Gå til innhold
Hundesonen.no

Recommended Posts

Skrevet
Akkurat nå, Djervekvinnen skrev:

http://www.msn.com/nb-no/livsstil/familie/39-fascinerende-fakta-om-hunden/ss-BBpNU7p

Noe av dette var vel heller tvilsomt :P Fikk ikke bilde 4 til å stemme? Og veldig uenig i nr 9. (synd slikt blir sagt som fakta)  Og hva med nr 16, stemmer egentlig det?

Kjempe morsomt, men ja, stussa litt på noe av dette:

Bilde nr 4...Nå har jeg ikke regna på det, men en tispe og en hanne, gitt at det er en rase med store kull, kan nok, sammen med valpene, produsere såpass mange hunder på 6 år, dersom de får parre seg fritt på hver løpetid. Men nå er det sånn i Norge at vi ikke har løshunder, og trenger ikke kasterere hundene av den grunn.

Nr 8-9, trodde det var puddel som var regnet som mest inteligent. Men så er det jo sånn at inteligens kan defineres på flere måter, spørs om puddelen er så smart som borderen, om du setter den til å gjete sau :P Afghaneren, selvstendig er vel mer riktig å si :)

nr 24, oi jeg har nok vært en dårlig hundeier, hender de har et slikt uskyldig blikk :-O

nr 39, gjør den det? Tror den at mennesket dominenerer om man klemmer den eller er et hakk over? Går vel kanskje mer på hva bikkja er vandt til av håndtering.

• Like 1
Skrevet

*glem det* jeg tenkte helt feil, for jeg tenkte 13 valper som får 13 valper hver hvert år (basert på 1 løpetid), men glemte jo av at de andre valpene som ble født først også kan få valper igjen året etterpå og året etterpå igjen, i x antall år. Da stemmer det jo litt mer :P 

Mine har uskyldige blikk hele tiden, jeg må vel mishandle dem da :P

Skrevet

39 er jo bare tull. Kos og klem er det beste min hund vet hvertfall, selv om jo alle ikke liker det og det er et poeng i at man ikke koser sånn med fremmed hunder.

Ang "uskyldig blikk" er jo dårlig behandling av hund veldig ofte tilfellet, eller at hunden altså bare reagerer på eiers toneleie og kroppssråk, det ser man jo i sånne "morsomme" videoer som blir sent rundt over alt. Hunden føler ikke skyld her, men blir rett og slett redd eierens overreaksjon (som det er i de fleste videoene jeg har sett for å prøve å få det "morsomt" der flere hundre tusen tydeligvis er enig i dette). 

Men ja, ikke mye skadelig fakta her, annet enn at jeg ikke håper punktet om at hunder kjenner kommende storm eller værendring på seg og liksom endrer normal adferd blir tatt bokstavelig om hunden faktisk viser tegn på å trenge veterinær heller.

Skrevet

Måtte søke opp verdens minste hund, Boo Boo. Syns synd på den. Fikk ikke sett den beveget seg mye i videoen, men det lille jeg så virket ikke helt bra. Den andre hunden eieren hadde så ikke helt god ut den heller.. Synd folk skal avle hunder såpass små at de ikke kan leve normale liv :(

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Vi hadde en elghund som stod og ulte ved døra hvis det var løpetisper innen en mils radius (satt på spissen), og en annen elghund som ikke brydde seg i det hele tatt, så det er nok i alle fall til en viss grad individbetinget. Ellers har jeg bare hatt relativt små hunder (6-8 kg), men det har kun vært tisper, og de har vært veldig enkle mtp. løpetid (lite blod, ikke noe særlig hormonpåvirking mentalt utover at det skal markeres hver 5. meter på tur). simira nevner livmorbetennelse, jeg vet ikke om det er mer vanlig på småraser, men min forrige hund fikk i alle fall det. Men skal man ikke drive med avl eller andre raserelaterte aktiviteter er det jo ikke verre enn at man kastrerer.
    • Hvordan er rasene hunden er blanding av? Og ikke minst foreldrene? Det er jo ulempen med blanding, det er vanskelig å gjøre grundig research, men foreldrene og evt. tidligere kull kan jo gi indikasjoner. Hvis det er bevisst blandingsavl så ville jeg uansett håpet at de ikke ville avlet på en hannhund som er slik, men samtidig så ville de da kanskje ikke avlet på blanding heller, om de var opptatte av genetikk. Jeg kan ikke veldig mye om miniatyrhunder, jeg har kjent et par hannhunder som var slik du beskriver, og et par som er helt greie. Når det er sagt er jo tispene også "kjent" for mer gneldring og innbilte svangerskap og livmorbetennelse, så man velger jo litt sine onder. 
    • Hei! Jeg er helt ny i liten-hund-verden. Har tidligere hatt springer spaniel, boxer og schæfer, men skal nå få en liten blandingsrase.  Jeg er så usikker på valget av hannhund eller tispe! Personlig har jeg ikke en sterk preferanse, har hatt to tisper og en hannhund, og heller nok kanskje mer mot hannhunder. Men jeg hører fra mange med små hunder at hanner kan være veldig vanskelig å få stuerene, at de markerer inne og at de er så stressa rundt løpetid i nabolaget feks at de står og uler ved døra osv. Dette er ikke noe jeg har vært borti med store raser, verken min egen eller venner sine (vært aktiv i NRH og NBF-miljø i 15 år, så vært borti en del forskjellige raser) i det hele tatt, så er det en typisk type atferd for små hunder, eller er det mer individbetinget? Vi legger så klart til rette for rotrening og passe aktivitetsnivå osv osv.  Hadde vært fint å høre noe annet enn skrekkhistorier om små hunder, for akkurat nå lener jeg veldig mot tispe.
    • Vi har hittil foret vår valp på 13 uker med fire måltider om dagen og har planer om å gå ned til tre måltider om dagen. Ved fire måltider ga vi frokost ca 07-07.30, lunsj 12, middag 16 og kveldsmat 19.30.  hvilke tidspunkter forer dere valpene deres og hva har fungert for dere?
    • Hei @Betan, min erfaring strekker seg fra 2002 da jeg fikk min første bull-hund. Min første ambull ble født i 2007 og jeg har hatt mange verv i det norske raseklubbens styre, nå sitter jeg i den svenske klubbens styre. Jeg har som oftest hunder i par og jeg er utdannet innefor atferd men også jobbet som hundetrener i mange år. Nå for tiden konkurerer jeg med min ambull-tispe. Vi er i kl 3 i RL f.eks og har flere sporprøver bak oss, tatt i Sverige. Så erfaringen strekker seg fra egne hunder til mange av norges og sveriges ambuller. Holder det?
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...