært utenlands med min, men tror det er mellom 24-120 ihvertfall. Også om dere reiser via Sverige til Danmark må dere nok ha kur før ankomst i Danmark, men dere må nesten sjekke danske mattilsynet (som jeg ikke aner hva heter, sorry :lol: ). Også sjekke svenske jordbruksverket om det er noe som må gjøres før ankomst Sverige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Aslan skrev:

Hehe, har aldri vært utenlands med min, men tror det er mellom 24-120 ihvertfall. Også om dere reiser via Sverige til Danmark må dere nok ha kur før ankomst i Danmark, men dere må nesten sjekke danske mattilsynet (som jeg ikke aner hva heter, sorry :lol: ). Også sjekke svenske jordbruksverket om det er noe som må gjøres før ankomst Sverige.

http://www.norden.org/no/norden-for-deg/flytte-til-norden/flytte-til-danmark/reise-med-kjaeledyr-til-danmark

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, SaraS skrev:

Joda, har sjekket der. Det står: "Hunder (gjelder også valper) skal få behandling hos veterinær mot revens dvergbendelorm 24-120 timer før ankomst til Norge."

Ble bare usikker på om de mener at behandlingen må skje senest 24-120 timer før, eller tidligst 24-120 timer før, eller mellom 24 og 120 timer før ankomst til Norge :P. Er jeg litt blond nå? Lol!

Det må være 24 - 120 timer til du krysser grensa inn i Norge igjen :)  Så du kan ikke gi på kaia i Hirtshals feks  men du kan gi hjemme om du er tilbake innen 5 døgn. Markkur gjelder kun inn i Norge siden vi er fri for parasitten. 

Du må ha rabiesvaksine mellom EU land så de 21 døgn gjelder altså også mellom Sverige og Danmark , ikke bare inn til Norge igjen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...