Gå til innhold
Hundesonen.no

Rottweiler og jaktinstinkt?


Maren&Bunyip
 Share

Recommended Posts

Jeg syntes rottweilere virker som fine hunder, og tenker på å kanskje skaffe en, en gang i fremtiden. Men, først vil jeg bli bedre kjent med rasen, for å finne ut om den faktisk kan passe. Innbiller meg at det kan være litt overgang til rottweiler fra gjeterhunder som islandsk fårehund(som var første hund), og australsk kelpie(som jeg har nå).

Så jeg lurer på hvor kraftig jaktinnstinkt en typisk rottweiler kan ha. Er de typisk båndhunder, eller kan de trenes såpass at de ikke stikker av på jakt om man for eksempel skulle treffe på et rådyr?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En typisk rottweiler har en del jaktinstinkter slik som mange andre bruksraser, men skal fint kunne trenes til å være løse :-) Ikke en typisk båndhund etter min mening. Spørsmålet er nok mer i forhold til sau, men da kan alle og enhver være truende til å stikke. Vi hadde rottweiler en stund, riktig nok ikke et heftig bruksjern akkurat, men var enkel å få til innkalling på med både rådyr, katt og sau :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt flere rottiser, og lærte på den harde måten på min første ang jakt.. Hun var av den rolige typen, og klatret likevel over hundegården på 1,8m og angrep sau som løp utenfor.. 

Jeg har hatt god innkalling på alle mine, men turte allikevel aldri å slippe de rundt sau. Rådyr er jeg noe mer avslappet til, for de stikker som gjerne når de hører lyder og mine får aldri gå ut av syne.. 

Men, det er bra med jakt på de ja.. Til og med på se rolige linjene.. Vet om ei som kommer fra "utstillingslinjer", men har så mye jakt i seg at hun kan ikke sykles med :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rundt sau og slikt ville jeg nok alltid hatt rottis i bånd ja, men ellers vil jeg ikke si at det er en typisk bånd hund. De er jo forholdsvis tunge av seg også så skulle de få øye på annet vilt, feks rådyr, hjort etc så vil de nok ikke henge på så veldig lenge, om de skulle jage og så kommer de nok tilbake igjen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Malamuten skrev:

Rundt sau og slikt ville jeg nok alltid hatt rottis i bånd ja, men ellers vil jeg ikke si at det er en typisk bånd hund. De er jo forholdsvis tunge av seg også så skulle de få øye på annet vilt, feks rådyr, hjort etc så vil de nok ikke henge på så veldig lenge, om de skulle jage og så kommer de nok tilbake igjen. 

Nå ja.. En rottis i "familien" til de to siste jeg har hatt/har, hadde los på elg i 4-5 timer før eieren fikk tak i henne.. Eieren er en erfaren oppdretter med vanligvis stålinnkalling, og hunden var fra daffe utstillingslinjer.. 

Det var vist en spennende dag :lol: 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Krutsi skrev:

Nå ja.. En rottis i "familien" til de to siste jeg har hatt/har, hadde los på elg i 4-5 timer før eieren fikk tak i henne.. Eieren er en erfaren oppdretter med vanligvis stålinnkalling, og hunden var fra daffe utstillingslinjer.. 

Det var vist en spennende dag :lol: 

Elgen er vell ikke så rask nei, men de er jo skumle :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det varierer nok ganske mye ut i linjer og individ, men mine har hatt/har forholdsvis lite jaktlyst, men med sau som unntak. Sau som går her hjemme er ingen problem, men de er veldig interessert i de vi møter ute på tur. Det er nok et større problem at rasen er ganske selvstendige og egenrådige, så uten lydighet så kan de fint stikke av gårde etter andre dyr også. Har man god nok lydighet, så er de normalt lette å ha løse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rottisene mine kunne aldri være løse i nærheten av sau, med ett unntak. Et par av dem drepte katter  hvis de fikk sjansen, og de løp etter klovvilt , (ingen fare for at en 45-50 kg tar igjen en frisk hjort). Så ja, jaktlyst har de, men kan ikke sammenlignes med typiske jaktraser eller polarhunder. Uten jaktlyst hadde de heller ikke vært brukshunder.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...