Gå til innhold
Hundesonen.no

Førstegangs hundeeier


Tanjaa
 Share

Recommended Posts

Hei! Om et årstid når jeg flytter inn i ett større hus så har jeg planer om å få meg en hund, noe jeg har ønsket meg siden jeg var lita jente og vi hadde hund hjemme. 

Det finnes så uttalige mange fine hunderaser, men tenker kanskje dere kan hjelpe meg og finne den rette rasen. 

Bor i kalde nord og ønsker meg en turglad hund da jeg er ganske aktiv i både fjell og mark. Er vel også vesentlig at dette blir min første hund, så kanskje ikke en rase som krever en erfaren eier, da all erfaring jeg har kommer fra bøker. Er på jobb 8-4, 4 dager i uken, så hunden må kunne være litt alene.. (Har flere bekjente som sliter med å la hunden være alene hele arbeidsdagen, vet ikke om den begrensningen ligger hos hunden eller hos eiers samvittighet)

Har blitt anbefalt Samojed tidligere, noe som flere her oppe har. Virkelig nydelige hunder, men ønsker også å lese meg opp på flere aktuelle raser. 

Mvh førstegangshundeeier

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samojed kan absolutt være en fin førstegangshund, de har sine greier de som de fleste andre, men er etter min oppfatning ihvertfall, ikke spesielt vanskelige hunder. Det som kan være et minus for noen er at det er hunder som sjeldent kan gå løse på tur etter de har blitt voksne iallefall, det er mye jaktinnstinkt, selvstendighet og vanskelig/umulig å kontrollere på akkurat dette punktet. Det finnes jo individer som er greiere enn andre, men sannsynligheten for å få en slik er liten og det er umulig å vite på forhånd, så ønsker man seg hund som kan gå løs så er det lurt å velge noe annet. De er supre som turhunder, men vil du prøve litt andre ting(lydighet, bruks etc) så er det jo kanskje ikke den beste kandidaten.

Finsk lapphund er jo også en fin og ganske enkel hund. Og det er jo mange som kan være aktuelle kandidater egentlig, spørs jo litt på hva du ønsker deg i en hund og hva du vil drive med osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man ønsker seg en lettvint førstegangshund så ville jeg egentlig ha styrt unna spisshundene. Kanskje spesielt eurasier. Dette er ofte egenrådige, ofte sta hunder med mye lyd og ikke noe jeg ville gått for som førstegangshund i det hele tatt. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte selv finsk lapphund som førstegangshund og kunne ikke hatt en enklere hund egentlig, har knapt løftet en finger for å få til hverdagslydigheten, han bare virker han, uansett hvor vi er eller hva vi gjør. Lite lyd også på ham. Mange finske lapphunder jeg kjenner er slik som han, mens andre er i hakket mer krevende, med mer lyd og mer egenrådighet. Men turhunder er de uansett optimale til, en med rett pelstype fungerer godt både sommer og vinter og har lettstelt pels (som voksne da, som valper og unghunder er de litt ullballer hvor det fester seg mye) :) Jeg liker dog godt spisshunder da, så man må jo like den typen hund vil jeg tro. Man får jo ikke en golden retriever uansett hvor enkel spisshunden er, men liker man spisshunder så er jo mye gjort :) Vi har vært på flere teltturer med vår og iblant med moren hans som vi har lånt med oss noen ganger, og det har vært strålende. Veldig utholdne og liker seg på tur. Min var bare 14 måneder gammel når vi gikk trekanten i Trollheimen og jeg tror han aldri har kost seg så mye noen gang :teehe: 

11923257_10156009336915341_8302087421568

Fra i sommer :) 

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om spisshund er en god førstegangshund kommer vel an på hva man egentlig ønsker i en hund. Jeg har aldri personlig eid noe annet en Siberian Huskies, selv om jeg har en del erfaring med andre raser - mange av de før jeg fikk min første egne. Personlig synes jeg jo ikke spisshunder er noe vanskelige, jeg synes de er enkle og ærlige hunder man vet hvor man har til enhver tid. I mange av rasene er også normalen en ganske stødig mentalitet, og de fleste spisshunder har ikke voldsomt mye sykdom heller.

Akkurat Eurasier ville jeg ikke anbefalt, utfra mine preferanser. Eurasier og Chow chow er to raser med utfordringer jeg ikke ønsker i mitt hundehold. Men det betyr jo ikke at de ikke passer utmerket til en annen person?

Det viktigste er at man finner ut hva man ønsker, hva man vil trives med, hvilke utfordringer  man gjerne tar og hvilke man helst ønsker å ikke måtte forholde seg til. Passer rasen inn i dine ønsker på disse feltene så er det vel en stor sjans for at du vil lykkes og trives med hunden.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Aslan skrev:

Kjøpte selv finsk lapphund som førstegangshund og kunne ikke hatt en enklere hund egentlig, har knapt løftet en finger for å få til hverdagslydigheten, han bare virker han, uansett hvor vi er eller hva vi gjør. Lite lyd også på ham. Mange finske lapphunder jeg kjenner er slik som han, mens andre er i hakket mer krevende, med mer lyd og mer egenrådighet. Men turhunder er de uansett optimale til, en med rett pelstype fungerer godt både sommer og vinter og har lettstelt pels (som voksne da, som valper og unghunder er de litt ullballer hvor det fester seg mye) :) Jeg liker dog godt spisshunder da, så man må jo like den typen hund vil jeg tro. Man får jo ikke en golden retriever uansett hvor enkel spisshunden er, men liker man spisshunder så er jo mye gjort :) Vi har vært på flere teltturer med vår og iblant med moren hans som vi har lånt med oss noen ganger, og det har vært strålende. Veldig utholdne og liker seg på tur. Min var bare 14 måneder gammel når vi gikk trekanten i Trollheimen og jeg tror han aldri har kost seg så mye noen gang :teehe: 

11923257_10156009336915341_8302087421568

Fra i sommer :) 

Så fint å få høre din egen erfaring med rasen! Skal absolutt lese meg litt opp på finsk lapphund. Takk for svar! :-D

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Klematis

Jeg er fra meg av begeistring over min finske lapphund. Noe lyd er det ja,men hun har et fantastisk herlig vesen,er meget stødig i hodet,elsker alt som rører seg,er full av livsglede og elsker snø,vinter og tåler mye kulde. Storkoser seg på tur i all slags vær. 

Hun gjør hva som helst for godis, og synes det er veldig gøy å trene på ting. Hun takler rolige dager uten problemer. Min er ung og har mye futt og energi. God pels,lite behov for pelsstell. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
    • Jeg har en Dvergpuddel gutte valp som er 5 mnd. Han har siden han var ny hatt oppheng i sokker og biter og henger seg etter føttene dine så lenge d har sokker på. Hvordan få det til å slutte.    Å jokker på andre hunder under samvær ute, møtes på tur og får hilse og på alle størrelser og hunder i alle aldre. Hva gjør jeg? - helt fersk i hunde verden, ønsker kun seriøse svar😅😭
    • Er vel først fra fjerde generasjon at de potensielt kan stambokføres etter typegodkjenning?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...