Gå til innhold
Hundesonen.no

tips til nybegynner?


Wildlife
 Share

Recommended Posts

  • Svar 113
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Superfornøyd med i dag. Gikk prikkfritt både i klassen og gruppefinale. Super kjekt. Kjekt og dra hjem med BIR valp selv om vi var eneste. Er dog en del i kritikken jeg ikkw forstår. Som g. Bal head o

I dag har vi vært på siste valpeshow. Gikk utrolig fint og løp bra, sto bra og dommer fikk se på tennene. Utrolig kjekt? ble enda en BIR det☺ neste er i Mai men da er det litt mer seriøst med junior?

Må si at samboer fikk blod på tann. Har snakket så mye dritt om utstilling men etter å ha vært med i helga er han super gira å vil kjøre landet rundt på utstillinger. Haha. I dag sa han at han skulle

Posted Images

2 minutter siden, Wildlife skrev:

Superfornøyd med i dag. Gikk prikkfritt både i klassen og gruppefinale. Super kjekt. Kjekt og dra hjem med BIR valp selv om vi var eneste. Er dog en del i kritikken jeg ikkw forstår. Som g. Bal head og in f. Coat og d.eye. noen som kan tyde? :)

Gratulerer med vel overstått debut! BIR må ikke deles ut selv om du var eneste i rasen, og du har fått mange gode ord i kritikken. Jeg tolker forkortelsene som good, balanced head (godt, balansert hode), in full coat (i full pels), dark eyes (mørke øyne).

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fornøyd med dagens utstilling også. Men gikk ikke like bra som i går. Han gikk veldig fint, sto fint å samarbeidet bra. Eneste var at dommeren ba meg om godbiten min når hun skulle se på tennene hans. Da gira han seg opp og bare gapte etter den. Ellers var alt veldig bra tror jeg. Men vi fikk ikke bir pga dette desverre. Utrolig kjipt men men. Fikk også kjenne på hvor forskjellige dommerene er. Dette var kona til han som dømte oss i går. Å inntrykket jeg fikk av han var fantastisk med hunden og tålmodig med meg som nybegynner. Kona følte jeg ikke likte store hunder og var VELDIG redd for å bli bitt (før hunden i det hele hadde åpnet munnen) , veldig prippen (greit nok det altså) og meget streng. Men muligens bare vår oppfattelse. Likevel utrolig bra trening og kjempe gøy. Meldt oss på nytt om 3 uker. Deretter er vi over i Junior klasse. 

Noen som kan hjelpe og tyde en dommerkritikk? :P særdeles dårlig på det?

20160320_182307-1-1.jpg

edit: forsto noe men ikke alt. Bilde av det jeg var mest usikker på minus den første setningen☺

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På Saturday, March 19, 2016 at 5:50 PM, SFX skrev:

Gratulerer med vel overstått debut! BIR må ikke deles ut selv om du var eneste i rasen, og du har fått mange gode ord i kritikken. Jeg tolker forkortelsene som good, balanced head (godt, balansert hode), in full coat (i full pels), dark eyes (mørke øyne).

 

 

Får ikke til å skrive under denne ruta. Men kan jeg spørre deg om hvilke forskjeller det er på å stille i junior klasse og åpen klasse? Skal stille som junior i mai og var vare litt intressert i hvordan premiering og bedømming er i forhold til resten av klassen☺

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Wildlife skrev:
På 19.3.2016 at 5:50 PM, SFX skrev:

Gratulerer med vel overstått debut! BIR må ikke deles ut selv om du var eneste i rasen, og du har fått mange gode ord i kritikken. Jeg tolker forkortelsene som good, balanced head (godt, balansert hode), in full coat (i full pels), dark eyes (mørke øyne).

 

 

Får ikke til å skrive under denne ruta. Men kan jeg spørre deg om hvilke forskjeller det er på å stille i junior klasse og åpen klasse? Skal stille som junior i mai og var vare litt intressert i hvordan premiering og bedømming er i forhold til resten av klassen☺

Er det junior vs åpen du mener, eller valp vs voksen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Wildlife skrev:

Junior vs åpen ☺

edit: vet alderen har mye og si men resten☺

Ingen ting, sånn i teorien. De får den samme kritikken, de samme kvalitetsbedømmingene, og sånn.

Det kan imidlertid være vanskelig for en uferdig junior å konkurrere mot fullt utvokste voksne motstandere, som de jo da kan møte i åpen. Samtidig er det noen dommere som ikke deler ut ck/cert til juniorer, fordi de er unge og uferdige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Wildlife skrev:

 

Noen som kan hjelpe og tyde en dommerkritikk? :P særdeles dårlig på det?

20160320_182307-1-1.jpg

edit: forsto noe men ikke alt. Bilde av det jeg var mest usikker på minus den første setningen☺

8 months, well grown.  Balanced head.  Correct ears.  Good front, topline (overlinje), rear quarters (vinkler bak).  Well developed coat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Wildlife skrev:
På 19.3.2016 at 5:50 PM, SFX skrev:

Får ikke til å skrive under denne ruta. Men kan jeg spørre deg om hvilke forskjeller det er på å stille i junior klasse og åpen klasse? Skal stille som junior i mai og var vare litt intressert i hvordan premiering og bedømming er i forhold til resten av klassen☺

Hunden skal i utgangspunktet bedømmes i forhold til den aldersklassen den er påmeldt i - derfor ville jeg aldri meldt på en uferdig hund på 15 måneder i åpen klasse, fordi hunden der i større grad vil være forventet å være mer ferdig, og må konkurrere mot mye eldre hunder. Det vil også si at en som regel får litt mer slingringsrom i for eksempel junior klasse, at en hund på 15 måneder lettere får excellent i junior enn om den stilte i åpen klasse samme dag, fordi du i junior måles opp mot alderen din. Men det er klart - du skal jo ha en del kvaliteter på plass for å gå til topps i rasen, uansett klasse. Og en skal være særdeles velutviklet, balansert og moden for å slå de voksne. På den annen side - i åpen klasse møter du også de hundene som aldri blir championer, som ikke er bra nok, men eies av eiere som synes det er morsomt å stille selv om de "bare" får very good. I hvert fall er det et mønster i en del raser, at åpen klasse er litt sånn oppsamlingsheat. Så om du har en meget god junior, vil den jo kunne slå de i åpen klasse om det ikke er kvalitet påmeldt i den klassen.

Jeg vil i hvert fall heller stå med en allright junior i juniorklasse, håpe at dommeren imponeres over hvor flott den er til å være 12 måneder og dermed er rausere med premieringen og husker førsteinntrykket av en meget lovende ung sak - enn å komme inn i åpen klasse med samme hund, som da faller helt gjennom ved første øyekast fordi den mangler alder, bredde, stabilitet, modenhet og alt sammen i forhold til de andre.

Sånn praktisk så får ikke junior lov til å motta CACIB på internasjonale utstillinger, men det er ikke noe å tenke på, og er eneste praktiske forskjell. Ellers er det samme bedømmelsessystem - men du vurderes litt forskjellig i klassene avhengig av alder. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, jaktlykke skrev:

8 months, well grown.  Balanced head.  Correct ears.  Good front, topline (overlinje), rear quarters (vinkler bak).  Well developed coat.

Tusen takk? 

6 timer siden, SFX skrev:

Hunden skal i utgangspunktet bedømmes i forhold til den aldersklassen den er påmeldt i - derfor ville jeg aldri meldt på en uferdig hund på 15 måneder i åpen klasse, fordi hunden der i større grad vil være forventet å være mer ferdig, og må konkurrere mot mye eldre hunder. Det vil også si at en som regel får litt mer slingringsrom i for eksempel junior klasse, at en hund på 15 måneder lettere får excellent i junior enn om den stilte i åpen klasse samme dag, fordi du i junior måles opp mot alderen din. Men det er klart - du skal jo ha en del kvaliteter på plass for å gå til topps i rasen, uansett klasse. Og en skal være særdeles velutviklet, balansert og moden for å slå de voksne. På den annen side - i åpen klasse møter du også de hundene som aldri blir championer, som ikke er bra nok, men eies av eiere som synes det er morsomt å stille selv om de "bare" får very good. I hvert fall er det et mønster i en del raser, at åpen klasse er litt sånn oppsamlingsheat. Så om du har en meget god junior, vil den jo kunne slå de i åpen klasse om det ikke er kvalitet påmeldt i den klassen.

Jeg vil i hvert fall heller stå med en allright junior i juniorklasse, håpe at dommeren imponeres over hvor flott den er til å være 12 måneder og dermed er rausere med premieringen og husker førsteinntrykket av en meget lovende ung sak - enn å komme inn i åpen klasse med samme hund, som da faller helt gjennom ved første øyekast fordi den mangler alder, bredde, stabilitet, modenhet og alt sammen i forhold til de andre.

Sånn praktisk så får ikke junior lov til å motta CACIB på internasjonale utstillinger, men det er ikke noe å tenke på, og er eneste praktiske forskjell. Ellers er det samme bedømmelsessystem - men du vurderes litt forskjellig i klassene avhengig av alder. 

Takk? spent på om vi skal stille i mai og juli. Har veldig lyst men tenker kanskje at dette er midt i røyting. Men vi får se. Utrolig spennende hvertfall. Og utrolig gøy med så god kritikk? håper det fortsetter slik videre oppover☺

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må si at samboer fikk blod på tann. Har snakket så mye dritt om utstilling men etter å ha vært med i helga er han super gira å vil kjøre landet rundt på utstillinger. Haha. I dag sa han at han skulle kjøpe pomeranian til utstilling for de vinner spisshund-klassene ?

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...
  • 2 weeks later...

Greit med egen tråd her. ? dukker stadig opp nye spørsmål. Er nå utrolig spent på utstilling i slutten av mai. Da går han som junior for første gang. Vi er først og fremst medd pga treninga. Så er han jo midt i røytinga nå. Hvordan er det å stille nedrøyta hund egentlig? Bør man unngå det selv om vi i hovedsak er med pga trening å alt annet isåfall er et pluss? :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Wildlife skrev:

Greit med egen tråd her. ? dukker stadig opp nye spørsmål. Er nå utrolig spent på utstilling i slutten av mai. Da går han som junior for første gang. Vi er først og fremst medd pga treninga. Så er han jo midt i røytinga nå. Hvordan er det å stille nedrøyta hund egentlig? Bør man unngå det selv om vi i hovedsak er med pga trening å alt annet isåfall er et pluss? :) 

Som du selv sier, så er det hovedsakelig for trening, og treningen får du uten pelsen også. Jeg har meldt på min junior til sin offisielle debut nå, selv om han røyter - han trenger treningen (og jeg ville gjerne på den utstilllingen). Noen dommere ser bort fra pelsen, så lenge de kan bedømme struktur, lengde og farge. Andre trekker en premiegrad, eller holder tilbake CK'en. Nå er vi jo også nærme en årstid hvor flere hunder finner fram badetøyet. Det er også forskjell på hvordan hunden røyter - min forrige tispe så ikke ut når hun var nedrøytet, det var bare grå grisebust igjen og en pisk til hale. Hun stilte jeg ikke da. Mens den forrige hannhunden min kunne stilles når som helst, for han hadde så lang og tykk pels at han hadde plenty å gå på. 

Jeg tenker at i Norge er utstilling en hobby for amatører, ikke bare for proffe. Du har en hund, da stiller du ham når du vil. De som har ti hunder å velge mellom, kan la de uten pels være hjemme og komme med noen andre. Men vi som har færre hunder og liker denne hobbyen stiller hunder som andre kanskje hadde latt vente. Det er våre penger og vår tid, og de fleste dommere anerkjenner det. Noen fra de mer "proffe" landene forventer at alt som stilles er velstelt og i topp kondisjon - men har de dømt noen ganger i Norden, så vet vi at vi er mer sidrumpa og likeglade her - og aksepterer at vi stiller som hobby. 

Noen stiller ikke sin hund før den er ferdig utviklet og kan konkurrere om cert, andre av oss har ikke tålmodighet til det - og legger lista deretter. Junioren min debuterer på en lokal spesialutstilling, jeg vet det blir mer enn fire i hans klasse - men jeg håper han kan hevde seg nok til å plassere seg i klassen. Han er ikke stilt på nesten et halvt år, så jeg er i grunnen først og fremst interessert i at han skal stå tidvis rolig og trave innimellom kengurugallopen sin. Jeg synes han er pen (for alderen), men jeg vet også at han ikke er klar for å hente cert. Så da lager jeg andre mål og ambisjoner for ham, selvfølgelig. Og pelsen kommer tilbake på hunden, selv om den akkurat nå er i alle hushjørner, under møbler, i støvsugeren og utover i hagen.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, SFX skrev:

Som du selv sier, så er det hovedsakelig for trening, og treningen får du uten pelsen også. Jeg har meldt på min junior til sin offisielle debut nå, selv om han røyter - han trenger treningen (og jeg ville gjerne på den utstilllingen). Noen dommere ser bort fra pelsen, så lenge de kan bedømme struktur, lengde og farge. Andre trekker en premiegrad, eller holder tilbake CK'en. Nå er vi jo også nærme en årstid hvor flere hunder finner fram badetøyet. Det er også forskjell på hvordan hunden røyter - min forrige tispe så ikke ut når hun var nedrøytet, det var bare grå grisebust igjen og en pisk til hale. Hun stilte jeg ikke da. Mens den forrige hannhunden min kunne stilles når som helst, for han hadde så lang og tykk pels at han hadde plenty å gå på. 

Jeg tenker at i Norge er utstilling en hobby for amatører, ikke bare for proffe. Du har en hund, da stiller du ham når du vil. De som har ti hunder å velge mellom, kan la de uten pels være hjemme og komme med noen andre. Men vi som har færre hunder og liker denne hobbyen stiller hunder som andre kanskje hadde latt vente. Det er våre penger og vår tid, og de fleste dommere anerkjenner det. Noen fra de mer "proffe" landene forventer at alt som stilles er velstelt og i topp kondisjon - men har de dømt noen ganger i Norden, så vet vi at vi er mer sidrumpa og likeglade her - og aksepterer at vi stiller som hobby. 

Noen stiller ikke sin hund før den er ferdig utviklet og kan konkurrere om cert, andre av oss har ikke tålmodighet til det - og legger lista deretter. Junioren min debuterer på en lokal spesialutstilling, jeg vet det blir mer enn fire i hans klasse - men jeg håper han kan hevde seg nok til å plassere seg i klassen. Han er ikke stilt på nesten et halvt år, så jeg er i grunnen først og fremst interessert i at han skal stå tidvis rolig og trave innimellom kengurugallopen sin. Jeg synes han er pen (for alderen), men jeg vet også at han ikke er klar for å hente cert. Så da lager jeg andre mål og ambisjoner for ham, selvfølgelig. Og pelsen kommer tilbake på hunden, selv om den akkurat nå er i alle hushjørner, under møbler, i støvsugeren og utover i hagen.

Bra sagt! Tusen takk. Hjelper å se litt hvordan det funker ? synes det er kjekt å stille ham for å få vite hva dommerne synes om han i og med at vi ikke har så kjempe mye erfaring selv og vi selvfølgelig synes han utmerker seg og er enormt pen selv. Hehe.

Men vi jobber jo med å få bort denne hoppinga og nappinga som forekommer på ringtreninga. Men han er så eksemplarisk på utstilling. Helt til puberteten slår inn for fullt vel ? hmmm. Kanskje det er i gang for i dag tok han helt av mot en statue av en bjørn. Liten bjørn. Bjeffa å boffa å spratt i alle retninger. Haha. Oh no?

Men synes det er rart at det er nå rundt sommertidene det er mest utstillinger. Ihvertfall her. Siden det gjerne er da de er skikkelig nedrøyta? :/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Wildlife skrev:

Bra sagt! Tusen takk. Hjelper å se litt hvordan det funker ? synes det er kjekt å stille ham for å få vite hva dommerne synes om han i og med at vi ikke har så kjempe mye erfaring selv og vi selvfølgelig synes han utmerker seg og er enormt pen selv. Hehe.

Vi har jo alltid med oss verdens vakreste hund hjem igjen ;)

12 minutter siden, Wildlife skrev:

Men vi jobber jo med å få bort denne hoppinga og nappinga som forekommer på ringtreninga. Men han er så eksemplarisk på utstilling. Helt til puberteten slår inn for fullt vel ? hmmm. Kanskje det er i gang for i dag tok han helt av mot en statue av en bjørn. Liten bjørn. Bjeffa å boffa å spratt i alle retninger. Haha. Oh no?

Det er også et argument for å stille unge hunder - for å få bort uønsket atferd og lære dem hva de skal. Dommerne aksepterer som regel mer "fjas" fra en junior enn en som kommer inn i åpen klasse og skal være "voksen".

12 minutter siden, Wildlife skrev:

Men synes det er rart at det er nå rundt sommertidene det er mest utstillinger. Ihvertfall her. Siden det gjerne er da de er skikkelig nedrøyta? :/

Det er veldig enkelt å forklare: Det er få haller på leiemarkedet hvor det er lov til å ha hund, på grunn av allergibekymring. Kombinert med at mange haller koster en kvart formue å leie, fører det til at de fleste klubber og deres kasserer foretrekker uteutstillinger. Det koster ikke like mye å leie en grusbane. Jeg vet også om en håndfull haller på Østlandet hvor det pleide å være utstilling før, men som nå ikke lenger er aktuelle fordi de er for små, de rommer ikke alle som ønsker å stille.

Et underargument er også at folk flest er villig til å kjøre mer og lenger på godt føre, slik at distriktene får flere påmeldte. 

Det er jo også de som har pels på sommeren - tisper røyter mer etter hormoner enn årstid, for eksempel. Tispa mi har hatt løpetid så sjelden som hver tiende og ellevte måned, og da kommer røytingen etter løpetid, og ikke etter kalenderen. Hannhunden min røyter nå, men det er jo også på tide å få av valpepelsen når han har fylt et år, så det er ikke sikkert det er bare årstiden heller - det er ikke som at vi har hatt noe varme til å sette i gang fellingen, i hvert fall.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skulle sett hvordan min så ut på ene rasespesialen, han så salrygga ut og pelsen tøyt ut i alle retninger (excellent pels da, fikk vi) :lol: Jeg stiller så lite at jeg drar dit jeg har meldt på, røyting eller ei. På min rase ønsker endel dommere fra rasens hjemland at man ikke børster ut all røytepels, de vil vurdere at ulla er av riktig kvalitet, så endel hunder ser litt mystiske ut :lol: men de fleste dommere vil heller ha nybørsta, nedrøyta hund, det er nok vanligst :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det varierer veldig fra dommer til dommer hvor nøye de er på pelsen. En schäferdommer er som regel ikke så opptatt av hvor hunden er i pelssyklusen, de klarer å vurdere pelsen uten at bikkja er i perfekt pelskondisjon, men jeg har opplevd allrounddommere som omtrent står med øynene ti cm fra bikkja mens de blar gjennom pelsen lag for lag.

Min eneste blåsløyfe fikk jeg fra en dame som ikke klarte å vurdere hundens pelskondisjon (ifølge kritikken), da han var nedrøytet. Hun mente forsåvidt også at han ikke så ut som en schäfer, så det er jo greit.

Med mindre man er livredd for å få en dårlig kritikk, så er det jo bare å stille, bikkja vet ikke hvilken farge det er på sløyfa, og trenger man utstillingstrening så er det ikke noe som er bedre enn å faktisk være på utstilling.

Jeg vasker og shiner bikkja som bare det før utstilling, så den ulla som er løs, den forsvinner. Vil heller komme med blankpolert hund enn en som ser ut som en lodott. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...
4 timer siden, Wildlife skrev:

Vi skal på vår første uteutstilling. Er det noe vi bør tenke på i fht inne utstillinger? 

Været :P 

Noen tar med telt for å gi skjul for regn eller skygge fra sol. Det er jo en "liten" investering, så husk i hvert fall på regntøy og solkrem til deg selv, og et par håndklær til hunden - enten for å tørke av det verste regnet eller for å legge fuktige (lyse) håndklær over nakken om sola steker.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Enda et spm fra meg. 

Hva er mest attraktivt. Å fristille eller å stå ved siden av hunden å "heise" hodet opp? 

Har lært meg å fristille fra starten men han får nok kanskje en penere og mer perfekt holdning om jeg står ved siden av han og kan korrigere manuelt? Eller...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Wildlife skrev:

Enda et spm fra meg. 

Hva er mest attraktivt. Å fristille eller å stå ved siden av hunden å "heise" hodet opp? 

Har lært meg å fristille fra starten men han får nok kanskje en penere og mer perfekt holdning om jeg står ved siden av han og kan korrigere manuelt? Eller...

Jeg synes det kommer litt an på hvordan hunden er, hundens attitude og konstruksjon. Mange kan ikke å fristille og får hunder som står som gyngehester, forkorta hals fordi hundene kikker for mye opp, de står og henger, de trøkkes litt bakover av handleren... jeg foretrekker nok faktisk at folk står ved siden av hundene dersom man ikke er rå på å vite hva man gjør når man fristiller hundene :)

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Siri skrev:

Jeg synes det kommer litt an på hvordan hunden er, hundens attitude og konstruksjon. Mange kan ikke å fristille og får hunder som står som gyngehester, forkorta hals fordi hundene kikker for mye opp, de står og henger, de trøkkes litt bakover av handleren... jeg foretrekker nok faktisk at folk står ved siden av hundene dersom man ikke er rå på å vite hva man gjør når man fristiller hundene :)

Takk. Jeg tenker å prøve å stå ved siden heller. Jeg syns han av og til får litt "svai" i ryggen når han står oppstillt. 

Tenker å få mannen til å ta noen bilder neste gang vi trener på dette☺

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Wildlife skrev:

Takk. Jeg tenker å prøve å stå ved siden heller. Jeg syns han av og til får litt "svai" i ryggen når han står oppstillt. 

Tenker å få mannen til å ta noen bilder neste gang vi trener på dette☺

Den svaien kommer gjerne om de står og ser opp. Du kan jo prøve å få han til å se ned og fram på sånn spisshundvis, da får de fin krumming i nakken og ryggen følger gjerne på. Jeg bruker godbit til å heise på plass hodet, det ser mye finere ut enn å drive å dra og styre med halsbåndet. Med litt omvendt lokking så lærte han at han ikke får godbiten når han prøver å ta den, så da står han helt i ro og ser på hånda mi. Så nå kan jeg føre hodet hans dit jeg vil fordi hodet følger øynene og øynene følger godbiten ;) 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...