Gå til innhold
Hundesonen.no

Høner - kva krever dei?


Bellare
 Share

Recommended Posts

Sidan vi har kjøpt oss eit lite småbruk som vi snart flyttar inn i, så leikar eg litt med tanken på og kanskje skaffe meg nokre høner med tida. Dei som selger har nokre høns og duer, så sånn sett er det vel greit tillaga. Men eg anar ingenting om kva dei trenger av fôr, område ute og inne, stell eller kor store utgiftspostar dei er.
Det einaste eg i grunn ønskar meg frå hønene, er sjølvsagt egg :P 

Så er det nokon her inne som har informasjon på området? :D 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lært noe siden jeg begynte på landbruksskole i høst, så kan alltids spy ut litt generell info :P

Vi har lært at de i hovedsak deles inn i tre hovedgrupper og at det er viktig med riktig høns etter behov. De tre hovedgruppene er da store raser, lette raser og dvergraser.

Bor man i tettbygd strøk bør man ha en liten eller en rolig rase, da de er mindre plasskrevende. Eksempler på raser kan fås hvis du vil ha :) 
Hvis man vil ha en hane kan det være greit å ha en med en lyd som ikke bærer så langt. 

Tunhøns er vel kanskje det som er mest aktuelt for deg? Isåfall så er det fullt mulig å ha høns som går løs på dagtid hvis man har plass. Hønene går som regel ut når hønsehuset blir åpnet, og inn når det nærmer seg kveld(dette er de veldig flinke på å regulere). Utehøns bør være av raser som har mulighet til å smette unna rovdyr og som er flinke matletere. Forslag på raser kan fås her også ;) 

Veldig få hønseraser er forplantningsdyktige, dette er avlet bort etter rugemaskinen kom. Høner har et veldig godt utviklet språk, med mange trekk som betyr forskjellige ting og som varsler om ting. Hønseflokker har et sterkt hierarki. Opp til ca 20-25 høner er strukturen stabil, en ideel flokkstørrelse for mange er 1-3 haner og opp til 10 høner(avhenger av hanene). 
Innsetteing av nye høner eller haner vil alltid medføre slossing, hanene sloss ofte til en dør. Nye høner bor tilvennes i et bur ved siden av de andre hønene et par dager før den slippes inn for at flokken skal venne seg til den nye. Hvis man slipper nye høner inn etter at flokken har vaglet seg/lagt seg vil det ofte være lettest, da hønene sjeldent gidder å stå opp for å krangle og når de våkner neste morgen så er den nye der. 

Ang egg:
Noen høner begynner å spise egg og det starter ofte med at de får knust et egg i en verpekasse(pass på mykt underlag i verpekassene og sjekk de jevnlig). Minst en verpekasse per tredje høne, og de må være i samme høyde. Krusegg legges ofte inn for at hønene skal lære seg at egg ikke kan ødelegges/hakkes på. Krussegg er noe som ligner på egg, men som er helt hardt. 
Mange høner har forresten verpepauser hvor de nesten ikke legger egg i opptil en måned. Det var igrunn det jeg kom på i farta :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Nathalie98 skrev:

...

Tusen takk for informasjonen :D

Er ute på landet, og 150 meter -ish til den eine nærmaste naboen som er der. Så lyd trur eg ikkje blir noko problem, men hane vil eg helst ikkje ha. For mykje bråk for min del der, trur eg :P 
Tenkte sånn ein 4-5+ høner, som då blir slept ut/inn frå løa og uteplassen dei får, som då blir gjerda inn. Ellers blir dei vel garantert knerta av Cat, som blir gåande mykje laus. Og så er der vist ein del rev i området... Tar gjerne i mot rasar som kan passe her :)

Om man kjøper eit par høner som tidlegare har gått saman, då må dei vel ikkje tilvennast på nytt, sjølv om det er ein ny plass?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Bellare skrev:

Tusen takk for informasjonen :D

Er ute på landet, og 150 meter -ish til den eine nærmaste naboen som er der. Så lyd trur eg ikkje blir noko problem, men hane vil eg helst ikkje ha. For mykje bråk for min del der, trur eg :P 
Tenkte sånn ein 4-5+ høner, som då blir slept ut/inn frå løa og uteplassen dei får, som då blir gjerda inn. Ellers blir dei vel garantert knerta av Cat, som blir gåande mykje laus. Og så er der vist ein del rev i området... Tar gjerne i mot rasar som kan passe her :)

Om man kjøper eit par høner som tidlegare har gått saman, då må dei vel ikkje tilvennast på nytt, sjølv om det er ein ny plass?

De rasene som ble nevnt på skolen som gode tunhøns er rhode island red(stor rase), jærhøns(lette raser), dansk landhøns(lette raser), skånsk blomme, andre landhøns, svensk dverg og hollandsk dverg. De kommer jeg på i farta :)

Flytting av høner kan jeg lite om, mener å huske noe om at flytting kan stresse opp evt hakkeatferd, så det er viktig å følge med sånn at man kan flytte vekk hakkeren eller offeret. Et godt gjerde høres ut som en god ide, evt grave ned litt under bakken så andre dyr ikke kan grave seg inn? Akkurat dette følte jeg meg litt på viddene når det kommer til :P 

 

Duer kan du forresten fore på hønsefor, ellers kan jeg lite om duer ;) 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg henta meg industrihøner i april som skulle gasses, de legger godt med egg og er takknemlige for ett nytt liv ;) kan være et tips hvis du har noen som driver med eggproduksjon i nærheten, de fleste er glad for å gi eller selge (jeg betalte 15 kr per høne) når tiden for å bytte alle ut er kommet. Hønene er da bare 1 1/2 år gamle men da tar de en liten vernepause (myting) og etter den legger de ikke ett egg om dagen så da er de ikke lønnsomme bok lengre. Men de legger fortsatt rikelig med egg (noen legger enda ett om dagen etterpå selv etter myting) :) mine er veldig trivelige, ikke er de så store at de tar mye plass heller :)

Sent from my iPhone using Tapatalk

Edit: krever ikke så mye, mine får skjellsand og hønefor fra Felleskjøpet. Nytt vann hver dag. Rugekasse. De er glade i matrester. Tilgang til strø å bade seg i. Og en vagle å sitte på når kvelden kommer :) var det jeg kom på i forbifarten iallefall! :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ååh blir helt syk av denne tråden, ønsker meg fryktelig høns igjen :wub:  Jeg hadde frittgående mixer av store raser. Mista desverre et lass med kyllinger og den flinkeste høna til rovdyr etter at jeg måtte ta hanen min pga støy. Før det mista jeg ingenting. 

 

Hååper det kan bli høns på meg igjen etterhvert, men akkurat nå strekker ikke kapasiteten til så kaninene jeg allerede har får førstepri. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, Lillekrapyl skrev:

Lurt med nettingtak ja. Vi mistet noen til rovfugl før vi fikk tak.

Då blir det kanskje litt stort, sånn eg ville ha det. Då får dei klare seg på det området som allerede er tillaga, som i bunn og grunn er svært for nokre få høns det også :P

Men kva rasar er å anbefale? Greie, håndterbare høner som legger egg.

Og kva utstyr trenger dei eigentleg? Kor mykje fôr pleier det og gå på 5-6 stykk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Motviljen mot utgangsstilling fremstår som død, men puberteten truer i horisonten, så utsteder ingen dødsattest ennå. Livserfaring tilsier at Motviljen antakelig vil sprette opp av kista og flire: Trollollol! Å få utgangsstilling uten mat fremme, relativt stabilt, kun noe nøling akkompagnert av et oppgitt sukk før han kommer inn, når han vil jeg skal kaste en leke, det er hurtigere progresjon enn jeg forventet for noen uker siden.  Vi har en god periode ..så god at noe fokus nå er over på mindre viktige ting som sportsøvelser. Første sitt under innkalling serverte Eddis i forrigårs, på første forsøk. Det var et nydelig øyeblikk. Flere repetisjoner med stå under marsj, avstandskommando og sitt under innkalling var fine, i mine øyne. Verken han eller jeg er interesserte i hva en dommer synes om utførelsen vår, fordi mestringsfølelsen fra å tro vi er flinke er hva som driver oss. Mestringsfølelse og glede er superfood for motivasjonen. Fokus på hva som er feil medfører frustrasjoner, uteblivende mestring, dårlig stemning, dårlig samspill og ødelegger relasjonen - og hva er da poenget med å ha og trene hund?  Sitt begynte bli upålitelig. Hvorfor? Fordi jeg hadde glemt å være begeistret. Bare forventet å få sitt på cue og glemte bli genuint overrasket og takknemlig og begeistret av hvor flink gutt han er.  Av utfordringer vi nå har - skjønt det føles som et hån å bruke det ordet om vansker med øvelser til sport, da andre bruker det samme ordet om reelle problemer:  Spin - også kjent som snurr rundt.  Aner ikke lenger hva lyden betyr. Trenger håndsignal. Kommer konsekvent løpende inn for å gjøre det rett foran meg, hver gang jeg ber fra avstand. Bli-på-stedet håndsignal, som har vært en nøkkel til flere andre øvelser har foreløpig ikke hjulpet.   'Twirl' er et fullstendig ukjent begrep dersom ikke 'spin' kommer først. Verken ordet eller håndsignal gir ham noe forståelig hint. Her må det spinnes før det kan twirles. Sånn er loven.  Hva som må til for å få en lovendring - det blir spennende å finne ut av. Punkt 1 og 3 går seg sikkert til med mer trening, men på punkt 2 er jeg helt blank foreløpig. Ingen ideer om hvordan løse det der.  Heldigvis opplever Edeward en glede i øvelsene som ikke bare handler om belønningene. Han LIKER å spinne og twirle og rygge og gå mellom beina mine og sendes frem til target og sånt. Det er noe å gjøre. Arbeit macht frei. ..og det ser ut som utgangsstilling og gå fot også er i ferd med å kategoriseres som lystbetonte oppgaver en kan døyve eksistensiell angst og kjedsomhet med.  Bilde er vel obligatorisk. Relevans til konteksten mindre så. I denne tidsalderen er det ingen som leser en vegg av tekst uansett
    • Jeg ser ingen skam med å slite med å trene gå pent i bånd. Noe av det vanskeligste å få en hund stabil på. Ikke mål deg mot de som har fått det til eller la noen andre få demotivere deg med sammenligning. De har ikke din hund.  Du forteller ikke hvilken rase/blanding du har, men noen er virkelig vanskeligere/lettere enn andre. Av egen erfaring med veldig førerorientert hund, så hadde den standard stopp og snu metoden ingen effekt. Hunden tok det som en morsom lek. Det der var like interessant som å komme fremover.  Den jeg har nå kan ikke bare gå. Det er for kjedelig. Det som fungerer her er oppgaver, og de må gis fortløpende så han ikke rekker å kjede seg.  Belønning med lek er bedre enn mat på min. Energinivået er høyt, det blir mye stresshormoner når sterke forventninger til noe ikke umiddelbart blir innfridd og lek utløser endorfiner, som kontrer kortisol. Får ikke samme effekten av å belønne med mat, det risikerer jeg at stresset bare øker, dersom maten er av høy verdi. Min girer seg opp i forkant når han vet vi skal ut på tur, noe som resulterer i outbursts når vi kommer ut. Å leke litt før vi går avgårde, slippe ut litt damp på en kontrollert måte, det har en beroligende effekt.  At enkelte fnyser av verktøy som frontfestet sele og grime skal en ikke bry seg om. Det er mange profesjonelle som kritiserer disse verktøyene på sosiale medier, men de lever jo også av kunder som trenger hjelp med gå pent i bånd trening, så det gir mening, sant? Selv bruker jeg frontfestet sele heller enn halsbånd fordi min bykser impulsivt og ukontrollert. I tillegg til potensialet for skade på strupen er det sterkt ubehagelig for ham. En bykseraptus i halsbånd kan utvikle seg til et sinneutbrudd mot meg som holder båndet, noe som aldri skjer i selen.  Jeg har begynt trene min på å gå med grime fordi han nærmer seg pubertet og er stor og sterk. Bedre føre var enn etter snar om han plutselig endrer personlighet overfor passerende hunder - men min er ulik i ulike miljøer. Grime kan brukes i bymiljø, hvor han ikke bykser, men så har vi andre typer omgivelser hvor jeg ikke tør bruke grime før byksing er en utslukket adferd, av samme grunn som jeg bruker sele istedenfor halsbånd.  Også: det er alltid lys i enden av tunnelen. Alderen din er i er verste perioden, synes jeg ihvertfall. Teflonbelegg på hjernen og lite mottakelig for ny læring, glemmer ting den kan, selektiv hørsel, lett distrahert, nysgjerrig søkende på omgivelsene, ... Mye blir bare bedre "av seg selv" senere, når mer moden. 
    • For det første høres det ut for meg som du trenger litt hjelp med båndtreningen. Er det noe kurs å finne i nærheten? Ihvertfall anbefaler jeg deg å søke opp tråder om båndtrening her på forumet. Hvis du har holdt på å snudd retning i evigheter ser det ikke ut til å fungere, og du må gjøre noe annerledes. En ting kan jobbe med inne er kontakt, og det å få hunden til å følge med på deg. Si kontaktord når du står foran hunden - gi godbit så fort hunden ser på deg,gjenta dette fem ganger. Ta et par-tre slike økter i løpet av dagen, beveg deg etterhvert litt lengre unna. Så kan du si "fot" og bruke enten godbiten eller håndtarget om du har det, til å få hunden til å følge ved siden av deg et par meter. Når dette sitter godt inne, kan du bruke det for å få inn hunden og holde seg ved deg litt ute. Generelt vil jeg heller anbefale å bruke en sele og langline og la hunden bevege seg slik den vil, og heller trene korte økter med kort bånd i løpet av turen. Da kan du gå uforstyrret til nærmeste grøntområdet eller parkeringsplass, og trene slik som beskrevet over. Det er ikke et mål at hunden skal gå fot hele turen, men at du kan få ham inn til deg og under kontroll ved behov, og forhåpentligvis sjekke inn med deg underveis på turen.  Antitrekkbånd er vanligvis ikke det samme som struphalsbånd, og jeg vil si at det er bare en positiv ting om folk bruker det ved behov. Men det vil ikke lære hunden å gå pent i bånd, det må du gjøre ved siden av. Hvis trekkingen er et stort problem går det an å bruke grime når du ikke vil trene på båndtreningen eller bruke langline.  Det finnes også seler med feste foran (noen "vanlige" seler har feste på ryggen og foran i tillegg, så det er enkelt å flytte mellom"), slik at hunden blir snudd mot deg når den trekker. Igjen må dette brukes sammen med trening, men det gjør det litt lettere. Ellers ville jeg ikke brydd meg så mye om hva andre tenker og mener så lenge du gjør det som er best for hunden. Lykke til!
    • Er redd noen skal tro jeg er slem med han. Har en på ett år og som fortsatt drar i begynnelsen av dagens første tur. Dermed må jeg snu rundt mye og få han til og fokusere på meg. Overhørte naboen si jeg hadde antidra bånd på hunden til andre og det syntes jeg var skikkelig ubehagelig. Jeg bytter til kort bånd vist han drar i stede får og gå rundt med langline så jeg får mer kontakt bare. Ikke noe anti dra bånd ( vet ikke hva det er men går ut i fra hun mener strammehalsbånd noe han ikke bruker men han bruker halsbånd vist han skal gå der det er vann får han elsker og bade så slepper jeg at lykta på selen skal bli ødelagt. Kan ikke akuratt trene på dette inne og jeg må trene han på det. 
    • Usikker på om massiv fremgang i hverdagslydighet skyldes endring av metode, økt mental modenhet med mer impulskontroll, "varmen" (ikke veldig), eller en kombinasjon, men vi koser oss. Ikke en lyd på verken bussen, Posten eller Felleskjøpet i dag. Ble helt rørt av hvor flink han var til å sitte pent og pyntelig og vente uten labber på disken eller konsert. Å manøvrere pent mellom hyller med leker og tygg og snacks var deilig nok. Måtte nesten klype meg i armen da han bare var lydig ved disken også, begge steder. Det kom noen raptusbyks da vi nærmet oss hjemme igjen, men kjapt under kontroll med cue på en øvelse og en leke, og da det i neste øyeblikk kom et helt heat av saftige skinker i kondomdress på hjul -  bakfra - bare en meter fra oss, så satt han bare pent og pyntelig og så på de fly forbi uten impulser til å jage etter for å bite noen i rumpa. Amazing!  Godgutten 🥰
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...