Gå til innhold
Hundesonen.no

Recommended Posts

Skrevet

Har dere noen tips til hva jeg kan bruke som kommando til sitt og stå i avstandskommando-øvelsen?

Jeg har vært dum fra starten av, og har derfor ikke skilt mellom sitt i hverdagen og sitt i konkurranse. Den er generelt ganske dårlig, så jeg har nå begynt å lære inn avstand helt på nytt, med låste frambein. Problemet er at jeg har "brukt opp" stå (skal brukes til innkalling og stå under marsj), fram (freestyle), bak og opp. Jeg kommer ikke på flere kommandoer som gir nogenlunde mening :P 

Skrevet

Stå er ikke så vanskelig å bytte ut, jeg har ikke trent inn kommando på innkalling m stå enda, så det er ikke så stort problem. @Nathalie98 sitt forslag om stopp eller holdt var fint!

Det er også sitten som er verst. Den vil jeg helst ha deling på. Men så har jeg ingen kommandoer igjen som gir mening.

Skrevet
3 minutter siden, Lunatic skrev:

Stå er ikke så vanskelig å bytte ut, jeg har ikke trent inn kommando på innkalling m stå enda, så det er ikke så stort problem. @Nathalie98 sitt forslag om stopp eller holdt var fint!

Det er også sitten som er verst. Den vil jeg helst ha deling på. Men så har jeg ingen kommandoer igjen som gir mening.

Om det gir mening eller ikke, rumpen skal jo ned, så hva med ned?

• Like 1
Skrevet
18 minutter siden, Nathalie98 skrev:

Om det gir mening eller ikke, rumpen skal jo ned, så hva med ned?

Lurt! Jeg har "gå ned" som inne kommando for å gå ned fra sofa o.l., men ned kan nok likevel fungere. Elleeeer så kan man si det med dobbel d. Nedd. Kan fungere det og. Det gir i hvert fall mening :D

• Like 1
Skrevet

I avstanden så bruker jeg sitt, dekk og opp.

Du kan jo bruke "fram" om du skal bytte til låste framben. Og eventuelt hjelpe til med Fram-sitt og siden mange hunder er flinkere på å lære seg settingen framfor kommandoordene så kan du sikkert gå tilbake til sitt når det er innlært :D 

Skrevet

Men altså, det trenger jo ikke gi mening så lenge du husker det? :P Du kan jo bruke "kambombala" for den del, jeg har masse rare kommandoer :D  Jeg personlig var veldig fan av "rumpe" og skal helt klart begynne å bruke den på noe :aww: Hva med "seine" (sitt på tysk) eller  "uning" (sitt på usbesisk)?

Skrevet

Sitt-stå: Hopp

Stå-sitt: Bak

Dekk-stå: Opp

Stå-dekk: Ned

Sitt-dekk: Dekk

Dekk-sitt: Bak

Jeg har surra meg godt inn i det med kommandoer :P Det er jo ett fett hva du sier, egentlig :) 

• Like 1
Skrevet
11 timer siden, AussieAllTheWay skrev:

I avstanden så bruker jeg sitt, dekk og opp.

Du kan jo bruke "fram" om du skal bytte til låste framben. Og eventuelt hjelpe til med Fram-sitt og siden mange hunder er flinkere på å lære seg settingen framfor kommandoordene så kan du sikkert gå tilbake til sitt når det er innlært :D 

Fram har jeg allerede som en freestyle-kommando! Synes akkurat den sitten er vanskelig å finne en god kommando til :P 

10 timer siden, Alvira skrev:

Men altså, det trenger jo ikke gi mening så lenge du husker det? :P Du kan jo bruke "kambombala" for den del, jeg har masse rare kommandoer :D  Jeg personlig var veldig fan av "rumpe" og skal helt klart begynne å bruke den på noe :aww: Hva med "seine" (sitt på tysk) eller  "uning" (sitt på usbesisk)?

Nei nei, det er jeg helt klar over! Jeg kunne jo brukt eple, dure og pære liksom, men altså, mine konkurransenerver er grusomme :P Jeg må liksom ha noe som gir mening, så jeg faktisk har sjans til å huske det.

10 timer siden, soelvd skrev:

Sitt-stå: Hopp

Stå-sitt: Bak

Dekk-stå: Opp

Stå-dekk: Ned

Sitt-dekk: Dekk

Dekk-sitt: Bak

Jeg har surra meg godt inn i det med kommandoer :P Det er jo ett fett hva du sier, egentlig :) 

Å herreguuuud :lol::lol: Aldri i verden om jeg hadde husket det der!

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Ikke et dumt spørsmål i det hele tatt! Det er faktisk veldig lurt å tenke på både helse, mengde og hva slags belønning man bruker. Til valp ville jeg brukt små, myke godbiter som er lette å spise raskt. Poenget er at bitene skal være bittesmå, spesielt når du belønner ofte. Bruker du mye godbiter i trening, kan du gjerne ta litt av dagsrasjonen og bruke den som treningsmat. I starten belønner man ofte, fordi valpen skal forstå hva som lønner seg. Etter hvert som atferden blir mer stabil, kan du begynne å belønne mer variert: noen ganger godbit, noen ganger ros, noen ganger lek, noen ganger å få snuse, hilse eller løpe videre. Lek kan også være en veldig god belønning, særlig for valper som synes drakamp, jaktlek eller leke sammen med deg er gøy. Du trenger ikke ha alle lommer fulle for alltid, men i valpeperioden er det smart å ha belønning lett tilgjengelig. Etter hvert faser du ikke belønningen helt ut, men du belønner sjeldnere og mer strategisk. Jeg har skrevet mer om ulike typer belønning her: Belønning – hvordan og med hva belønner jeg hunden min?
    • Jeg har en venninne som har to hunder mad navn Emmy og Lilly, så det var litt morsomt! Jeg synes Emmy er finest av de tre
    • Ja, det kan absolutt virke som om en hund har “null sosiale ferdigheter”, spesielt hvis hun har hatt lite gode erfaringer med andre hunder, dårlig sosialisering, mye stress eller har lært at konflikt er den tryggeste strategien. Men ofte handler det ikke om at hunden “ikke gidder å forstå”, men at hun blir så stresset, usikker eller gira at hun ikke klarer å lese signalene godt nok. Da kan hun enten bli for intens, gå for tett på, overse dempende signaler eller reagere kraftig når andre hunder sier ifra. Jeg ville ikke latt henne “finne ut av det selv” med andre hunder hvis det stadig ender i konflikt. Da får hun bare mer trening i feil strategi, og de andre hundene får en dårlig opplevelse. I stedet ville jeg jobbet med veldig kontrollerte møter: god avstand, rolige hunder, korte økter, parallelle turer og pauser før det bikker over. Målet er ikke nødvendigvis at hun skal bli sosial med alle hunder, men at hun lærer å være rolig rundt andre hunder uten å måtte bort, mase, kjefte eller skape konflikt.
    • Hei! Jeg ville vært litt forsiktig med å tolke dette som “bølling”, selv om det kan se sånn ut. Hos usikre hunder kan bjeffing fort bli en strategi som fungerer: “jeg bjeffer, og da får jeg mer kontroll / den andre hunden holder avstand”. Selv om nabohunden er snill, betyr ikke det nødvendigvis at Lilje opplever situasjonen som trygg. Jeg ville derfor ikke latt henne være tett på ham når hun kjefter, men heller bruke ham som en trygg treningshund på større avstand. Gå parallelle turer der hun slipper direkte kontakt, blikk og press. Belønn rolig atferd, snusing, kontakt med deg og det å kunne se ham uten å reagere. Hvis hun begynner å kjefte, er dere sannsynligvis for nærme eller situasjonen varer for lenge. Målet er ikke at hun skal “skjerpe seg”, men at hun lærer en annen strategi enn å skremme bort. Og for nabohundens skyld er det helt fair å skjerme ham fra å bli kjeftet på tett oppi. Jeg ville fortsatt brukt snille hunder i treningen, men med mer avstand, kortere økter og mindre direkte samhandling. Jeg har skrevet mer om dette her: Hunden bjeffer på andre hunder – hva kan du gjøre?
    • Hei! Dette høres ut som en hund som allerede går med ganske høyt stressnivå, og da kan bilkjøring fort bli veldig overveldende. Særlig for en omplasseringshund som fortsatt er i en ny situasjon. Jeg ville forsøkt å dele biltreningen opp i veldig små steg, og ikke bare “kjøre mer” for at hun skal venne seg til det. Start gjerne med bilen helt i ro: gå bort til bilen, belønn, gå vekk igjen. Etter hvert kan hun være inni bilen uten at dere kjører, så med motoren på, og til slutt veldig korte kjøreturer. Målet er at bilen gradvis blir forutsigbar og trygg, ikke noe hun må “holde ut”. At hun ikke takler å være alene i bilen, ville jeg trent på separat og på samme måte: så korte avstander/sekunder at hun ikke rekker å få panikk. Jeg har skrevet en mer konkret steg-for-steg-guide her: Biltrening for redde hunder
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...