Gå til innhold
Hundesonen.no

Hannhunder og kulde


Red Merle
 Share

Recommended Posts

1 time siden, Frida og fuglehundene skrev:

Det er rart det der, hvor forskjellige to like hunder opplever kulde. Bris har ikke mindre pels rundt utstyret enn Isak, men Bris blir rød, får blemmer og sår som blør om han ikke får beskyttelse. Isak viser ingen tegn på forfrysning selv om han også har løpt flere timer i dyp snø. Bris fryser lettere enn Isak generelt, så det må nesten være det som gjør det :)

Ja jeg vil tro det er individuelt  hvor mye hunder fryser. Min gamle hund Misty, frøs aldri, enda det var mer enn 20- ute. Hun var huskyblanding, men hadde ikke noe mer pels enn det Yoshi har. Så hun var jo ikke akkuratt så veldig isolert, men holdt mye lettere på varmen tror jeg. Jatzy kan fryse om hun står stille, eller er i lite aktivitet. Hun trives best med vandmelsdekkenet på, men det går fint uten også. Hun er glad i snø, og vil helst base og herje... Yoshi der i mot, 5 min ute og han sitter sånn her på trappa :
12541087_10153680374935091_6620333561513

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Shlush skrev:

Vil ikke disse falle av i aktivitet?? 

Det er strikk i toppen som holder den på plass, men det går sikkert an å herje den løs. Jeg har ingen hunder å prøve på. Jeg synes prisen var såpass hyggelig at det kanskje var verdt forsøket for enkelte, billig nok til å kjøpe reserver hvis de ikke detter av for et godt ord. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har blitt tipset om kondomdress med beskyttelse av pung; Jægerens superdekken. Bert fryser ikke spesielt lett, men ser at "noe må gjøres" for å beskytte utstyret hans. Tror ikke han (eller jeg) blir blir så begeistret for kondomdress :P, men om ikke annet godt alternativ foreslås, tror jeg vi må teste teste det   :lol:

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 11.1.2016, 12.01.50, Red Merle skrev:

Tror ikke det finnes kuldekrem til hund, men har tenkt å prøve denne.  Den inneholder iallefall ikke vann :)

Det burde sikkert funke, men med tanke på at de lett kan stikke det i seg blir jeg litt usikker.  

Sambo har forøvrig mekket sammen en ballvarmer som kneppes på dekkenstrikkene som tres mellom lårene. Funker bra :)

received_10208792054783875.jpeg

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, tmp skrev:

Det burde sikkert funke, men med tanke på at de lett kan stikke det i seg blir jeg litt usikker.  

Sambo har forøvrig mekket sammen en ballvarmer som kneppes på dekkenstrikkene som tres mellom lårene. Funker bra :)

received_10208792054783875.jpeg

:lol: Fineste Bertberten som bare ligger der og finner seg i at ting blir stroppa fast :ahappy: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker aloe vera propolis krem fra forever living til meg selv. Jeg får lett frostskader i kinnene så har brukt mye kuldekrem. Det er den jeg liker best så langt. Den blir ikke fet på samme måte som mange andre, men legger igjen et vokslag som beskyttelse. 

Har iallefall sluttet å bekymre meg for Pigg, han løper og hopper i løssnøen, men har underlig nok godt med pels rundt ballene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er helt ny problemstilling for meg også. Visste ikke at hundeballer kunne gi meg så mye bekymring. :teehe:

Hvor kaldt må det bli før dere tar på ballebeskyttelse i en eller annen form? Det har jo vært -20 her et par ukers tid nå, og skal innrømme at jeg har gått tur med litt vondt i magen og bekymret meg for Odins testikler. Han bruker dekken, men har ennå ikke somlet meg til å kjøpe noe testikkelvarmeutstyr. Det blir jo bare korte turer på inntil 1 time når det er så kaldt og jeg kan ikke se at han har blitt rød eller hvit eller noe. Bør jeg allikevel ta forhåndsregler? Har hørt at hvis de først forfryses så har det lettere for å skje igjen, og vi vil helst unngå det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Følg med på hunden din, får han blemmer skulle han hatt på seg beskyttelse. Bris burde ha det på seg på høsten når det regner også, for ballene blir kalde av været og så skraper vegetasjon borti, noe som gir sår og blemmer. Så for oss er det ikke temperaturen i seg selv (vi går feks tur i 25 minus i 1-2 timer i bånd på gangvei hvor ingenting skraper borti, uten at han blir forfryst), men det at ballene blir kalde og kommer borti snø/vegetasjon. Altså kun et problem når han løper løs.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 10.1.2016 at 1:07 PM, Red Merle skrev:

Det er derfor kuldekrem skal smøres på en halvtimes tid før man skal gå ut, netopp fordi vannet i en skal fordampe før man går ut. Samme prinspippet som at solkremen må trekke inn i en 20 min før man skal sole seg. Jeg jobber i barnehage, og ser jo at kuldekremer har en viss effekt -og at det finnes kuldekrem uten vann. Så det er ingen bekymring,
---

Jeg har aldri hatt en hund som fryser så mye som Yoshi, bare å gå ut i hagen i tisse nå, er nok til at han fryser. Han skjelver, holder labbene opp og setter deg ned litt sånn krokete. Liker vikrelig ikke snø og kulde han, han hadde vel trivdes best på en sydhavs øy. Potevoks ser ut til å¨fungere bra på potene, siden han har slitt litt med at de sprekker opp, så det skal vi fortsette å bruke. Jeg tror jeg skal få tak i en god kuldekrem til bjellene.

Kuldekremer bli testet på tv2 hjelper deg, og akkurat som forventet... Ingen evidens på at kremen har noen effekt. Det nevnes også at en finsk studie viser at det er flere frostskader på grunn av kremen.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det meste (alt?) som heter "krem" har vel vann i seg, og det skal man styre unna i kulda. Fettsalver, som f.eks. potevoks, vaselin eller spenefett (ikke spenol, det er en krem) er trygt. Vil man bruke krem for å tilføre fuktighet så bør det brukes i god tid før man skal ut så vannet rekker å tas opp eller fordampe, f.eks. etter kveldstur.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 28.1.2016 at 8:45 PM, Schæfermann skrev:

Kuldekremer bli testet på tv2 hjelper deg, og akkurat som forventet... Ingen evidens på at kremen har noen effekt. Det nevnes også at en finsk studie viser at det er flere frostskader på grunn av kremen.. 

Jada og LABB ble best i test som hundemat :P

 

Gjorde det veldig enkelt å kjøpte en overall i fleece til ham :) Det hjalp såpass at han ikke trengte noe annet enn potevoks på de kaldeste dagene.

12549115_10153692203810091_1201031563361

Meget fashionabel kar alså hehehehe...

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilke eksperter som vurderer har også ganske mye å si[emoji14]Jeg ble ihvertfall ikke overasket over at LABB var best i test når jeg hørte hvem som var en del av ekspertpanelet.

Men tilbake til kulde og kuldekrem. Propolis funker gull her også. Aldri testet på hundeballer men jeg bruker flere tuber hver vinter når jeg har vært på jobb og i stallen.

Sent fra min Nexus 5X via Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...