Gå til innhold
Hundesonen.no

Recommended Posts

Skrevet

Jeg syntes rottweilere virker som fine hunder, og tenker på å kanskje skaffe en, en gang i fremtiden. Men, først vil jeg bli bedre kjent med rasen, for å finne ut om den faktisk kan passe. Innbiller meg at det kan være litt overgang til rottweiler fra gjeterhunder som islandsk fårehund(som var første hund), og australsk kelpie(som jeg har nå).

Så jeg lurer på hvor kraftig jaktinnstinkt en typisk rottweiler kan ha. Er de typisk båndhunder, eller kan de trenes såpass at de ikke stikker av på jakt om man for eksempel skulle treffe på et rådyr?

Skrevet

En typisk rottweiler har en del jaktinstinkter slik som mange andre bruksraser, men skal fint kunne trenes til å være løse :-) Ikke en typisk båndhund etter min mening. Spørsmålet er nok mer i forhold til sau, men da kan alle og enhver være truende til å stikke. Vi hadde rottweiler en stund, riktig nok ikke et heftig bruksjern akkurat, men var enkel å få til innkalling på med både rådyr, katt og sau :-)

Skrevet

Jeg har hatt flere rottiser, og lærte på den harde måten på min første ang jakt.. Hun var av den rolige typen, og klatret likevel over hundegården på 1,8m og angrep sau som løp utenfor.. 

Jeg har hatt god innkalling på alle mine, men turte allikevel aldri å slippe de rundt sau. Rådyr er jeg noe mer avslappet til, for de stikker som gjerne når de hører lyder og mine får aldri gå ut av syne.. 

Men, det er bra med jakt på de ja.. Til og med på se rolige linjene.. Vet om ei som kommer fra "utstillingslinjer", men har så mye jakt i seg at hun kan ikke sykles med :P 

Skrevet

Rundt sau og slikt ville jeg nok alltid hatt rottis i bånd ja, men ellers vil jeg ikke si at det er en typisk bånd hund. De er jo forholdsvis tunge av seg også så skulle de få øye på annet vilt, feks rådyr, hjort etc så vil de nok ikke henge på så veldig lenge, om de skulle jage og så kommer de nok tilbake igjen. 

Skrevet
1 time siden, Malamuten skrev:

Rundt sau og slikt ville jeg nok alltid hatt rottis i bånd ja, men ellers vil jeg ikke si at det er en typisk bånd hund. De er jo forholdsvis tunge av seg også så skulle de få øye på annet vilt, feks rådyr, hjort etc så vil de nok ikke henge på så veldig lenge, om de skulle jage og så kommer de nok tilbake igjen. 

Nå ja.. En rottis i "familien" til de to siste jeg har hatt/har, hadde los på elg i 4-5 timer før eieren fikk tak i henne.. Eieren er en erfaren oppdretter med vanligvis stålinnkalling, og hunden var fra daffe utstillingslinjer.. 

Det var vist en spennende dag :lol: 

• Like 1
Skrevet
17 minutter siden, Krutsi skrev:

Nå ja.. En rottis i "familien" til de to siste jeg har hatt/har, hadde los på elg i 4-5 timer før eieren fikk tak i henne.. Eieren er en erfaren oppdretter med vanligvis stålinnkalling, og hunden var fra daffe utstillingslinjer.. 

Det var vist en spennende dag :lol: 

Elgen er vell ikke så rask nei, men de er jo skumle :P

Skrevet

Det varierer nok ganske mye ut i linjer og individ, men mine har hatt/har forholdsvis lite jaktlyst, men med sau som unntak. Sau som går her hjemme er ingen problem, men de er veldig interessert i de vi møter ute på tur. Det er nok et større problem at rasen er ganske selvstendige og egenrådige, så uten lydighet så kan de fint stikke av gårde etter andre dyr også. Har man god nok lydighet, så er de normalt lette å ha løse.

Skrevet

Takk for alle svar :)

Der jeg bor, er det mer sannsynlig å treffe på rådyr(og en grevling en gang, midt i et boligstrøk), enn sau. Men, hørtes greit ut, selv om jeg ville måtte passe mer på enn hva jeg trenger med kelpien.

Skrevet

Rottisene mine kunne aldri være løse i nærheten av sau, med ett unntak. Et par av dem drepte katter  hvis de fikk sjansen, og de løp etter klovvilt , (ingen fare for at en 45-50 kg tar igjen en frisk hjort). Så ja, jaktlyst har de, men kan ikke sammenlignes med typiske jaktraser eller polarhunder. Uten jaktlyst hadde de heller ikke vært brukshunder.

• Like 1

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Den trenger ikke å bli det, og det avhenger av mange faktorer. Dessverre er jo eurasier også en rase som er litt utsatt for nervøsitet og usikkerhet, så da blir det ekstra nøye med disse tingene. Oppdretter og linjer. Sunne linjer både fysisk og mentalt, og foreldre som er trygge og har tidligere kull der valpene jevnt over er stødige hunder.  God sosialisering og miljøtrening - alene, uten den andre hunden. Vi hadde en fryktaggressiv hund da vi fikk valp, vi gikk ikke tur med dem sammen det første halvåret for at valpen ikke skulle lære av den voksne. Valpen må lære å gjøre alt på egenhånd, og vennes til ulike miljøer og situasjoner. Er du alene, eller har du familie som kan hjelpe til? Hvis ikke kan det bli krevende å lufte, trene og sosialisere både en valp og en voksen hund hver for seg. En annen ting er to hunder av motsatt kjønn. Det er jo en ganske stor risikofaktor med stress under løpetid, og dette kan forverre situasjonen både for tispa og hannhunden. Jeg ville vurdert å få en tispe til, rett og slett for å gjøre hundeholdet veldig mye enklere. Det kan være krevende nok med to ellers stabile hunder under løpetid. 
    • Vurdere å skaffe meg en hund nummer 2. Har en voksen labrador tispe fra før av, hun er en nervøs type, litt skvetten og var på lyder og skygger. Ønsker meg en Eurasier, hannhund, men lurer på om denne rasen er av typen som vil adoptere hennes oppførsel og nervøsitet? Eller vil eurasier valpen, siden det er en ganske egen og sta rase, være nærmest uaffektert av det? Jeg ønsker jo ikke å skaffe en hund til dersom den også blir en nervøs hund..
    • Takk for mange gode tips 😌 Det er ikke noe problem hos veterinær, hun er veldig snill ved håndtering og sånn da  ☺️
    • Hun er ung, og har dårlige erfaringer. Jeg tenker at det kan hjelpe å gi henne tid, og trene i utstillingslignende settinger. Tren uten å stille opp for dommeren, belønn masse, og gå ut igjen av ringen uten å stille opp for visning. Tren også på oppstilling og visning for seg selv uten for ringen og i andre settinger, hjemme, på parkeringsplassen, i parken osv. Gå videre med å trene i utstillingsring og stille opp, men la treningsdommer bare belønne uten å ta på henne. Og selvfølgelig respektere alle signaler på at hun er utrygg, la henne selv ta initiativ. Om utstilling ikke er viktig for dere er det såklart like greit å droppe det, men det kan nok fint gjøres å gjøre positivt igjen med trening og tålmodighet. Og det er viktig at hun f.eks. kan stå på et veterinærbord og bli undersøkt også.
    • Har ei tispe på snart 2 år. vi har drevet litt med utstilling siden hu var valp fra 4 måneder til hu ble ca 1 år. Den første tiden på treninger gikk det veldig bra , hu er sosial hund utad og elsker oppmerksomhet og byliv. Etter en tid begynte hu å rygge fra dommeren i ringen , kunne sette seg og rygge unna men vi fikk allikevel satt hun opp igjen og fikk bra premier på utstillinger . Helt til vi kom til den 5 siste utstillingen, da gikk det bra første dagen men 2 dagen da vi gikk i ringen gikk det bra helt til vi skulle stille henne opp, hode og tenner gikk fint helt til dommer skulle kjenne mot rygg da rygger hun bakover og klappet med tennene mot dommer .  Så jeg tok en avgjørelse med å si vi trekker oss .. her innså jeg kanskje at hun har jo prøvd å gitt oss tegn litt hele veien med å sette seg og rygge unna, men folk rundt trodde det var kun trass siden hu er en bestemt tispe .  etter dette oppsøkte jeg fysioterapeut og tok MR og røntgen av henne og det ble påvist betennelse på begge sider i lysken/ hoften. Det vi så når fysio skulle gå over hu var at det var tydelig vondt . Men nå i dag 1 år etterpå med gjentatte behandlinger og styrke treninger har hu endelig blitt friskemeldt og vi kan gå tilbake til det normale. Vi har vært med 2 ganger på utstillingstreninger , første gangen gikk veldig bra . Men det var folk som hu kjenner i miljøet fra før  .2 gangen oppsøkte vi nytt sted , hu var veldig glad for å komme og se så mange hunder og mennesker og hu hilste og koste med flere .  Men da vi løpte i ringen og skulle stille henne opp før treningdommeren rakk å ta på henne «snappet « hun . Så da gikk vi ut av utstilling posisjonen ,da gikk hun bort til dommer og damen og nusset og koste med dem.. utenfor ringen er det heller ikke noe problem .  Så nå lurer jeg på om jeg bare skal droppe utstilling helt for hennes del, når jeg ser at det minnesbilde fra smerte fra siste utstillingene sitter i henne så sterkt ..  Hun er jo en fantastisk og glad hund ellers. Vi skal vertfall ha en lang pause og fokusere på  noe annet og bare være hund. Har noen opplevd noe lignende, og er det beste å bare droppe utstilling helt ?
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...